Denon selges nå hos Elkjøp - OK eller ikke? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 38 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 744
    Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, misforsto utsangnet. Trodde du mente store elektromerker som ikke hadde importør i norge.

Men dere sier at Elkjøp, Leftal (som er samme firma), driver med direkte import. Det stemmer kanskje, men bare i liten utstrekning. Når de selger Pioner, Yamaha etc. Så gjør de det gjennom de norske importørene. (Som i dette tilfellet er eid av produsentene, uten at det har noen betydning). Hvilke produkter har de importen av?

Elkjøp har presset prisene ned på mange type produkter, men de har ikke gjordt dette i samme grad på hifi (de er jo heller ikke spesielt interesert i dette elektro segmentet, bare ta en titt i butikkene deres). Av de merkene Elkjøp selger har de ingen merker de driver hovedimport og derfor har monopol på i Norge.

Av større hifi merker i norge kommer jeg kunn på Denon, Nad, Dali og B&W som bare selges igjenom en forhandler. (Som jeg kommer på hurtig, og stor må jo også defineres).

Det at de bare selges igjennom en forhandler bør ikke være feil. Og hfk har holdt prisene på deres produkter vesentlig lavere en en god del av konkurentene (som jo bruker et ekstra ledd), men når de begynner å miste denne klare pris fordelen så ser jeg ikke noe feil ved at andre kommer inn og tar opp konkuransen med dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Ok, misforsto utsangnet. Trodde du mente store elektromerker som ikke hadde importør i norge.

Men dere sier at Elkjøp, Leftal (som er samme firma), driver med direkte import. Det stemmer kanskje, men bare i liten utstrekning. Når de selger Pioner, Yamaha etc. Så gjør de det gjennom de norske importørene. (Som i dette tilfellet er eid av produsentene, uten at det har noen betydning). Hvilke produkter har de importen av?

Elkjøp har presset prisene ned på mange type produkter, men de har ikke gjordt dette i samme grad på hifi (de er jo heller ikke spesielt interesert i dette elektro segmentet, bare ta en titt i butikkene deres). Av de merkene Elkjøp selger har de ingen merker de driver hovedimport og derfor har monopol på i Norge.

Av større hifi merker i norge kommer jeg kunn på Denon, Nad, Dali og B&W som bare selges igjenom en forhandler. (Som jeg kommer på hurtig, og stor må jo også defineres).

Det at de bare selges igjennom en forhandler bør ikke være feil. Og hfk har holdt prisene på deres produkter vesentlig lavere en en god del av konkurentene (som jo bruker et ekstra ledd), men når de begynner å miste denne klare pris fordelen så ser jeg ikke noe feil ved at andre kommer inn og tar opp konkuransen med dem.
    Nad og Dali vil ingen andre få- Da Dai er i samme konsern som HFk og NAD var i samme konsern. :P

Hva de andre agenturene det angår, så er det faktisk produsentene som bestemmer hvem som skal selge de merkene.

Elkjøp, elgiganten, lefdal og pixmania er alle eid av samme konsern, faktisk ett av de absolutt største hvite/brunevare konsern som er på det europeiske markedet.

Det er ikke alltid de har tatt sine varer fra den offisielle importøren-

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Nad og Dali vil ingen andre få- Da Dai er i samme konsern som HFk og NAD var i samme konsern. :P

Hva de andre agenturene det angår, så er det faktisk produsentene som bestemmer hvem som skal selge de merkene.

Elkjøp, elgiganten, lefdal og pixmania er alle eid av samme konsern, faktisk ett av de absolutt største hvite/brunevare konsern som er på det europeiske markedet.

Det er ikke alltid de har tatt sine varer fra den offisielle importøren-
    Merk at norske Elgiganten ikke er en del av dette konsernet. Men den svenske er det.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Elkjøp og Lefdal og svenske Elgiganten var jeg klar over men pixmania var nytt for meg... Kilde?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Koster nå.....

AVR-1910 koster nå 3495 på HFK.Må jo være et kjempekjøp uansett.

Når det gjelder marginer på salg (kalkyle) så varierer det ofte mye avhengig av hvem man kjøper fra. Jobber selv med salg og det handler ofte om hvor store kvanta man handler fra importøren. Kjøper man mye av en vare får man ofte bedre betingelser fra leverandør og dermed kan man senke prisene tilsvarende ut til forbruker dersom det er ønskelig i forhold til konkurranse fra andre butikker.Eller man kan tjene mere selv. Fritt valg. Samtidig er det ikke til å komme i fra at noen varer koster mere å produsere enn andre. Da blir de dyrere til forbrukere. Det er klart at fiskesene i milliarder av meter koster mindre å produsere enn f.eks en tv.Dermed blir inntjeningen mye bedre for alle ledd på fiskesenen,mens tv'n blir dyrere. Tar vi utgangspunkt i en kalkyle på 2 fra butikken og tilbake til fabrikken så vil altså en tv til 10 000 i butikk ha en pris ut fra fabrikk på 2500 dersom det er tre ledd. Nå vet jeg fra ansatte i butikk at på mange tv så er kalkylene dritdårlige på noen modeller,mens andre er bedre.Faktisk så hender det ofte at en butikk nesten ikke tjener noen penger på enkelte tv'er.Datamaskiner er et annet eksempel.Der er det nesten ingenting fortjeneste på maskinene,mens tilbehør er der de tjener pengene.
    Noen ganger kjører man lokketilbud for å tjene mere på en annen vare. Et eksempel er REKER. Fiskere får betalt rundt 60-70 kr kiloen når de leverer til fiskebrygga.Likevel kan butikker,i hvertfall her på sørlandet, selge reker til 69 kr kiloen. Altså selger butikken med tap/ingen fortjeneste på reker kjøpt fra bryggen/fisker. Det folk trenger til rekene er LOFF og MAJONES. Produkter som butikkene tjener bra på.
    Slik kan det være med f.eks dvd/blu-ray spillere i store varehus. Mange kjøper filmer i tillegg dersom de kjøper spiller og dermed tar butikkene inn pengene der. I tillegg sikrer de seg kansje en fremtidig kunde,noe som er vel så viktig.Det siste poenget er viktigere enn mange tror for det koster mye mer å skaffe nye kunder enn å beholde de gamle.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Elkjøp og Lefdal og svenske Elgiganten var jeg klar over men pixmania var nytt for meg... Kilde?
    Pixmania er et søsterselskap av Norges største elektronikkbutikk Elkjøp Nordic AS, samt Lefdal. Pixmania har hovedkontor i Frankrike og hører inn under gruppen DSG International plc.
    Elkøp Nordic as står oppført som den norske utenlandske representanten for Pixmania i Brønnøysundregistrene. Dermed er selskapet også momsansvarlig overfor norske skattemyndigheter.
    Elkjøp Nordic AS og Pixmania har ingen felles funksjoner som kundeservice, lager med videre. De to selskapene har heller ikke ansvar for hverandres kunder eller leveranser, men opptrer som konkurrenter på det nordiske markedet, skriver Elkjøps informasjonssjef Åshild Indresøvde til TV2 hjelper deg.

-Unntaksvis skjer det at vi selger varer til Pixmania, dersom vi har for mye av en vare og de for lite. Disse varene kan også gå til Pixmanias kunder via våre distribusjonspartnere, for eksempel posten, skriver Indresøvde.
    Kjøpte eget hatdomene*|* TV 2 Underholdning

Det burde vel holde som kilde?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dem presser hverandre på pris. For min del er det både positivt og negativt.... Denon DCD-510AE koster nå bare kr 1 295,- hos HFK. Da klarte jeg ikke å la være å kjøpe den som drivverk til cd plater. BD spilleren er for "kjiip" som drev for cd plater i form av for treg og man ikke kan benytte nr tastene..... Flott pris, men kjærringa blir sikkert ikke blid. Som rent drivverk må den da kunne duge i fremtiden.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob

Det meste som skrives her er helt uten kilder idet hele tatt . Latterlig .
    Kilde?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    AVR-1910 koster nå 3495 på HFK.Må jo være et kjempekjøp uansett.

Når det gjelder marginer på salg (kalkyle) så varierer det ofte mye avhengig av hvem man kjøper fra. Jobber selv med salg og det handler ofte om hvor store kvanta man handler fra importøren. Kjøper man mye av en vare får man ofte bedre betingelser fra leverandør og dermed kan man senke prisene tilsvarende ut til forbruker dersom det er ønskelig i forhold til konkurranse fra andre butikker..
    Fraktpriser er også et viktig moment ved volumkjøp.

Når det gjelder "lokkevarer" i kombinasjon med veldig dyre varer, er nok det veien å gå. Ingen butikker overlever på "no-profit"-varer i lengden.
    Jeg kikket etter minnekort til mine foreldre i Elkjøps fysiske butikk på lørdag. Det ble bomtur for å si det på den måten:-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Kilde?
    Burde ha litt inside info. Blir som når Expert fikk GREPA, da fikk jaggu Elkjøp tak i et lite parti. og dumpet prisene ganske sikkert med tap. De gjør det jo bare for å være kødder mot de som prøver å komme seg bedre inn på markedet. Elkjøp er klart størst i norge!

HFK er heller ikke eneste som har "monopol" på ting. Men Hegel er det vel bare Soundgarden som har, samme med Audio Physis hos Oslo Hificenter! ... Men av en eller annen grunn angripes HFK med engang. Kan kanskje tenkes at det er PRODUSENTENE som vil ha noen som virkelig kan produktene, ekspertise! Produsentene (som f.eks BW burde jo valgt Elkjøp også da... om det er mest å tjene på, siden dem får sitt uansett hva elkjøp selger det for....).

EDIT: Virker litt som om dere tror HFK og soundgarden ++ har hjernvaska f.eks Hegel, BW, CV, NAD, DALI etc....

HIFIklubben har valgt en profil på produkter dem kan importere rett ifra produsenten selv.. og har noen outsidere (samsung etc). Soundgarden er vel eneste med Ayeon, Lsound har SVS, syns det er greit jeg . De kan produktene best, samt har mest sannsyneligvis et godt forhold til produsenten!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elkjøp selger et rålager de har kjøpt fra et annet sted i europa og er ikke direkte fra Denon slik hfk gjør..
    Presse priser for sluttbrukeren er nok bra men hvordan vil det gå med kjedene til slutt hvis de ikke tjener penger på produktene sine..

Det er lavmålt egentlig av elkjøp syns jeg å begynne å tråkke på de mindre kjedene. selger de ikke nok av annet enn at de skal begynne å legge seg etter andre på et felt de egentlig ikke har mye kompetanse på...Si hva dere vil men seff vil jeg ha billige produkter, men jeg vil ikke sitte igjen med en gigant på brunevarer slik som man har på mat i norge. Tilslutt dyrt og elendig utvalg..

Elkjøp folk kan som regel ikke en skitt om det de selger. la slike ting være hos en spesialistforhandler hvor du finner folk som brenner for det de selger som f. eks hos hfk og soundgarden.

Det går ikke an å drive butikk uten fortjeneste idag.

Er spent på om noen kommer til å få noen ordentlig hjelp med sine denon produkter hos elkjøp, du får den ikke fikset hos hfk..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris.Conix
    elkjøp selger et rålager de har kjøpt fra et annet sted i europa og er ikke direkte fra Denon slik hfk gjør..
    Presse priser for sluttbrukeren er nok bra men hvordan vil det gå med kjedene til slutt hvis de ikke tjener penger på produktene sine..

Det er lavmålt egentlig av elkjøp syns jeg å begynne å tråkke på de mindre kjedene. selger de ikke nok av annet enn at de skal begynne å legge seg etter andre på et felt de egentlig ikke har mye kompetanse på...Si hva dere vil men seff vil jeg ha billige produkter, men jeg vil ikke sitte igjen med en gigant på brunevarer slik som man har på mat i norge. Tilslutt dyrt og elendig utvalg..

Elkjøp folk kan som regel ikke en skitt om det de selger. la slike ting være hos en spesialistforhandler hvor du finner folk som brenner for det de selger som f. eks hos hfk og soundgarden.

Er spent på om noen kommer til å få noen ordentlig hjelp med sine denon produkter hos elkjøp, du får den ikke fikset hos hfk..
    Nå var det strengt tatt HFK som begynnte å kødde med Elkjøp og ikke andre veien. "Man får ikke kjøpt god lyd der man selger kjøleskap" osv osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett priskrig, så fikk jeg ihvertfall ordnet meg AVR-1610 til 2498,- . Nå gjelder det bare å finne kompiser til Cerwin-Vega`ene mine.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp folk kan som regel ikke en skitt om det de selger. la slike ting være hos en spesialistforhandler hvor du finner folk som brenner for det de selger som f. eks hos hfk og soundgarden. .
    Vel, jeg har snakket med folk på både HFK og Soundgarden som heller ikke kan en dritt så det er ikke bare Elkjøp som stiller med dette. Selgere med dårlig kunnskap finnes overalt, men det finnes også svært mange som kan mye og brenner for det de selger. Har selv jobbet som selger i den store "grønne og blå" og det er gøy å snakke med folk som tydeligvis har vært en runde på avforum, kommer inn med "selgere på elkjøp er noe dritt-holdningen" og finner ut at han de snakker med kan en like mye, om ikke mer enn dem selv... så ikke kjør alle under en kamm, men det er svært få av dem. det er jeg enig i.

Men jeg er faktisk ganske enig i at Elkjøp burde holde seg unna Denon, og et ELkjøp monopol vil være katastrofe...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt morsomt å se at når elkjøp har kampanjer på onkyo, yamaha eller pioneer så er det ingen som protesterer, og de flesete roper løp og kjøp. Men med en gang de presser denon litt ned i pris så kommer det lange innlegg med forsvar av prisene og "monopolet" til hfk.

Jeg er med på at det ikke er bra for markedet at elkjøp eller noen andre skal bli for store, men litt konkuranse må vel bare være positivt.

Ellers må jeg si meg enig i Maw sitt innlegg om at kvaliteten på selgerne varierer hos flere enn de store elkjedene.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sabre
    Det er litt morsomt å se at når elkjøp har kampanjer på onkyo, yamaha eller pioneer så er det ingen som protesterer, og de flesete roper løp og kjøp. Men med en gang de presser denon litt ned i pris så kommer det lange innlegg med forsvar av prisene og "monopolet" til hfk.

Jeg er med på at det ikke er bra for markedet at elkjøp eller noen andre skal bli for store, men litt konkuranse må vel bare være positivt.

Ellers må jeg si meg enig i Maw sitt innlegg om at kvaliteten på selgerne varierer hos flere enn de store elkjedene.
    Jeg satt med samme tanker for noen dager siden. Husker det var litt styr med Onkyo som blir solgt av Mono men det stilnet fort når prisene sank. Nå er det ingen som bryr seg om hvor de kjøper Onkyo, Yamaha og andre merker lengre.

Håper det blir flere som får tatt inn Denon og at vi får konkuranse på prisene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når gikk det an?

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vent litt, hvem kødder med hvem sa du? Sier "Du får ikke fet lyd der de selger kjøleskap" deg noe?

Verkstedsavtale for fiks av denonprodukter er på plass forresten. Så du trenger ikke stikke innom klubben for sånt.

PS: Om man skulle fulgt logikken din så ville du ikke fått billige pcer, fotoutstyr eller spill på elkjøp. Først var det en ren hvitevare og lyd og bilde-kjede. Men påstår du at elkjøp ikke er billige og har bra utvalg på spill, pc og foto idag?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Vent litt, hvem kødder med hvem sa du? Sier "Du får ikke fet lyd der de selger kjøleskap" deg noe?

Verkstedsavtale for fiks av denonprodukter er på plass forresten. Så du trenger ikke stikke innom klubben for sånt.

PS: Om man skulle fulgt logikken din så ville du ikke fått billige pcer, fotoutstyr eller spill på elkjøp. Først var det en ren hvitevare og lyd og bilde-kjede. Men påstår du at elkjøp ikke er billige og har bra utvalg på spill, pc og foto idag?
    Hvilket verksted tar seg av servicen da?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert Infocare. De har vel 80% av service på brunevarer i norge.

Side 8 av 38 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •