Denon selges nå hos Elkjøp - OK eller ikke? - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 38 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 744
    Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe.... Her skal det kverruleres

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Snart er det krangling om Rimi Hagen er fetere én Kolonialmajor Odd Reitan!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje det som var poenget med mitt innlegg, at man kanskje burde tenke på verdien av lokale hifi butikker kontra bare pris _før_ man handler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Ja og det var ditt bidrag til kveruleringen i denne tråden?

Jeg har nå hvertfall holdt meg nogenlunde til topic på denne tråden selv om jeg er aldri så teit i mine meninger.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bonkers
    Det er vel kanskje det som var poenget med mitt innlegg, at man kanskje burde tenke på verdien av lokale hifi butikker kontra bare pris _før_ man handler.
    Er helt enig i at lokale hifi butikker har sin plass hvis det er grunnlag for dem økonomisk , men hvor mange er villige til å subsidiere disse for at de skal kunne fortsette ?
    Desverre er vi nerdene her inne på forumet langt fra representative for gjennomsnittet av folk som kjøper lyd/bilde utstyr , flertallet er nok mer enn happy med et alt i ett anlegg til 2995 fra elkjøp og ville ikke engang vurdert å stikke innom klubben eller en hifi sjappe.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har link til denne DN reportasjen eller ble det for mye kost og slettet fra store verdens veben?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DN artikkel

Sitat Opprinnelig postet av Forsel
    Noen som har link til denne DN reportasjen eller ble det for mye kost og slettet fra store verdens veben?
    Tror ikke artikkelen ble lagt på den åpne delen av DN, men Hegnar.no har et greit referat som du finner her:
    Selger Denon-anlegg til dumpingpris - HegnarOnline

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DN artikkel

...og her har du hele artikkelen:
    Vedlegg 61339

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg melde meg på gjengen som forsvarer HFK, og jeg vil gjenta at jeg ikke har noe imot å få billigst mulig varer, men jeg kan sitere fra artikkelen:

Tjener dere penger på
    Denon-produkter?
    – Vår oppgave er å tjene
    penger.

Skikkelig politisk svar, spør du meg. De hadde nok sagt ja, hvis svaret faktisk var ja. Samt at deres oppgave er å tjene penger totalt.

– Dumper dere prisene, slik
    Hi-Fi Klubben hevder?
    – Jeg vet ikke hvilke kalkyler
    de har, men store innkjøp gir
    lavere priser, sier han.

Igjen så svarer de ikke på spørsmålet, men sier bare at de får gode innkjøpspriser.

– Selger dere til under kostpris?
    – Vi selger til den prisen vi
    mener er riktig. Hva vi tjener på
    produktene er ikke så interessant.
    For kundene er det prisen
    som er mest interessant, sier
    Hegerlund.

Denne tar nesten kaka. Hurra for El Kjøp som synes så synd på kundene at vi må sponses bare fordi de har lyst til å selge til hva de mener er riktig pris. Og hva er riktig pris? Lokkepris?

Er det andre enn meg som har lurt på hvor mye El Kjøp tjener på å selge juletrær til kr 29 per stk, samt ha en garanti der du får pengene igjen om du ikke er fornøyd etter nyttår? Dette kan neppe være god butikk hvis en isolert sett ser på juletrær, men et godt trekkplaster er det.

Jeg tror ikke det er godt for merkenavnet Denon at det selges på El Kjøp, selv om kvaliteten er og blir den samme. Et merke og opplevd kvalitet er utrolig mye psykologi, og det koster "astronomiske" summer å bygge opp et godt merkenavn. Jeg er ikke sikker på om Abrahamsen hadde så godt av å bli solgt på El Kjøp, men det får andre vurdere.

En liten digresjon: På begynnelsen av 80-tallet var det veldig stas med Levis 501 bukser. Jeg husker de kostet kr 499 som var utrolig mye penger den gangen. På OBS i Stavanger kjøpte de et kjempeparti og solgte hver bukse til kr 250, men de slet med å få solgt buksene. Ikke bare fordi mange tvilte på at det var de samme buksene, men fordi man ble jo mobbet på skolen hvis man gikk med en sånn derre OBS kjipabukse

Hva har dette med saken å gjøre? Ingenting, he he. Jeg er en av dem som kjøpte Onkyo 875 til kr 14 995, for litt senere å finne samme receiver på nettet til under kr 10 000 (paralellimport). Men jeg vet selvsagt at denne receiveren er MYE dårligere enn min:-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex-f har nok eit poeng psykologi faktoren har nok litt å si. det høyres meir status aktig å si eg var innom hfk oslo og kjøpte meg denon forsterker.
    enn eg var innom den lokale elkjøp sjappa og kjøpte meg den dyreste forsterkeren til denon.

Takker for link til Dn reportasjen.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=bonkers]Ja og det var ditt bidrag til kveruleringen i denne tråden?

Da må du se gjennom hele tråden.
    Men imotsetning til andre er jeg her på forumet for og lære andre

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=carradona]
    Sitat Opprinnelig postet av bonkers
    Ja og det var ditt bidrag til kveruleringen i denne tråden?

Da må du se gjennom hele tråden.
    Men imotsetning til andre er jeg her på forumet for og lære andre
    Hehe ...Skal være lære av andre:wink:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex-f har nok eit poeng psykologi faktoren har nok litt å si. det høyres meir status aktig å si eg var innom hfk oslo og kjøpte meg denon forsterker.
    enn eg var innom den lokale elkjøp sjappa og kjøpte meg den dyreste forsterkeren til denon.

Å, den cd plata Per kjøpte fra CdBang til 47 kroner har mye dårligere lyd enn den (helt like) cd plata Pål kjøpte på Platekompaniet for 149....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex F, du har noen gode poeng, godt oppservert

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Nå skal ikke jeg melde meg på gjengen som forsvarer HFK, og jeg vil gjenta at jeg ikke har noe imot å få billigst mulig varer, men jeg kan sitere fra artikkelen:

Tjener dere penger på
    Denon-produkter?
    – Vår oppgave er å tjene
    penger.

Skikkelig politisk svar, spør du meg. De hadde nok sagt ja, hvis svaret faktisk var ja. Samt at deres oppgave er å tjene penger totalt.

– Dumper dere prisene, slik
    Hi-Fi Klubben hevder?
    – Jeg vet ikke hvilke kalkyler
    de har, men store innkjøp gir
    lavere priser, sier han.

Igjen så svarer de ikke på spørsmålet, men sier bare at de får gode innkjøpspriser.

– Selger dere til under kostpris?
    – Vi selger til den prisen vi
    mener er riktig. Hva vi tjener på
    produktene er ikke så interessant.
    For kundene er det prisen
    som er mest interessant, sier
    Hegerlund.

Denne tar nesten kaka. Hurra for El Kjøp som synes så synd på kundene at vi må sponses bare fordi de har lyst til å selge til hva de mener er riktig pris. Og hva er riktig pris? Lokkepris?

Er det andre enn meg som har lurt på hvor mye El Kjøp tjener på å selge juletrær til kr 29 per stk, samt ha en garanti der du får pengene igjen om du ikke er fornøyd etter nyttår? Dette kan neppe være god butikk hvis en isolert sett ser på juletrær, men et godt trekkplaster er det.

Jeg tror ikke det er godt for merkenavnet Denon at det selges på El Kjøp, selv om kvaliteten er og blir den samme. Et merke og opplevd kvalitet er utrolig mye psykologi, og det koster "astronomiske" summer å bygge opp et godt merkenavn. Jeg er ikke sikker på om Abrahamsen hadde så godt av å bli solgt på El Kjøp, men det får andre vurdere.

En liten digresjon: På begynnelsen av 80-tallet var det veldig stas med Levis 501 bukser. Jeg husker de kostet kr 499 som var utrolig mye penger den gangen. På OBS i Stavanger kjøpte de et kjempeparti og solgte hver bukse til kr 250, men de slet med å få solgt buksene. Ikke bare fordi mange tvilte på at det var de samme buksene, men fordi man ble jo mobbet på skolen hvis man gikk med en sånn derre OBS kjipabukse

Hva har dette med saken å gjøre? Ingenting, he he. Jeg er en av dem som kjøpte Onkyo 875 til kr 14 995, for litt senere å finne samme receiver på nettet til under kr 10 000 (paralellimport). Men jeg vet selvsagt at denne receiveren er MYE dårligere enn min:-D
    Mangel på ryggrad kan kjøpes på gymmet, det er trist hvis noen ikke får samme følelse for samme produkt om det koster mye mindre på sjappe A kontra B? Det sier vel litt om hvor borskjemt vi har blitt i Norge.

Hva er galt med import av et produkt som en importør sitter på både import og salg, dette er "rundt 2350-0030" problematikken, ultra-kapitalisme/kommunisme(gal-geni) Jeg trodde ikke HFK var ultra kapitalister, de begynte å importere samt produsere gode hifiprodukter for at "folk flest" skulle få rimelig kvalitets hifi, sånn er det ikke lenger.

Denon selges på postordre i USA som er verdens største elektromarked(ennå)
    Så at det selges noen tusen på elkjøp og HFK i Norge blir som om vi tisser i atlanterhavet................

DENON AVR-4310 koster 2000$ eller 12000,- kontra 17000,- det må være store marginer her...........

DENON AVR-4810 Hjemmekinoreceiver koster 18000,- kontra 25000,-

Årets kjøp!!! Yamaha RX-Z11 THX® Ultra2 Plus home theater receiver at Crutchfield Signature

Crutchfield: LCD TV, Car Stereo, Home Theater, Speakers, Plasma TV

En fisker jeg jobbet med en kort periode kjøpte 1 cognac på byen til 5000,- for 4cl, drakk den opp og bestilte en ny 4cl og drakk den opp. 10 lapper rett i avløpet, han var full og "flekset penger"
    Moralen er: er man kul for å ha brukt mye mer én nødvendig, er man kul fordi man kjøper champis på byen og spanderer, ingen husker deg før eller etter, bare han stakkar'n som ikke har kontakt mellom ørene, han som måtte kjøpe seg venner og imponere med plastikk-kortet..........

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=
    DENON AVR-4310 koster 2000$ eller 12000,- kontra 17000,- det må være store marginer her...........

DENON AVR-4810 Hjemmekinoreceiver koster 18000,- kontra 25000,-

.[/QUOTE]

husk at vi har noe som heter mva her til lands :O)
    12000+mva er da vitterlig 16000 :O)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    husk at vi har noe som heter mva her til lands :O)
    12000+mva er da vitterlig 16000 :O)
    Jeg snakker ikke om importpriser, men hva produktet koster i USA, produksjonskostnadene i Japan er like store, shipping ca samme.

Yamaha Z11 vil jo være genial å importere om man kan endre nettspenningen på den evt gjøre noe enkelt for å modifisere den.

2500$ ca 15000 NOK kontra 55000,- den tar jo på årene, men sies å være #1 enda!
    MVA og shipping vil være 5-6 lapper!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Norge har vi også en sterk forbrukerkjøpslov som sikkert også påvirker prisen noe.

Tror nok HiFi Klubben har godt av litt konkurranse. Dette kom nok litt som et sjokk på de etter å blitt runde og gode på monopol-status i så mange år. Spesielt irriterende var det nok at det var akkurat Elkjøp, når de har brukt *så* mye penger på reklame for å få forbrukere til å tro at man ikke kan få god lyd på butikker akkurat som Elkjøp. Salt i såret er det sikkert også fordi de har skapt en illusjon ovenfor sine kunder at de er billige og konkurransedyktige som følge av direkteimport.

Det forbauser meg dog litt at de mener 30% nedgang omtrent tar knekken på all fortjeneste. Er marginene på Denon virkelig *så* dårlig når man står for hele importen, eller har det heller noe med at alle de flotte HFK butikkene, reklamen, glossy klubbmagasiner og organisasjonen har en veldig høy prislapp?

Nå er ikke 30% lite, men siden det det dukker opp påstander om prisdumping, så kan man jo bare ta en tur på en prisguide. Selv på datautstyr kan prisene fort variere med 30%, og den type produkter er ikke akkurat kjent for å bli solgt med store marginer i utgangspunktet. Det er da ingen der som klager på at konkurrerende butikker driver med urimelig prisdumping?

Dette er ikke ment som noe forsvar til Elkjøp som sikkert nyter godt av å være så store og ha så mye makt, men jeg tror kanskje HFK har godt av en slik wake-up call. Markedet er blitt tøffere de siste årene, og konsumere forventer å kunne sammenligne priser på brunevarer. Jeg tror om man skal kjøre et konsept med "veil. pris uansett hvor mye du kjøper - hele året" i dag, så må man tilby noe litt mer enn bare flotte lokaler.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Jeg snakker ikke om importpriser, men hva produktet koster i USA, produksjonskostnadene i Japan er like store, shipping ca samme.

Yamaha Z11 vil jo være genial å importere om man kan endre nettspenningen på den evt gjøre noe enkelt for å modifisere den.

2500$ ca 15000 NOK kontra 55000,- den tar jo på årene, men sies å være #1 enda!
    MVA og shipping vil være 5-6 lapper!
    Snakker heller ikke egenimport , men alt som selges her i landet er jo inkl mva
    så av 15995 er 12796 til selger og resten uansett til staten , det er mva i de fleste stater i usa .
    så den faktiske prisen her til lands er 12796 hvis den skal sammenlignes på likt grunnlag for selger

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke en undervisning i verken psykologi eller økonomi, men jeg røper ingen hemmelighet når jeg sier at markedet ikke fungerer perfekt eller at alle kjøpere er 100% rasjonelle. Jeg tør faktisk komme med en påstand om at mange kjøpere faktisk er ganske så irrasjonelle.

Med irrasjonelle så mener jeg ikke dumme, men mange handler på følelser, og spesielt for bil og HI FI kan man si at dette gjelder. Jeg skal ikke gå inn på den lange og kanskje kjedelige kabeldebatten, men de lærde (og ulærde) strides til de grader om det har noe for seg å betale mye for kabler.

I tillegg så er det et moment at de aller fleste ikke har 100% informasjon om kvalitet eller pris, selv om internett har medført at man mye lettere enn før kan oppdatere seg på hvilke priser som gjelder i markedet.

Det er ganske mange jeg vet om som heller kjøper stereoanlegg og TV på en HI FI butikk enn på El Price eller Expert, etc, fordi de "føler" de får bedre service, samt at de ikke vil være en av mengden som går på kjedebutikkene. Dette går ikke på ryggrad eller ikke, men på følelser og trygghet.

Hvorfor kjøper folk MONSTER-kabler? Jo, trygghet og garanti, spør du meg. Noen kan si idiot og at man får like gode kabler på Biltema for en brøkdel av prisen, men det er en rekke mennesker som ikke tør fortelle at de har vært på Biltema.

Et eksempel: Kjøper du deg en BMW X5 eller en feit Porsche, så løper de fleste ikke på Biltema for å kjøpe helsyntetisk olje, selv om NAF har kåret Biltema sin olje som like god som noen annen (undersøkelse for en del år siden). Utrolig hva man gjør i forfengelighetens navn:-D

Et annet eksempel: Det er utrolig hvor opphengt mange er i hvor mye en ting har kostet før når den er på salg. Mange, inklusiv meg selv (dessverre), kan gjerne betale mye for en vare, så lenge førprisen var 50% dyrere. Vi er så "dumme" i Norge at myndighetene måtte innføre en egen lov som sa at man ikke kunne operere med veiledende priser (eller før priser) med mindre disse var reelle.

Jeg selv må innrømme at når noe er for billig, så blir jeg litt skeptisk, fordi man er jo oppdratt til at kvalitet skal koste. Det var først etter at Snickers Is hadde manet meg frem til å skjønne at Biltema kabler var like gode som MONSTER at jeg turde å nærme meg elektronikkavdelingen i "taperbutikken". Jeg kjøpte meg en stygg og billig rull, og det gjorde psykisk vondt hver gang jeg lyttet på anlegget fordi jeg ventet hele tiden på at bakhøyttalerne mine skulle lyde dårlig. Da jeg flyttet og bygget meg en ny hjemmekino med alle ledninger skjult i veggene, krøp jeg til korset og kjøpte meg Better Cables over det hele. Mulig jeg ikke har ryggrad, men jeg styrte unna de store og stygge kapitalistene i Monster som har skjønt at "Lidenskap har sin pris".

Jeg føler meg mye bedre med tanken på at det står Better Cables på kablene mine og ikke Biltema, bare synd at ingen kan se det siden de er skjult i veggene

Og for all del, ikke la oss starte en nye kabeldiskusjon.

Side 32 av 38 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •