Panasonic AE4000 fra USA?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 180
    Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic AE4000 fra USA?

PT-AE4000 kan forhåndsbestilles til $1999, mens den nå ligger på www.avshop til nærmere 25.000,- NOK.

Kan noen forklare meg HVORFOR vi har denne vanvittige forskjellen?

Vel, PT-AE3000 ligger forresten til $1699, mens den koster rundt 21.000,- på avshop.

Hvis ikke den Norske prisen justeres blir det USA handel på meg.

Noen andre som har ventet på priser?

@Lygren; hvorfor denne store forskjellen?

Marius

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, forklaringen rundt prising i ulike markeder bestemmes i de fleste tilfeller av produsenten selv. Dette avhenger gjerne av faktorer som lokal konkurranse, graden av globalisering, valutakurser, volum i markedet +++. I tillegg vil en lokal importør i Norge måtte ta hensyn til Europas strengeste forbrukerlovgivning, som også har en kostnad. Videre må en jo huske at vi har 25% MVA inkludert i prisen her i Norge, mens den ikke er inkludert i USA.

En "tommelfingerregel" er at en vare i Norge koster 8-12x prisen i USA. Jeg ser jo i så måte at disse Panasonicene legges seg i øvre sjiktet i så måte, men husk at valutaen har endret seg redikalt på kort tid, og prisbildet ble trolig avklart av Panasonic i forkant av det enorme fallet.

Min mening; HVIS det stemmer at AE4000 havner på 2000USD, er helt klart 25.000.- i overkant her til lands. Det gjenstår å se om dette prisbildet faktisk stemmer, men gjør det det skal en ikke se helt bort fra en korrigering...

For øvrig må jeg jo si at Panasonic i så fall er temmelig aggressive i prisingen, Epson legger seg jo på et helt annet nivå på sine nye 2010-modeller, så det er tydeligvis duket for skikkelig konkurranse - som jo utelukkende kommer oss entusiaster til gode!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo en stund til noen har den så vi får se om den Norske prisen blir justert.

Den kan bestilles i USA ved flere steder, bla denne:
    Panasonic Projectors from Projector People

Marius

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ettersom projektoren tross alt har 110-240V-støtte tipper jeg det blir mange som handler den direkte fra USA om det ikke skjer noe med prisene i Norge med det første... AE3000 bør jo også ned i pris når den selges såpass rimelig i USA etter mitt syn!

Newcomer Cherz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd, svært relevant problemstilling for meg i alle fall...

Jeg ble virkelig lei av å høre på stadige unnskyldninger og påfølgende forsinkelser fra Epson (har ventet over 5 uker fordelt på 2 ulike prosjektører) at jeg bestilte en Panasonic AE3000 fra USA i går - og i dag kom trackingnummeret - den er på vei!

Regnskapet er enkelt

Projektor (USD) 1700,-
    Projektor (NOK) 9690,-
    MVA (NOK) 2423,-
    Frakt (NOK) 485,- (Jetcarrier, opp til 10 kg inklusive alle gebyrer)
    SUM (NOK) 12598,- (Ferdig levert på ditt nærmeste postkontor)

12600,- er vel en grei pris for ny AE3000, eller?

Ikke til forkleinelse for AVShop, men dette er rimeligere enn W5000 som AVShop pusher i disse tider. Ikke tolk meg feil, jeg synes nemlig AVShop er svært konkurransedyktig på det norske markedet, har handlet der flere ganger og alltid vært fornøyd - men dette er nok regnskap som norske importører bør ta inn over seg. Terrenget har endret seg, dollaren er svak - det er ikke poeng å tviholde på det gamle kartet, for terrenget har alltid rett...

Det kan godt være jeg får som fortjent med de negative konsekvensene som et mulig bomkjøp fra USA representerer. Men ved å velge en anerkjent nettbutikk og en utgående modell så er risikoen akseptabelt for min del. Gjorde det samme med innkjøp av høytalere, sparte godt over 50% ferdig momset for noen år siden og har vært strålende fornøyd siden.

Cherz

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen! Jeg vurderer også det samme. Panasonic AE4000 eller den rimeligere Epson 8100. Vet dere noe om hvordan garanti vil fungere, altså en slag global garanti eller må projektoren sendes ditt den ble kjøpt? Spenningsomformer fra 240V-110V vil ikke påvirke bildekvaliteten eller tar jeg feil?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Som lygren påpeker så støtter de fleste projektorene 110-240V og 50/60Hz, det er mao. intet behov for spenningsomformer (men sjekk spesifikasjonene først...)

Mht. garanti så er nok den begrenset, her varierer det nok fra produsent til produsent - antakeligvis er det sikkert andre som vet noe mer om det.

Jeg personlig vil ikke anbefale å importere en helt ny modell, da mulighet for barnesykdommer er relativ stor. Dette er betegnelse på issues som typisk fjernes på de senere produksjonsbatchene - se f.eks TW5000 tråden her inne...tror ikke det hadde vært så artig å sendt en projektor i retur til statene for å oppdatere firmwaren...

Cherz

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ryker den innenfor USA garanti vil dette utgjøre 2 X 485,- i frakt. Blir vel neppe ny moms da man allerede har dokumenter som viser at dette allerede er betalt.

Nå er jo PT-AE4000U basert på et chassis som ikke er nytt og derfor frykter jeg ikke "barnesykdommer" så mye.

Jeg er usikker på om det blir en 3000 eller 4000 på meg.

Noen som vet om man kan oppdatere firmware på disse Panasonic modellene selv? (via Serial-porten?). Er jo drøyt hvis den må inn på service for slikt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cherz
    Interessant tråd, svært relevant problemstilling for meg i alle fall...

Jeg ble virkelig lei av å høre på stadige unnskyldninger og påfølgende forsinkelser fra Epson (har ventet over 5 uker fordelt på 2 ulike prosjektører) at jeg bestilte en Panasonic AE3000 fra USA i går - og i dag kom trackingnummeret - den er på vei!

Regnskapet er enkelt

Projektor (USD) 1700,-
    Projektor (NOK) 9690,-
    MVA (NOK) 2423,-
    Frakt (NOK) 485,- (Jetcarrier, opp til 10 kg inklusive alle gebyrer)
    SUM (NOK) 12598,- (Ferdig levert på ditt nærmeste postkontor)

12600,- er vel en grei pris for ny AE3000, eller?
    Veldig interessant lesing! I hvilken nettbutikk kjøpte du den og på hvilken måte betalte du? Og hold oss for all del orientert om hvordan det går når du får den!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte den fra projectorpeople.com etter å ha sett følgende annonse på projectorreviews.com:

Det viser seg at de har godt renome og er autorisert Panasonic forhandler.

Betale med PayPal konto (verifisert). De påpekte at de anbefalte "Confirmed Address" for PayPal kontoen, noe som kun er tilgjengelig for folk i USA - men det gikk bra uten...

Jetcarrier shipper neste batch på førstkommende fredag, og er jeg heldig så har jeg den helgen etter - og da skal jeg skrive noen linjer...

Cherz

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.Takk for info!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Min mening; HVIS det stemmer at AE4000 havner på 2000USD, er helt klart 25.000.- i overkant her til lands. Det gjenstår å se om dette prisbildet faktisk stemmer, men gjør det det skal en ikke se helt bort fra en korrigering...
    Jo, riktig dette. Veil. pris er $2500 og "street price" $2000. Har set flere nettbutikker som tar forhåndsbestillinger på AE4000 til $2000. Her er en: Panasonic PT-AE4000U (Panasonic PTAE4000U) Panasonic Projectors

Jeg ville foretrukket å kjøpe prosjektor i Norge, men når prisforskjellen blir så enorm så tvinges man nesten til å kjøpe i utlandet. Kan jo nesten kjøpe to AE4000 i USA for norsk pris. :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...nå skal en ikke se bort fra korrigeringer i den norske prisen også, som oftest er ikke prisdifferansen så stor som i dette tilfellet, jf. Sony, Epson, JVC og BenQ...

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...nå skal en ikke se bort fra korrigeringer i den norske prisen også, som oftest er ikke prisdifferansen så stor som i dette tilfellet, jf. Sony, Epson, JVC og BenQ...
    Differansen mellom HW10 og HW15 er ikke helt i vater i Norge heller. HW15 er billigere enn HW10 i USA. Etter det jeg har sett går den for 2500 USD, mens HW10 lå på 3000 USD.

Litt rart at ikke prisene forandres med sterk norsk krone, mtp hvordan prisene generelt ble satt opp mange steder etter nyttår pga svak krone.

Tipper butikkene priser nye modeller unaturlig høyt for å lettere bli kvitt gamle modeller, samt tjene noen ekstra slanter på "early adopters"

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne må jeg henge meg på! Gleder meg til å høre en omtale fra deg Cherz. Dette er noe jeg faktisk kunne tenkt å gjøre selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Eg følger spent med på cherz, eg har bestemt meg for å gå til inkjøp av ein pt-ae 3000. Vist det går fint so vil eg også kjøpe fra USA. Vist ikkje nokon setter ned prisen betydelig her i Norge I mellimtiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke AE4000? Blir bare 2100 kr. ekstra ved kjøp fra USA.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zapp Brannigan
    Hvorfor ikke AE4000? Blir bare 2100 kr. ekstra ved kjøp fra USA.
    Godt spørsmål, men hovedpunktet for å velge AE3000 er at den faktisk er utgående modell og dermed fri for barnesykdommer - man vet hva man får. Dette mener jeg er viktig når en importerer slike produkter fra USA. AE4000 er garantert en bedre projektor til marginalt høyere pris, men den representerer økt risiko... Ny rødlampe, nye funksjoner, osv her er mye som kan gå galt når tidspresset (time to market) er kraftigere enn kvalitetspresset...ref TW5000. Ikke det at jeg forventer at noe går galt, men orker ikke tanken på å sende den frem og tilbake over dammen dersom det er tilfelle.

AE3000 er nok mer en god projektor for mitt bruk, det er i mine øyne en god gammel traver som har funnet noen priser...så f.eks at den slo HW-15 i en nylig test nå i oktober (jeg står ikke inne for den testen, men de som er interessert kan lese mer her T3 | Oct-09 | Inside | Zinio Digital Magazines)..

Og ikke minst, jeg ble virkelig lei av å vente på Epson...

Cherz

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekka prisen at i dag på projectorreviews.com prisen har no stege til 1799.-
    so da bestilde eg med ein gong. Eg har sjekka mangen nettbutikker uten og finne den noko rimligare so eg slo til av frykt for at den skal stige enda meir i pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic PT-AE4000U nå eneste alternativ?

Ser for meg ut til at ProjectorPeople har kuttet ut 3000U, da er det 4000U som blir bestilt da

Terje

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •