Audio til hjemmekino, absolutt minimum?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audio til hjemmekino, absolutt minimum?

Hva er egentlig det absolutt minimum med tanke på audio til en hjemmekino? Trenger man egentlig flere høyttalere enn en høyre og venstre høyttaler i fronten, og kanskje en senter høttaler? Kan høyttalerne kobles direkte på mitt Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS lydkort, eller må jeg ha en forsterker/reciever? Er det noe annet man må ha? Jeg kan vel nevne at jeg bor i et forferdelig lytt hus og at jeg er vant til å se film på en gammel 14" Samsung reise TV med en integrert dritt høyttaler på venstre side.

På forhånd takk!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får å kunne kalle det hjemmekino bør det vel gi lyd som minner om kinolyd.
    Når det er sagt så ser jeg selvfølgelig at mange omtaler TV'n og stereoanlegget sitt som hjemmekino. 8)
    Hva minimumskravet skal være er ganske individuelt ser det ut til, så det er et spørsmål det er vanskelig å svare på. Men du bør ha et 5.1 oppsett som et minimum mener nå jeg. Uten senter og bakhøyttalere fungerer lydbildet kun i "sweetspot" og det vil vel si at anlegget kun tilferdstiller en person. Ikke rare kinoen det i tilfelle.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestem deg for hvor mye du vil bruke på forst. + høyttaler, og kjøp deretter modellen over. Det er veldig kjedelig, (og typisk) å angre på at man ikke kjøpte "litt" bedre utstyr med det samme. Tror nok ikke du vil angre på å satse litt høyere enn minimum. Da er det bedreå kjøpe litt av gangen og/eller traktere bruktmarkedet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en veldig hissig basill som biter seg fast når den først biter. Jeg anbefaler deg å sette opp ett sett billige PC-ht med sub, som disse for eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119616&cks=PRL. De kan du få bruk for senere også, og det kan gi deg en liten forsmak. Da slipper du å kjøpe noe som er "langt over dine krav" og du har ikke gjort halvveis investeringer hvis du først finner ut at du vil ta den helt ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel ganske trangt om plassen hvis jeg skal ha et surround anlegg da jeg bare har et halvt soverom til å sette opp hjemmekinoen på. Det blir kanskje ikke rare greiene i forhold til en skikkelig hjemmekino med bare høyttalere i fronten, men det er vel unektelig bedre enn en gammel 14" Samsung reise TV med en integrerte høyttaler. Hvis jeg går ut ifra at jeg skal ha en høyre og venstre høyttaler i fronten, og kanskje en senter høyttaler, trenger jeg da en forsterker/reciever? Eller kan jeg bare koble høyttalerne direkte på lydkortet mitt?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høytalere (med unntak av plugger og små hodetelefoner) trenger en forsterker. Det sette som Snickers-is linket til har forsterkeren innebygget i subwooferen; de fleste "vanlige" høyttalere vil trenge en ekstern forsterker. Jeg vil støtte forslaget om et høyttalersett til PC, men ikke kjøp noe dyrt; hold deg under tusenlappen. Om du finner ut at dette er noe du vil satse på kan du etterhvert investere noe større, kanskje en liten Yamaha-receiver og noen høyttalere fra Eltax eller Gale.

Men du må gjerne komme med litt mer informasjon om hva du liker (masse bass? oppløst lyd?) og hvor mye du har å rutte med. For noe som høres brukbart ut starter man vel rundt 5-600 og kan holde på i det uendelige.

Hvis du mener to høyttalere passer best vil jeg anbefale deg å ta en kikk på denne. Ålreit lyd for en billig penge.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116062&cks=PRL

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær klar over at billigsettene til PC ofte lider i den laveste mellomtonen/høyeste bassen. Det fører gjerne til at stemmer og akustiske instrumenter mister en viktig del av fundamentet og høres spinkle ut. Subwooferen bidrar selvfølgelig til dybden i lydbildet, men strekker seg sjelden over 120Hz og de små PC-høyttalerne begynner ofte å gi seg allerede ved 200Hz. Det største problemområdet med slike sett er derfor ofte området 100-200Hz. Det er heller ikke uvanlig at diskanten er spiss og vrenger lett, slik at man får en svært ubehangelig skarphet i lyden om man skrur opp litt. Spesielt Creative I-Trigue-satellittene lider under dårlig nedre mellomtone og vrengende diskant.

Men spiller man på moderate volum og justerer med Equalizer på PCen, så kan det kanskje bli akseptabelt...

Hvis du skal ha en minimumsløsning i to kanaler ville jeg heller gått for Creative Inspire T2900 enn for Creative I-Trigue 2.1 3300.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med roffe her. Jeg har forgjengeren til 2900, og den ser kjedelig ut med sine firkantede satelitter, men det spiller overraskende bra med relativt fyldig mellomtone og ikke plagsomt spiss mellomtone. Frekvensmålinger har vist at det også stemmer med virkeligheten.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg kjøpt noe til der bruket ville jeg nok antakelig gått for disse:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...;view=detailed

Årsaken er at de har relativt store mellomtoneelementer og større forsterkere, samt litt mer kapasitet i suben. Creative samarbeider med Cambridge Audio og har helt klart nytt godt av det samarbeidet ved at produktene spiller svært bra.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Creative samarbeider med Cambridge Audio og har helt klart nytt godt av det samarbeidet ved at produktene spiller svært bra.
    Korrigering: De samarbeider med Cambridge Soundworks, ikke Cambridge Audio. Jeg her ikke hørt at de to selskapene har noe til felles ut over Cambridge-navnet.

Når det er sagt, så synes jeg faktisk at Creatives samarbeid med Cambridge Soundworks har skapt gode produkter!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste settene til Logitech håndterer mellomtonen rimelig bra, men jeg føler her at diskanten er litt for tilbaketrukken.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe du skal styre unna, så er det ihvertfall Hercules XPS-settene. Hva er det som får produsentene til å tro at 1-toms elementer kan gi noe som overhodet LIGNER bass/mellomtone i det lavere frekvensområdet? :? Det samme gjelder som sagt Creatives minste I-trigue satellitter.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har hørt I-Triguene nå, så jeg skal ikke si må mye mer om den. Men mener å huske subwooferen imponerte. Uansett, sats på Logitech eller Creative. Jeg har blandede følelser angående Altec Lansing, og Klipsch, får man det her?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg har blandede følelser angående Altec Lansing, og Klipsch, får man det her?
    Personlig synes jeg Altec Lansing lager jevnt over gode høyttalerprodukter til PC. Har bare hørt stereosett uten subwoofer, men de har et temmelig behagelig og balansert lydbilde sammenlignet med enkelte konkurrenter.
    Mulig jeg er farget av opplevelser fra tidlig 80-tall, da Altec Lansing var en seriøs bidragsyter i høyttalermarkedet for hifi.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ er jo også å kjøpe noe som dette:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122910&cks=FRO

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette settet her fra logitech skal være helt max.

Veldig bra test resultater!

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=112718&cks=SER

Ellers er jo ikke peakmanns forslag noe ille heller. Enkelt og montere, og fenger det, kan man planlegge noe nytt. Og i og med at høytalerene er så små, kan de jo plasseres ved sengen etc, slik at man kan ligge / sitte og se film..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderatoredit: Slik denne tråden har utviklet seg, så er det blitt nesten ren produktjakt - tråden flyttes.]

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale JMLAB sib og Cub. I tillegg trenger du en liten forsterker feks Yamaha RX.440.

Dette er det jeg bruker til lyd for tiden og jeg ynes faktisk det er ganske bra, spesiet til film.

Hele sullamitten koster veiledende ca 14000,men det er alltid mulig å få rabatter. Stikk innom hifihuset i bærum !!!!

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Z-680 stående. Helt kurant sak, solid bass og brukbar mellomtone, men litt tilbaketrukken diskant. Når det gjelder utstyr er den noe av det beste man får av PC-høyttalere; analog flerkanals- og tokanalsinngang, coax og optisk, fjernkontroll og DD og DTS-dekodere. Er 3000 det man vil investere i et 5.1-oppsett er denne absolutt verdt en kikk.

Problemet jeg ser med denne er at den liksom faller mellom to stoler prismessig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •