"Kunstig" høye priser på Dali?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Kunstig" høye priser på Dali?

Spøkelset er over meg om dagen, så tenkte jeg kanskje denne tråden kunne gi meg noen tips. Lurer på om det finnes noen alternative forhandlere her i Norge, som dunker Hi-fi klubben på pris.

Registrert at Hi-fi klubben sine priser på feks Cervin Vega cls-215 datt fort når komplett.no kom på banen som "pusher" av CV. Tydeligvis hadde de en kunstig høy markedspris. Komplett kom også som forhandler av klipsch og priset seg 2500-3000 under på høyttalere som hadde ligget rundt 10 000. Men her har ikke konkurrentene kommet etter enda, så vidt jeg har sett.

Jeg lurer derfor på om dette gjelder Dali også, siden jeg kun finner Hi-fi klubben som forhandler eneste forhandler. Forstår at disse høyttalerne jobber mot forskjellige segment, men alikevel.. Og muligens er feks CV og klipsch høyttalere som selger i større volum..? Eller handler muligens om strategi i fra Dali sin side for alt jeg vet..

Så jeg lurer på om det finnes en seriøs netthandel som kan spare penger på å kjøpe Dali i fra?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali og hifiklubben er to sider av samme sak. Monopolet lenge leve.

---

DALI, Danish Audiophile Loudspeaker Industries, grew out of Scandinavia’s leading audio retail chain in 1983
    DALI International - In admiration of music

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=mteinum]Dali og hifiklubben er to sider av samme sak. Monopolet lenge leve.

Men monpolet er vel i ferd med å å gå i oppløsning får vi vel håpe..

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali og B&W har en høy pris og HFK og man finner de heller ikke nye hos andre aktører i Norge. Dette medfører to ting:

1. Det er dyrt å anskaffe seg nye høytalere.

2. Ettersom dali og b&w ikke pøser ut(!) mk2,mk3 S.E., jubileum, jubileum se. osv. Men jevnt over beholder sine serier, holder høytalerene seg godt i pris. Dermed er også re-salgs verdien forholdsvis høy. Dermed er de mer en investering enn et kjøp

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Dali og B&W har en høy pris og HFK og man finner de heller ikke nye hos andre aktører i Norge. Dette medfører to ting:

1. Det er dyrt å anskaffe seg nye høytalere.

2. Ettersom dali og b&w ikke pøser ut(!) mk2,mk3 S.E., jubileum, jubileum se. osv. Men jevnt over beholder sine serier, holder høytalerene seg godt i pris. Dermed er også re-salgs verdien forholdsvis høy. Dermed er de mer en investering enn et kjøp
    Det er vel greit ressonert.. Har lagt merke til at bruktprisene holder seg bra, sammenlignet med mye annet.

Men uansett.. ikke noe bra og billig Dali å få kjøpt:twisted: Bra og billig er vel kanskje bare en ønsketenkning:cry:

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte tenke over mitt eget utsagn der en stund, dali har jo kommet med en del flere versjoner enn det b&w, har men sammenlignet med en del andre merker så er det forholdsvis lite utskifting. Kjipt å kjøpe høytalere og vips så har to nyere utgaver kommet på markedet og verdien på dine stuper. Skal du ha billig og bra, så må du nok heller over mot xtz f.eks...?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par audiovector M3 signature som drives av en maratz SR8500 så fallhøyden i kvalitet må ikke bli for stor.. Men de har liksom ikke nok pondus.. Spiller klokkerent men savner litt av god gammel punch. Kan vel hende jeg skal forsøke å meg på litt effekt trinn før jeg tar skrittet til å bytte.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekt er nok veien å gå ja...ofte gir det bedre resultat å heller sparke liv i det du har fremfor å jakte på noe nytt!:wink:

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med mer/annen effekt ja, Audiovector har mer enn nok punch i seg.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske nærliggende å tenke at du vil ha mye mer igjen å putte penger i bedre forsterker enn å bytte ut dine MI3 signature ja. :-)
    De er jo i stand til å trykke som rein juling med rett elektronikk.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En priskrig på Dali/B&W hadde ikke vært å forakte. Plutselig dukket komplett opp med Dali Ikon f.eks. Hadde vært gøy! :-D

da hadde nok monopol gutta satt kaffen i halsen...

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    En priskrig på Dali/B&W hadde ikke vært å forakte. Plutselig dukket komplett opp med Dali Ikon f.eks. Hadde vært gøy! :-D

da hadde nok monopol gutta satt kaffen i halsen...
    Eventuelt en boikott av kjeder som lever av å ha monopol på mer eller mindre alle merkene de fører...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Dali og B&W har gode produkter er det ingen tvil om, men at monopol gir det kunstig høye priser er det som ikke er bra. Men det skal jo også sies at service og nærhet til kunden koster enten man liker det eller ei. Å ha en butikk i byen med betjening, sett opp mot å drive et stort lagerlokale som ligger ute på landet der man har husleieprisen er 1/10 av det er i byen.

Nesten alle som har vært med en stund, har ikke opplevd å stå med kreditt kortet i terminalen etter en demo man har blitt imponert av. Og det er vel også det HK scorer på..

Dro forresten frem et gammelt acurus effekt trinn som jeg hadde liggende på loftet i går kveld (et av mine tidligere impulskjøp i fra HK for ca 15 år siden) Høyttalerne fikk nytt liv. Ble nesten litt lang i maska her jeg satt. Har hatt marantzen i snart 1 år nå og tanken har ikke engang slått meg at dette var et forbedringspotensiale. Men effekt er veien å gå uten tvil.

Jeg synes også at jeg fikk en annen lydsignature eller er det bare ørene mine tro..

Takker igjen karene her på forumet som henter meg inn når jeg er på villspor.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produktene har nok ikke større pris en hva kjøpere vil ha det til - her er det markedet som rår.

Vil en ha det billigere, så la vær å kjøp dali, det er mye billigere etter det har gått konkurs.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    At Dali og B&W har gode produkter er det ingen tvil om, men at monopol gir det kunstig høye priser er det som ikke er bra. Men det skal jo også sies at service og nærhet til kunden koster enten man liker det eller ei. Å ha en butikk i byen med betjening, sett opp mot å drive et stort lagerlokale som ligger ute på landet der man har husleieprisen er 1/10 av det er i byen.
    Skjønner ikke hvorfor ordet monopol blir dratt frem støtt og stadig. Det er slik at HFK har inngått en avtale med B&W og Dali (naturlig siden HFK vel er med på eiersiden) om å distribuere produktene i norden. Siden HFK også har egne butikker er det naturlig at de selger produktene kun i sine egne butikker. Det er slik det fungerer overalt også når det gjelder andre distributører/produsenter. Hvis B&W og Dali ikke hadde vært fornøyd med HFK så regner jeg med at de ikke hadde fått lov til å selge produktene deres lenger. Enkelt og greit.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Skjønner ikke hvorfor ordet monopol blir dratt frem støtt og stadig. Det er slik at HFK har inngått en avtale med B&W og Dali (naturlig siden HFK vel er med på eiersiden) om å distribuere produktene i norden. Siden HFK også har egne butikker er det naturlig at de selger produktene kun i sine egne butikker. Det er slik det fungerer overalt også når det gjelder andre distributører/produsenter. Hvis B&W og Dali ikke hadde vært fornøyd med HFK så regner jeg med at de ikke hadde fått lov til å selge produktene deres lenger. Enkelt og greit.
    Som salgsorganisasjon i Norge så har de monopol disse merken, det er det vel liten tvil om. Hvis det ikke er mer enn en tilbyder i et marked, så kalles det monopol. Men vi har jo selvsagt internett, og det forandrer jo muligens saken noe, uten at jeg vet noe om mulighetene eller besparelsene ved å kjøpe disse merkene i fra utlandet og spare penger på det.

Det virker som de eneste reelle konkurrentene er andre merker.

Men som jeg never tidligere tråden, og som også du tar opp så er nok dette et bevisst strategisk valg i fra de to nevnte produsenter, så sånn er det bare. Registerer at vi i den senere tid har har fått feks komplett.no som nå tilbyr CV og vips så detter prisene. Det samme har jo skjedd med klipsch.. så disse to produsentene er muligens i ferd med å forandre markedsstrategi. Noen i de tusen hjem håper vel sikkert at det samme skal skje med de merke som Dali og B&W, siden det er at det er en del "frustrasjoner" vedr HK her på forumet. Høye priser og bla,bla,bla, men god service bla,bla..

Sikker noen som har blinket seg ut et produkt de føler de må betale litt mer enn nødvendig for. Men enn så lenge har de MONOPOL som utsalgsted i Norge iallfall. Til neste uke kanskje vi får kjøpt det hos Komplett, MPX eller lignende. De følger jo med på konkurrentene foretar seg, og vil vel selge mest mulig med best mulig fortjeneste i et langsiktig perspektiv..

Slik er nå deres strategi og vi må bare leve med det enn så lenge..

Så her kan vel denne diskusjonen avsluttes tenker jeg. Hvis ikke så blir det vel mye gjetting:-|

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at det pr. definisjon kan kalles monopol men da får alle sutrekoppene her også begynne å kalle Lyric, Hi-Fi Huset, Mono og resten av importørene/distributørene for "monopol". Ser det kun er HFK som til stadighet får stemplet monopol på seg.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett selger disse høyttalerne på tross av at Hi-Fi Klubben har distribusjonsrettighetene i Norden. Det betyr at de må ha fått fatt i dem på en spesiell måte. Som regel bruker disse situasjonene å oppstå når utenlandske bedrifter som har solgt produktene går konkurs, og selger konkursboet sitt til en nettbutikk. (Eventuelt har de et stort overskuddslager de må bli kvitt).
    Dermed får nettbutikkene tak i en haug produkter til en lavere pris enn vanlig og spytter ut store tilbud.

Dermed svarer Hi-Fi Klubben med å sette ned prisen for å matche, ettersom de ikke ønsker at andre skal selge deres produkter. Det er dermed sannsynlig at Hi-Fi Klubben taper eller ikke tjener på CV-salgene sine nå. Det er hverken en heldig situasjon for Klubben eller oss, ettersom Klubben i disse nedgangstider kan få en trøkk hvis de ikke tjener på produktene sine.

Forøvrig er det å kalle Hi-Fi Klubben grådige monopolister fordi de har enerett på Dali like absurd som å kalle Bang & Olufsen-kjeden det samme fordi de har enerett på Bang & Olufsen-produkter.

Det virker som om svært mange på forumet her lider av butikk-syken, der de ikke skjønner hvorfor vi skal ha dumme butikker mellom oss selv og fabrikkene. Det er rett og slett tåpelig.

Og forresten - når hadde man en demo på høyttalere hos Komplett sist? Komplett trenger ikke spy opp ett øre for at du skal få en demo på CV-høyttalerne du har lyst på. Det må Hi-Fi Klubben gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket prislisten på en britisk butikk som solgte dali lektor 1 for 249£ som er ca. 500 billigere enn hifiklubben, da er det mer dali som må selge høytalerne sine billigere? eller lage billigere høytalere, kan du forklare hva du legger i "kunstig" høye priser?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kristoball
    Sjekket prislisten på en britisk butikk som solgte dali lektor 1 for 249£ som er ca. 500 billigere enn hifiklubben, da er det mer dali som må selge høytalerne sine billigere? eller lage billigere høytalere, kan du forklare hva du legger i "kunstig" høye priser?
    Eksemplet er vel kanskje ikke det mest representative, for ditt eksemplet så vil det si ca 20 prosent og ikke noe kroner å snakke om. Men ta samme eksemplet for høyttalere til 30 000,- så utgjør feks det kr 6000,- og da hadde det vært pæng.

Men jeg har konkludert med at det ikke er kunstig høye høye priser og heller strategi i fra produsentens side så "case closed" jeg iallfall konkludert saken ferdig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •