Hei. Er helt ny og har et spørsmål om valg av receiver!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Hei. Er helt ny og har et spørsmål om valg av receiver!

Hei

Jeg har nettopp fått fatt i et par grulstående høyttalere av merket Fence Audio Boost 69. De er forholdsvis stor med 2 bassere på 10", 2 toner på 5 1/2" og en 1" diskant. Disse står med max effekt på 500W og RMS på 300W og 4 ohm.

Jeg trenger en receiver som er rimelig, bra og klarer å kjøre disse høyttalerene greit. Jeg er helt ny innen hjemmekino/stereo fronten og har kommet fram til at jeg ønsker meg mest en surround receiver som kan kjøre bra.
    Har sett på en Harman/kardon receiver Harman/Kardon AVR355 Surroundreceiver | Soundgarden som ligger til en ca 7000.

Jeg har skjønt at jeg må satse på en kraftig receiver, men 7 er i øvre skiktet.
    Er et forholdsvis lite rom med noen kanskje litt overdimensjonerte høyttalere...

Hvilke muligheter har jeg for 7000 og nedover?

På forhånd hjertelig takk for svar og tilbakemeldinger!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman KArdon er noe av det kraftigeste du kan velge da ja. Ellers har NAD kommet med en, men den koster vel i overkant av 7k.

Det du spørr etter er jo å få i pose og sekk for pølse og lumpe pris! Ville droppet surround, siden du har vært så "dum" å skaffet deg så store høyttalere, så får du jaggu meg tåle støyten. Enten legge 15000 lapper på bordet å få en reciver som kan dra di nogenlunde, eller bruke de usle 7000kr du hartenkt å spe på de på en skikkelig stereo amp!

Kanskje en slik :
    XTZ Class A100 D3, Sølv/sort XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Newcomer stone cold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville ha satt øyene mine på elkjop.no sine crazy weekend tilbud, nærmere bestemt vsx-lx-52. Den går vel til rundt 7000 på d laveste... Det tror jeg er en grei pølse med lompe får å si d sånn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Det du spørr etter er jo å få i pose og sekk for pølse og lumpe pris! Ville droppet surround, siden du har vært så "dum" å skaffet deg så store høyttalere, så får du jaggu meg tåle støyten. Enten legge 15000 lapper på bordet å få en reciver som kan dra di nogenlunde, eller bruke de usle 7000kr du hartenkt å spe på de på en skikkelig stereo amp!
    Dæven!

Aner ikke hva slags humør du har idag eller hvem det er som har lært deg folkeskikk. For en måte å ønske noen velkommen på!

Hei Larsm87!
    Har dessverre ikke noe spes å bidra ift ditt spm, men syntes ikke skorob sitt svar kunne få stå. Stone cold nevner jo den lx-52 og den har jeg hørt gode ting om..

Synes det er flott at du velger å spørre rundt etter erfaringer, det er en god vei for å finne den lyden du er ute etter. 7k for en forst som første investering er IKKE usselt. Lykke til i jakten! Håper du lander på en lyd du vil trives med..

-t-

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med skorob, jeg. Litt direkte var han kanskje i formen, men budskapet hans er ikke desto mindre "to the point". Dette er åpenbart krevende høyttalere å drive - ikke det at jeg kjenner dem, men en rask googling gir mer enn nok indikasjoner. Dette er ikke høyttalere som kommer til å lage godlyd sammen med en pinglete surroundforsterker. Med et begrenset forsterkerbudsjett er det mest godlyd å hente ut i ren stereo. Gjerne brukt.

Jeg skriver dette fordi jeg i løpet av de seneste årene har vært gjennom tre voksne barns første hifi-kjøp, hvor de - alle som én - nærmest har siklet etter de største høyttalerne på markedet. Jeg skjønner godt at det er både fristende og moro med store høyttalere som kan spille takløftende høyt - spiller gjerne slik selv når anledningen byr seg - men et langt hifi-liv har lært meg en ting: store høytalere krever kraftige forsterkere. Her gjelder ikke less is more - men heller det omvendte: more is better. Ikke sånne nominelle hundretalls fantasiwatt, men forsterkere med relle krefter som ikke nøyer seg med å lage masse desibel med buldrende bass, men som kan holde svære bassmembraner i det nødvendige musikalske jerngrepet. Dessverre er det slik at en stor og billig høyttaler har det med å være like krevende som en stor og dyr høyttaler. Man slipper altså ikke unna med noe billig elektronikk fordi om man har kjøpt en billig høyttaler.

I nærheten av - men dog over - trådstarters budsjett er det nærliggende å tenke på de største av de integrerte NAD forsterkerne. Skorobs forslag - en XTZ forsterker - høres heller ikke ueffent ut.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en rimelig Onkyo eller Yamaha reciver med pre utgang. Så kjøper du en effektforsterker i tilleg til å dra frontene med, det ligger en solid NAD effektforsterker på AVtorget nå.

Denon AVR-1908(tar ikke de nye HD formatene)
    +
    NAD 218 effektforsterker
    eller
    NAD C272 effektforsterker

Skal bli runt 7000kr for hele sulamitten, og de kan dra de store høytalerne dine lett. Man finner kansje en Onkyo 707 eller Yamaha 1900 til en rimelig pris, de skal spille av de nye HD formatene og ha pre utganger til effektforsterker.

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen

Denne karen her har dratt to IKON 8 høyttalere, vet ikke om den har nok futt men jeg vil bli kvitt´n nå som jeg har kjøpt tvillingbroren på grunn av HDMI innganger i front, jeg kobler ofte opp dataen og det ble slitsomt å trekke ut 606en hver gang.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=51680&cat=13

"som svar til tråden over, denne har alle HD formater!"

Gi meg et vettugt bud så skal vi bli enige!

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som svar tilbake, den har ikke utganger til effektforsterker eller?

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Kjøp en rimelig Onkyo eller Yamaha reciver med pre utgang. Så kjøper du en effektforsterker i tilleg til å dra frontene med, det ligger en solid NAD effektforsterker på AVtorget nå.

Denon AVR-1908(tar ikke de nye HD formatene)
    +
    NAD 218 effektforsterker
    eller
    NAD C272 effektforsterker

Skal bli runt 7000kr for hele sulamitten, og de kan dra de store høytalerne dine lett. Man finner kansje en Onkyo 707 eller Yamaha 1900 til en rimelig pris, de skal spille av de nye HD formatene og ha pre utganger til effektforsterker.
    +1

kjøp heller en svak receiver som støtter de nye hd formatene, men som har preout så du kan bruke en effektforsterker. du har funnet veien her og det er sikkert ikke siste gangen du kjøper nye høytalere / elektronikk.. kan være greit og kjøpe skikkelig effektforsterker i første omgang så trenger du bare å skifte ut receiver når det kommer nye formater på markedet.
    jeg angrer på at jeg ikke gjorde det, selvom jeg kjøpte receiveren jeg har brukt for en ganske ok pris.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Som svar tilbake, den har ikke utganger til effektforsterker eller?
    Supert, trengte ikke det jeg!

Skal love deg at du sparer masse penger på å kjøpe forsterker som ikke har pre ut!

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Supert, trengte ikke det jeg!

Skal love deg at du sparer masse penger på å kjøpe forsterker som ikke har pre ut!
    haha ja :P

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

606en er jo en god forsterker og har tjent mitt oppsett med Dalier et halv år. Men skal du ha masse bokser så har ikke denne pre ut, sant som det er sagt så vet jeg ikke om det er så veldig nødvendig...

Men nå skal senga få møte et trøtt tryne! Natta...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega

Min er sterkere og billigereZZZzzzzzzzz.....

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har et godt tilbud på Onkyo TX-NR807 i helga. Den er relativt strømsterk og har i tillegg pre-out om du skulle føle for å bygge ut med effekt senere.
    Elkjøp - Onkyo TX-NR807 receiver sort

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Linken funker ikke.

Edit: Gå for stereo. Og når du en gang oppgraderer til surround, kan du bruke stereo forsterkeren som effekttrinn for frontene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skorob sa da ingenting galt... man må jo lese innlegg her med en viss ironi, ellers blir det kjedelig... :-)

på den andre siden, vil den måten å skrive på virkelig understreke poenget hans.. som er VELDIG gjeldende.. :-)

stereoamp med mulighet for å brukes som effekt senere.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff.. Nei.. Ikke helt god den kommentaren der Skorob . Iallefall delvis enig med at å bruke på en integrert først med prosessor-inngang. For senere bygge på.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pre ut

er veien å gå etter min mening også. Da kan du om du ikke har råd til en god effekt forsterker nå, heller leve med at suround reciveren din ikke drar høytalerne dine skikkelig i begynnelsen, og så oppgardere med et godt effekt trinn om noen måneder.

Man kan få gode effekt trinn brukt for fra ca. 2000,-. Jeg kjøpte f.eks. en Parasound NC 275 (nesten ny) for kr. 3000,-.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    skorob sa da ingenting galt... man må jo lese innlegg her med en viss ironi, ellers blir det kjedelig... :-)
    Greit nok, men jeg synes ikke det er måten å ønske ydmyke nykommere med sine "bekymringer" på.

Men inn på sak: Jeg ville nok vurdert litt etter åssen han skal bruke høyttalerene. Er det hovedsaklig musikk det går i ville jeg nok gått for en stereofesterker med prosessor inngang og senere koblet til en surroundreciver. Skal den brukes hovedsaklig sammen med TV og film så vil jeg nok gått for en reciver med PRE-out og senere kjøpt et effekttrinn.

Her er et par tråder med prosessorinnganger:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...orinngang.html
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...-w-matrix.html

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •