Hva skjer ved feilprising hos nettbutikker? Kan kjøper stå på sitt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skjer ved feilprising hos nettbutikker? Kan kjøper stå på sitt?

Jeg lurer litt på hva som skjer om det har blitt priset feil på en nettbutikk, og man kjøper varen og betaler for den. Kan kjøperen stå på sitt? Har hørt om kjøpere som har kjøpt skjermkort til pc ved en feilprising, å da fått kjøpt det til den prisen. Men det vil jo være en del annerledes om det gjelder f. eks en høytaler eller en forsterker hvor feilmarginen kanskje kan være på flere tusen mens det for et skjermkort kan være snakk om 500 kr.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste 2 årene så har jeg kjøpt 2 feilpriste ting.
    En Sony 32" til 12.000,- som jeg fikk for 6000,- hos Pcutstyr og nå nylig en Sony Blu-ray spiller til 9200,-. hos Multicom.(Tipper den var feilpriset siden den spratt opp i 12.400,- dager etter jeg hadde kjøpt og betalt min.

Har fått varene begge ganger.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Siste 2 årene så har jeg kjøpt 2 feilpriste ting.
    En Sony 32" til 12.000,- som jeg fikk for 6000,- hos Pcutstyr og nå nylig en Sony Blu-ray spiller til 9200,-. hos Multicom.(Tipper den var feilpriset siden den spratt opp i 12.400,- dager etter jeg hadde kjøpt og betalt min.

Har fått varene begge ganger.
    Ja, hørt om slike ting jeg og. Men har butikken rett til å heve kjøpet eller kreve mer betaling ved slike tilfeller? Eller er avtalen inngått når varen er betalt?

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som regel har nettbutikkene gardert seg mot "skrivefeil" Dette skriver f.esk Komplett under sine betingelser:
    Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Kompletts side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan Komplett ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.
    Komplett.no

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok det som gjelder... Står nok sikkert noe lignende på de fleste nettbutikkene. Da er man altså heldig om man slipper unna med "tilbudet"

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent juridisk sett går det vel på hvorvidt kjøper burde visst at produktet var feilpriset.

Var jo noen forummedlemmer som jublet da Hifiklubben plutselig solgte Lyngdorfforsterkere for 700-800 kroner for en stund tilbake. De fikk visstnok en trivelig telefon fra kundeservice i etterkant som fortalte at de måtte ut med 10000-12000 ekstra hvis de faktisk ville ha forsterkeren.

Newcomer Mr.dØrtie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du får reklame i posten, for eksempel fra expert,

der dem for eksempel har glemt en 0 i prisen,

da går det iallefall på reklamasjons greier, så da er dem nødt til og selge denne varen til denne prisen,

hvis det er en tv, til 20.000, og dem har bommet, og sendt ut reklame der prisen er 10 000, kan dem ikke nekte kunde og kjøpe dennne tven til 10.000, men hvordan det er hvis dem sier at "varen er utsolgt" vet jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.dØrtie
    hvis du får reklame i posten, for eksempel fra expert,

der dem for eksempel har glemt en 0 i prisen,

da går det iallefall på reklamasjons greier, så da er dem nødt til og selge denne varen til denne prisen,

hvis det er en tv, til 20.000, og dem har bommet, og sendt ut reklame der prisen er 10 000, kan dem ikke nekte kunde og kjøpe dennne tven til 10.000, men hvordan det er hvis dem sier at "varen er utsolgt" vet jeg ikke.
    Men nå pleier det vel å stå i alle disse "avisene" at de tar forbehold om trykkfeil.
    Dette er vel noe som gjerne er tilfelle på websider også.
    Og da kan jo ikke kjøper kreve å få disse prisene,- men er det snakk om et mindre beløp, så er det vel ganske vanlig at butikken lar deg kjøpe til anonsert pris.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    Ja, hørt om slike ting jeg og. Men har butikken rett til å heve kjøpet eller kreve mer betaling ved slike tilfeller? Eller er avtalen inngått når varen er betalt?
    Jeg vil tro at man er sikret prisen når varen er betalt. Butikkene skal jo ikke trekke beløpet før varen sendes.

Før betaling er det nok riktig at de kan slette ordren.

Newcomer heba1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg betalte for varene på hifiklubbens nettside når de var feilpriset.fikk ikke varene,bare en telefon fra kundeservice om at det var skjedd en feil.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klippet direkte fra Forbrukerombudet:

"Det er omdiskutert om kundene kan kreve å få kjøpt varene til de opplyste prisene. Forbrukerombudet er av den oppfatning at reklamen skal få bindende virkning, dvs. at annonsørene må oppfylle annonseringen overfor sine kunder, men pr. i dag er ikke dette tilfelle."

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke riktig at man skal få varen til feilpris.. Se det fra andre siden.. Hva om du betaler for mye for en vare? Er det da riktig at butikken skal få beholde pengene du har betalt for mye?

Selvom det er en butikk, så er det personer bak butikknavnet som taper penger på det, på samme måte som om du ville tapt penger på en feilpriset vare i butikkens favør...

Det er iallefall mitt ståsted.. Likt for begge parter..

MVH
    Lars B

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for eksempel har glemt en 0 i prisen,

da går det iallefall på reklamasjons greier, så da er dem nødt til og selge denne varen til denne prisen
    Reklamasjon er noe helt annet, og har ingenting med dette å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det helt åpenlyst er en feil ved annonse eller internett priser så synes jeg det er rett og rimelig at man betaler det varen egentlig koster...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Reklamasjon er noe helt annet, og har ingenting med dette å gjøre.
    Mulig han mener reklame. Det er noe som heter villedende reklame og, men de gir heller ikke kunden rett selv om det er ulovlig. Bare søk på forbrukerombudet.no.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •