Tips til hifi-system til gutterom. Mac+iTunes som avspiller.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer AsbjørnH sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til hifi-system til gutterom. Mac+iTunes som avspiller.

Heisann!
    Jeg er ny på forumet :-)

Jeg er en musikkelsker som tilbringer mye tid av fritiden min til å høre på musikk mens jeg driver med forskjellige andre ting. Hører heller på noen gode sanger, kjøper musikk på nettet og koser meg med musikken istedenfor å se på TV, høre på radio eller sitte og spille som de fleste 14 åringer gjør nå om dagen.

Her kommer de viktigste bitene:
    Min musikksmak (ikke noe mainstream R&B vræl hos meg):
    Hører mye på rock, metal, heavy metal, punk rock (IKKE glam rock), pop. Hører noen ganger på techno og electronica hvis jeg føler for å vrikke på meg. Hører noen ganger på soul og jazz.

Rask ramsing opp av artister jeg har fulle albumer av i mitt iTunes bibliotek:
    a-Ha, Aerosmith, Arctic Monkeys, Basement Jaxx, The Beatles, The Benjamin Gate, Billy Joel, Bob Marley, Bon Jovi, Boney M, Bruce Springsteen, Celine Dion, CKY, Coldplay, The Coral, Daft Punk, Elton John, Enrique Iglesias, Faithless, Foo Fighters, Foreigner, Gnarls Barkley, Gorillaz, Iron Maiden, The Jackson 5, John Lennon, The Killers, Led Zeppelin, Linkin Park, Lionel Richie, Madonna, Maroon 5, Michael Jackson, Moby, Queen, Radiohead, Robbie Williams, Royksopp, Seal, Steve Miller Band, System of a Down, Tom Petty, U2, Ugress, The White Stripes, Yes.

Jeg har for øyeblikket i overkant av 4000 sanger (kjøpt og betalt, med albumbilder ++).

Hvordan jeg ser det for meg/har tenkt det:
    Jeg har som sagt en datamaskin (en Mac), jeg har alle sangene mine i iTunes. Så jeg må kunne spille de av fra iTunes.
    Som sagt, så har ikke datamaskinen min PCI-slot til lydkort. Så jeg tenkte at jeg måtte kjøpe meg et USB eller helst Firewire lydkort.

De fleste av sangene mine er i 320 kb/s kvalitet eller 256 kb/s kvalitet.

Jeg vet ikke hva jeg trenger. Men jeg tror jeg trenger et lydkort og en forsterker og et sett med gulvhøytallere, eller stativhøyttalere og en sub?

Jeg vet ikke, dere er ekspertene!

Hva jeg har fra før av:
    Høytalere på datamaskin:
    Harman Kardon Soundsticks II

Hodetelefoner:
    Beyerdynamic DT 770 PRO, 80 ohm
    Corda Headsix bærbar hodetelefonforsterker (planlegger å kjøpe iPod/iPhone)

En ting jeg liker veldig godt med et system er at det er god og presis bass, alle detaljene kan høres (på godt og vondt) og at når det er svakt eller enkelt gitarspill, så kan du liksom kjenne bassen av gitarstrengen (på f. eks. A-ha - Velvet).

Håper på å få noen synspunkter her som kan hjelpe meg med å nyte musikken bedre.

Jeg vil selvfølgelig ha mest mulig for pengene! Derfor gjør det ikke noe om det er brukt, men om standen er teknisk perfekt og kosmetisk er noenlunde bra.

Jeg tror jeg kommer til å kjøpe DacMagic, har lest masse bra om det! http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbeh...verter_sort.htm

Jeg tror jeg trenger en forsterker/receiver som jeg også kan putte hodetelefonene i (og få god lyd). Det er veldig viktig!

Budsjett:
    Taket er vel egentlig 10 000 kr. Det kan strekkes, men har jo ikke lyst til å betale så altfor mye pga. lav alder og dårlig økonomi.

Mvh
    Asbjørn

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går for en dac (som f.eks DacMagic som du nevner), da trenger du ikke noe annet lydkort. Usb fra mac til dac.

Til forsterker kan du jo f.eks gå for Cambridge Azur 540A
    http://www.hifiklubben.no/produkter/...rker_soelv.htm

og Dali Lektor 2 høytalere
    http://www.hifiklubben.no/produkter/...s_valnoett.htm
    For mere bass går det an å gå for gulvstående høytalere f.eks

Dali Concept 6
    http://www.hifiklubben.no/produkter/..._kirsebaer.htm

Dette er bare et forslag, det er jo utrolig mye der ute å velge i. Ta deg en tur på de nærmeste hifi-butikkene. Forklar hva du er ute etter og ta med deg en cd med musikk du kjenner.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har Mac og iTunes så er kanskje dette noe for deg, litt over budsjettet, men...

AVI - ADM9.1 active louspeakers

Høyttalere med innebygget DAC og forsterker. Alt som trengs ellers er en pc/mac og musikk

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er de CV-ene lydmessig?
    Må si jeg er skeptisk.

Pop er btw mainstream AsbjørnH.
    + at en god del av artistene du nevner er mainstream, så enten du vil eller ei, hører du på musikk fra artister som godt kan ha en sang på topp20 i ny og ned.
    Ikke noe galt i det, hører på en god del av same artistene selv.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt fortalt at CV ikke er veien å gå pga.:
    - Overdrevet mye bass.
    - Dårlig diskant og mellomtone.
    - Bassen er ikke _så_ bra.

Jeg tror jeg kommer til å gå for Dali Concept 6.
    Er det slik at om du vil ha mer bass (som f. eks. til en fest) så er det bare å koble på?

Hva trenger jeg mer enn et par av de gulvstående Dali'ene? En stereoforsterker kanskje? (+DacMagic)

Noen som har lenker til nettbutikker eller bruktmarkeder med bra, men likevel ikke så altfor dyrt? Detaljgjengivelse er et must (så langt pengene strekker).

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AsbjørnH
    Er det slik at om du vil ha mer bass (som f. eks. til en fest) så er det bare å koble på?
    Ser ikke helt hva du mener med dette, men du kan koble til en sub senere om du ønsker mer bass.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Ser ikke helt hva du mener med dette, men du kan koble til en sub senere om du ønsker mer bass.
    Ja, det var det jeg mente! ;-)

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslaget til DiFontaine.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da stoler jeg på det, skal se om det ikke blir en liten tur på nærmeste Hi-Fi klubb (3 timers kjøretid herfra).

Så kan jeg evt. kjøpe en sub senere om behovet kommer!

Tusen takk for hjelpen! :-D

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Støtter forslaget til DiFontaine.

Takker

Greia er jo også da, at hvis du handler flere ting i samme butikk (forsterker, høytalere og dac) så kan det være mulig å få litt rabatt:-D
    Enten i form av avslag i prisen, eller kanskje enda bedre, få med noen brukbare høytalerkabler eller signalkabler. Her gjelder det å være litt frekk og smart. Ikke være for ivrig, for da vet selgeren at du har bestemt deg for hva du skal ha og at du kommer til å handle uansett.
    Ta gjerne med en kompis eller foreldre, og bruk tida i butikken godt. Selgerene vil alltid prøve å selge deg noe dyrere en det du i utgangspunktet har tenkt, ikke la deg lure. Be om å få høre forskjellige kombinasjoner av forsterkere og høytalere i den prisklassen du har tenkt. Hvis selgeren ikke gir deg noen alternativ, men viser deg kun ett oppsett, som han mener er best for akkurat deg, skal du bare be han om å vise deg mer.
    Kunden har ALLTID rett, og det er vi som kunder som betaler lønna til selgeren. Det glemmer de fra tid til annen.

Lykke til med valg av anlegg:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •