Nye allround høytalere - Mellom 5 og 8tusen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye allround høytalere - Mellom 5 og 8tusen

Heisann

Har pr. dags dato:
    Harman Kardon HK3490 stereoforsterker
    Cerwin Vega VE-8
    Cerwin Vega LW-10X
    LG 47H3000
    Acer L5100

Og føler at systemet er greit oppsatt. Det meste er ganske nytt, og i en passende prisklasse for meg.
    Det som begynner å ta på alderen er høytalerne, som nå over 3 år gamle. Disse ble kjøpt den tiden da bass og pris var en dødelig kombinasjon for en 16 års gammel gutt.

Jeg føler jeg trenger noen nye høytalere, da jeg syns disse er litt for tamme.
    Har nå sett litt rundt på nettet på høytalere i mellom 5 og 8000,-, og "alle" er testvinnere, "alle" er knallgode, og "alle" er mest bang for the bucks.

Fremdeles, så ønsker jeg å ha muligheten til å guffe opp volumet, og kjenne bassen i veggene, men dette blir mer til en sjeldenhet.
    Derfor er jeg automatisk skeptisk til høytalere som har noe mindre enn 8" bass element. Jeg vet helt innerst inne at noen 6.5" basselementer kommer til å holde, men jeg tørr ikke gamble.
    I denne sammenheng tenker jeg på 2x8, eller 2x10", men igjen, tyngre å drive.
    Høytalere som er lette å drive er et pluss, da forsterkeren min ikke er verdens kraftigste, yter 2x120w på papiret.
    Det jeg primært kommer til å gjøre, høre på musikk, veldig sjelden film.
    Musikken jeg hører på er veldig variert, da snakker vi rock, trance, og rap/hiphop, ergo, jeg trenger en høytaler som spiller det meste.
    Disse skal ha klar diskant, men ikke så klar at den blir skrikende ved høyere volum. De skal også ha trykk i bassen ved både dype bassganger, og harde ved tromme, og "trance"-slag.
    Midbassen skal også følge godt sammen med subwoofer, slik at det ikke blir noen store "glipper" i lyden, det savnet jeg på mine CV VE-8.
    Det som også hadde vært et pluss er at basselementene går såppas dypt,at subwoofer ikke trengs, dette er ikke et must.
    I tillegg er det også et pluss at disse er lekre, og stilrene i utseendet.

Signalet forsterkeren får er fra en optisk kabel, i fra tven (alt blir kjørt til TV, både amp og x-box, så lyden blir sendt ned til forsterker) til forsterker. Ikke noe voldsomt avansert der.

Jeg har store krav, men jeg har funnet fram noen aktuelle kandidater:
    Komplett.no - JBL ES 100 Gulvhøyttaler - JBL ES100
    CERWIN-VEGA XLS-28 Høyttalere - Gulvhøyttaler - Høyttalere | Hi-Fi Klubben - CV XLS 28. Er dette er ny, forfinet utgave av VE-serien, eller er dette mye av det samme? Ergo, slike som mine, bare med midbass og en extra bass? Eller har Cv sjerpet seg?
    DALI Concept 8 Høyttalere - Gulvhøyttaler - Høyttalere | Hi-Fi Klubben - Dali Consept 8
    Qln Signature mkll system Qln | Surround.no - Høyttaler spesialisten - QLN Signature MK2

Jeg ønsker selvfølgelig å handle lokalt, da man slipper frakt, men igjen, noe must er det ikke.
    Og hvis du har noen andre tips, fyr løs. Jeg ønsker tips!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF-82 Gulvhøyttaler - 2 x 8" basselement - Klipsch - L-Sound AS

Litt høyere pris, men du får sikkert en god deal på de enten der eller annet sted.

Har selv Rf62 i samme serien og jeg synes det funker veldig bra på egentlig alt av musikk og film. Leverer også godt med trøkk (selvom jeg har varianten med "kun" 2*6,5").

Skal vel sies at når jeg fyrer opp noe musikk som skal riste skikkelig i veggene pleier jeg også å bruke subben, men selv uten sub leverer de masse trøkk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, Thoge! Så ut som en spennende høytaler de der

Ser også at det kun er RF62 som er innen mitt prissjikte.
    __________________________________________________ ___

Må si jeg faller nærmere og nærmere QLN`ene, pga. fet utseende, fin pris, og greie subwooferløsninger. De nederste delene er aktive, ergo, jeg trenger ikke extra subwoofer, eller noe voldsomt kraftverk for å kunne dra disse.

Gahh, fristende..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansy

Må si jeg faller nærmere og nærmere QLN`ene, pga. fet utseende, fin pris, og greie subwooferløsninger. De nederste delene er aktive, ergo, jeg trenger ikke extra subwoofer, eller noe voldsomt kraftverk for å kunne dra disse.

Gahh, fristende..
    Ja, er sant det, men blir ikke veldig overrasket om du får rf82 ned i nærmere 8k.
    Disse er forresten også meget lettdrevne, men som de fleste ht'er så vil de gi enda mer glede den dagen de får enda litt mer effekt

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke HK og Klipsch bli litt skrikete?

Selv har jeg SVS STS-01 som jeg er veldig godt fornøyd med. De trykker overraskende bra med 4x6", men de får ikke ting til å dette ned fra hyller og vegger selv om de skaper "good vibrations" hos meg.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe annet som kan være verdt å få med seg er jo at RF82 spiller høyere enn CV med 15" og knepent med 2x15"

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en tur innom Hifiklubben å høre på Concept 8 med din forsterker :-) Disse spiller beintøft med en skikkelig forsterker. Blir heller ikke skrikende som Klipsch visstnok kan bli med feil forsterker.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kan ikke HK og Klipsch bli litt skrikete?

Selv har jeg SVS STS-01 som jeg er veldig godt fornøyd med. De trykker overraskende bra med 4x6", men de får ikke ting til å dette ned fra hyller og vegger selv om de skaper "good vibrations" hos meg.
    da er jbl veien å gå med et lite budsjett

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gahh, fristende..
    sjekk ut jbl es 100 de får du for 7k hos komplett, eller så kan du få til en fet deal hos soundgarden om du vil ha dem i en annen finish, disse har doble 10 og er dessuten jævlig lekre å se på i bøk, nå har jeg ikke hørt klipsh, men jeg har så å si hørt det meste av jbl som soundgarden har å tilby, og jeg må si, til prisen tror jeg det er lite som hamler opp med es 100 når det kommer til rått trykk og volum, de spiller VANVITTIG høyt....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye god tips her.

Jeg er fremdeles i vurderingsfasen, så ser meg egentlig litt rundt.

Er av natur skeptisk til x antall 6.5", da jeg føler jeg må ha sub i tillegg til høytalere, jeg er også skeptisk til noe større elementer enn 10" da disse i mange tilfeller krever mer enn litt mindre høytalere.Jeg er fullstendig klar over at det finnes høytalere med 6.5" som slår bra, men jeg kunne tenkt meg bra dypbass de gangene jeg ønsker det, hard slagbass, samt pen og ren lyd når jeg ønsker å spille musikk i bedre kvalitet.

Er det noen her som har erfaring med QLN signature MK2?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye god tips her.

Er av natur skeptisk til x antall 6.5", da jeg føler jeg må ha sub i tillegg til høytalere, jeg er også skeptisk til noe større elementer enn 10" da disse i mange tilfeller krever mer enn litt mindre høytalere.Jeg er fullstendig klar over at det finnes høytalere med 6.5" som slår bra, men jeg kunne tenkt meg bra dypbass de gangene jeg ønsker det, hard slagbass, samt pen og ren lyd når jeg ønsker å spille musikk i bedre kvalitet.

Ta en tur på hifiklubben og hør på Dali Lektor 6.. Den spillte temmelig fantastisk! Er en sann fryd og høre på og sparker mer enn nok i fra seg!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye god tips her.

Jeg skjønner tankegangen. Det blir fetere bass med 2x8" og 2x10" enn med 4x6" så hvis det er mest mulig bass du vil ha så vet du veien. Om du får mer korrekt bass med store høyttalere vet jeg ikke, men ikke alle er ute etter det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg skjønner tankegangen. Det blir fetere bass med 2x8" og 2x10" enn med 4x6" så hvis det er mest mulig bass du vil ha så vet du veien. Om du får mer korrekt bass med store høyttalere vet jeg ikke, men ikke alle er ute etter det.
    Er ikke alltid lett å finne ht med en mellomting av nok bass og alikevell presis/god bass nei. Hvertfall ikke når man har litt stramt budsjett(som gjelder for mange av oss).

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en rimelig grei effekt på mine STS'er med 4x6" i hver og de trykker faktisk nokså greit, men de sparker ikke som Dali 850'ene med 2x8" i hver drevet av en NAD 218THX. Ikke på langt nær. Men det er derfor vi har sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er en vanskelig sak jeg har. Jeg ønsker rett og slett en fin mellomting. 10" kan ofte bli for mye og for tungdrevet, noen 6.5" trykker hardt, men igjen, dyp bassen vil mangle her og subwoofer blir nødvendig. Så føler at noen 8" er en fin mellomting mellom stram, hard, og dypbass. Vet at det ikke er reelt at jeg skal se sakens perspektiv fra størrelsene på bass-elementene. Men jeg ønsker meg et høytalerpar som spiller stram, hardt, og kan ta for seg dypbassen, uten bruk av subwoofer.

Mest mulig bass er jeg aldeles ikke på jakt etter, men jeg rett og slett elsker litt huseier-terror de gangene dette tillater det. Ergo, 5% av den totale tiden jeg bruker foran høyttalerne. Mens de resterende 95% blir helt normal spilling, men ønsker gjerne pen og klar lyd i både høyere, og lavere lydvolum.

Slike høyttalere er vanskelig å finne i denne prisklassen, men er da mulig å få noe som nærmer seg, og er en del bedre enn mine CW VE-8 pluss den shabby gamle CW subben min fra 2002. Men jeg ønsker heller ikke mindre bass enn det jeg har nå, men ønsker strammere bass.

Og derfor er det QLN signature MK2 som frister mest. Høyttalere til vanligvis 13000,- på halv pris. Man kan ikke trå feil når det gjelder slike. I tillegg, selv om de er store, så kan mine 2x120 HK-watt drive disse uten de store problemene siden bass-delen på de er aktive, og drives av linjesignalet fra forsterker.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er en vanskelig sak jeg har. Jeg ønsker rett og slett en fin mellomting. 10" kan ofte bli for mye og for tungdrevet, noen 6.5" trykker hardt, men igjen, dyp bassen vil mangle her og subwoofer blir nødvendig. Så føler at noen 8" er en fin mellomting mellom stram, hard, og dypbass. Vet at det ikke er reelt at jeg skal se sakens perspektiv fra størrelsene på bass-elementene. Men jeg ønsker meg et høytalerpar som spiller stram, hardt, og kan ta for seg dypbassen, uten bruk av subwoofer.

Mest mulig bass er jeg aldeles ikke på jakt etter, men jeg rett og slett elsker litt huseier-terror de gangene dette tillater det. Ergo, 5% av den totale tiden jeg bruker foran høyttalerne. Mens de resterende 95% blir helt normal spilling, men ønsker gjerne pen og klar lyd i både høyere, og lavere lydvolum.

Slike høyttalere er vanskelig å finne i denne prisklassen, men er da mulig å få noe som nærmer seg, og er en del bedre enn mine CW VE-8 pluss den shabby gamle CW subben min fra 2002. Men jeg ønsker heller ikke mindre bass enn det jeg har nå, men ønsker strammere bass.

Og derfor er det QLN signature MK2 som frister mest. Høyttalere til vanligvis 13000,- på halv pris. Man kan ikke trå feil når det gjelder slike. I tillegg, selv om de er store, så kan mine 2x120 HK-watt drive disse uten de store problemene siden bass-delen på de er aktive, og drives av linjesignalet fra forsterker.
    Er jo definitivt et forsøk verdt me de ja..

Kan bare fort si deg at Klipsch RF-62 (2x 6,5") f.eks spiller dypere enn hva CV XLS215 gjør.. Sannsynligvis mer dypbass i ALLE Klipsch sine høyttalere enn hva du finner i CV sine subwoofer..

Så her henger du deg ALT for mye opp i speccs.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, da var valget gjort. Blir QLN signature MK 2 med QLN SUB 82. Fant disse på Ljudia.no for 2500,- mindre enn Surround, og den prisdifferansen var ink. frakt.

Etter hva jeg har hørt om QLN, så skal dette være gode greier, og tror det er vanskelig å skaffe noe bedre til rundt 5000,-. Kjekt å ha noen extra kroner å leve på i måneden

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, da var valget gjort. Blir QLN signature MK 2 med QLN SUB 82. Fant disse på Ljudia.no for 2500,- mindre enn Surround, og den prisdifferansen var ink. frakt.

Etter hva jeg har hørt om QLN, så skal dette være gode greier, og tror det er vanskelig å skaffe noe bedre til rundt 5000,-. Kjekt å ha noen extra kroner å leve på i måneden
    Du får skrive noen ord når du har fått de og testet de en del da

Ehm.. Du så att på Ljudia var det PR.SUB? Altså du har ikke bare bestillt 1 sub nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt at betalingen ikke gikk i gjennom pga. svikt på deres nettsider. Jaja, da bestiller jeg heller fra surround. Litt dyrere, men de har alt inne på lager.

Takk skal du ha! Den var jeg ikke obs på. Trodde det var en pakke med 2 subber i en.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt at betalingen ikke gikk i gjennom pga. svikt på deres nettsider. Jaja, da bestiller jeg heller fra surround. Litt dyrere, men de har alt inne på lager.

Takk skal du ha! Den var jeg ikke obs på. Trodde det var en pakke med 2 subber i en.
    Ja noen mennesker/butikker er noen skikkelige luringer.. Skal ikke alltid være lett for oss som vil ha det billigst mulig

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •