Billig hjemmekinoanlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig hjemmekinoanlegg?

Jeg har i dag en PS3 og en digital dekoder, og alt av lyd og bilde går gjennom én av dem. Jeg vil gjerne få hakket bedre lyd enn det som kommer fra de innebygde høyttalerne til TV-en min (en 42LH3000 fra LG). Da har jeg skjønt det slik at den billigste metoden vil være å skaffe seg et rimelig hjemmekinoanlegg, ettersom forsterker + høyttalere er mye dyrere? Og i tillegg burde anlegget ha to innganger (slik at både PS3 og digital dekoder kan kobles til - hva slags kabler benyttes forresten her)? Hvis dette stemmer (og det må folk gjerne bekrefte), trenger jeg hjelp til denne prisjakten. Kriteriene er:

- Absolutt billigst mulig (stramt studentbudsjett! Alt som gir bedre lyd enn nå er perfekt!)
    - To innganger (for både PS3 og digital dekoder)
    - Har ingenting å si om det er 2.1 eller 2.0 (veldig plassmangel!)
    - Trenger ikke Blu-ray (egentlig er bare DVD-spiller overflødig, da jeg har PS3 til dette)

Håper på hjelp. Takk på forhånd! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøpe et greit sett med 2.1 Pc HT? Koble ut fra en analog utgang på TVn. Logitech Z5500 er en billig 5.1 pakke med lyddekodere og. Koble optisk fra PS3 og koaxial fra dekoder.

Komplett.no - Logitech Z-5500 Høyttalere 5.1 THX,DTS,

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dra på elkjøp og se på noen LG anlegg der. Har logitech selv som jeg skal bytte ut pga orker ikke å bare sitte å høre på bass og diskant. mellomtonen er helt fraværende.

Så om du skal ha den hovedsaklig til film så funker det, men hvis du skal høre en del på musikk så styr unna logitech

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV Runek
    dra på elkjøp og se på noen LG anlegg der. Har logitech selv som jeg skal bytte ut pga orker ikke å bare sitte å høre på bass og diskant. mellomtonen er helt fraværende.

Så om du skal ha den hovedsaklig til film så funker det, men hvis du skal høre en del på musikk så styr unna logitech
    +1

Logitech funker til effekt lyder, som på spill.. det er jo det de spesialiserer seg på

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Hvorfor ikke kjøpe et greit sett med 2.1 Pc HT? Koble ut fra en analog utgang på TVn. Logitech Z5500 er en billig 5.1 pakke med lyddekodere og. Koble optisk fra PS3 og koaxial fra dekoder.

Komplett.no - Logitech Z-5500 Høyttalere 5.1 THX,DTS,
    Dette høres jo veldig interessant ut. Visste ikke at jeg kunne bruke PC høyttalere. Kan du beskrive koblingene (mellom PS3, dekoder og TV) litt mer detaljert og enkelt, gjerne med hvilke kabler jeg må kjøpe? Er helt fersk på dette, slik at hele oppsettet forvirrer meg. :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    +1

Logitech funker til effekt lyder, som på spill.. det er jo det de spesialiserer seg på
    Ja glemte det. Funker også fett til skytespill XD

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoyS
    Dette høres jo veldig interessant ut. Visste ikke at jeg kunne bruke PC høyttalere. Kan du beskrive koblingene (mellom PS3, dekoder og TV) litt mer detaljert og enkelt, gjerne med hvilke kabler jeg må kjøpe? Er helt fersk på dette, slik at hele oppsettet forvirrer meg. :-P
    Pc HT har sine klare begrensninger, men i forhold til Flat-tv HT er det et klart løft, brukte 2.1 PC HT mens jeg sparte opp til anlegget jeg har i dag.

Z5500 har 2 digitale innganger som du kan bruke til å øverføre surroundlyd fra både PS3 og digital dekoder, en optisk som du kobler fra PS3, (lite firkantet hull bak på maskina) og en koaxial som ligner en vanlig phonokabel som jeg regner med passer med digital utgangen på dekoderen din. Flere av kanalene på CD's pakker sender dolby digital 5.1 surround. Disse kablene er det bare å spørre etter hos en hvilken som helst elkjøp, expert osv.
    Et par eksempler:

Elkjøp - Pure AV optisk kabel

Kabler - Digitalkabel | Hi-Fi Klubben: ARGON 5221D kabel

Edit: Skal du bruke kun 2.1 kan du faktisk koble deg ut fra hodetelefon utgangen med mini-jack, eller du kan velge phonoutgangen bak på TVn med en overgang fra phono til mini-jack, resten kan da være koblet til TVn som det er i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pc HT har sine klare begrensninger, men i forhold til Flat-tv HT er det et klart løft, brukte 2.1 PC HT mens jeg sparte opp til anlegget jeg har i dag.

Z5500 har 2 digitale innganger som du kan bruke til å øverføre surroundlyd fra både PS3 og digital dekoder, en optisk som du kobler fra PS3, (lite firkantet hull bak på maskina) og en koaxial som ligner en vanlig phonokabel som jeg regner med passer med digital utgangen på dekoderen din. Flere av kanalene på CD's pakker sender dolby digital 5.1 surround. Disse kablene er det bare å spørre etter hos en hvilken som helst elkjøp, expert osv.
    Et par eksempler:

Elkjøp - Pure AV optisk kabel

Kabler - Digitalkabel | Hi-Fi Klubben: ARGON 5221D kabel

Edit: Skal du bruke kun 2.1 kan du faktisk koble deg ut fra hodetelefon utgangen med mini-jack, eller du kan velge phonoutgangen bak på TVn med en overgang fra phono til mini-jack, resten kan da være koblet til TVn som det er i dag.
    Flotte saker! Tusen takk! Tror jeg går for 2.1, ettersom budsjettet mitt er meget stramt for tiden. Jeg går uansett ut ifra at dette gir mye bedre lyd enn de innebygde høyttalerne.

Edit: Har du forresten link til kabelen jeg trenger som står for "phono-mini-jack" overgangen?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok om du ahr stramt budsjett.
    Norges billigste kabler: CableWorld.no - Trolig Norges billigste elektronikkbutikk med stort utvalg innenfor antenne, kabler, veggfester, HDMI/DVI kabler, adaptere og mye mer.
    Verdens billigste kabler: (ofte veldig god kvalitet) DealExtreme: Cool Gadgets at the Right Price - Site-Wide Free Shipping (Page 1)

Ingen garanti for at DX er verdens billigste, men et par dollar for en høykvalites optisk kabel vil jeg ikke si er galt, samt at frakten er GRATIS.
    Men det er litt ventetid da, to uker vil jeg tippe det tar, sendes fra hong kong.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    ok om du ahr stramt budsjett.
    Norges billigste kabler: CableWorld.no - Trolig Norges billigste elektronikkbutikk med stort utvalg innenfor antenne, kabler, veggfester, HDMI/DVI kabler, adaptere og mye mer.
    Verdens billigste kabler: (ofte veldig god kvalitet) DealExtreme: Cool Gadgets at the Right Price - Site-Wide Free Shipping (Page 1)

Ingen garanti for at DX er verdens billigste, men et par dollar for en høykvalites optisk kabel vil jeg ikke si er galt, samt at frakten er GRATIS.
    Men det er litt ventetid da, to uker vil jeg tippe det tar, sendes fra hong kong.
    Takk, Evelen! Nyttige sider! Tror jeg skal gå for noe simpelt som dette: Creative I-Trigue L3800 IR - 2.1 - Elektronikk - CDON.COM. Passer fint, da jeg har flere Creative Zen MP3-spillere, som er direkte kompatible med systemet.

Men dette får meg til å lure på en ting: Jeg tror at TV-en min bare har optisk digital utgang (er på ferie akkurat nå). Jeg regner med at TV-høyttalerne vil bli slått av når jeg kobler fra optisk digital ut (TV) til phono inn (høyttalersett). Er det noen måte å hindre dette på? Hadde vært fint å kombinere Creative høyttalerne med de som er innebygde i TV-en - hvis begge blir synkroniserte, da.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte saker! Tusen takk! Tror jeg går for 2.1, ettersom budsjettet mitt er meget stramt for tiden. Jeg går uansett ut ifra at dette gir mye bedre lyd enn de innebygde høyttalerne.

Edit: Har du forresten link til kabelen jeg trenger som står for "phono-mini-jack" overgangen?
    Jack til phono
    Minijack phono kabel 2,5 meter

Med denne må du også ha en minijack hunkjønn til hunkjønn, finner ikke noe bilde på det, men noe som er enkelt å finne hos forsjellige elektronikk sjapper til en billig penge.

Kobler du forresten til analogutgangene bak på TVn tror jeg du kan velge om du vil bruke TV HT eller ei, men jeg trur nødvendigvis ikke det vi være en fordel.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg fungerer det IKKE med lyd på TV og anlegg samtidig. Det blir helt rart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jack til phono
    Minijack phono kabel 2,5 meter

Med denne må du også ha en minijack hunkjønn til hunkjønn, finner ikke noe bilde på det, men noe som er enkelt å finne hos forsjellige elektronikk sjapper til en billig penge.

Kobler du forresten til analogutgangene bak på TVn tror jeg du kan velge om du vil bruke TV HT eller ei, men jeg trur nødvendigvis ikke det vi være en fordel.
    Tusen takk, men når jeg tenker etter, tror jeg faktisk TV-en bare har optisk digital utgang bak. Vet du hva som skjer med TV høyttalerne om jeg kobler herfra?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, men når jeg tenker etter, tror jeg faktisk TV-en bare har optisk digital utgang bak. Vet du hva som skjer med TV høyttalerne om jeg kobler herfra?
    Den optiske utgangen vil ikke fungere mot et vanlig 2.1 sett, så da er det hodetelefonutgangen som teller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den optiske utgangen vil ikke fungere mot et vanlig 2.1 sett, så da er det hodetelefonutgangen som teller.
    Vil ikke denne fungere? Home Cinema optisk+phono kabel 1,5 meter

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope. Optisk er digital overføing, mens et standard PC HT sett kun støtter analog overføring, skal du få det til å fungere trenger du en DAC i tillegg og da kan du liksegodt kjøpe Z5500 eller 2.1 LG anlegget på elkjøp som har dette innebygd.

Bruk hodetelefon utgangen så sparer du deg mye bry, ikke bry deg om du mister TV HT da disse gir dårlig lyd uansett. Min anbefaling hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope. Optisk er digital overføing, mens et standard PC HT sett kun støtter analog overføring, skal du få det til å fungere trenger du en DAC i tillegg og da kan du liksegodt kjøpe Z5500 eller 2.1 LG anlegget på elkjøp som har dette innebygd.

Bruk hodetelefon utgangen så sparer du deg mye bry, ikke bry deg om du mister TV HT da disse gir dårlig lyd uansett. Min anbefaling hvertfall.
    Da skal jeg gjøre dette. Tusen takk for all hjelp, raymagnu! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •