Hjelp til å finne forsterker til Focal chorus 826

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å finne forsterker til Focal chorus 826

Hei. Har etter mange år med middelmådig utstyr begynt å oppgradere. Har eget surroundanlegg i tv-stua som jeg er fornøyd med. Skal nå ha god gammeldags stereo i stua. Har kjøpt et par Focal chorus 826v som hørtes svært imponerende ut i butikken, men med mitt gamle oppsett låter de middelmådig. (Var jo egentlig forventet) Det jeg har nå er en gammel Sony cd spiller fra tidlig 90 tall som egentlig er ok. (har en toslink utgang) og en dårlig sony surround forsterker. I tillegg streamer jeg musikk over en airport express.
    Det jeg nå er ute etter er en dugelig integrert forsterker og en dugelig dac (integrert eller ekstern) Har ikke tenkt å kjøpe ny cd spiller.
    tenker å bruke ca 15-20 k på dette. Noen som har erfaringer og anbefalinger med disse høytalerne?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Cobalt 816 som er noe mer detaljert og frempå enn Chorus 826 såvidt jeg vet, men de gir noen av de samme utfordringene.
    Med dårlig oppløsning i kilde og forsterker vil dette bli nådeløst vist fram av disse høyttalerne. Dårlige innspillinger blir også grundig avslørt.

Selv har jeg etterhvert skaffet meg en Rotel CD spiller, Thule preamp, og Zapsolute klasse-A sluttrinn. Alle disse komponentene drar i retning av en varm/fyldig klang, noe som er en bra match for Cobalt 816.

Mange sier at rørforsterkere er den perfekte matchen for Focal lydmessig, noe den høye følsomheten til høyttalerne også kan bidra til. Det finnes mange lekre intergrerte rørforstekere på bruktmarkedet, avtorget.no, hifisentralen.no/bruktsalg, finn.no

Analytisk og lystklingende elektronikk på disse høyttalerne kan få det hele til å tippe over og bli slitsomt.

Tenk også gjennom akustikk, da førsterefleksjoner fra harde flater gjerne får diskant og mellomtone til å låte slitsomt og pistrete. Tepper, gardiner, brytende overflater og møbler bidrar positivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Linn Majik DS-I

Har tittet litt rundt på nett og funnet en enhet som vil dekke mine behov. Linn Majik DS-I har nettverksspiller, dac og integrert forsterker. Er det noen som har noe erfaring med denne, og særlig forsterkerdelen?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags forsterker ble brukt i butikken? Burde vel være et alternativ mener jeg. Den linnsaken er jo meget stilig, men tviler på at den med de spesifikasjonene den har, klarer å drive focalene på en fullverdig måte.

Dacen til Abrahamsen syns jeg i hvertfall passer meget bra til mine focaler, kanskje denne i kombinasjon med en forsterker fra samme produsent kunne vært noe for deg?

Abrahamsen Audio | H e a r i n g i s B e l i e v i n g

Ellers syns jeg du også bør ta Primare med i vurderingen. Prøvde er rekke tyngre forsterkersett på mine 946 tidligere, og
    Primare var absolutt den beste matchen i mine ører.

Newcomer K.S sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tidligere eid Focal chorus 807v, og den litt runde/myke klangen passer fint med en litt sprek forsterker. Ville absolutt prøvd med en Hegel h100 - med innebygget DAC. Kjempe forsterker, som jeg tror vil få 826 til å synge. Soundgarden bruker å være brukbar på service, så du får sikkert lånt med deg forsterker hjem for å prøve, om du hat mulighet til det?

Hegel H100 USB Integrert forsterker | Soundgarden

Ellers har samme soundgarden et bra tilbud på H200 pluss hd10 til 22store. Leverer hvertfall nok strøm til Focalene, som ikke har nevneverdige lave impedanse svingninger.

Hegel H200 og HD10 Stereopakke | Soundgarden

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte du Hegel H100 på dine Focal chorus 807v? Jeg prøvde Hegel H4a mkII på mine, og jeg syns diskant/øvre mellomtone ble ganske så hissig med denne. Det trenger jo ikke nødvendigvis bli det samme resultat på chorus-serien men.

Newcomer K.S sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde ikke Hegel på 807, men hadde vellykkede kombinasjoner med andre lyst klingende forsterkere - alà Midgard oberon og pioneer lx81 (ice). Hadde derfor en tanke om at hegel ville passet bra. Mulig jeg tar feil. Men - alfa omega er som sagt å få prøvd litt forskjellig hjemme før man bestemmer seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.S
    Har tidligere eid Focal chorus 807v, og den litt runde/myke klangen passer fint med en litt sprek forsterker. Ville absolutt prøvd med en Hegel h100 - med innebygget DAC. Kjempe forsterker, som jeg tror vil få 826 til å synge. Soundgarden bruker å være brukbar på service, så du får sikkert lånt med deg forsterker hjem for å prøve, om du hat mulighet til det?

Hegel H100 USB Integrert forsterker | Soundgarden

Ellers har samme soundgarden et bra tilbud på H200 pluss hd10 til 22store. Leverer hvertfall nok strøm til Focalene, som ikke har nevneverdige lave impedanse svingninger.

Hegel H200 og HD10 Stereopakke | Soundgarden
    Rund, myk klang ? Det er mulig 807 skiller seg radikalt fra resten av Chorus serien, men slik jeg kjenner 826 så er de alt annet enn runde og myke. En lystklingende forsterker vil være en dårlig match etter min mening.
    Mine Cobalt 816 er ikke ulike Chorus serien og jeg har jobbet endel med å finne fram til kilde og forsterker som heller mot det varme/mørke for å matche dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel

Har tenkt å se på Hegel også. Evt i kombinasjon med sqeezebox. Tenker å teste ut den H200/HD10 kombinasjonen. Men den er uansett mangelfull. Dacen har kun en toslink inngang. Hjelper ikke om den er aldri så bra lydmessig så lenge den ikke har de inngangene jeg trenger.
    Linn DS-I er den eneste løsningen jeg har sett hittil som ser ut til å kunne erstatte en "stabel" av komponenter på en fornuftig måte.
    Forsterkerdelen er relativt liten, men om den er kraftig NOK, kommer jeg til å gå for den, med mindre det skulle dukke opp noe bedre.
    Skulle gjerne dratt innom kontrapunkt for test, men bor LITT langt unna.
    Er det noen som har erfaring med kombinasjonen Focal høytalere og Linn forsterkere?

11/3
    Har nå Hegel hd10/hd200 hjemme til test. Dette oppsettet spiller fantastisk. Syntes først det ble litt skingrende i øvre frekvenser, men etter omplassering av høytalerne, ble det helt annerledes. -Har likevel ikke bestemt meg. Hegel ser billig og stygt ut. Designet er også alt annet enn praktisk. Hvorfor sitter power switchen på dacen på baksiden? Dette skal tross alt stå i stua. Dessverre fare for at den lave waf´en dette har skal gjøre at jeg må finne alternativ.
    Har også tittet på lyngdorf TDAi 2200. Noen som erfaringer med denne og Focal?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel H200 dead on arrival

Bestemte meg for Hegel H200/H10 etter å ha hatt dette på hjemlån og hørt litt. Likte dette bedre og bedre. Vel hjemme med nyinnkjøpt H200 var det bare å koble opp og starte opp. MEN -Jeg ble svært lang i maska da ingenting skjedde da jeg slo på. Forsterkeren var død. Hørtes et klikk, men ingen lys i displayet og ingen lyd. Må si jeg er meget skeptisk. Dette er nærmest utilgivelig for et slikt produkt. (Kanskje mer å forvente av jalla produkter ala dem man finner på europiss) Har nå returnert den og venter i spenning på hva som skjer. Finner det ikke akseptabelt med noen reparasjon. Da er det å betegne som b-vare. Jeg har betalt for en fullprisvare og ikke noen b-vare.
    Noen som har opplevd lignende, og i så fall hvilke erfaringer med oppfølgingen?

Tillegg:
    -Fikk helt ny forsterker i går fra Soundgarden. -Fikk låne tilsvarende demoforsterker fra butikken i mellomtiden.
    Må bare si at jeg er strålende fornøyd med hvordan dette ble håndtert.
    Sitter nå og lytter og gliser. Hd10/H200 spiller strålende med mine focaler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •