Nye fronthøyttalere!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye fronthøyttalere!

Hei!

Tenkte jeg skulle investere i noen nye fronthøyttalere, men hva bør jeg velge? Kan strekke meg til ca. 7000kr på fronthøyttalerene! Har en Yamaha RX-V465 forsterker som skal drive høyttalerene!

Får grei rabatt på Yamaha, KEF og Energy høyttalere, noen som har noe å anbefale av de merkene? De skal bli brukt hovedsaklig til film, så ønsker høyttalere med godt trøkk i, men kommer til å kjøpe en sub etterhvert!

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo god rabatt på Kef hos Elkjøp og for tiden.

Råder deg å ta en tur å lytte selv. Bland de du nevner er nok min personlige favoritt Kef.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha skal være en god match med Klipsch. Må si at Klipsch er det klart beste jeg har hørt på film.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Yamaha skal være en god match med Klipsch. Må si at Klipsch er det klart beste jeg har hørt på film.
    x1

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilposting

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er f.eks KEF IQ90(Elkjøp - KEF gulvhøyttalere) i forhold til Yamaha NSF700PF(Lefdal - Yamaha høyttalere) ? Får nemlig de til nogenlunde samme pris!

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    x2

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ville disse vært som både front- og bakhøyttalere? Klipsch F-1 GulvstÃ¥ende høyttaler | Soundgarden

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomzi
    Hvordan er f.eks KEF IQ90(Elkjøp - KEF gulvhøyttalere) i forhold til Yamaha NSF700PF(Lefdal - Yamaha høyttalere) ? Får nemlig de til nogenlunde samme pris!
    Begge høyttalerene er knakanes gode men det er ikke den forsterkeren du har. Jeg vil strengt tatt ikke annbefale noe særlig mer enn IQ30 eller et av KEF sine hjemmekino pakker. KHT-1005 f.eks til den forsterkeren. Siden du får god pris på kef og energy er det nærliggende å tro at du vil få god pris på Yamaha, Pioneer og Onkyo også. Ta en titt på deres større modeller. F.eks Onkyo TXS-R707. Eller Yamaha RXV-1065 eventuellt Pioneer VSX-LX52. De to sistnevnte vil jeg tro du kan hente litt på prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke uttale meg om Klipsch f1, men med rf serien til klipsch(som er mer populær enn synergy serien) så tror jeg du vil bli mer fornøyd enn det du vil bli med Kef eller Yamaha, når det skal brukes mest til kino. Vet ikke hvor stort rom du har, men du kan feks se på Klipsch rf62 som koster 7000-8000kr nye.
    Klipsch rf er forresten også veldig bra til musikk hvis du matcher med riktig elektronikk. som nevnt tidligere skal yamaha fungere bra. Om de er bedre enn Kef/Yamaha til musikk blir dog en smaksak.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Begge høyttalerene er knakanes gode men det er ikke den forsterkeren du har. Jeg vil strengt tatt ikke annbefale noe særlig mer enn IQ30 eller et av KEF sine hjemmekino pakker. KHT-1005 f.eks.
    Fortsterkeren skal være mer enn god nok til de høyttalerne der! Omtalen den fikk i lyd og bilde i september var hovedsaklig grunnen til at jeg kjøpte den(i tillegg til at jeg fikk den for 2100kr ny), så den skal ihvertfall ikke byttes ut med det første! Har uansett både IQ90 og yamaha forsterkeren på jobb, så har muligheten til å koble de opp sammen for å teste det før jeg evt kjøper de! Bedriften jeg jobber i forhandler pioneer, onkyo, bose osv osv.. Så har muligheten til å spare mye penger på mange merker, men så lenge jeg bare bor i en leilighet så har jeg ikke lyst til å brenne av mye penger på et stort anlegg som jeg ikke får utnyttet 100%.. Det får vente til jeg kjøper hus og ordner meg ordentlig hjemmekinorom!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsterkeren skal være mer enn god nok til de høyttalerne der! Omtalen den fikk i lyd og bilde i september var hovedsaklig grunnen til at jeg kjøpte den(i tillegg til at jeg fikk den for 2100kr ny), så den skal ihvertfall ikke byttes ut med det første! Har uansett både IQ90 og yamaha forsterkeren på jobb, så har muligheten til å koble de opp sammen for å teste det før jeg evt kjøper de! Bedriften jeg jobber i forhandler pioneer, onkyo, bose osv osv.. Så har muligheten til å spare mye penger på mange merker, men så lenge jeg bare bor i en leilighet så har jeg ikke lyst til å brenne av mye penger på et stort anlegg som jeg ikke får utnyttet 100%.. Det får vente til jeg kjøper hus og ordner meg ordentlig hjemmekinorom!
    Du vil selvfølgelig få lyd fra den er ikke det jeg sier. Men grovt regnet leverer den ca 30 ekte watt i 5 kanaler samtidig og det er ikke veldig mye.

En perfekt forsterker til mindre høyttalere men ikke høyttalere som IQ90. De er store og fortjener litt mer futt for å få skikkelig kontroll.

Forsterkeren er etter mitt syn viktigere enn høyttalerene. En kraftig forsterker med små høyttalere er bedre enn en svak forsterker med store høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Du vil selvfølgelig få lyd fra den er ikke det jeg sier. Men grovt regnet leverer den ca 30 ekte watt i 5 kanaler samtidig og det er ikke veldig mye.

En perfekt forsterker til mindre høyttalere men ikke høyttalere som IQ90. De er store og fortjener litt mer futt for å få skikkelig kontroll.

Forsterkeren er etter mitt syn viktigere enn høyttalerene. En kraftig forsterker med små høyttalere er bedre enn en svak forsterker med store høyttalere.
    Ja, jeg skjønte det.. 5x 105w RMS i 8ohm står det på yamaha.no, og IQ90 høyttalerne er ihvertfall 8ohm's høyttalere(på ukjent antall watt) så den skal jo i utgangspunktet levere krefter nok til de høyttalerne! Forventer ikke stålkontroll og et fyrverkeri av krefter fra en forsterker til 2000kr(min pris, men mener den koster rundt 3000-4000kr ny nå), men mtp dommen i testen til lyd og bilde og hvilke krefter den "har på papiret" så tror jeg ikke den skal slite.. Har som sagt mulighet til å teste dette sammen på jobb, så har planer om å gjøre dette en dag i løpet av uken!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønte det.. 5x 105w RMS i 8ohm står det på yamaha.no, og IQ90 høyttalerne er ihvertfall 8ohm's høyttalere(på ukjent antall watt) så den skal jo i utgangspunktet levere krefter nok til de høyttalerne! Forventer ikke stålkontroll og et fyrverkeri av krefter fra en forsterker til 2000kr(min pris, men mener den koster rundt 3000-4000kr ny nå), men mtp dommen i testen til lyd og bilde og hvilke krefter den "har på papiret" så tror jeg ikke den skal slite.. Har som sagt mulighet til å teste dette sammen på jobb, så har planer om å gjøre dette en dag i løpet av uken!
    Problemet med en del av disse asiatiske produsentene er at de har blitt veldig glad i "dynamiske" tall. Dvs hva et produkt kan klare iløpet av et brøkdels sekund. Den kan muligens klare 105w x5 men jeg kan garantere deg at det er ikke noe den klarer mer enn et halvt sekund.

Den trekker ikke mer enn ca 240watt fra strømnettet (uvisst om dette er gjennomsnitt eller ikke da det ikke står) noe som vil si at forsterkeren vil bryte alle av fysikkens lover ved å kunne levere 525watt. Da må den produsere sin egen effekt isåfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den forsterker du har bør du ha noen lettdrevne høyttalere.

Mitt tips blir Klipsch RF-62 til din bruk og budsjett.

Suppler gjerne med mer effekt senere, recieverwatt er ikke rare greiene.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større forsterker blir det nok til neste år, når hus og større hjemmekino er i boks.. Da blir også forsterkeren jeg har nå og høyttalerne jeg kjøper "stueanlegg"!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større forsterker blir det nok til neste år, når hus og større hjemmekino er i boks.. Da blir også forsterkeren jeg har nå og høyttalerne jeg kjøper "stueanlegg"!
    Derfor bør du ikke kjøpe IQ90. Eller NSF700.

Hva med Dynavoice F6, IQ30, eller muligens KEF C5B? Dette er høyttalere som passer ditt utstyr mye bedre.

Litt kjedelig å risikere sprengte diskanter og andre elementer etter første fest.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor han burde kjøpe kef/yamaha høytalere, når det hovedsaklig skal brukes til film og han har den recieveren. Klipsch eller kanskje jbl er vel et bedre alternativ her? Nå skal det sies at jeg ikke har hørt nevnte yamaha høytaler.

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IQ90. Eller NSF700 blir ikke særlig suksess på den receiveren! Dette er STORE høyttalere som krever sitt av effekt og rxv 465 er en LITEN receiver. iq90 tror jeg ikke ville yte maksimalt, selv med rxv2065, som er langt kraftigere.

Min anbefaling ville være stativhøyttalere, aller helst fra Klipsch,jbl eller noe annet lettdrevent.

Ikke for å være lei, men den receiveren vil gi deg mye mer glede med gode lettdrevne stativhøyttalere.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor han burde kjøpe kef/yamaha høytalere, når det hovedsaklig skal brukes til film og han har den recieveren. Klipsch eller kanskje jbl er vel et bedre alternativ her? Nå skal det sies at jeg ikke har hørt nevnte yamaha høytaler.
    Mye av grunnen var fordi han fikk bedre priser på de merkene.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •