Forslag til god HDMI kabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    De kablene på clas er fult på høyde med andre kabler!,men hvis du vil kaste bort masse penger på ingenting er jo det opp til deg. Testen på tv 2 bekrefter det hvis du så det!,selgeren på OHS kunne ikke se noe forskjell på billig kabelen og den dyre kabelen han sa kunden MÅTTE ha,kjøp en kabel som sitter godt festet og takkler 1.3a så er det mer enn nok.

O

Hvordan vet jeg om en kabel takler HDMI 1.3a?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    Hvordan vet jeg om en kabel takler HDMI 1.3a?
    Står på pakken / i infoen om kabelen hva den takler
    I værste fall så står det båndbredde. Så da må du bare finne ut hvor mye båndbredde 1.3a krever.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Monster cable m1000 Hdmi, ufatteligt dyre i norske butikkar men på ebay er den billig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Står på pakken / i infoen om kabelen hva den takler
    I værste fall så står det båndbredde. Så da må du bare finne ut hvor mye båndbredde 1.3a krever.

Da er det jo forskjell på HDMI kabler da...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo forskjell på HDMI kabler da...
    Eneste forskjellen er båndbredden kabelen er laget for.
    Og over lengere avstander så vil tap og støy ha en større effekt på kabelen.

Ingen som sier at man ikke kan benytte seg av en kabel som er laget for lavere båndbredde, men det er ikke 100% sikkert at den fungerer 100% optimalt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Eneste forskjellen er båndbredden kabelen er laget for.
    Og over lengere avstander så vil tap og støy ha en større effekt på kabelen.

Ingen som sier at man ikke kan benytte seg av en kabel som er laget for lavere båndbredde, men det er ikke 100% sikkert at den fungerer 100% optimalt.
    Men da kan det vel være greit å betale litt ekstra for en kabel der produsenten kan garantere for kvaliteten/båndbredden?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kyrjens
    Er noe med "feelgood" her... Kansje dere som er så f... negative ikke skjønner det? I mine øyne er det ikke og kaste penger ut av vinduet så lenge man selv mener at dette har noe for seg. Har selv Audioquest hdmi3, som jeg forøvrig er meget fornøyd med.:-D
    "feelgood" er veldig individuelt. For noen kan hageslanger med røde og hvite fartsstriper vært tøft. For andre kan flate kabler som lar seg gjemme under gulvteppet gi den beste følelsen.

Dersom man er interessert i å betale for den gode følelsen så er det antageligvis smart å være veldig tydelig. Jeg synes at det er verdt 5000,- eller 10.000,- å ha pene høyttalere på stuen kontra å ha store, svarte hundehus. Men jeg hevder ikke at stygge høyttalere som er billigere enn mine nødvendigvis har dårligere lyd, eller at jeg baserer alle mine valg utelukkende på f.eks lyd.

Når det gjelder kabler så er mine subjektive preferanser at de bør gjemmes så godt unna som mulig, og jeg går ikke rundt og gremmes over at de er kjøpt på Clas Ohlson eller på en hifi-butikk.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da kan det vel være greit å betale litt ekstra for en kabel der produsenten kan garantere for kvaliteten/båndbredden?
    Hva mener du med en garanti?

Dersom du kjøper en HDMI-kabel til 150,- som gir visuelle artifakter når brukt innenfor spec*) så skulle jeg ha likt å se den butikken som nekter deg pengene tilbake. Er ikke det en garanti?

Dersom du øker prisen til 1500,- og kabelen ikke fungerer, hva mener du at disse produsentene kan gi deg utover pengene tilbake?

*)Mange får ikke med seg at 1080@60i og 1080@24p faktisk er veldig "lav" båndbredde. For Bluray/HD-DVD så er det faktisk alt hva plata kan by på, så lenge man lar display ta seg av skalering og deinterlacing. Bare PC og Playstation gir faktisk innhold med båndbredder hvor kategori-2 kan ha noe for seg.

HDMI - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    HDMI 1.3 defines two categories of cables: Category 1-certified cables, which have been tested at 74.5 MHz (720p60 and 1080i60), and Category 2-certified cables, which have been tested at 340 MHz (1080p60 and 2160p30).[60][56][61] Category 1 HDMI cables are to be marketed as "Standard" and Category 2 HDMI cables as "High-Speed".[1] This labeling guideline for HDMI cables went into effect on October 17, 2008.[62][63] Category 1 and 2 cables can either meet the required parameter specifications for interpair skew, far-end crosstalk, attenuation, and differential impedance, or they can meet the required nonequalized/equalized eye diagram requirements.[60] A cable of about 5 meters (16 ft.) can be manufactured to Category 1 specifications easily and inexpensively by using 28 AWG (0.081 mm²) conductors.[59] With better quality construction and materials, including 24 AWG (0.205 mm²) conductors, an HDMI cable can reach lengths of up to 15 meters (49 ft.).[59] The HDMI website has stated that many HDMI cables under 5 meters of length that were made before the HDMI 1.3 specification can work as Category 2 cables, but cautions that only Category 2-tested cables are guaranteed to work.[64] Long cable lengths can cause instability of HDCP and blinking on the screen, due to the weakened DDC signal that HDCP requires.
    Jeg har bidratt til denne artikkelen på wikipedia, men ikke denne seksjonen som omtaler kabel-lengde.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva mener du med en garanti?

Dersom du kjøper en HDMI-kabel til 150,- som gir visuelle artifakter når brukt innenfor spec*) så skulle jeg ha likt å se den butikken som nekter deg pengene tilbake. Er ikke det en garanti?
    -k
    Om man blir garantert at kabelen fungerer og den ikke gjør det, skulle det bare mangle at man fikk pengene tilbake. Clas ohlson garanterer vel ikke for noenting på sine hdmi kabler(?), man kan vel ikke da kreve pengene tilbake om den ikke fungere på 1080P, med DTS HD Master over 10meter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man blir garantert at kabelen fungerer og den ikke gjør det, skulle det bare mangle at man fikk pengene tilbake. Clas ohlson garanterer vel ikke for noenting på sine hdmi kabler(?), man kan vel ikke da kreve pengene tilbake om den ikke fungere på 1080P, med DTS HD Master over 10meter?
    Dersom embalasjen er merket med "kategori 1" eller "standard" og du observerer artifakter ved 1080@60i så er kabelen å regne som defekt, uansett lengde.

Jeg er overbevist om at CO gir deg pengene tilbake/bytterett hvis kabelen ikke fungerer for deg, uansett årsak.

Mener du at det er bedre å anbefale brukeren å betale 1500,- for en kabel "just in case", enn å anbefale å betale 150,- for kabler som mange rapporterer fungerer, dersom man kan bytte inn i motsatt fall?

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom embalasjen er merket med "kategori 1" eller "standard" og du observerer artifakter ved 1080@60i så er kabelen å regne som defekt, uansett lengde.
    Embalasjen på rimelige kabler er ofte ikke merket med noen ting. Om man kjøper en dyr kabel fra f.eks. Monster kan det se ut som om halvparten av pengene er lagt i embalasjen, her står det alt mulig av fantastiske ting.

Mener du at det er bedre å anbefale brukeren å betale 1500,- for en kabel "just in case", enn å anbefale å betale 150,- for kabler som mange rapporterer fungerer, dersom man kan bytte inn i motsatt fall?

-k
    Det kommer helt ann på bruken. Om jeg skal strekke denne kablene gjennom et rør eller gjemme den bort i en vegg eller lignende, så ja, absolutt! Om den skal ligge bak stereobenken min som jeg kan dra frem når jeg ønsker, er det jo ikke noe problem å bytte den om den ikke skulle fungere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt ann på bruken. Om jeg skal strekke denne kablene gjennom et rør eller gjemme den bort i en vegg eller lignende, så ja, absolutt! Om den skal ligge bak stereobenken min som jeg kan dra frem når jeg ønsker, er det jo ikke noe problem å bytte den om den ikke skulle fungere.
    Jeg synes at denne diskusjonen har gått fram og tilbake med forskjellige deltakere i flere år uten at noe har endret seg. Er signalkilden så tung at du ikke kan sette den ved siden av projektoren og koble i kabelen og se om den fungerer før du begynner å strekke kabler i rør?

Hvis:
    1) kabelen du trenger er på over 10 meter, og
    2) du samtidig skal se på innhold som er 1080p60 med >24bpp, og
    3) det er umulig å teste kabelen uten å flytte på vegger eller lignende tunge inngrep, og
    4) det er flere timers reisevei for å bytte en defekt kabel,
    så kan jeg være med på å kjøpe en kabel som er et par hundrelapper dyrere enn de billigste dersom ting tyder på at den har høyere kvalitet.

Kan du da være med på at et slikt scenario gjelder noe slikt som 0.001% av alle kjøpere av HDMI-kabler, og at for alle andre framstår det som sløsing med penger å kjøpe noe annet enn billige kabler som andre har hatt suksess med?

Det virker som om du trekker fram worst-case-scenarioer uten å ta hensyn til at vi snakker om å spare f.eks 90% av kostnaden, ved å kjøpe kabler som mange får til å fungere feilfritt. Ville du ha gjort noe lignende med bensin? Betalt 100,- literen for Shells super-duper-bensin uten dokumenterbare gevinster, "just in case" den var bedre? Jeg vet ikke hva timelønna di er, men min er lav nok til at det å bruke 5 minutter av livet mitt på å mest sannsynlig spare 1350,- skattefritt er god butikk :-)

-k

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Obee
    Hva med Monster cable m1000 Hdmi, ufatteligt dyre i norske butikkar men på ebay er den billig.
    Hvis du søker litt på ebay så finner du etpar kabler som er latterlig billige (les kinesiske billig kopier)

Dette gjelder spesielt Monster M1000 og Audioquest HDMI3. Her må du finne en selger som kan dokumentere at han er offisiell forhandler, og da er prisen litt annerledes. Navnet til selgeren vil du da kunne finne på monster/audioqurst sine hjemmesider.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at denne diskusjonen har gått fram og tilbake med forskjellige deltakere i flere år uten at noe har endret seg. Er signalkilden så tung at du ikke kan sette den ved siden av projektoren og koble i kabelen og se om den fungerer før du begynner å strekke kabler i rør?

Hvis:
    3) det er umulig å teste kabelen uten å flytte på vegger eller lignende tunge inngrep, og
    så kan jeg være med på å kjøpe en kabel som er et par hundrelapper dyrere enn de billigste dersom ting tyder på at den har høyere kvalitet.

Kan du da være med på at et slikt scenario gjelder noe slikt som 0.001% av alle kjøpere av HDMI-kabler, og at for alle andre framstår det som sløsing med penger å kjøpe noe annet enn billige kabler som andre har hatt suksess med?

Det virker som om du trekker fram worst-case-scenarioer uten å ta hensyn til at vi snakker om å spare f.eks 90% av kostnaden, ved å kjøpe kabler som mange får til å fungere feilfritt. Ville du ha gjort noe lignende med bensin? Betalt 100,- literen for Shells super-duper-bensin uten dokumenterbare gevinster, "just in case" den var bedre? Jeg vet ikke hva timelønna di er, men min er lav nok til at det å bruke 5 minutter av livet mitt på å mest sannsynlig spare 1350,- skattefritt er god butikk :-)

-k
    Jeg tar poenget ditt og er enig at jeg legger opp til litt "worst case scenario". Men... (selvfølgelig!) HDMI standaren utvikler seg veldig fort og snart for vi HDMI 1.4 i alt som er av lyd og bilde produkter. Neste år for vi kanskje enda høyere oppløsning på lyd/bilde. Jeg har opplevd å måtte bytte en hdmi kabel på 12 meter som lå i rør når hdmi 1.3 standaren kom. Nå som hdmi 1.4 står for døra må jeg vel kanskje bytte denne også. Da var det vel kanskje greit å kjøpe Monster sin hdmi med super båndbredde med en gang(?).

Uansett sklir diskusjonen veldig ut nå. Grunnen til å jeg begynte å skrive i denne tråden var for å understreke at det er forskjell å hdmi kabler. Er så ufattelig mange som mener det ikke er forskjell på hdmi kabler, fordi man ikke kan se eller høre forskjell på kabelen fordi det er digitalt. Det legges aldri opp til at det er forskjell på hvor mye data kabelen klarer å bære med tanke på båndbredde osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar poenget ditt og er enig at jeg legger opp til litt "worst case scenario". Men... (selvfølgelig!) HDMI standaren utvikler seg veldig fort og snart for vi HDMI 1.4 i alt som er av lyd og bilde produkter. Neste år for vi kanskje enda høyere oppløsning på lyd/bilde. Jeg har opplevd å måtte bytte en hdmi kabel på 12 meter som lå i rør når hdmi 1.3 standaren kom. Nå som hdmi 1.4 står for døra må jeg vel kanskje bytte denne også. Da var det vel kanskje greit å kjøpe Monster sin hdmi med super båndbredde med en gang(?).

Uansett sklir diskusjonen veldig ut nå. Grunnen til å jeg begynte å skrive i denne tråden var for å understreke at det er forskjell å hdmi kabler. Er så ufattelig mange som mener det ikke er forskjell på hdmi kabler, fordi man ikke kan se eller høre forskjell på kabelen fordi det er digitalt. Det legges aldri opp til at det er forskjell på hvor mye data kabelen klarer å bære med tanke på båndbredde osv.
    Digitalt eller analogt, fysikken som gjør seg gjeldende i kabelen endrer seg uansett ikke, jeg er helt enig.

Når jeg kjøpte tv-en min så var det mye fokus på "HD-ready", og 1080p var såvidt begynt å komme. I løpet av disse årene så har under 1% av det jeg har sett på vært HD. I gamle dager akkumulerte jeg en haug SCART-kabler (for slike er alltid kjekt å ha). Jeg kastet sikkert 10 slik kabler for noen dager siden. Det er fryktelig dyrt å kjøpe utstyr for alle eventualiteter.

Det mange ikke snakker om er at Bluray er begrenset til 1080@60i og 1080@24p. Lyd tar ingen båndbredde å snakke om. Det tilsvarer HDMI i den laveste kategorien. Bluray har heller ikke deep color, wide-gamut eller stereoskopi. Mao, dersom Bluray er primær lyd/bilde-kilde så overlever antagelig HDMI-kabelen din en stund til.

Selv så bruker jeg en 2 meter lang blå DELL DVI-kabel til å overføre 1366x768@66fps rgb24. Jeg har aldri noensinne observert artifakter som kan spores til kabelen, men jeg har sett 3 døde sub-pixler.

1366*768*66*3*8
    = 1.66 Gigabit/sekund

"1080@60i 4:2:2"
    1920*1080*60/2*2*8
    = 0.99 Gigabit/sekund

8-kanals ukomprimert 24 bit/192kHz audio:
    8*24*192000
    =0.037 Gigabit/sekund

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det mange ikke snakker om er at Bluray er begrenset til 1080@60i og 1080@24p. Lyd tar ingen båndbredde å snakke om. Det tilsvarer HDMI i den laveste kategorien. Bluray har heller ikke deep color, wide-gamut eller stereoskopi. Mao, dersom Bluray er primær lyd/bilde-kilde så overlever antagelig HDMI-kabelen din en stund til.

-k
    Hmm.. Hvorfor for jeg da rosa striper/bildet forsvinner med en hdmi i laveste kategori, når (som du sier) dette ikke skal være noe problem?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Hvorfor for jeg da rosa striper/bildet forsvinner med en hdmi i laveste kategori, når (som du sier) dette ikke skal være noe problem?
    Det høres ut som en defekt kabel, eller en produsent som har jukset med testingen. Hvorfor har du ikke krevd pengene tilbake?

Hvis du eller andre tror at jeg personlig garanterer at man aldri vil kunne oppleve feil med menneskeskapt teknologi så misforstår du/dere meg (det kan skje med både dyre og billige kabler). Det jeg sier er at dersom man har en timelønn på under 10.000,- så er det mye som taler for at det er lønnsomt å prøve med en billig kabel først, og så evt bytte den ut dersom man opplever problemer. Ut fra erfaringene jeg og andre har så ser det ut til at problemer er unntaket, og ikke regelen.

Hvis vi er enige om denne så er vi vel egentlig enige...
    Hvis:

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også være en feil med tilkoblingene o.l...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det er nok du som gjør feil, husk. nitti prosent av alle feil er brukerfeil!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PantsMcFancy
    det er nok du som gjør feil, husk. nitti prosent av alle feil er brukerfeil!
    Jeg ser ikke helt hva brukeren kan gjøre feil når det er snakk om å plugge en kabel inn i BD-spilleren, og den andre enden inn i display?

-k

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •