Midgard Audio Konkurs?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det en uting at en ny bruker skriver et sakelig, godt formulert innlegg...

... eller er det en uting at ting skjules, spørsmål ikke stilles og svar ikke gies

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers har vel svart på det som er vesentlig...
    Det har ingen hensikt å grave mer i dette, fører ikke til noe i det hele tatt...

Synes forøvrig at denne tråden kan stenges av nevnte grunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg er ny bruker her, men en gammel bruker av blant annet Micromega. Det er gledelig at de nå er tilbake på det norske markedet, og er absolutt noe jeg kunne tenkt meg å bli nærmere kjent med. Men så så jeg denne tråden, og klok av skade, (mitt forrige Micromega utstyr endte jeg med å betale for reparasjon selv) undersøkte jeg litt.

MIDGARD AUDIO AS Kontaktperson, Produkter, og regnskap

Disse tallene sier jo litt om hvordan man *ikke* skal drive et selskap. Det var jo ikke rart at banken krevde oppgjøret. F.eks tallene for 2006:
    tatt ut 780 000 i lønn, resultat på -376 000. Negativ egenkapital (mer gjeld enn hva selskapet er verdt) Og med minus på alle nøkkeltallene (d.v.s ikke minus på likviditetsgrad heldigvis..men et lavt forholdstall likevel) Det henger jo ikke helt på geip å ta ut lønn på 780 000 med et slikt resultat, og det hele ser jo passe suspekt ut uten at jeg skal forhåndsdømme deg for noe.

Det jeg lurer på er:
    1)Står du inne Oberon-forsterkerne eller ikke? D.v.s norsk reklamasjonsrett på 5år. Eller vil du la forhandlerne dine ta støyten?

2) Hvorfor skal man ha mer tiltro til enkeltmannsforetaket ditt og de nye produktene som du fører? Eller at det blir drevet økonomisk mer forsvarlig? Såvidt jeg kan se, finnes det ikke noe tall whatsoever for enkeltmannsforetaket. (Selv om det skal poengteres at tall fra 2008 ikke er å oppdrive enda)
    Mer alvorlig ser jeg heller ikke tall for Midgard Audio AS i 2007. Hvorfor?

Ellers vil jeg ønske deg lykke til, men klok av skade må jeg altså sitte på gjerdet inntil videre.
    Kviserud har gitt indirekte svar på mange av disse spørsmålene i innlegget ovenfor, og jeg er sikker på at han vil være gamle kunder behjelpelige, ved behov. Dette innlegget er derfor helt unødvendig, og han fortjener heller en oppmuntring til videre virksomhet.

Vanligvis støtter jeg alle tråder som er kritisk til Hifi-industrien, men her er jeg ikke sikker på om alle spiller med åpne kort. Jeg støtter derfor "Gubbens " forslag om stenge av denne tråden.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro Isen kommer sterkere tilbake med all kunskapen han har :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delphine
    Hei.
    Jeg er ny bruker her, men en gammel bruker av blant annet Micromega. Det er gledelig at de nå er tilbake på det norske markedet, og er absolutt noe jeg kunne tenkt meg å bli nærmere kjent med. Men så så jeg denne tråden, og klok av skade, (mitt forrige Micromega utstyr endte jeg med å betale for reparasjon selv) undersøkte jeg litt.

Disse tallene sier jo litt om hvordan man *ikke* skal drive et selskap. Det var jo ikke rart at banken krevde oppgjøret. F.eks tallene for 2006:
    tatt ut 780 000 i lønn, resultat på -376 000. Negativ egenkapital (mer gjeld enn hva selskapet er verdt) Og med minus på alle nøkkeltallene (d.v.s ikke minus på likviditetsgrad heldigvis..men et lavt forholdstall likevel) Det henger jo ikke helt på geip å ta ut lønn på 780 000 med et slikt resultat, og det hele ser jo passe suspekt ut uten at jeg skal forhåndsdømme deg for noe.

Det jeg lurer på er:
    1)Står du inne Oberon-forsterkerne eller ikke? D.v.s norsk reklamasjonsrett på 5år. Eller vil du la forhandlerne dine ta støyten?

2) Hvorfor skal man ha mer tiltro til enkeltmannsforetaket ditt og de nye produktene som du fører? Eller at det blir drevet økonomisk mer forsvarlig? Såvidt jeg kan se, finnes det ikke noe tall whatsoever for enkeltmannsforetaket. (Selv om det skal poengteres at tall fra 2008 ikke er å oppdrive enda)

Ellers vil jeg ønske deg lykke til, men klok av skade må jeg altså sitte på gjerdet inntil videre.
    Hvis jeg ikke tar helt feil, så hadde Isen ihvertfall en ansatt på dette tidspunktet..... Da blir det vel ikke så "ille"?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor stenge en tråd som tar opp bekymringen mellom et produkt, garanti, reklamasjon vs. avvikling av driftselskap?

Isen er helt sikkert voksen nok til å kommentere eventuelle usakligheter selv.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Er det en uting at en ny bruker skriver et sakelig, godt formulert innlegg...

... eller er det en uting at ting skjules, spørsmål ikke stilles og svar ikke gies
    Tror på ingen måte at Mr.Spock mener det er riktig å skjule noe. Han stiller bare spm ved at en ny bruker har dette som første innlegg. Det gjør jeg også. Og jeg har ikke noe behov for å forsvare Snickers...
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Stenging av tråden synes jeg ikke er noe større poeng, men vurderinger av utkommet er det vel liten vits å spekulere i, det er det jo i stor grad Snickers-is selv som kontrollerer når først selskapet er konkurs. Han har jo allerede gitt klart uttrykk for at han skal gjøre det han kan for å rydde opp der behovet skulle oppstå, og kjenner jeg fyren rett vil han strekke seg langt etter å hjelpe til der det trengs!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow

Stengingen av denne tråden vil vell da bli basert på at han er en "personlighet" på forumet..Det er andre hi-fi forettninger som har måtte tåle mye pes uten at det har vært snakk om stenging av tråden...

Virker det som for min del uansett...

Jeg håper Midgaard kommer seg på bena igjen.. uansett...

Dette er en sak som bør kunne diskuteres åpent på forumet, men da firmaet og ikke brukeren på forumet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stengingen av denne tråden vil vell da bli basert på at han er en "personlighet" på forumet..Det er andre hi-fi forettninger som har måtte tåle mye pes uten at det har vært snakk om stenging av tråden...

Virker det som for min del uansett...
    For min del har dette ihvertfall ingenting med at jeg vil forsvare eieren, for det klarer han sikkert selv. Det jeg er opptatt av her på forumet, er å fremme konstruktiv kritikk, og at den enkelte tråd fører fram til noe matnyttig. Så langt er det vel ikke kommet fram noe nytt i forhold til det som allerede er kjent?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke kjent for alle.. Det er ikke alle som får med seg alle trådene som er her.. Om man skulle stengt alle trådene her som ikke ga konstruktiv kritikk hadde ikke dette forumet levd...

Jeg står for det jeg sa om at det er andre kjeder og personer som har blitt hengt ut hardt på dette forumet uten at tanken på å stenge tråden har vert til stedet... Men, vi får se hvor denne tråden bærer... For alle som har kjøpt Midgaard produkter ville denne tråden være til hjelp mener nå jeg,..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ikke spore for mye av her nå. Tråden omhandler konkursen til Midgard Audio AS, og ikke hvorvidt den bør stenges eller ikke. Så langt har innleggene for det meste vært saklige, og slik ønsker vi at det skal fortsette. Inntil kommentarene eventuelt skulle skli ut, er det liten grunn til å stenge tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvis jeg ikke tar helt feil, så hadde Isen ihvertfall en ansatt på dette tidspunktet..... Da blir det vel ikke så "ille"?
    Denne uthengingen er ikke annet enn drittslenging; dersom denne nye brukeren hadde ønsket å legge alle tallfakta på bordet så kommer det også frem at lønnen til mr. midgard er godt under en tredjedel av de nevnte 780 tusen, så å fremstille det som at "han" har tatt ut 780.000,- i lønn er alt for drøyt. Konrad har derfor rett i at dette var et forsøk på svartmaling.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delphine
    Hei.

Det jeg lurer på er:

Det er en del ting som ikke fremkommer av et slikt regnskap. Ellers får jeg også en vag følelse av at du ikke har lest tidligere innlegg, men i hvertfall:

Bankens krav om oppgjør hadde ingen ting med lønn for 2006 å gjøre. Fra nyttår og frem til sommeren var vi totalt 4 ansatte, der en av dem var deltidsansatt. Jeg regner med du ikke synes 780k er spesielt mye å ta ut i lønn sett i det perspektivet.

Planen, da disse ble ansatt i 2005, var at selskapet skulle vokse. En av de som ble ansatt var daglig leder, og hadde ansvaret for den daglige driften, samt de to ansatte som var hhv selger og produksjonsmedarbeider.

Salgsarbeidet medførte ingen resultater, daglig leder stakk på ferie uten å ha så mye som startet på regnskap for 2005, noe som forklarte de stadige utfluktene, og jeg stod med et selskap uten penger, men med et visst varelager.

I 2006 ble det også dyttet inn nesten en halv million fra egen lomme, og vedtak om kapitalutvidelse ble oversendt revisor.

Imidlertid var denne revisoren ikke av den seriøse sorten. For eksempel brukte de 11 måneder på å svare på dette med kapitalutvidelsen til tross for gjentatte påminnelser. De ga stadig fullstendig gale svar på ganske elementære ting og de benyttet min konsulent på skattefunn til å lære seg skattefunnordningen og sendte regningen til meg. Dette forsinket i tillegg regnskapet med omkring 4 måneder.

I etterpåklokskapens navn ser jeg på meg selv som naiv. Jeg burde fulgt opp og krevd resultater av ansatte allerede etter 2 måneder, jeg burde ikke bare sagt opp revisoren (som hevnet seg ved å gi oss bemerkninger som både trosset egne utsagn og gjorde det til et ******* å få ny revisor) men også forfulgt dem rettslig, og ikke minst burde jeg vært mer nøye med ansettelser.

Fra våren 2008 har det i praksis ikke vært drift i AS-et. En levering av kabinetter til Oberon-serien hadde vært etterspurt siden 2006, og dukket endelig opp i mars 2008 da selskapet var fullstendig skadeskutt. Imidlertid manglet bunnplater så omsetningen måtte innstilles inntil videre. Dette er jo også tidspunkt for ferdigstillelse av regnskap for 2007, men dette er ikke gratis og krever også mye jobb fra min side. I og med at selskapet både var ute av stand til å lønne noen og garantert ikke ville ha noen mulighet for videre drift, samt at regnskapet for 2007 nærmest bare var av akademisk interesse så jeg det ikke som formålstjenelig å gjøre tiltak for å få inn dette.

I og med at innbetalinger til banken stoppet en gang utpå vårparten var det naturlig av banken å kreve oppgjøret fra forsikringsselskapet.

I sum med akumulerte utlegg, kapitalinnskytelser og aksjekapital er eget tap beregnet til omkring 1 mill. Dette overstiger hva jeg har hatt mulighet til å ta ut av lønn fra selskapet i løpet av perioden det har vært i drift.

Bostyrer har ikke funnet noen omtvistelige disponeringer, og heller ikke ansett dette som et hederlig forsøk på å drive et selskap. Dette fremgår av dommen (en konkurs besluttes alltid ved dom) og det har heller ikke vært innsigelser mot denne.

1: Når det gjelder oppfølging av tidligere kunder så har jeg håndtert dette gjennom enkeltmannsforetaket siden i fjor. Så vidt jeg vet er kundene fornøyde med dette og har i og for seg heller ikke merket noen forskjell.

2: Om du ser etter så ligger det heller ikke ute regnskapstall for noen andre enkeltmannsforetak.

Økonomien i enkeltmannsforetaket er egentlig av underordnet betydning.

For det første er det tiltroen til meg som er vesentlig. Det er ingen kunder som står med svarteper slik du gjerne har gjort med Micromega (ja, tro meg, den historien har jeg hørt).

For det andre er satsingsnivået på mange måter lavere. Jeg har ingen faste ansatte, ingen leiekostnader, ingen revisjonskostnader osv. Kostnadsnivået i små selskaper er alfa og omega.

For det tredje ser jeg ikke at det er noen som skal ha grunn til ikke å ha tiltro til produktene fra tidligere. Slik det fremgår av de tilbakemeldingene jeg har fått, samt av det man kan lese på forumet, så er det mange svært fornøyde eiere, og disse har ikke blitt påvirket av avviklingen av dette selskapet.

Om du ønsker å sitte på gjerdet er selvsagt ditt valg, men jeg kan om ikke annet opplyse om at Micromega har opprettet et serviceapparat for tidligere Micromegaprodukter.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Denne uthengingen er ikke annet enn drittslenging; dersom denne nye brukeren hadde ønsket å legge alle tallfakta på bordet så kommer det også frem at lønnen til mr. midgard er godt under en tredjedel av de nevnte 780 tusen, så å fremstille det som at "han" har tatt ut 780.000,- i lønn er alt for drøyt. Konrad har derfor rett i at dette var et forsøk på svartmaling.
    Hva det var ment som får innleggeren selv svare for, men det er korrekt det du skriver. Dersom jeg personlig hadde tatt ut 780k på et slikt år så hadde imidlertid kritikken vært høyst berettiget

Imidlertid, om man klikker på "lønnsindex" så skal det komme frem ganske klart, og det gjør det også i dette tilfellet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mentor1
    Nei, det er på ingen måte dritt slengning, det er kun fakta. Det spiller ingen rolle hvor mange han lønner, eller om det bare var til han selv. Det går bare ikke an å dele ut lønn til seg selv eller ansatte som er mye høyere en inntekten til firmaet, det er fakta. For meg så kan mr. midgård ta flere millinoner i lønn til seg selv og ansatte, og det vil jeg unne han hvis firmaet har råd til det.

Han som la ut innlegget hadde også dårlig erfaring med hans forbindelser med dette firmaet. Jeg ser ingen grunn for at vi ikke skal få høre om dette, og jeg skjønner at noen setter et stort spørsmål angånde drifting av firmaet.

Men jeg dømmer ikke mr.midgard for det, han har forklart seg at han var kommet opp inn rekke "uforskylte" hendelser, og det er en en god nok forklaring for meg inntil videre.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis ikke dette var nok, vet ikke jeg........:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Og hvis ikke dette var nok, vet ikke jeg........:-D
    Siden mr.midgard er så åpen og ærlig rundt dette hvor han har kommet med meget gode svar ser jeg ingen grunn til å sette videre spørsmålstegn eller spekulere på hans intensjoner og drifting av dette firmaet var.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet
    Sist endret av orso; 06-18-2017 kl 14:41

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å drive eget firma i Norge er ingen spøk å jeg beundrer alle dem som greier å opprettholde en bedrift.
    Jeg snakker av erfaring da jeg har vært selvstendig næringsdrivende i 6 år nå.
    Er så sykt med avgifter du må betale inn til staten at man kan miste motet av mindre.Man jobber å sliter for å få hjulene til å gå rundt å når du tror du endelig er ajour så er det momsinnbetaling,arbeidgiveravgift(Sykt!!Du må betale for å ha folk i jobb)osv osv....
    Kjenner meg igjen i mange av problemstillingene som Snickers-is lister opp i selv om jeg ikke har måttet legge inn årene enda heldigvisSpesielt udugelige ansatte er et punkt jeg kjenner meg godt igjen i.Du vil jo tro det beste om folk,men det kan desverre koste deg dyrt!!

Vil ønske Snicker-is lykke til videre å håper han ikke gir opp!!

Hilsen en som vet hva det koster å drive eget firma!!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •