Toll eller ikkje?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Toll eller ikkje?

Leser ofte at noken skriv at det er toll på en vare, mens det i neste tråd står at det ikkje er toll på varen. Det hadde vore greitt å få ting heilt klart med klare bevis og linker til beviset.

Eg for min del kan ivertfall bekrefte at det IKKJE er toll på import av høytalere fra Tyskland. Min kilde: En kort samtale med Ålesund tollvesen og det faktum at eg importerte høytalere sjølv å betalte ingen toll utgifter.

Eg lurer spesielt på dette med import av Recivere fra Tyskland siden eg skal importere en sjølv.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se 'tolltariffen': http://tass.interpost.no/toll/
    Lang som et vondt år. Her er vi vel mest interessert i

Avsnitt XVI

Maskiner, apparater og mekaniske redskaper; elektrisk materiell; deler dertil; apparater for opptak og gjengivelse av lyd, apparater for opptak og gjengivelse av bilder og lyd for fjernsyn, og deler og tilbehør til slike apparater
    (Fra menyen: Avsnitt/kapitler)
    Punkt 85 gjelder elektriske og elektroniske apparater. F.eks. sier punkt 85.18 at "høyttalere, også med kabinett, ramme e.l" ikke er tollbelagt.
    Så vidt jeg skjønner av nettsiden er elektronikk generelt ikke tollbelagt. Jeg er litt uklar på om dette gjelder kun fra EU eller uansett.
    Se også Tollvesenets hjemmeside: http://www.toll.no/index_emne2.htm - fortolling via Internet - spørsmål og svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott info mephisto! Har snakka med tollvesenet og dei kan bekrefte at forsterkere, recivere, dvd spelara, høytalera og alt slikt IKKJE er tollbelagt!

Så alle kan sjoppe med god samvit fra utlandet, moms er einaste utgift i tillegg til prisen spklart! :wink:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er toll eller radioavgift hvis man kjøper en forsterker med tuner/radio.
    218,- eller noe slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når folk snakker om "toll" på varene er det reelt sett bare snakk om moms. Det er uansett momsen som utgjør noe betydelig beløp; evt. tollgebyr blir som regel så lite (på de veldig få varene som er tollbelagt..) at det betyr knapt noe som helst.

Men som sagt; momsen.. dette er hva folk feilaktig mener med "toll" på varer fra utlandet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen toll avgift på slike hifi varer ifølge tollvesenet. Min Reciver MED radio er tollfri.

Folk roter ofte med dette med moms kontra toll ja. Det folk må huske ved import er å få trekt fra f.eks tysk 16% moms fra den totale sumen for varen og frakten. Gløymer folk dette kan de gå glipp av mange penger og da går litt av vitsen med å importere vekk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •