Nye fronthøyttalere! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Derfor bør du ikke kjøpe IQ90. Eller NSF700.

Hva med Dynavoice F6, IQ30, eller muligens KEF C5B? Dette er høyttalere som passer ditt utstyr mye bedre.

Litt kjedelig å risikere sprengte diskanter og andre elementer etter første fest.
    Dynavoice F-6 kommer jeg aldri til å kjøpe, da har jeg allerede høyttalere som er bedre! Men hva med KEF C7? De får jeg sammen med bakhøyttalere og center til en rimelig penge!

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt så kan du få kjøpe mine Patos Lyric 501 som fronter og Patos Lyric 401 som bakhøyttalere. Står på torget og befinner seg i Skien de også, kort vei!

Yamaha og Patos er en god match, men det hadde vel ikke gjort noe med mer effekt på de på sikt. Bruker Yamaha RXV3900 på de selv sammen med Emotiva effekt, funker det!

Nyprisen på disse 4 høyttalerene var vel ca 25000,-.
    Juletilbud på alle 4 for 8000,-.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Energy

Hei!

Jeg har selv gode rabatter på akkurat de samme merkene, og skjønner derfor hvor du jobber jeg endte opp med å satse på ENERGY som er relativt ukjent her i Norge, og jeg tar da på meg jobben med å skrike høyt om merket jeg selv eier, som så mange andre gjør:twisted:

Kjøpte ENERGY RC50 for ca 1 år siden, og har ikke angret et sekund. bruker de mest til film, men også endel til musikk, og er VELDIG fornøyd med hvordan de spiller på min Pio lx50.

De er relativt lettdrevet, men jeg anbefaler at du bi-amper disse. fikk merkbart mye bedre trykk i de lave frekvensene etter at jeg bi-ampet de.

anbefaler deg å lese deg opp på internasjonale tester før du tar en endelig beslutning

Energy

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har nettopp åpnet, så har ikke hatt mye tid til å høre på div høyttalere! Men jeg skal undersøke de Energy høyttalerne i morgen, eller ihvertfall prøve hvis jeg har 5min ledig en gang i løpet av dagen!

Jeg har kikket litt rundt på surround.no også, og er det noe som kan anbefales der? De to pakkene her så interessante ut:

XTZ 89 5.0 pakke i Walnut 5 Kanaler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Dynavoice M-65 EX 5.0 Natural Oak / Piano Finish 5 Kanaler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sagt det før, syntes du ser på for store tungdrevne høyttalere, men om du absolutt vil, må du jo få lov.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er for stort og tungdrevent med noen høyttaler på maks 150 watt?
    Fronthøyttalerne jeg har nå er på 130w hver, og forsterkeren har 0 problemer med å få ordentlig liv i de!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng deg opp i hvilken watt som står bakpå høyttalerene. Det sier ingenting om hvordan den vil spille.
    Det er en "annbefaling" fra produsenten for hvilken effekt man bør ha.
    Det som er viktig er impedans og følsomhet.

Jo høyere følsomhet den har jo høyere vil den spille med en gitt effekt. Jo høyere impedans den har jo lettere last er den for forsterkeren.

En høyttaler på 4ohm med følsomhet på 85db f.eks regnes som en tungdreven høyttaler. Derimot en høyttaler på 8ohm med en følsomhet på 95db+ regnes som en lettdreven høyttaler.

Det disse tallene ikke forteller deg er hvor mye effekt og dempefaktor som kreves for å holde kontroll over elementene.

Jo større og flere elementer det er jo viktigere er det med høy dempefaktor samt effekt for å holde elementene i sjakk.

Dette er ikke eksisterende i små receivere. Den billigste måten å komme seg ut av det på er f.eks en rimelig stereo forsterker fra Nad eller Harman/Kardon. Eventuellt en eldre Nad effektforsterker. Les : NAD 216, c270 osv.

Jobben din har forøvrig avtale med Harman-Neby så du har mulighet til å bestille Harman Kardon forsterkere. Sender deg en PM.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomzi
    Hva er for stort og tungdrevent med noen høyttaler på maks 150 watt?
    Fronthøyttalerne jeg har nå er på 130w hver, og forsterkeren har 0 problemer med å få ordentlig liv i de!
    Watt har ingen betydning. Det du må se på er følsomheten på høyttalerne, noe som her i xtz forslaget er på 89db(Tungdrevent) om jeg ikke tar veldig feil.

Selvfølgelig får du liv i høyttalerne, men du vil få dårlig kontroll på elementene, risiko for ødelagte elementer og en dårligere lydkvalitet. Det blir litt som å putte en Porsche motor i en Volvo fra 80 tallet, det går, men du får ikke utnyttet det.

Fra spøk til alvor.
    Det vi som anbefaler deg andre høyttalere her prøver å si, er at noe annet kunne gitt deg bedre og mer kontrollert lyd. Siden du heller ikke kan koble effekt til v465(pre out), kan du fort sitte med et høyttaler system du ikke får benyttet optimalt(Om du ikke vurderer å bytte hele receiveren selvfølgelig).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord så vil en 8ohms høyttaler med en følsomhet på f.eks 92db bli sett på som en lettdreven høyttaler?

Hva med denne løsningen, noe som er verdt å bruke 5500kr på?
    Dynavoice SC-5 EX m/ XTZ 99 W10.16 High glossy Med Sub 5.1 | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Skal sjekke opp noen tips jeg har fått nå, så håper jeg at jeg får bestemt meg i løpet av kort tid!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ er jo å selge Yamaha forsterkeren din igjen. Du kjøpte den jo ganske billig så du bør få tilbake mesteparten ved videresalg.

Da åpner du et litt større budsjett til å handle en kraftigere og bedre utstyrt forsterker.

Et forslag kan være å gå for en "rimelig" men bedre forsterker enn den du har nå. F.eks Yamaha RXV-765 eller en Onkyo TX-SR707. Disse har greit med effekt til å begynne med, men største fordelen er at de har pre-out som tillater deg å bruke en stereo effekt forsterker. En effekt forsterker er en kjempe investering du aldri vil angre på. Velger man litt med omhu har man somregel en forsterker man aldri trenger å bytte ut. Man bytter bare ut receiveren etterhvert som viktige oppgraderinger lanseres. Og man har da nesten alltid nok effekt til det meste man har planer om å kjøpe av høyttalere i fremtiden.

Jeg har hatt en NAD 218THX i nærmere 10 år nå. Den har vært igjennom ganske mange forskjellige par med høyttalere for å si det sånn. Alt fra nusselige Yamaha NS-555 til Cerwin Vega AL-1000 og Proson 215rr + mange fler. Den har aldri gitt seg, selv om den kanskje ble litt i det minste laget for de 2 sistnevnte. Jeg bruker en rimelig Harman/Kardon surround receiver som pre på den og det fungerer ypperlig. Men må nok snart byttet ut receiveren da den ikke støtter 1080p samt DTS HD osv. Men det blir en smal kostnad.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullt mulig det blir et bytte av forsterker tidligere enn antatt, men det kommer helt ann på hvilke rabatter jeg kan ordne på jobb eller hva jeg kan finne av godbiter på bruktmarkedet!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finn.no er din venn

Har funnet mange godbiter der opp igjennom årene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser kjempe tøft ut thomzi. Dette er et system receiveren din vil trives godt med. Dette systemet har fått god omtale.

Om du velger varianten med subwoofer, kan du også få spilt meget bra, også i større rom. Når subwooferen tar seg av det laveste i bassen, vil jeg også tro du kan spille skikkelig høyt og realistisk på dette systemet.

Vil du evt ha mer bass, er det noen andre alternativer fra samme produsent, som vil kunne gi dypere bass i samme prisklasse(pc12nsdf.eks), siden sb12 er lukket. Jeg tror uansett den vil være nok for de fleste.

Dette er også opp til deg hvor mye, og hvordan bass du ønsker. I tillegg sparer du jo 500 på denne pakkeprisen.

Lykke til, dette blir bra=)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Henningep.

Det SVS systemet virker til å være et godt kjøp å bør fungere fint med forsterkeren din.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg kommer til å gå for systemet uten sub til å begynne med! Så ikke med en gang at det var lukka kasse, og tror nok porta er bedre mtp at jeg elsker mye og dyp bass!

Har en kompis som har den sylinderforma 12"ern, og den er helt fantastisk på dypbass!

Edit: Spørs om det ikke blir denne pakken: SVS SBS-01 Compact 5.1 PB10-NSD 4xSBS-01 | SCS-01 | PB10-NSD New - SVS - L-Sound AS

Frister voldsomt! Og når lønning med halv skatt og ca. 40t overtid bare er 13 dager unna så tror jeg nesten jeg kommer til å gå for den løsningen!

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg kommer til å gå for systemet uten sub til å begynne med! Så ikke med en gang at det var lukka kasse, og tror nok porta er bedre mtp at jeg elsker mye og dyp bass!

Har en kompis som har den sylinderforma 12"ern, og den er helt fantastisk på dypbass!

Edit: Spørs om det ikke blir denne pakken: SVS SBS-01 Compact 5.1 PB10-NSD 4xSBS-01 | SCS-01 | PB10-NSD New - SVS - L-Sound AS

Frister voldsomt! Og når lønning med halv skatt og ca. 40t overtid bare er 13 dager unna så tror jeg nesten jeg kommer til å gå for den løsningen!
    Godt valg, du kommer nok ikke til å bli skuffet. Venter du litt med sub står du jo fritt til å velge mellom masser senere=)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har handlet fra lsound før? Tenkte jeg skulle slenge med noen høyttalerstativer, men står jo ingen ting om de selges som par eller per stk.. Ville jo vært for dumt om det ikke var per par?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange her inne som har handlet fra LSound ja. Det florerer av SVS diskusjonstråder

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør du rett i. Det spiller meget bra.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •