Trenger hjelp til valg av prosjektor / lerret. 12-15k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til valg av prosjektor / lerret. 12-15k

Hei, ny på forumet, og trenger innspill!

Er ute etter full HD prosjektor, men jeg trenger hjelp til valget!
    Er ganske så fersk i dette, så jeg trenger all hjelp jeg kan få

Åpen for alle typer prosjektorer, som egner seg til mitt rom.
    Har selvsagt sett på et par, men ønsker ikke nevne de her før jeg begynner å få tips, så slipper jeg å "farge" de som skal foreslå sine egne meninger/erfaringer..

Litt info om rommet:

* Forholdsvis lite rom på 3.3x4.4m, "titte retningen" blir på tvers i rommet pga møblerings løsning. Ganske mørkt rom.

*Sofa blir stående helt bak inntil veggen, og avstand til lerret blir ca 2.8-3m.

*Prosjektor kan stå maks 290-300cm ifra lerret (linse til lerret), og blir hengene i taket over sittegruppe/sofa (litt redd støy her...)

*Budsjettet er 12-15k, inkl lerret. Jeg vil ha fast lerret for å unngå bølger osv.. Helst også inkl takfeste til prosjektoren, om dette ikke normalt følger med.

Ønskene:

Full HD, da jeg skal bruke PS3 til spill, og som blueray spiller hovedsaklig.

Trenger kun 1 HDMI inngang.

Fast lerret, hvitt eller grått (aner ikke hva som er best), gjerne med sort ramme..

Lerret størrelse er jeg også usikker på.. 180cm eller 200cm bredde.
    Ønsker innspill basert på erfaringer med sitteavstand og størrelse, samt at valget bør være tilpasset prosjektor for å unngå at den går i full zoom (da jeg har forstått at dette som oftest gir litt tapt bildekvalitet?)

All hjelp mottas med takk
    (ser for meg å handle innen en mnd tid eller så..)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg slått til på denne pakken BenQ W5000 pakketilbud. Så får du AVshop til å kalibrere projektoren, da har du et utrolig bra bilde til en utrolig bra pris! Projektoren kan kalibreres slik at gråskalaen er helt korrekt og helt fargekorket.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Da ville jeg slått til på denne pakken BenQ W5000 pakketilbud. Så får du AVshop til å kalibrere projektoren, da har du et utrolig bra bilde til en utrolig bra pris! Projektoren kan kalibreres slik at gråskalaen er helt korrekt og helt fargekorket.
    Har siklet mye på denne pakken, men når jeg beregnet lerret størrelsen på den, så kom jeg frem til 160cm bredde på FULL zoom.. Det synes jeg for det første blir for lite lerret,og for det andre ønsker jeg å holde meg litt unna absolutt full zoom etter å ha lest litt om folks erfaringer med dèt..

Eller har jeg beregnet feil?
    Brukte denne kalkulatoren: BenQ W5000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ola`
    Har siklet mye på denne pakken, men når jeg beregnet lerret størrelsen på den, så kom jeg frem til 160cm bredde på FULL zoom.. Det synes jeg for det første blir for lite lerret,og for det andre ønsker jeg å holde meg litt unna absolutt full zoom etter å ha lest litt om folks erfaringer med dèt..

Eller har jeg beregnet feil?
    Brukte denne kalkulatoren: BenQ W5000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Da ville jeg tatt en titt på TW-4400, Epson EH-TW3500/TW5000/TW4400/TW5500 pakketilbud, EPSON EH-TW4400 LCD-projektor Full-HD

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Disse blir for dyre for min del.

Jeg vil ikke bruke over 15k på dette, og gjerne mindre.. Selv om jeg forstår at dette ikke gir meg markedets beste utstyr, så tror jeg fortsatt det er plenty bra nok til mine behov

men 180cm bredde på lerret, tror jeg må sies å være et minimums krav.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Epson TW3500 kan jo være et greit valg. Fine farger "ut av esken", og mye zoom. Ikke i samme klasse rent bildemessig som W5000, men har en først ikke plass til BenQen er det jo ikke et alternativ uansett!

TW3500en er jo støysvak, lyssterk, har hvitt chassi (passer fint i en stue) og som nevnt fine farger.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Epson TW3500 kan jo være et greit valg. Fine farger "ut av esken", og mye zoom. Ikke i samme klasse rent bildemessig som W5000, men har en først ikke plass til BenQen er det jo ikke et alternativ uansett!

TW3500en er jo støysvak, lyssterk, har hvitt chassi (passer fint i en stue) og som nevnt fine farger.
    Ville du valgt TW3500 foran f.eks Mitsu` HC3500 ?

Begge disse tyner budjsettet mitt, så dyrere enn dette ser jeg ikke for meg at blir mulig i denne omgang..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...er det Mitsubishi HC3800 du tenker på? Av disse to, TW3500 vs. HC3800 er det lite jeg kan komme med av råd, da jeg ikke har sett Mitsubishien...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...er det Mitsubishi HC3800 du tenker på? Av disse to, TW3500 vs. HC3800 er det lite jeg kan komme med av råd, da jeg ikke har sett Mitsubishien...
    Ja, jeg var litt for rask på tastaturet der ser jeg..

Virker for at HC3800 kommer godt ut i test på projectorreviews, og den klarer 200cm`n med glans med sin noe kraftige zoom..

Ser TW3500 får noe kritikk for sort nivå blant annet, som antageligvis kommer til å irritere meg. HC3800 får derimot litt pes for støy, som kanskje kommer til å irritere meg vèl så mye..

Hmf, ikke lett dette

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Benq w5000

nesten samme spm her som han som startet posten:

noen som kan hjelpe meg først gang jeg kjøper projektor og lerret og har sett en del på benq w5000 men problemet er at da jeg bruker den kalkulatoren de fleste her bruker for å regne ut avstand osv så får jeg opp da projektor skal sitte ca 3.8 - 4m fra lerretes vegg at jeg ikke kan ha større enn 217 cm lerret, jeg ønsker meg 106" lerret men det er på 235cm vil dette gå med denne projektoren eller må jeg bare se meg etter anen type projektor?

Takk for alle svar og løsninger dere kan komme med.

Har desverre postet denne et annet sted på forumet også men der fant jeg ut at ingen hadde skrevet side 2008 ikke fikk jeg slettet den heller.. beklager helt ny her

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er problemet med W5000.
    Den krever så lang avstand for å får opp en ok størrelse på bildet.
    Vurderte selv denne projektoren, inntil jeg brukte kalkulatoren og så at bildet jeg ville få i stuen ble for lite.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Det er problemet med W5000.
    Den krever så lang avstand for å får opp en ok størrelse på bildet.
    Vurderte selv denne projektoren, inntil jeg brukte kalkulatoren og så at bildet jeg ville få i stuen ble for lite.

Hva gikk du for da i stede for benq?

Ja benq ser ut til åvære knall da den kommer over 5m..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det TW3500 på meg

Takker for innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort lerret endte du opp med? Jeg skal kjøpe projektor og lerret denne uken og har omtrent samme sitteavstand som deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kommer til å gå for et på 106" ihvertfall på den avstanden, redd 92" blir "litt" for lite

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boxer74
    Hvor stort lerret endte du opp med? Jeg skal kjøpe projektor og lerret denne uken og har omtrent samme sitteavstand som deg.
    Jeg blir nok å gå for 92"..

106" krever myye zoom på PJ (litt redusert bilde kvalitet?), og virker for meg noe drøyt stort på kun såvidt over 3m avstand..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ola`
    Jeg blir nok å gå for 92"..

106" krever myye zoom på PJ (litt redusert bilde kvalitet?), og virker for meg noe drøyt stort på kun såvidt over 3m avstand..
    Selv kommer jeg nok til å nøye meg med 77". 92" er sikkert fint til film, men jeg kommer også til å spille endel og er redd for å bli svimmel med 92".

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    106" funker fint på litt over 3 meter. det er heftig stort men fint til og se film på. til spilling bir det som boxer74 sier fare for svimmelhet, jeg ble bilsyk etter 20 minutt med et FPS spill, måtte legge meg på sofaen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar
    106" funker fint på litt over 3 meter. det er heftig stort men fint til og se film på. til spilling bir det som boxer74 sier fare for svimmelhet, jeg ble bilsyk etter 20 minutt med et FPS spill, måtte legge meg på sofaen

Blir tøft å spille fps spill da i rus pga stort lerret hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •