Eksperthjelp til nytt hjemmekinoanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eksperthjelp til nytt hjemmekinoanlegg

Hei folkens

Jeg er ny her, og fant ut at dette er det beste stedet å spørre før jeg eventuelt gjør noe overilt. Jeg trenger et nytt hjemmekinoanlegg, og istedenfor å kjøpe en pakke med små høytalere og metallisk lyd så har jeg bestemt meg for å kjøpe løse komponenter. Budsjett er ca 12.000,-

For å starte med surroundforsterker/receiver: Jeg har siklet litt på Denon AVR-1910 som jeg så hadde fått veldig gode tilbakemeldinger i de testene som er gjort. Har tenkt å teste den på HiFi-klubben i nærmeste fremtid.

Jeg kommer også til å gå for en BluRay-spiller, og har blant annet kikket på Panasonic DMP-BD80. Jeg tror nemlig ikke Denon DBP-2010, som jeg egentlig har mest lyst på, passer inn i budsjettet mitt.

Av høyttalere så har jeg fra før to stk Patos B-100 60/100 watt, men er usikker på om jeg skal/kan bruke disse, og hvor jeg eventuelt skal bruke de. Hvis det blir aktuelt, skal de brukes som fronthøyttalere eller bakhøyttalere? For å være 100% ærlig så har jeg ikke peiling på høyttalere, og bestemmer meg stort sett ut ifra tester som er blitt gjort. Jeg trenger altså ihvertfall en subwoofer, en senterhøytaler og da enten bakhøyttalere eller senterhøyytalere alt avhengig av om disse Patos-høyttalerne mine kan brukes eller ikke.

Noen som kan hjelpe meg litt på vei her? I såfall hadde jeg blitt meget glad for det

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For rimelige surroundpakker, som i AV-verdenen gjerne befinner seg i kategorien begynnerpakker - men likevel er miilevis over de surroundanleggene en finner til 4990 på ElKjøp, ta en kikk på surround.no.

Jeg vil helt konkret foreslå en pakke bestående av lettdrevne og kraftfulle Dynavoice høyttalere, en XTZ 10" sub og en Yamaha receiver.
    Denne ligger på 9500,- så sper du på med en Blu-ray til 1500-2000 og noen hundre i kabler og du er i mål. Du skal lete lenge for å finne mer godlyd for denne summen, tror jeg.

Yamaha RX-V465 + Dynavoice F-6 EX Sort 5.0 m/XTZ 99 W10.16 Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos 100 kan/bør du bruke bak.Synes du ska sjekke ut : surround.no .Der finner du mye til en fornuftig pris.F.eks Dynavoice F6 er helt ekstremt gode til 1500 kr,de ser veldig bra ut også.Folk fikk alltid hakeslipp når jeg koblet på de.De ble brukt som ekstra anlegg til PS3.Tror de selger pakkeløsninger.Sjekk hvertfall ut sida og glem at Hifi-klubben matcher hjemmekino til 12.000 vs surround.no.
    Jeg ville forresten kjøpt forsterkeren brukt.Mye for pengene da.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips!

Jeg liker Denon, og tror muligens jeg heller vil gå for AVR-1910 enn den Yamahaen i denne pakka. Dermed vil jeg eventuelt bli stående med den rene høyttalerpakka til 5.390,-, AVR-1910 til 4.998,- (mulig jeg får denne billigere), og eventuelt en Panasonic DMP-BD80 til 2.395,- (den ser ikke så veldig pen ut, men ser ut som den yter bra).

Totalpris på 12.783,-

Når det gjelder brukte surroundforsterkere/receivere så vet jeg ikke helt hva jeg skal se etter. Noen tips til meg der?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    harman kardon hkts11 | Sammenlign Høyttalere Priser Og Informasjon - Kelkoo
    Lettvint kinolyd - Lyd og Bilde

Anbefaler å bruke mest grunker på recieveren, kjenner til HK sine surroundhøytalere som er svært bra både for størrelsen og ikke minst pris. Altså 5500-6000 på reciever, 4000-4500 på høytalere og maks 1500-2000 på blu ray spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt grønn på dette her, men hvis man sammenligner disse to høyttaleralternativene: Må man ha sterkere forsterker for å drive høyttalerne fra Dynavoice/XTZ kontra høyttalerne fra Harman/Kardon?

Funderer på om høyttalerne fra Harman/Kardon holder i massevis, da jeg bor i en forholdsvis lytt blokkleilighet - men ønsker vel muligens da å oppgradere denne pakken etterhvert.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snopp
    Jeg er helt grønn på dette her, men hvis man sammenligner disse to høyttaleralternativene: Må man ha sterkere forsterker for å drive høyttalerne fra Dynavoice/XTZ kontra høyttalerne fra Harman/Kardon?

Funderer på om høyttalerne fra Harman/Kardon holder i massevis, da jeg bor i en forholdsvis lytt blokkleilighet - men ønsker vel muligens da å oppgradere denne pakken etterhvert.
    Den HT-pakken fra H/K vil nok også være et klart løft i forhold til alt-i-ett pakkene. Den er nok også klart mer kone- og leilighetsvennlig enn de mer omfavnsrike høyttalerpakkene.
    Du må jo ha reciver og BD-spiller i tillegg, så dette er nok klart noe å vurdere ja. Sikker på det er en bra løsning om man ikke vil 'ta den helt ut'.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor ikke kjøpe brukt? :D

jeg selger en grom pakke i det pris sjiktet! enda litt billigere.. 9-10 000 så får du mye smell for penga!

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=55797&cat=12

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snopp

vet ihvertfall at xtz trenger stor forsterker, leste i en test i lyd og bilde at de grommeste stativhøytalerne til xtz trengte godt over 100 ordentlig w

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom HiFi-klubben i går og spurte om litt tips og råd der.

Han jeg snakket med, som for øvrig hadde kjempepeiling virket det som, anbefalte meg faktisk å gå for en løsning med kun to fronthøyttalere og to bakhøyttalere - dvs at jeg sløyfer senterhøyttaleren og subwooferen i første omgang. Dette for å få til gode fronthøyttalere (ikke noe billig dritt), samt at jeg også bor i en forholdsvis lytt blokkleilighet som kanskje ikke er veldig glad i subwoofere.

Han var enig i min preferanse om Denon AVR-1910, og anbefalte meg samtidig B&W DM685 som fronthøyttalere. Lyden fra B&W var regeltrett dritbra, og sammenlignet med den direkte konkurrenten fra Dali (Lektor 3) så var forskjellen ganske så markant. Eventuelt så kan man oppgradere systemet senere, f.eks. med en senterhøyttaler.

Samtidig koster disse høyttalerne 5.296,-, og er egentlig litt for stivt for det budsjettet jeg hadde satt opp, men så tenker jeg også litt i de baner der jeg får et skikkelig bra anlegg som holder lenge, og ikke komponenter som må byttes ut etterhvert.

Hva tror dere om dette tipset?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er et dårlig tips. Skal man først ha hjemmekino så er senter og sub viktige komponenter. Ville heller ha satset på de grisebillige Dynavoice F-6 ex, xtz sub og en bra reciever. Netshop har jo onkyo 607 til under 4000 nå.

Bobb

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobbkaare
    Tror det er et dårlig tips. Skal man først ha hjemmekino så er senter og sub viktige komponenter. Ville heller ha satset på de grisebillige Dynavoice F-6 ex, xtz sub og en bra reciever. Netshop har jo onkyo 607 til under 4000 nå.

Bobb

Kunne ikke vært med enig!

ville kjøpt frontrekka første, center, fronthøytalere og sub!!(så heller ventetet med bakhøytalerne. På hifiklubben så kan jeg slå et slag for Dali <3 hadde dali consept serien en god stund, å de spiller utrolig bra i forhold til prisen, i mine øyne!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm

Argumentet til fyren i butikken var at en subwoofer vil stå og generere masse bråk i en lytt leilighet, og at man derfor burde gå for et par fronthøyttalere som puncher skikkelig også når det gjelder bassen isteden. B&W sine høyttalere har denne egenskapen.

Dynavoice... Er det bra høyttalere til en billig penge eller er det bra høyttalere? Ser de blir hauset opp på dette forumet, men er bittelitt skeptisk da jeg aldri har hørt om dette før. Finnes det noe sted man kan prøvelytte?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nesten enig i HFK-duden. Bakhøyttalere er ikke nødvendig for å få god filmfølelse. Det er mye viktigere med gode fronter. Kutt ut bakhøyttalerne og så kjøper du de frontene du har lyst på. Da er sjansen for at du blir fornøyd mye større. I neste omgang så kan du kjøpe sub. Senter og surround kommer i siste rekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har B&W685 selv, og de er utrolig bra i forhold til prisen. De er svært gode på bass, dog ikke dypbass som i en subwoofer. 685 kan anbefales på det varmeste!!!

Ettersom du bor i en lytt blokkleilighet, så får du nok ikke så mye glede av en sub, med mindre du har døve eller tolerante naboer...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg tenkte litt av den samme tanken. Evt kan jeg jo bare kjøpe en sub senere hvis det skulle bli aktuelt. Jeg ser for meg følgende i første omgang:

Innkjøp av Denon AVR-1910 surroundreceiver.
    Innkjøp av B&W DM685 fronthøyttalere (på stativ)
    Kjøpe stativ til mine gamle Patos og bruke disse som bakhøyttalere.
    Når jeg får spart opp nok penger, kjøpe inn B&W DTM62 senterhøyttaler.

BluRay-spilleren er jeg foreløpig ikke sikker på, men funderer på om jeg skal gå for LG BD390.

Dette blir vel en ok start, gjør det ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du får et bra anlegg ja:-)

Men husk at blu-ray spillere faller svært raskt i pris for tiden, og i utgangspunktet er jo ikke forskjellen meget stor på oppskalert dvd og blu-ray. Så om man får så sinnsykt mye mer for pengene for en blu-ray spiller til mange tusenlapper som til en for 1500-2000, det tviler jeg faktisk på. Hadde aldri svidd av mer enn 2 høvdinger for en spiller i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var første del av anlegget i boks og montert i stua:

- Denon AVR 1910 surroundreceiver
    - B&W DM685 fronthøyttalere stående på Soundstyle X122 stand
    - Mine gode, gamle Patos som jeg fikk til min konfirmasjon fungerer foreløpig som to bakhøyttalere i dette systemet. En foreløpig test viser faktisk at dette fungerer ganske så bra
    - Istedenfor å kjøpe ny BluRay-spiller fulgte jeg isteden tipset ditt, jovisk. Fant ut at jeg hadde en coax-utgang på dvd-spilleren jeg allerede har, som ihvertfall gir digital lyd ut i anlegget. Oppgradert høyoppløselig bilde kan jeg egentlig drøye noe.

Merk at jeg ikke gikk til innkjøp av senter eller subwoofer nå. Skal sjekke litt hvordan dette her fungerer, og alternativt kjøpe en senter om litt - også dette fra B&W.

Gjorde automatisk oppsett via receiveren tidligere i dag, fikk en rar feilmelding på den venstre fronthøyttaleren, men etter å ha dobbeltsjekket alt av kabling så fant jeg ikke noe feil. Mystisk.

Kjørte oppsettet gjennom og satte deretter opp den første virkelige actionscenen i Swordfish, og det lød mycket bra, som de sier i Sverige.

Tror jeg kommer til å få mye glede av dette her, og førsteinntrykket sier meg at B&W DM685 virkelig kan anbefales - ihvertfall hvis man bor i en leilighet hvor subwoofer ikke er mulig grunnet naboer etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis:-)

Mine 685 trengte laaaaang tid før de ble spilt inn. I begynnelsen var ikke lyden noe tess i forhold til et halvt år etterpå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •