Prisantydning i annonser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer nosound sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prisantydning i annonser

Ser til stadighet at det blir diskusjon om "ønsket pris" i annonser lagt ut på Avtorget, der diskusjonen går på at ønsket pris er for høy, oppgitt nypris er uriktig i forhold til hva andre brukere finner på nettbutikker, "prisdiskusjon tas på PM", og mye generell diskusjon rundt pris på bruktvarer.

Hva er den gjengse oppfatning rundt dette temaet hos Avforums brukere? Er det greit å "ødelegge" en selgers annonse med å opplyse brukere om for høy pris/bedre tilbud på samme vare andre steder, generelle innsigelser mot prisforlangende på en vare og diskusjon rundt pris?

Muligens feil forum, men kunne vært interessant å se hva andre brukere av Avtorget mener om dette...

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig bruker jeg å legge inn nypris som det jeg betale for varen, sålenge jeg ikke vet at det har skjedd stort på den fronten.

At folk likevel opplyser om nypris dersom det har blitt prisreduksjon på ny vare synes jeg går helt greit.

At bud/pris diskusjon mellom kjøper og selger forgår på PM/mail er også helt greit siden dette er mellom kjøper og selger, og ikke noe alle absolutt må vite, men for min del er det heller ikke et "must" at dette skjer på PM f.eks.

Det at mange absolutt skal kommentere alle annonser om at "dette var dyrt for å være brukt" osv osv, spesielt de som egentlig ikke skal legge inn bud, eller ikke engang er interessert, men KUN gjør dette for å absolutt skal kommentere og kverulere på prisene til folk, synes jeg dog er noe unødvendig.

De som skal handle kan legge inn bud, og det er opp til selger å godta dette - så er det vel til syvende og sist selger som ikke for solgt dersom markedet mener prisen er for høy, og selger ikke senker prisen!

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skriver ofte nyrpisen på varen ut i fra det man selv betalte for den da den var ny. Dette er ikke noen god måte å løse det på synes jeg. Jeg har sett mange tilfeller på finn.no der folk regner ut salgsprisen ut i fra prisen de betalte for den, og da er det ofte at prisen de skal ha for den brukt er omtrent like mye som den går for ny.

Når jeg skriver nypris, så tar jeg gjennomsnittprisen mellom butikkene på den tiden jeg skal selge det. Det blir mest riktig.
    Salgsprisen setter jeg til det jeg synes varen er verdt, og hva tilsvarende varer går for. Når jeg solgte min stasjonære PC for en stund tilbake så solgte jeg den for godt under halv pris selv om den "bare" var et år gammel. Jeg fikk mange treff på den både fordi annonsen min var ryddig og strukturert og fordi prisen var passe i forhold til nypris på produktene på den tiden.

Jeg liker godt å høre at de som kjøper produktet er fornøyd med det og prisen i ettertid. Da blir jeg også fornøyd

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner vel egentlig med at du sikter til den Pioneeren som ligger til salg..jeg synes iallefall det virker ok at noen kort og greit skriver hva denne koster ny nå ..om selger har oppgitt den dyreste prisen som finnes..

Ikke alle kjøpere er like flink til å orientere seg på nettet på priser og slikt.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på nypris og laveste nypris.

Bare en tanke...:wink:

Tror ikke alle som spammer anonnsene tenker over det.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns prisdiskusjon i kommentarfeltet er helt greit.
    Kjipt og kjøpe et par dritthøyttalere fra rimi til 35000kr liksom.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg synes er kjedelig med brukttorget er de som selger gamle utrangerte projektorer som en gang i tiden har kostet "40 000". De prøver å selge de med en forlokkende tekst og en prislapp på tusenvis av kroner. Det er mange av disse annonsene og jeg lurer på om det kommer av så mye uvitenhet eller om det virkelig er så mange svindlere ute på markedet. Vi snakker jo tross alt om f.eks ASK M3 som nesten bare burde blitt levert til resirkulering...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Kjipt og kjøpe et par dritthøyttalere fra rimi til 35000kr liksom.
    I så tilfelle så er selger et geni.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt greit, og naturlig å gi tilbakemeldinger/korreksjoner/info som evt. kjøpere kan ha behov for. Er riktignok mye færre forsøk på rovpriser/svindel her en feks finn.no, og synes kommentarfeltet er bra.

Synes i tillegg at bruktpris bør være så nær 50%(eller lavere) av nypris uansett alder/produkt, men det er kanskje bare meg.

(Fikk 'for mye' for en bluray jeg solgte her, så jeg refunderte kjøperen litt. Syntes det var 'feil' å få igjen så stor andel av det jeg betalte.)
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er greit at folk kommentere og sier at den prisen selger ønsker er den samme prisen som varen koster ny. Jeg hadde følt meg svindlet hvis jeg hadde kjøpt noe, og så funnet ut at jeg kunne ha kjøpt samme tingen til den prisen, og da hatt garanti på varen.

Men det er også opp til kjøper å skjekke priser. Men hvis det er en vare som ikke er i salg i butikker/nettbutikker, så er det greit at folk infomerer om overprising.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Synes i tillegg at bruktpris bør være så nær 50%(eller lavere) av nypris uansett alder/produkt, men det er kanskje bare meg.
    Dette er jo bare vas.

Hadde du f.eks vært fornøyd med å selge en Pioneer PDP-LX5090 for under 10.000,-?
    Eller en SVS PC13 Ultra for under 6.500,-?

Uansett alder/produkt påstanden din holder ikke mål, eller så er du usedvanlig glad i å dele ut penger som du tydeligvis har mye av.

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Dette er jo bare vas.

Hadde du f.eks vært fornøyd med å selge en Pioneer PDP-LX5090 for under 10.000,-?

Uansett alder/produkt påstanden din holder ikke mål, eller så er du usedvanlig glad i å dele ut penger som du tydeligvis har mye av.
    Enig, folk må få sette den prisantydningen de vil.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det øyeblikket et produkt er brukt så bør prisen reduseres betraktelig, ja.
    En bruktpris skal/bør komme kjøper til gode, det er tross alt han/hun som tar risikoen ved å kjøpe brukt.

Vet det er mange som har tilgang på hifi produkter til innpris etc. og synes ikke det er riktig at disse skal videreselge å enten gå i null eller tjene på det. Det samme gjelder ved å gjøre gode brukt kjøp, og så videreselge med fortjeneste. Det synes jeg er en uting.
    Det burde vært et system, et slags brønnøysund register, hvor prisen ble registrert ved bruktsalg for å passe på at den gikk rette veien ved videre salg (nedover og ikke oppover altså).

Dette har ingenting med å ha mye eller lite penger.

Jeg er kanskje alene om å mene dette, men la gå..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt greit at selger prøver å få så mye som mulig for det de skal selge, men hvis varen fortsatt er i salg i butikk så bør "dagens" pris oppgis og ligge til grunn uansett om varen har blitt billigere eller dyrere. Som oftest blir dette i kjøpers favør, men av og til så slår det andre veien óg. Enkelte er flinke til å oppgi om prisen har endret seg siden han kjøpte varen, mens andre er det ikke.

Hvis varen ikke er i ordinært salg så spiller det liten rolle om den kostet mindre eller mer på slutten av salgsperioden siden den bare er å få tak i brukt uansett. Da blir det opp til selger hvor mye han mener han skal ha og kjøper hvor mye han mener han vil betale.

Har sett at noen få til stadighet er innom annonser og klager usaklig på prisen uten å antyde at han er interessert i å kjøpe. Dette er unødvendig mener jeg, men...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Vet det er mange som har tilgang på hifi produkter til innpris etc. og synes ikke det er riktig at disse skal videreselge å enten gå i null eller tjene på det. Det samme gjelder ved å gjøre gode brukt kjøp, og så videreselge med fortjeneste. Det synes jeg er en uting.
    Det burde vært et system, et slags brønnøysund register, hvor prisen ble registrert ved bruktsalg for å passe på at den gikk rette veien ved videre salg (nedover og ikke oppover altså).
    Du belyser saken litt speilvendt. Man bør heller være glad at det er mange som handler til innpris. De vet at de har et ettermarked, og kan kjøpe og selge uten å tape mye penger.
    Det kommer meg og deg tilgode og holder bruktmarkedet oppe med en høy standard.
    Hvis alle måtte betale full pris på alt så hadde du f.eks aldri sett JC-1 blokkene til Parasound til salgs for drøye 30 lapper.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin Vega cls215 er jo et eksempel, kosta 10000 da den kom å koster nå 6500.. ser ofte folk som skal selge de dyrere enn dagens nypris.. samme med 1515.. de og selges jo for mer brukte enn cls215 koster nye i dag. det er jo egentlig gamle modellen sånn sett...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er helt greit at noen påpeker endret nypris eller kampanjer under annonsen. Mange slike kommentarer unngås ved en opplysende annonse. Hva med å fortelle litt om produktet og historikken med egne ord? Ikke bare copy and paste uten annet.

Når det gjelder de som får heldige kjøp eller gaver for den saks skyld, forstår jeg ikke folks misunnelse på at de selger produkter uten tap.

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selger som bestemmer prisen ! Blir det ikke solgt er jo det ikke noen andres problem en selgers.
    Det er kjøpers ansvar og sjekke ut hva tingen koster ny .
    De som mener de kan bestemme hva andre skal selge tingene sine for, kan bare dra en viss plass:twisted:
    Mener du prisen er for høy kan du jo bare komme med ett bud til selger:-D

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Dette er jo bare vas.

Men kjøperen ville jo blitt glad?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært mye av verdien til et nytt produkt ligger i garanti og reklamasjonsrett. Dette mister man i de aller fleste tilfeller ved bruktkjøp. Elektriske apparater har også kortere gjennomsnitts levetid enn mange tror.

At voksne folk med for mye penger og/eller produktkunnskap tar en sjanse, får være deres egen sak. Men å selge et produkt med halve livet bak seg for 2/3 av nypris til en 18-åring, er og blir snyteri.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •