Høyttaler og receiver; et dytt i rett retning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttaler og receiver; et dytt i rett retning

Heisann

Nå begynner det bli noen år siden sist jeg har skrevet her, og dette reflekterer vel egentlig hvor mye jeg har "falt av lasset" når det kommer til nytt utstyr og hva som er bra eller ikke

Det som er problemstillingen nå er at jeg leter etter en oppgradering for utstyret som jeg kjøpte for noen år tilbake, et JBL Northridge sett (E-100 og den gjengen der) og en Denon 3805. Mye har skjedd siden den gang, ikke minst så er HDMI som jeg fikk høre var "en fremtidsgreie" blitt en standard som receiveren min ikke støtter, pluss jeg er blitt veldig kresen på lyd. For all del, E-100 gir nok trøkk så det holder, men jeg savner den raffinerte lyden som jeg føler mye av filmene jeg har trenger. Jeg har nylig gått til innkjøp av en Sony W4500 og en S550 Blu-Rayspiller som jeg bruker som signal for øyeblikket.

Jeg vet jeg spør om det umulige, men jeg må nesten spørre uansett; har dere noen tips til hvilke høytalere jeg burde snuse nærmere på? Og hvilken kombo burde jeg kjøre med hvilken receiver? Jeg vil gjerne ha muligheten til å høre på høytalerne og studere dem med et kritisk øye, så hvis dere vet at de er å finnes i butikk i nærheten av Trondheim er det stas. Prisvinduet mitt varierer litt fra dag til dag, men jeg vil ha god kvalitet. Har søkt litt Klipsch RF-63 eller tilsvarende hvis det gir ett inntrykk på prisgrensen

Dere har hjulpet meg før, og håper dere kan nok en gang gi meg et puff i rett retning. Takker for alle svar!

Edit: Alternativt snakker vi at jeg kanskje bare trenger en ny receiver? Kan jo være denonen som ikke passer med JBL sitt oppsett

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en ny receiver og ev et effekttrinn? Du får jo HD-lyd i relativt rimelige receivere nå, og med et effekttrinn får du sikkert liv i JBL'ene. Kjøp brukt, så får du mest for pengene.

Denon er vel kategorisert som litt "slappe" på de siste modellene. Ville vurdert en Yamaha eller en Onkyo, får jevnt over god kritikk, både i tester og av brukere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hva med en ny receiver og ev et effekttrinn? Du får jo HD-lyd i relativt rimelige receivere nå, og med et effekttrinn får du sikkert liv i JBL'ene. Kjøp brukt, så får du mest for pengene.

Denon er vel kategorisert som litt "slappe" på de siste modellene. Ville vurdert en Yamaha eller en Onkyo, får jevnt over god kritikk, både i tester og av brukere.
    Er de? Neppe i mine ører...

Om du skal ha en ny surround receiver kan man nesten kategorisere de i 2 grupper- De med alt av feautres, men som kanskje ikke leverer ubegrensede mengder med strøm rett fra receiveren- og de som har mindre feautres, men med mer power i blokka =)

Denon, Onkyo, Yamaha med alt av feautres
    H/K og Nad med mye power =)

Det er ingen receiver som er den beste for alle, jeg kan finne fram en testvinner fra stort sett alle merkene nevnt ovenfor i like prisklasser..

Sett deg noen krav til receiveren for så å starte elimineringen..

MVH
    Lars B

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en stund på denne Pioneeren
    Pioneer VSX-LX51 A/V receiver sort - Pioneer - Receiver/Forsterker - Pioneer VSX-LX51 A/V receiver sort - Netshop.no - pc data foto minne digital
    For å være ærlig er jeg ute etter klarere og bedre lyd, da jeg opplever at Denon 3805 sammen med høytalerne mine får lyden til å høres grøtete ut, og uten detalj. Jeg er ikke imot å spille høyt å få det til å bråke litt, men jeg setter kvaliteten på lyden ved avspilling av film eller konsert-dvd'er høyere

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RageHunter
    Så en stund på denne Pioneeren
    Pioneer VSX-LX51 A/V receiver sort - Pioneer - Receiver/Forsterker - Pioneer VSX-LX51 A/V receiver sort - Netshop.no - pc data foto minne digital
    For å være ærlig er jeg ute etter klarere og bedre lyd, da jeg opplever at Denon 3805 sammen med høytalerne mine får lyden til å høres grøtete ut, og uten detalj. Jeg er ikke imot å spille høyt å få det til å bråke litt, men jeg setter kvaliteten på lyden ved avspilling av film eller konsert-dvd'er høyere
    Glemte Pioneer i farten. Yamaha er vel karakterisert som litt fyldigere i lyden en Pioneren, uten at jeg har sammenlignet selv. Prosesseringsmessig får begge skryt. Les litt eldre tester i hjemmekino og Lyd og Bilde før du gjør deg opp en ,eming. Fornøyd blir du sikkert uansett. Sjekk også ut Yamaha 1900, siden du opererer i den prisklassen.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også ta en kikk på receivere fra Sony, spesielt siden du har dette fra før (kan være noe forenkling med å bruke færre fjernkontroller).

Sony har mye features (mange HDMI innganger) og er veldig enkle å sette opp med et lettforståelig grafisk brukergrensesnitt. Den jeg har (DA5300ES) er ikke råest på power (120w) men den gir førsteklasses lyd og du kan bi-ampe frontene.

Lykke til med valget!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar, innkjøpet blir nok ikke å komme før lommeboken er fylt helt opp slik at jeg ikke skraper vekk kvalitet ved å spare noen hundrelapper Det virker som om at alle receivere av forskjellige merker har en testvinner nå for tiden, så er ikke lett å bare velge en slik det var før (Denonen tronet rimelig høyt for fem år siden).

Jeg får bare snuse videre litt til, evnt mase litt på forskjellige hifi-butikker i Trondheim og be om tips. Når jeg bestemmer meg, er jeg nok tilbake her for å skryte/be om hjelp til oppsett, så til da, takk igjen!

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går for Klipsch, så er det iallefall vedtatt at Yamaha er god kilde på de.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock
    Hvis du går for Klipsch, så er det iallefall vedtatt at Yamaha er god kilde på de.
    Herlig, skal ta den med meg når jeg ser på komboer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •