Denon selges nå hos Elkjøp - OK eller ikke? - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 38 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 744
    Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Selvfølgelig ikke. Det er frukten av å ha monopol. Markedet bestemmer prisen uavhengig av hvor mye HFK kjøper varen for. Og klarer man å skape blest rundt merkene blir de straks mer verdt.
    Ja nettop! :-D

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    At du er misfornøyd med servicen på klubben er en ting, å påstå at de lurer kundene sine er noe helt annet. Med de vanlige prisen så tjente de bra. Du vet siden du er økonom at enkelte butikker og kjeder dumper enkelte produkter, enten for å skape generelt støy, for å lokke kunder, eller å presse en konkurent. Altså kan Elkjøp og klubben gjøre dette med et lite knippe med produkter. De reduserer fortejensten sin fra ca. 40% til 0.

Dette er ikke nytt, og det overasker meg at en som hevder han er økonom ikke har fått med seg dette før.

Så er du forbanna på dårlig service så får du klage på det, ikke hevde at de fører folk bak lyset.
    Elkjøp har Onkyo og Denon mye billigere én hifibutikkene, men Yamaha koster ca det samme, det får meg og sikkert mange andre til å tro at prisene på de merkene er kunstig høye, jeg tror heller ikke Elkjøp hadde brydd seg om dette uten at forskjellen mellom selvkost og utkost var svært stor på de merkene.

Hvorfor anbefalte HFK meg NAD foran Samsung, nad sine tv'er er i mine øyne 2-3år etter markedslederne idag.

Prisene på flere høyttaler merker har ikke blitt justert etter den norske krona har styrket seg kraftig.

Sitat Opprinnelig postet av roytarzan
    Private Ryan; HFK har i 20 år sørget for at vi nordmenn stort sett har kunnet kjøpe Denon billigere, enn alle naboland vi kan sammenligne oss med. Du som er økonom vet selvsagt fra før at vi tjener mer enn dem. Dette har HFK min fulle respekt for. At de nå dumper varer for ca. selvkost for å leke leken til elkjop får så være. Så hva du prater om, det begriper ikke jeg. Se på saken en gang til.
    De har solgt en vare til en alt for høy pris og det får de betale for nå, Elkjøp så muligheten til å selge Denon for 40-50% lavere pris én HFK, om denne muligheten ikke hadde bydd seg så hadde de ikke gjort det.
    Hadde HFK solgt til normal avanse så hadde de hatt monopolet enda, men de ble for grådige, og hurra for elkjøp............

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hei mister økonom.. hvor rimelig tror du DENON kan produsere ting? med alle de lisensene de skal måtte ta i bruk. De produserer jo ikke noen av brikkene selv...
    Det aner ikke jeg, men HFK har tatt seg alt for godt betalt, nå har de fått seg en på tygga..........

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig ikke. Det er frukten av å ha monopol. Markedet bestemmer prisen uavhengig av hvor mye HFK kjøper varen for. Og klarer man å skape blest rundt merkene blir de straks mer verdt.

Har man monopol på et merke så kan man blåse opp prisen en del, ikke fritt da det finnes tilnærmet perfekte substitutter.

Men 40-50% overpris er drøyt, håper resten av serien kommer inn også!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Har man monopol på et merke så kan man blåse opp prisen en del, ikke fritt da det finnes tilnærmet perfekte substitutter.

Men 40-50% overpris er drøyt, håper resten av serien kommer inn også!
    +1 Da skal jeg også vurdere å kjøpen en Denon receiver. 8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er flere faktorer som påvirker dette "bildet" enn prisen alene, som gjerne avhenger av hvilken avtalen Denon og HFK faktisk har. Et par av disse er;

1. Hvem dekker servicekostnaden? Selv om HFK sikkert får refundert defekte enheter i form av omleveranser foreligger det selvsagt en hel rekke øvrige kostnader knyttet til service og reparasjon. Må HFK selv dekke dette er det jo klart at kostprisen for Denon blir langt høyere for dem om Denon kanskje har en annen avtale med aktøren Elkjøp handler fra. Dette vites jo selvsagt ikke, men KAN være en relativt vesentlig faktor.

2. Hvem dekker markedsføringskostnaden? Det faktum at produktet har høy etterspørselsgrad og også kan selges til høyere priser enn konkurrentene for øvrig skjer selvsagt ikke av seg selv. Markedsføring er ekstremt kostbart! Jeg antar dette er noe HFK selv har dekket, mulig de har fått noe støtte fra Denon, men tviler. Vi snakker her vesentlige investeringer lagt ned, som nå Elkjøp fritt og freidig tar seg til rette rundt.

Samtidig er det svært viktig med så fri konkurranse som mulig, det er klart. Det er jo nettopp derfor lovverket rundt "parallellimport" har blitt endret, noe som uten tvil har vært til forbrukers gevinst. Det som imidlertid lett blir resultatet er at en hel del "eksotiske" merker ikke blir importert i Norge, da risikoen blir regnet som for stor av importør. Det kan skade mangfoldet av produkter. Samtidig - verden blir stadig mer globalisert, og en skal ikke se bort fra at bestilling direkte fra produsenter blir mer og mer vanlig, også i det øvre prissjiktet.

I alle tilfelle; jeg forstår jo godt at HFK reagerer på at de skal ha stått for markedsføring og sikkert masse servicekostnader i hauger av år, for så å se varene dumpes til det brede lag. Det må en uansett, slik lovverket fungerer, ta høyde for i disse dager, så det er jo et spørsmål om hvor lurt det er for en forhandler å legge alle eggene i samme kurv fremover... HFK har jo forsøkt også å produsere varene selv under varemerket NAD, som etter mitt syn mest sannsynlig hadde vært lurere å legge mer penger i enn de tydeligvis har gjort. Har de kontrollen fra produksjon til marked kan de jo ta hva de måtte ønske uten at noen kan komme å kalle det "monopol" før de tar type 90% av hele receivermarkedet, og det skal jo litt til...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis sjekka ut NAD C165 pris i england.. trodde som mange at Hifiklubben var dyre... her er resultatet...:
    NAD C165BEE Stereo Preamplifier - Pre-amplifiers - Amplifiers - Hi Fi - Divine Audio

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis sjekka ut NAD C165 pris i england.. trodde som mange at Hifiklubben var dyre... her er resultatet...:
    NAD C165BEE Stereo Preamplifier - Pre-amplifiers - Amplifiers - Hi Fi - Divine Audio
    Så lenge Hifi-klubben har eksistert (og Hifiklubb-avisen) har kommet ut, så er prisene på Denon og Nad i England ofte blitt brukt som sammenlikningsgrunnlag for å vise for "billig" Hifi-klubben er i Norge. Og Denon har ofte vært meget høyt priset i UK i forhold til andre land (et blikk på Hifi-choice og What Hifi de siste 5-10 årene vil kunne vise dette), så da må nødvendigvis Norge komme gunstig ut.

Poenget her er vel å vise at Elkjøp kan gjøre det enda billigere?

Samtidig er det svært viktig med så fri konkurranse som mulig, det er klart. Det er jo nettopp derfor lovverket rundt "parallellimport" har blitt endret, noe som uten tvil har vært til forbrukers gevinst. Det som imidlertid lett blir resultatet er at en hel del "eksotiske" merker ikke blir importert i Norge, da risikoen blir regnet som for stor av importør. Det kan skade mangfoldet av produkter. Samtidig - verden blir stadig mer globalisert, og en skal ikke se bort fra at bestilling direkte fra produsenter blir mer og mer vanlig, også i det øvre prissjiktet.
    Såkalte eksotiske produkter er "eksotiske" fordi en del av dem er svært dårlige, og jeg er slett ikke sikker på at vi mister noe mangfold ved at de ikke finner veien til det norske markedet. Det er vel heller en fordel for "novisen" at vi slipper disse merkene som alternativer i en jungel av produkter og at de på den måten unngår å kjøpe "katta i sekken". Solide aktører som Sony, Yamaha, Onkyo, Panasonic, Philips, Pioneer osv. har sjelden helt elendige produkter fordi de risikerer å sette konsernets rykte over spill. Men dog; Det skjer jo selvsagt at også de produserer produkter der en kunne tro at ingeniørene hadde sovet i timen...

Men ellers så tror jeg du har rett, Lygren, at globaliseringen i framtiden vil føre til at forbrukerne vil kunne bestille rett fra produsent, og hoppe over et ledd i kjeden - det har jeg gjort mange ganger og spart minst 50 % av "vill-ledende" pris i Norge. Så internett gjør at den som vil, stort sett vil kunne få de merkene de ønsker, om en av disse "eksotiske" produsentene utenlands likevel skulle dukke opp med et revolusjonært produkt som setter tidligere pris/kvalitetsforholdet på prøve.

1. Hvem dekker servicekostnaden? Selv om HFK sikkert får refundert defekte enheter i form av omleveranser foreligger det selvsagt en hel rekke øvrige kostnader knyttet til service og reparasjon. Må HFK selv dekke dette er det jo klart at kostprisen for Denon blir langt høyere for dem om Denon kanskje har en annen avtale med aktøren Elkjøp handler fra. Dette vites jo selvsagt ikke, men KAN være en relativt vesentlig faktor.
    Jo, det KAN være forklaringen. Men om hifi-klubben eventuelt har en dårlige avtale med Denon enn enn andre aktører (som Elkjøp igjen kjøper fra), så er jo ikke det noe forbrukerne skal lastes eller straffes for?

2. Hvem dekker markedsføringskostnaden? Det faktum at produktet har høy etterspørselsgrad og også kan selges til høyere priser enn konkurrentene for øvrig skjer selvsagt ikke av seg selv. Markedsføring er ekstremt kostbart! Jeg antar dette er noe HFK selv har dekket, mulig de har fått noe støtte fra Denon, men tviler. Vi snakker her vesentlige investeringer lagt ned, som nå Elkjøp fritt og freidig tar seg til rette rundt.
    Ærlig talt, dette er da ikke noe nytt? Du husker sikkert hvordan Erling Neby hadde promotert Harman Kardon i årevis, da han plutselig mistet distribusjonsretten til dette merket i Norge. Han følte seg skikkelig snytt etter å ha bygget opp dette merket, men har heldigvis klart seg bra likevel, takket være astonomisk salg av Henry Kloss sine radioer. Så Hifi-klubben er ikke den første (og blir ikke den siste) som vil oppleve dette.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei ... dere har rett, Elkjøp er frelseren for forbrukere, og vil kunden best med å gi dem vannvittige priser. HFK er ondskapen selv... buuuuh på hifiklubben .

Selv om de går "dårlig", med dårlig avanse på produktene.. så blir vi rikere og grådigere . Syns det er bra jeg, at Norge har nesten samme prisnivå som de ofte mindre belønnede i Sverige og Danmark . Stakars dem .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhh er det så veldig rart at prisene er temmelig like i sverige/norge/danmark når hele dette markedet eies av samme firma?

Det skiller 1000,- (eks concept 6) mellom landene hvor sverige er "dyrest" og danmark billigst. Dette har med valutakurs å gjøre ikke noe annet.

Regner med at det var ganske åpenlyst at når vi snakker om å sjekke priser mot andre land at vi da snakker om land som ikke har noe med regimet til HFK å gjøre?

Jeg har ikke personlig sjekket prisene i land som tyskland, england, spania etc så uttaler meg ikke noe om det. Men jeg blir ikke veldig forundret om det blir noen overraskelser for enkelte.
    Akkurat det kan jeg kommentere. Jeg har bodd ganske lenge i Tyskland. Dali er uten unntak dyrere enn i Norge. Det er også mye mindre utbredt, og finnes kun i en håndfull butikker i hele landet, det er sannsynligvis grunnen.

Denon ligger på ca. samme pris som i Norge. Det må da sies at Denon ikke føres eksklusivt hos en butikk(kjede), men hos flere aktører. Media Markt og Saturn er vel så nærme man kommer Elkjøp/Expert i Tyskland, disse har merker som Denon, harman/kardon, JBL, Yamaha, Pioneer, etc. Dessuten lytterom. Dessverre er nettsidene deres ubrukelige, man kan sammenlikne priser fra nettsiden HiFi & Heimkino - Heimkino VerstÀrker/Receiver*| redcoon Deutschland, uten at det blir korrekt av den grunn da dette er en nettbutikk med markant lavere priser enn butikker for øvrig.

Altså, kort, Denon har omtrent samme pris som i Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det er flere faktorer som påvirker dette "bildet" enn prisen alene, som gjerne avhenger av hvilken avtalen Denon og HFK faktisk har. Et par av disse er;

I alle tilfelle; jeg forstår jo godt at HFK reagerer på at de skal ha stått for markedsføring og sikkert masse servicekostnader i hauger av år, for så å se varene dumpes til det brede lag. Det må en uansett, slik lovverket fungerer, ta høyde for i disse dager, så det er jo et spørsmål om hvor lurt det er for en forhandler å legge alle eggene i samme kurv fremover... HFK har jo forsøkt også å produsere varene selv under varemerket NAD, som etter mitt syn mest sannsynlig hadde vært lurere å legge mer penger i enn de tydeligvis har gjort. Har de kontrollen fra produksjon til marked kan de jo ta hva de måtte ønske uten at noen kan komme å kalle det "monopol" før de tar type 90% av hele receivermarkedet, og det skal jo litt til...
    Du pleier oftest å uttrykke deg ganske klart. Her er jeg mer usikker på hva du egentlig mener om saken tråden handler om.

Jeg er langt på veg enig i at markedsføring og service er kostnadsdrivere.
    Likevel ser jeg ikke at dette nødvendigvis er ekvivalent med høyere priser på enkeltprodukter.
    Normalt vil en butikk legge service og reprasjonskostnader inn som en del av dekningsbidraget, slik at alle varer er med på å bære dette.
    Markedsføring er dyrt, ofte vil en avtale med produsent (som du også er inne på) være med i finansieringen, men dersom du ser på annonser som spyles ut over det ganske land av Elkjøp, Expert og andre større aktører så er jeg ikke lenger sikker på at denne kostnaden er prosentuellt større for HFK.
    Ser heller ingen logikk i at Denon er dyrere å produsere enn andre sammenlignbare produkter. Da gjenstår enten uforsvarlig dyr drift av klubben eller solide overskudd - eller ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Private Ryan; Du lurte på hvorfor HFK anbefalte Nad tv fremfor Samsung. Har du sett bildet på Nad`en? De bruker Samsungs beste bildepanel i den. Med en bildebehandling suverent bedre enn den Samsung bruker selv.
    Off topic, ja, men et direkte svar på spørsmålet over her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er mange som kommer med hypotetiske spekuleringer uten noen spesielle hold. Det viser seg i tester at Denon er konkuranse dyktig på pris og kvalitet i forhold til andre tilsvarende merker, hadde HFK hatt unaturlig høye priser så tror jeg dette hadde blitt avslørt her. Dette med avanse er selvfølgelig noe helt annet og dette er salgstrategi, HFK ønsker seg som hvem som helst andre i bransjen høyest mulig profit. Det finnes utallig mange merker som kan konkurrere med Denon, synes du Denon er for dyrt så kjøp noe annet, men hvis du alikevell du har lyst på Denon så har den kansje rett pris

Det at HFK har monopol på et merke betyr ikke at dem har monopol på markedet, dem kan med andre ord ikke sette hvilken som helst pris. Dem må konkurrere med andre merker og kjeder og det er fort gjort å prise seg ut, markedet bestemmer. Jeg tror ikke at Elkjøp har så lave priser for å direkte tjene penger på Denon produkter, og mest sansynlig har dem liten eller ingen fortjeneste, dem ønsker skape en blest og tiltrekke seg nye kunder og ingen ting annet. Det er på andre produkter dem tjener penger.

For å være helt ærlig så oppfatter jeg HFK er på ingen måte som kritikkverdige, og at Elkjøp har kommet på banen med Denon er uten tvil positivt for forbrukerene som ønsker dette produktet.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Private Ryan; Du lurte på hvorfor HFK anbefalte Nad tv fremfor Samsung. Har du sett bildet på Nad`en? De bruker Samsungs beste bildepanel i den. Med en bildebehandling suverent bedre enn den Samsung bruker selv.
    Off topic, ja, men et direkte svar på spørsmålet over her.
    Nå har jeg ikke sett siste generasjon fra NAD, men forrige generasjon var ikke noe å skryte av. Jeg syntes bildet på denne var som samsung M71 som er 4 år gammel, dvs 2-3 år etter.......

Prisene på 46" NAD 46B4 LCD TV til 27K er hinsides, designet ser ut som 5år gammelt, prisen er nok kunstig høy på dette produktet også. Jeg regner med at Samsung allerede har 2-3 generasjoner med paneler etter denne Nad'en

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Akkurat det kan jeg kommentere. Jeg har bodd ganske lenge i Tyskland. Dali er uten unntak dyrere enn i Norge. Det er også mye mindre utbredt, og finnes kun i en håndfull butikker i hele landet, det er sannsynligvis grunnen.

Denon ligger på ca. samme pris som i Norge. Det må da sies at Denon ikke føres eksklusivt hos en butikk(kjede), men hos flere aktører. Media Markt og Saturn er vel så nærme man kommer Elkjøp/Expert i Tyskland, disse har merker som Denon, harman/kardon, JBL, Yamaha, Pioneer, etc. Dessuten lytterom. Dessverre er nettsidene deres ubrukelige, man kan sammenlikne priser fra nettsiden HiFi & Heimkino - Heimkino VerstÀrker/Receiver*| redcoon Deutschland, uten at det blir korrekt av den grunn da dette er en nettbutikk med markant lavere priser enn butikker for øvrig.

Altså, kort, Denon har omtrent samme pris som i Norge.
    Ok greit å vite

Dali er eid av HFK så det kan være grunnen til at det ikke er så utbredt i tyskland.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok greit å vite

Dali er eid av HFK så det kan være grunnen til at det ikke er så utbredt i tyskland.
    Dali og NAD VAR eid av HFK .. no more... vistnok. MEN, at HFK har litt balletak på dem 2 kan nok stemme...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Nå har jeg ikke sett siste generasjon fra NAD, men forrige generasjon var ikke noe å skryte av. Jeg syntes bildet på denne var som samsung M71 som er 4 år gammel, dvs 2-3 år etter.......

Prisene på 46" NAD 46B4 LCD TV til 27K er hinsides, designet ser ut som 5år gammelt, prisen er nok kunstig høy på dette produktet også. Jeg regner med at Samsung allerede har 2-3 generasjoner med paneler etter denne Nad'en
    Enig med deg i at Nad-tvn er eksotisk priset. Men husk at nye paneler ikke hjelper, så lenge budsjettet ikke tillater skikkelig bildebehandling. Nå er stort sett alle skikkelige flatskjermer gode på blu-ray, men det er ikke her utfordringene ligger. Utfordringen for et tv i hverdagen ligger i å lage et rolig og tydelig bilde av dårlige tv-signaler. De fleste flatskjermer jeg ser hjemme hos folk, driter på draget der.
    Mere off topic enn dette blir det vel ikke. Beklager.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg i at Nad-tvn er eksotisk priset. Men husk at nye paneler ikke hjelper, så lenge budsjettet ikke tillater skikkelig bildebehandling. Nå er stort sett alle skikkelige flatskjermer gode på blu-ray, men det er ikke her utfordringene ligger. Utfordringen for et tv i hverdagen ligger i å lage et rolig og tydelig bilde av dårlige tv-signaler. De fleste flatskjermer jeg ser hjemme hos folk, driter på draget der.
    Mere off topic enn dette blir det vel ikke. Beklager.
    Min 62år gamle far kjøpte nettopp Samsung 7070 LED og den gir et utmerket bilde på kabel tv med HD PVR dekoderen fra CD, tror han betalte ca 14K for den i November!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Markedsføring er dyrt, ofte vil en avtale med produsent (som du også er inne på) være med i finansieringen, men dersom du ser på annonser som spyles ut over det ganske land av Elkjøp, Expert og andre større aktører så er jeg ikke lenger sikker på at denne kostnaden er prosentuellt større for HFK.
    Du har nok mye rett i det du skriver, men du må ta høyde for HFK driver en "nisje" butikk i motsetting til feks til giganten Elkjøp som selger alt til alle. Elkjøp har en enorm produkt-sortiment som treffer neste alle i norges land med utsalg i "hver eneste" by, så jeg vil tro med deres mye større kundegruppe får et større utbytte av reklameutgiftene pr produkt.

Det som Elkjøp drar en stor fordel av er at HFK allerede har promotert og kjørt reklamekampanier for Denon som nå anses å være et godt merke. Dermed blir det veldig lett for Elkjøp å selge disse produktene, dem trenger nesten ikke å kjøre reklamekampanier, produktet selger seg selv.

Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Ser heller ingen logikk i at Denon er dyrere å produsere enn andre sammenlignbare produkter. Da gjenstår enten uforsvarlig dyr drift av klubben eller solide overskudd - eller ?
    Det skulle vært intressant å se hvilken kalkyle dem andre kjedene som feks Soundgarden kjører med? Men jeg mener dette ikke er så relevant så lenge produktene i seg selv er konkurransedyktig på kvalitet kontra pris. Hvis det viser seg at HFK har unormal høy avanse så tyder det mer på en meget god forettningskonsept hvor dem tydligvis har skaffet seg et fortinn i forhold til dem andre.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg synes det er mange som kommer med hypotetiske spekuleringer uten noen spesielle hold. Det viser seg i tester at Denon er konkuranse dyktig på pris og kvalitet i forhold til andre tilsvarende merker, hadde HFK hatt unaturlig høye priser så tror jeg dette hadde blitt avslørt her. Dette med avanse er selvfølgelig noe helt annet og dette er salgstrategi, HFK ønsker seg som hvem som helst andre i bransjen høyest mulig profit. Det finnes utallig mange merker som kan konkurrere med Denon, synes du Denon er for dyrt så kjøp noe annet, men hvis du alikevell du har lyst på Denon så har den kansje rett pris

Det at HFK har monopol på et merke betyr ikke at dem har monopol på markedet, dem kan med andre ord ikke sette hvilken som helst pris. Dem må konkurrere med andre merker og kjeder og det er fort gjort å prise seg ut, markedet bestemmer. Jeg tror ikke at Elkjøp har så lave priser for å direkte tjene penger på Denon produkter, og mest sansynlig har dem liten eller ingen fortjeneste, dem ønsker skape en blest og tiltrekke seg nye kunder og ingen ting annet. Det er på andre produkter dem tjener penger.

For å være helt ærlig så oppfatter jeg HFK er på ingen måte som kritikkverdige, og at Elkjøp har kommet på banen med Denon er uten tvil positivt for forbrukerene som ønsker dette produktet.
    Det er jo helt tydelig at HFK har benyttet seg av enedistributor muligheten i Skandinavia grovt, jeg kan ikke skjønne at Denon er tjent med dette, vi snakker faktisk om forbruker-elektronikk ikke luksus-varer.

Når det gjelder markedsføringen til HFK så tror jeg ikke den har vært så veldig kostbar, jeg har fått noen tynne lefser i posten, noe i Lyd & Bilde samt på HFK butikker, ikke minst 1 videoleie butikk i Trondheim.

Spør man 100 tilfeldige mennesker mellom 15-50 år så tror jeg mange ikke har hørt om Denon. HFK har vel egentlig vært best tjent med å gå stille i dørene og markedsføre seg med "kikkertsikte" istedenfor å prøve å treffe alle, markedet for de som bruker 20K++(eks tv) på hjemmekino er ganske smått i Norge, de aller fleste er fornøyd med "surround" som LG, Samsung, Panasonic mm til 4-10K.

For meg er det helt greit at HFK tar mer betalt én Elkjøp osv, men 40-50% give me a fucking break, jeg tror at mange har fått oppkast-syken av dette og at det faktisk kan slå tilbake. Hvor mye billigere kan man få de andre merkene de har monopol på?
    Tom B&W 803D er 10.000-12.000 dyrere i Norge kontra Danmark og Sverige, CM7 gikk opp fra 12K til 15K pga svak Norsk krone, nå er den sterk, men prisen er fortsatt den samme, alle oppegående skjønner dette.
    Dessuten har HFK begrenset åpningstid, gullevalper/studenter til å jobbe i butikkene for minimumslønn, ikke for at det skal bli rimeligere for oss, men for at de skal ha mest mulig profit på vår uvitenhet.
    Heldigvis så har boblen sprukket.............

Det minner meg om hvordan merkeforhandlere på biler krevde at deres merker for å beholde garantier måtte ha servicer på deres eller andre merkeverksteder.

Min erfaring grovt sett er at merkeverksteder tar seg grovt betalt fordi kunder "tror" de må ha bilen der idag også for å beholde garantier, "så kan jo de merkene"

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Skulle HFK solgt Onkyo eller Yamaha så vil det bli akkurat det samme. Elkjøp og andre har lenge promotert disse merkene.

HFK begynnte å selge Samsung flatskjermer et merke som i stor grad ble bygget opp i norge av Expert. De begynnte også selge LG som i stor grad ble bygget opp av Elkjøp. Så jeg synes ikke dette er et argument som holder vann for HFK sin del.

Side 17 av 38 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •