Laaang Subwoofer kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Laaang Subwoofer kabel

Skal nå endelig skaffe meg en ny og skikkelig kabel til min kjære sub. Men eg bur langt fra Hi fi butikkene og trenger derfor hjelp til å velge en. Den må være minst 6 meter lang og helst ligge innenfor 1500kr. Y ledd er også å fortrekke.

Håper dere kan tipse meg litt her!

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Regner med at denne blir flyttet til p&p etterhvert, så jeg tar sjansen på å svare i denne tråden....

Du kan finne noen gode tilbud hos www.avshop.no
    Denne koster 700 for 7,6 meter:
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=102

Denne går like over budsjettet ditt når den strekker seg til 7,6 meter, men så burde den gjøre jobben bedre også:
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=103

Det man sier er problemet med MonsterCable er at man betaler litt for mye for selve merket.
    Men personlig har jeg alltid vært fornøyd med MonsterCable.
    Lykke til!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderatoredit: Etter den postingen flyttes den ihvertfall til Produkt- og Prisjakt, ja ]

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager postingen på feil plass. Moment of madnes! :wink:

Men ser at desse ikkje har Y-ledd, er det viktig, skal eg kjøpe et Y ledd eller er det unødvendig. Har en Velodyne CHT 12 sub og har ikkje prøvd med og uten Y-ledd. Noken som kan hjelpe med det?

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et y-ledd burde du ha. De koster vel ikke allverdens tror jeg.
    Akkurat teknikken bak et y-ledd skal jeg ikke uttale meg så mye om, men det er vel for å få splittet signalet som sendes fra forsterkeren til et stereo signal... (?)
    Sakset fra www.interconnect.no
    [...]det vedlagte Y-leddet skal brukes på subwooferenes innganger som vanligvis er utstyrt med 2 hun RCA innganger. På de sub- wooferene hvor dette er tilfelle vil man faktisk få 3dB mer effekt med begge innganger tilkoplet.
    Sjekk ut Interconnect sine hjemmesider for infomasjon da det er disse som er importør av MonsterCable.
    Slik jeg forstår det så følger det med y-ledd i pakningen med subwoofer kabel, men for å være sikker på dette er det kanskje lurt å høre med Lygren om han vet noe om dette i de pakkene han selger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, sjekk også ut hva ELTEK har og tilby www.dynabel.no jeg kjøpte supra kabel(ca.6 meter) og plugger der, kom ikke på mye over 3-400 tror jeg. De sender vel også på postordre tror jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rekner med at dere som ambefaler har gode ører og det som skal til for å vurdere om dette er gode kjøp til de nevnte produktene de skal brukes på, for det har ikkje eg! :wink:

Til nå har eg brukt en "tanntråd" liknande phono kabel, hvor mykje vill kvaliteten heve seg ved kjøp av de kabelene som er nevnte her?

Økonomien har ikkje gitt rom for kjøp av kabel før nå, har hatt suben i 4 månedeer så det skal gjøre godt å få ut alt den har!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Advarsel: Jeg er selverklært kabelskeptiker og det nedenstående er nok noe farget av det.]

Av oppgraderinger i hifi-anlegget er vel kabler en av de mest omdiskuterte.
    jerudi spør:
    Til nå har eg brukt en "tanntråd" liknande phono kabel, hvor mykje vill kvaliteten heve seg ved kjøp av de kabelene som er nevnte her?
    Jeg vil påstå at når det gjelder lydgjengivelse, og spesielt i bassen, så er det området man kan hente mest på lydmessig rommet og høyttalerplassering. Forsøk ulike plasseringer, forsøk ulike former for demping av rommet, forsøk ulike underlag for høyttaleren. På subwooferen kan man eksperimentere med fase, delefrekvensinnstipping og nivå. Det er mye å hente ved å fintune disse tingene.

Når det gjelder kabling vil selv oppgradering fra skolisser eller piperenser til fleretusenkronerskabel ha mindre å si enn de ovennevnte parameterne. Jeg vil hevde at så lenge man har en godt skjermet signalkabel, så er det lite å hente på oppgraderinger av signalkabelen til den aktive subben.

Så på spørsmål om hvor stor forbedringen er, så kommer det an på hvor mye den eksisterende kabelen forverrer signalet. Når man leser om "himmelropende forbedringer - som å fjerne en dyne fra høyttaleren" ved bytte av kabel, så skal man huske at kabelen bare skal gjøre en mest mulig tapsfri og støyfri forbindelse. Ved slike anmeldelser kan man lure på hva slags oppsett man hadde før kabelbyttet. Kvalitetskabel tilfører nemlig ingenting, men en riktig dårlig kabel kan fjerne kvalitet fra lyden.

Så jeg ville ikke pantsatt hus og hjem for en signalkabel til subben. Godt skjermet kabel av rene materialer er det viktigste. Bruker selv en Monster-kabel til min lille sub, og er godt fornøyd med den. Kostet noen hundrelapper, men det er greit. Den plukker ihvertfall ikke opp brum fra skjøteledningen som går parallelt med den, så jeg antar at skjermingen er god nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en supra y-link kabel fra Eltek? Fikk nettopp en 12 meters sub kabel fra dem og hørte ikke forskjell på den og monster kabelen på 4 meter som jeg hadde før. Prisen var 200 mer eller noe sånt for 12 meteren.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for godt og fyldig svar roffe!

Det som kan gjerast utenom ny kabel trur eg er gjort, rommet er så bra som det er mulig å få det og eg har skrudd og flyttet på suben til den er så bra eg kan få det.

Kabelen eg har nå er som sagt "lakris" og har en skjøt. Det er allså to phono kabler på 3 meter som er skjøtet ihop.

Trur nok eg går for den fra Eltek siden den har rette lengden og er med Y-ledd. Får ikkje svar fra han Av-shop fyren om deres kabel er med Y ledd.

Takker for alle råd!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er temmelig sikker på at alle vanlige subwooferkabler fra Monster kommer med Y-ledd inkludert, men når det gjelder de THX-sertifiserte kablene virker det som om Y-ledd ikke er inkludert. På min kabel var ihvertfall Y-ledd med, og den var ikke av den dyreste typen.

Sjekk også denne siden:
    http://www.interconnect.no/hifi/MC/M...T%20kabler.htm

Råd: Ikke kjøp Monsters THX-serie med mindre du faktisk ønsker å betale mye for selve sertifiseringsmerkingen. Det finnes massevis av kabler der ute som tilfredstiller de samme kravene (og mange som ikke gjør det), uten at du må betale for sertifiseringsmerket.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestillte nå en Supra Y-link signalkabel på 8 meter til 660kr fra Eltek AS.

Takker for hjelpen og håper kabelen gir en viss forbedring! :wink:

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ikke kjøp Monsters THX-serie med mindre du faktisk ønsker å betale mye for selve sertifiseringsmerkingen. Det finnes massevis av kabler der ute som tilfredstiller de samme kravene (og mange som ikke gjør det), uten at du må betale for sertifiseringsmerket.
    Finnes det noen linker/referanser som beskriver sertifiseringskravene for THX-kabler?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Finnes det noen linker/referanser som beskriver sertifiseringskravene for THX-kabler?
    Har ikke funnet nøyaktig beskrivelse av dette, og det er vel ikke sikkert de ønsker å publisere dette heller. De vil vel ikke at dem som ikke betaler for sertifiseringen skal kunne si: "Våre kabler tilfredstiller alle krav til THX-sertifisering".

Fant denne linken, og den er som du ser ganske ullen: http://www.thx.com/mod/techlib/interconnects.html

Interessant at 3 av fem krav går på merking og mekanisk styrke mot slitasje, mens de resterende 2 kravene egentlig er det samme kravet, bare for audio og video separat.
    Jeg konkluderer med at 75% av kravene går på minimumskrav til merking og fysisk styrke mot mekniske påkjenninger, mens 25% av kravene er minimumskrav til kvalitet på overføringen av signalene. Og siden de ikke sier noe om hva de kravene er, så blir det hele litt meningsløst.

Konklusjon: THX-sertifisering av kabler er meningsløst så lenge sertifiseringskravene ikke er alminnelig tilgjengelig og majoriteten av kravene går på andre ting enn kvaliteten på signaloverføringen.

Men det er jo kult å ha THX trykket på kablene sine. Høy showoff-faktor. :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kablene mine er godt skjulte inne i veggen eller i taket så der kan like godt stå Nille eller Europris på de! :wink:

Eg vill kome tilbake med en evaluering av korr mykje en skikkelig sub kabel er o forhold til en skøytet syyyyltyn phono kabel!!

Terningkastet er....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm....det har gått langt over ei uke nå siden eg bestillte og ingen kabel har funne vegen til Sunnmøre! :?

Noken som kan fortelle meg korr lenge dei bruker på å få varene ut til kunden??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •