Denon selges nå hos Elkjøp - OK eller ikke? - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 38 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 744
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noen som vet hvilken bunnlinje HFK har de siste 5 årene? Dvs hvilket resultat de har? Når man har funnet ut det, så kan man se dette opp mot hvilken kapital som er i selskapet, og da kan man se på hvilken avkastning kjeden (butikken) har hatt på kapitalen. Avkastningen må over tid utgjøre minimum risikofri rente (la oss si statsobligansjonsrente eller bankrente) pluss et risikotillegg.

Hvis selskapet ikke over tid har en slik avkastning, så er det ingen som vil investere penger i selskapet. Da vil de legge ned selskapet, selge det til ElKjøp eller andre, og investere pengene et annet sted der de kaster mer av seg til samme risiko.

Dette var dagens lille og enkle voksenopplæring om økonomi. Hvorfor? Jo, fordi man er så forbannet interessert i hvilken kostpris det er på varene. Dette er helt irrelevant, så lenge kundene vil betale utpris. Man må også kalkulere inn retur av varer pga feil/reklamasjoner, varer som må selges på tilbud pga ukurans (og utviklingen går fort i denne bransjen), etc. HFK må sikkert ha 30-50% bruttofortjeneste på produktene sine om de skal kunne ha et plussresultat på bunnlinjen.

Og så lenge de er små og ikke har de stordriftsfordelene som El Kjøp har, så må de ha høyere bruttofortjeneste. De vil heller ikke kunne selge i nærheten av samme kvanta som ElKjøp.

En butikk/selger vil i dette knallharde markedet bruke de midler og metoder som er innenfor loven for å kunne ta den maksimale prisen han kan for et produkt for å tjene mest mulig på dette produktet. Kundene eller forbrukeren er ikke lojale og hopper ofte fra det ene til det andre, alt etter hva som er billigst. Vi bruker forbrukerkjøpsloven for hva det er verdt og prutter som aldri før. Vi har ingen medlidenhet med butikkene som dør som fluer rundt oss og som legges ned en etter en og slukes av de store kjedene. Vi liker å si at vi ønsker å handle hos kjøpmannen på hjørnet fordi der er det så koselig og så god service, men gidder ikke å betale de ekstra 2 kronene han trenger for smør og melk. Altså, vi er alle skyld i denne utviklingen.

Er HFK like liten som kjøpmannen på hjørnet, nja, men iallefall i forhold til ElKjøp.

Så om noen er så dum å røpe kostprisen på produktet, vel who cares, Løp og Kjøp hos El Kjøp hvis dere ikke liker dere hos HFK. Men HFK lurer ingen i mine øyne. Ja, de sier de sparer et ledd i kjeden, men det betyr ikke at de ikke skal selge produktet for minimum med fortjeneste av den grunn.

Jeg er en av dem som handler mye mer hos ElKjøp enn hos HFK, men etter denne lange debatten så tror jeg at jeg må ta med meg sparegrisen og svi av litt u-hjelp på HFK.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bruker forbrukerkjøpsloven for hva det er verdt og pruter som aldri før. Vi har ingen medlidenhet med butikkene som dør som fluer rundt oss og som legges ned en etter en og slukes av de store kjedene. Vi liker å si at vi ønsker å handle hos kjøpmannen på hjørnet fordi der er det så koselig og så god service, men gidder ikke å betale de ekstra 2 kronene han trenger for smør og melk. Altså, vi er alle skyld i denne utviklingen.
    Nordmenn pruter? Reis gjerne litt rundt om i verden. Der prutes det så en kan bli helt matt...

Jeg er en av dem som handler mye mer hos ElKjøp enn hos HFK, men etter denne lange debatten så tror jeg at jeg må ta med meg sparegrisen og svi av litt u-hjelp på HFK.
    Tja; Jeg har bestemt meg for å gå motsatt vei: Fra HFK til Elkjøp. Hos sistnevnte er det ingen sure miner når jeg lever et produkt tilbake (innen 30 dager) om jeg ikke er fornøyd. På HFK derimot....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex F, kan ikke si meg annet enn fullstendig enig et godt nyansert innlegg :-D .

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at vi pruter mer enn utlendinger, men vi pruter mer enn vi gjorde tidligere. Vi er også mye mer opplyste enn tidligere på hva ting koster andre steder, grunnet blant annet internett.

Ikke misforstå, en av grunnene til at jeg handler så mye jeg kan på ElKjøp er at det stort sett aldri er problemer med reklamasjoner der. De er så store at de ikke gidder å krangle, samt at de som jobber der ikke har motivasjon eller incentiv til å forsvare ElKjøp sine egentlige rettigheter (de er altfor langt fra eierne). ElKjøp sender så mye i retur at de sikkert får gode ordninger på dette også. Men for de små er det annerledes. Der er returkostnaden vesentlig, og da vegrer de seg ganske mye for å gi ny vare med mindre de er tvunget til dette. Og ofte så jobber daglig leder og eierne i butikken (f.eks Musikkmagazinet).

Jeg kjøpte en Samsung LCD TV på HFK i Bergen, og etter noen dager så merket jeg noen irriterende lysglimt enkelte steder i bildet. Jeg tok den med til HFK, og de skulle se på den/sende den inn. Jeg var uten TV i nesten 2 måneder, før jeg fikk samme type TV tilbake. Og vi vet alle hvor rask nedskrivning det er på flat-TVer. Tror dere jeg har kjøpt TV der siden?

Så jeg støtter ikke HFK uten videre, men heller ikke ElKjøp. Begge har sine fordeler og ulemper. ElKjøp har til tider ganske dårlig service (min opplevelse, men skyldes ofte mye folk i butikken), og skal man levere noe tilbake, så står man i laaaaang kø. Jeg like mangfoldet og mulighten til å velge, og da må jeg pinadø (unnskyld uttrykket) kunne tåle at priser og service varierer. :-D

På samme måte liker jeg at ikke alle her på Forumet har samme mening som meg. Hvor kjekt hadde det vært? Hvis alle kjøpte samme receiver og høyttalere etc, og alle var enige om at dyre ledninger ikke var bedre enn billige, da hadde vel ikke Forumet eksistert, he he. Og om jeg tør be, så burde noen være litt flinkere til å respektere andre sine meninger uten å kalle dem idiot eller liknende, fordi da hadde diskusjonene blitt mye mer konstruktive, synes nå jeg.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F

Jeg kjøpte en Samsung LCD TV på HFK i Bergen, og etter noen dager så merket jeg noen irriterende lysglimt enkelte steder i bildet. Jeg tok den med til HFK, og de skulle se på den/sende den inn. Jeg var uten TV i nesten 2 måneder, før jeg fikk samme type TV tilbake. Og vi vet alle hvor rask nedskrivning det er på flat-TVer. Tror dere jeg har kjøpt TV der siden?
    Tror ikke det alltid er HFK sin polisy. Jeg fikk ett problem med en Cambridge CDspiller som jeg hadde hatt i ca 2 måneder. Tok den med til butikken, forklarte hva som var feil. Spurte også pent om jeg heller kunne bytte til en annen CD spiller fra Denon, siden jeg ikke var helt fornøyd med lyden til Cambrigden. Fikk bytte uten problemer. De hadde jo hatt retten på sin side hvis de ønsket å reparere den først.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Tror ikke det alltid er HFK sin polisy. Jeg fikk ett problem med en Cambridge CDspiller som jeg hadde hatt i ca 2 måneder. Tok den med til butikken, forklarte hva som var feil. Spurte også pent om jeg heller kunne bytte til en annen CD spiller fra Denon, siden jeg ikke var helt fornøyd med lyden til Cambrigden. Fikk bytte uten problemer. De hadde jo hatt retten på sin side hvis de ønsket å reparere den først.
    Enig! Loven sier helt klart at leverandøren har rett til å utbedre skaden innen rimelig tid. Hva som er rimelig tid, kan jo diskuteres, og det har vært mange saker på dette, uten at vi skal komme innpå det her. Jeg sier på ingen måte at jeg ikke skjønner HFK i sin behandling av saken min, men bare at på dette området så har ElKjøp VELDIG forbrukervennlig returpolitikk. Og om de har mindre god service i butikken, så er de veldig god på returservice:-D

Kanskje HFK har en god returservice ordning de også, og at jeg har vært "uheldig"?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt merkelig da for det er jo 4uker (eller 2, husker ikke helt) DOA tid på TV'er og så lenge den er tatt med til der den er kjøpt før denne tiden har man krav på å få byttet den. Dette er i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Det var litt merkelig da for det er jo 4uker (eller 2, husker ikke helt) DOA tid på TV'er og så lenge den er tatt med til der den er kjøpt før denne tiden har man krav på å få byttet den. Dette er i henhold til forbrukerkjøpsloven.
    Skal ikke kverulere så mye på dette, men dette var en Samsung 72RB (??), og de brukte først litt tid til å finne utav problemet. Deretter vare det ingen erstatnings TV å oppdrive. Jeg håpet at jeg kunne få en annen TV til samme pris, men etter 2 uker dukket det opp en slik TV i Stavanger som de fikk sendt til meg. Jeg sjekket ikke rettighetene mine, men av og til orker man heller ikke å krangle for mye. De gjorde et ærlig forsøk på å skaffe meg en ny TV av samme sort, og da de til slutt greide det, så kan jeg ikke klage, selv om det tok nesten 2 måneder.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det en litt spesiell situasjon ja, men hvis du hadde sagt at du da heller ville ha en annen modell som de hadde så hadde du hatt rett til det. (Evt mellomlegg til dyrere selvfølgelig)

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du dette fra?

Utover det - Elkjøp har sin 30-dagers retur-rett, og jeg tror det dukker opp en del "nye" produkter der, noe man blant annet har sett i andre land. Kameraer med bilder, etc..

Uansett har jeg vært borte i tilsvarende tilfeller på hi-fi klubben - det er sjelden noe problem, selv om enkelttilfeller, som for Alex F, hvor ting kan ha falt gjennom. Folk gjør feil, uansett hvor de jobber...

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen returrett (eller åpent kjøp) i forbrukerkjøpsloven ved kjøp av vare i butikk. Det gjelder kunn angrefrist ved kjøp av varer på nettet, messer etc.

Men i forbrukerkjøpsloven står det at butikken har en uke på seg for å få repparert produktet. Klarer de ikke det skal de stille et tilsvarende produkt (ikke nøyaktig, og en hvilken som helst tv, vil vel fungere) til rådighet for kunden i den perioden produktet er til repprasjon.

At Elkjøp har 30 dager åpent kjøp er bare en service de gir. Har ikke noe med loven å gjøre.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan bekrefte følgende påstand fra HFK:

"Elkjøp kom over et parti Denon fra Tyskland via en utro tjener.....
    De selger disse Denon produktene til under innkjøpspris...."

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Noen som kan bekrefte følgende påstand fra HFK:

"Elkjøp kom over et parti Denon fra Tyskland via en utro tjener.....
    De selger disse Denon produktene til under innkjøpspris...."
    En kompis kjøpte 3310 i dag, og han fikk vite at den var noen hundre kroner under innkjøpspris.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hvilken bunnlinje HFK har de siste 5 årene? Dvs hvilket resultat de har? Når man har funnet ut det, så kan man se dette opp mot hvilken kapital som er i selskapet, og da kan man se på hvilken avkastning kjeden (butikken) har hatt på kapitalen. Avkastningen må over tid utgjøre minimum risikofri rente (la oss si statsobligansjonsrente eller bankrente) pluss et risikotillegg.

Hvis selskapet ikke over tid har en slik avkastning, så er det ingen som vil investere penger i selskapet. Da vil de legge ned selskapet, selge det til ElKjøp eller andre, og investere pengene et annet sted der de kaster mer av seg til samme risiko.
    Du glemmer ett par viktige ting. Når man prater med grundere, eiere, investorer og driftere av selskap med jevne mellomrom - så kommer det frem en del andre motiver også. Slikt som å skape arbeidsplasser, skape noe eget, gi seg selv en sikker og innteresant arbeidsplass osv. Ser man verden så svart/hvitt som det du gjør, ja - da er det slik du sier. Det er ren teori fra handelsskolen. Noen lever sikkert etter det, men dette er oftest utelukkende større kjeder (ala Elkjøp og den uspislige julegrisen Hagen).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Du glemmer ett par viktige ting. Når man prater med grundere, eiere, investorer og driftere av selskap med jevne mellomrom - så kommer det frem en del andre motiver også. Slikt som å skape arbeidsplasser, skape noe eget, gi seg selv en sikker og innteresant arbeidsplass osv. Ser man verden så svart/hvitt som det du gjør, ja - da er det slik du sier. Det er ren teori fra handelsskolen. Noen lever sikkert etter det, men dette er oftest utelukkende større kjeder (ala Elkjøp og den uspislige julegrisen Hagen).
    Jeg skjønner hva du skriver, og jeg er ikke så uenig det, men jeg skjønner ikke helt hva som var motargumentet i forholdt til Alex F sitt innlegg? Som du antyder så er det stor forskjell på motivasjon når det gjelder drifting av store bedrifter kontra små bedrifter,det er ganske naturlig og jeg tror samfunnet er tjent med å ha "alle" typer spekter.

Du nevner feks stor kjeder og spesielt Hagen, er det slik at du er i mot alle grundere som tjener mye penger? Det er mange som er av type mangemillionærer, en del av disse tjener penger på "meg og deg", er dette galt?

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg skjønner hva du skriver, og jeg er ikke så uenig det, men jeg skjønner ikke helt hva som var motargumentet i forholdt til Alex F sitt innlegg? Som du antyder så er det stor forskjell på motivasjon når det gjelder drifting av store bedrifter kontra små bedrifter,det er ganske naturlig og jeg tror samfunnet er tjent med å ha "alle" typer spekter.

Du nevner feks stor kjeder og spesielt Hagen, er det slik at du er i mot alle grundere som tjener mye penger? Det er mange som er av type mangemillionærer, en del av disse tjener penger på "meg og deg", er dette galt?
    Kanskje at eierskap gir mer inspirasjon til å drive butikk, jobber du på el-xxxx så er du ansatt med en stor pyramide over deg.
    På HFK er du mye i kontakt med DL/eier og som eier/dl er du mye i kontakt med ansatte, det skulle gi et mer personlig behov for å lykkes i noe som er sitt.(franchise, partneravtale etc)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Hvor har du dette fra?
    Beklager, er visst ikke fra forbrukerkjøpsloven, men de forskjellige leverandørene som gir dette.

Det mange har en avtale om er at hvis det er en feil på varen fra den er ny kan kunde levere den inn etter så så lang tid(varierer fra produkt til produkt og også på leverandør), få ny vare også søker butikken DOA(Dead on arrival) til leverandøren å får ny vare.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, og det er et godt poeng, og ja, jeg vet det er økonomisk teori. Men jeg skrev "på sikt", ikke i løpet av noen få år. Jeg er enig i at mange kan ha andre motiver enn å maskimere profitt, og spesielt det du skriver om arbeidsplasser og å skape noe, kanskje en arbeidsplass for seg selv.

Men på sikt er det ingen som kan tape penger, eller tjene veldig lite penger, fordi dette skaper da ingen sikre arbeidsplasser for noen. Går selskapet med underskudd over lengre tid så går selskapet til slutt konkurs, med mindre du har staten eller noen andre rike onkler som hjelper deg opp igjen.

Til og med fotballag har grenser hvor mye penger de kan tape, men jeg innrømmer at de rike onklene der ikke akkurat tenker på profittmaksimering. Men til slutt blir man lei av å kaste penger ut vinduet. Bare spør Atle Brynestad i Lyn (PS Håper ikke jeg såret noen Lyn supportere. Heia Viking )

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz

Har ikke sagt at samfunnet ikke er tjent med å ha "alle" type spektere av eiere.

Jeg har ikke noe i mot alle grundere som tjener penger - absolutt ikke. Flere av dem er karismatiske, hyggelige mennesker som gir av seg selv og sin formue. Har spesielt sansen for Christian Ringnes som er en av de privatpersoner (les rikinger i positiv forstand) det siste årtiet som kanskje har gjort mest for Oslo by på det kulturelle plan. Kjell Inge Røkke som er flink til å tenke på arbeidsplasser slik jeg leser det - og alikevel tjene penger. Hagen derimot - han tenker utelukkende kun på sin egen og familiens lommebok. Det har bevist mange nok ganger som skatteflyktinger, varmepumpesubsidier osv. Men dette er ett annet tema enn hva tråden her handler om.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sagt at samfunnet ikke er tjent med å ha "alle" type spektere av eiere.
    Jeg sa vel ikke at du ikke mente det, det var bare ment som en innstikker på hva jeg mente siden jeg ikke helt forsto ditt innspill på Alex F sitt innlegg.

Hagen derimot - han tenker utelukkende kun på sin egen og familiens lommebok. Det har bevist mange nok ganger som skatteflyktinger, varmepumpesubsidier osv. Men dette er ett annet tema enn hva tråden her handler om.
    Nå skal jeg ikke forvare Hagen, for han fremstår som du antyder noen ganger litt provoserende. Men han er også med å skape noe positivt i forhold til arbeidsplasser, konkurranse i mellom kjedene og til tilgjengelighet for oss forbrukere osv, og han måtte også i sin tid satse penger og energi. Som du sier så er dette et annet tema enn hva denne tråden omhandler, for idioter finnes i alle lag og har egentlig ikke på et generelt basis noe med hvordan vi drifter et firma.

Side 36 av 38 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •