Nye høytalere - SA1750?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høytalere - SA1750?

Er i markedet for å bytte ut mine veldig gamle og skrantne JBL TLX 171. Egentlig siktet meg inn på DALI IKON 5, men har vært og hørt SA1750 som Soundgarden selger gunstig nå. Prisene på IKON 5 raste jo nettopp i været, og SA1750 gikk kraftig ned. Ingen av disse er jo JBL, men det er også litt meningen, da de egentlig er bittelitt for "rockete". Likte egentlig SA1750 ganske godt, selv om de kanskje er noe slappe i bassområdet (?) Tror likevel ikke jeg ønsker kompromissene jeg har sett til nå for bedre bass; større kabinetter, subwoofer eller dobbel pris...

Men er selv ingen ekspert, så hadde vært fint med andres oppfatninger også - evt andre tips om alternative modeller (opptil ca 10.000/par). Primært brukes til musikk, men selvsagt hender det at det går til film også, og litt av poenget med dali og SA er at de er litt mer diskret i stuen enn JBL - om man forstår

Edit; og ja, jeg bruker i dag en (også relativt retro etterhvert) Marantz SR880 surround receiver og en Thomson DTH2000 CD/DVD spiller.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde personlig tatt SA hvis jeg var deg..

om mulig hoppet opp til 1770 ?

til normal musikk og film synes jeg disse er fortreffelig, når de skal stå i stue, flott og god lyd, og faktisk ikke så dårlig bass som man kan tro..

jeg er ikke i tvil - SA skal inn i min stue etterhvert..

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja sa1750 er jo kanonflotte høytalere og spiller godt å til den tilbudsprisen soundgarden kjører nå tror jeg ikke dette er et dumt valg!

men.. om du har sett på ikon5 ville jeg heller tatt en kikk på ikon6 og hørt på dem. spiller utrolig flott å ser fine ut. det er noen for salg også som demo brukte på hifiklubben og det er et par på finn.no brukte hvis det er aktuellt med brukt da. bare et tips

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemmer også for SA.
    Jeg har enda ikke hørt en kjedelig høyttaler fra SA.
    Men Dali har mange kjedelige høyttalere etter min mening. (Les: Ikon og Concept)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Klipsch RF-82? Veldig bra følsomhet(98db) og to 8" elementer Fine å se på er de og. Har hørt lillebroren i den serien. Fin klang og bra trøkk:-D Disse ligger på rett under 10000,-

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifiungen
    Hva med Klipsch RF-82? Veldig bra følsomhet(98db) og to 8" elementer Fine å se på er de og. Har hørt lillebroren i den serien. Fin klang og bra trøkk:-D Disse ligger på rett under 10000,-
    SA spiller nok bedre, men Klipsch er litt mer "rått".
    Men dine penger, Ditt valg. :-D

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv klipsch, og er strålende fornøyd, disse spiller "rått" og er spesielt kanon til film.

jeg liker lyden veldig godt i disse og kunne helt klart vurdert RF82 til stua, men hadde nok fremdeles gått for SA1770 som er tilbud på i disse dager

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    SA spiller nok bedre, men Klipsch er litt mer "rått".
    Men dine penger, Ditt valg. :-D
    godt sagt

er nok mer trøkk til høytspilling osv på klipsch men sa har et lydbilde og en dynamikk som er helt utrolig

og til den prisen man nå kan få dem for er det jo ikke stort mye å tenke på

ta med deg en skive du selv kjenner og ta turen innom nærmeste soundgarden butikk å hør dem selv på et spor du kjenner!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    jeg hadde personlig tatt SA hvis jeg var deg..

om mulig hoppet opp til 1770 ?

til normal musikk og film synes jeg disse er fortreffelig, når de skal stå i stue, flott og god lyd, og faktisk ikke så dårlig bass som man kan tro..

jeg er ikke i tvil - SA skal inn i min stue etterhvert..

SA har ingen modell som heter 1770, den største utenom SA7K, Explorer og Ranger er 1750. Grunnen til at Soundgarden selger 1750 billig er fordi SA kommer med en erstatter til 1750, som etter sigende skal hete 1780 (mener jeg og huske), en gang i 2009.

Jeg har 1750 som frontsett i mitt surroundsystem og jeg er veldig fornøyd. Er enig at de er litt slappe/tamme i bunnen, men jeg bruker også en SVS SB-12Plus subwoofer ved siden av og det låter sinnsykt bra, både til musikk og film. SA sin styrke er i mellomtone og diskant område, mener jeg.

Jeg ville uten tvil valgt SA

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning's
    SA har ingen modell som heter 1770, den største utenom SA7K, Explorer og Ranger er 1750. Grunnen til at Soundgarden selger 1750 billig er fordi SA kommer med en erstatter til 1750, som etter sigende skal hete 1780 (mener jeg og huske), en gang i 2009.

Jeg har 1750 som frontsett i mitt surroundsystem og jeg er veldig fornøyd. Er enig at de er litt slappe/tamme i bunnen, men jeg bruker også en SVS SB-12Plus subwoofer ved siden av og det låter sinnsykt bra, både til musikk og film. SA sin styrke er i mellomtone og diskant område, mener jeg.

så dette selv nå, korrigerer min feil:P

ikke helt inni modelbetegnelsen på alle sa, og har nok "stokket om litt her"

men som sagt; hadde gått for SA, uten tvil fra min side...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifiungen
    Har faktisk hørt på både RF-62 og RF-82 hos Stereofil... veldig bra bass, men mangler litt i mellomtone/topp? Får en følelse av at de er litt mer en "sofistikert JBL" stil - om du skjønner? Men har hørt av andre at de er litt mer kresne på plassering og kanskje råere på film enn musikk... vet ikke om dette stemmer?

Som nevnt er jeg ikke super audiofil, og det er litt restriksjoner pålagt i stuen mht sånt utstyr Ellers takk for mange tilbakemeldinger så langt!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

grunnen til at soundgarden selger 1750 billig er ikke fordi det kommer en erstatter.
    det er snakk om at det muligens kommer en modell imellom 1750 og ranger i en prisklasse i mellom ( ca 15-16k ) noe jeg vil tro alle har savnet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMan
    Har faktisk hørt på både RF-62 og RF-82 hos Stereofil... veldig bra bass, men mangler litt i mellomtone/topp? Får en følelse av at de er litt mer en "sofistikert JBL" stil - om du skjønner? Men har hørt av andre at de er litt mer kresne på plassering og kanskje råere på film enn musikk... vet ikke om dette stemmer?

Som nevnt er jeg ikke super audiofil, og det er litt restriksjoner pålagt i stuen mht sånt utstyr Ellers takk for mange tilbakemeldinger så langt!

klipsch og jbl er veldig sammenlignbart faktiskt så der hørte du nok riktig

klipsch er drit fett på film! kult på musikk også men da helst på litt hard musikk og mangler nok noe av den dynamikken sa klarer å få frem

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GrEmLiNgS
    godt sagt

er nok mer trøkk til høytspilling osv på klipsch men sa har et lydbilde og en dynamikk som er helt utrolig og til den prisen man nå kan få dem for er det jo ikke stort mye å tenke på

ta med deg en skive du selv kjenner og ta turen innom nærmeste soundgarden butikk å hør dem selv på et spor du kjenner!
    Takk, har hørt på de allerede - de var jo egentlig litt utenfor mitt definerte pristak, men ettersom de ble satt ned så måtte jeg sjekke de ut. Det jeg hørte, var ihvertfall bra - med litt unntak av bassen som sagt (men nå har jeg vel litt JBL ører etter alle disse årene også

Ettersom såpass mange alt er rimelig positive også, så blir det nok SA i morgen tidlig Er en Soundgarden 2 min unna kontoret.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå kan jeg ikke helt stå bak dette; klipsch er jo dynamikk - er vel en av største fordelene disse høytalerne har.

av jbl i samme priser så synes jeg faktisk klipsch spiller mye bedre enn disse..
    men det er min mening da..

JBL har mange gode høytalere, men som konkurrere med klipsch, under 30 000, er jeg mer usikker på ; smak og behag spiller vel inn her

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

har du noe info om arvtageren?1780? står det noe om dem på internett eller bilder?

vil tro at sa1750 til tilbudsprisen er et virkelig godt kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    nå kan jeg ikke helt stå bak dette; klipsch er jo dynamikk - er vel en av største fordelene disse høytalerne har.

av jbl i samme priser så synes jeg faktisk klipsch spiller mye bedre enn disse..
    men det er min mening da..

JBL har mange gode høytalere, men som konkurrere med klipsch, under 30 000, er jeg mer usikker på ; smak og behag spiller vel inn her

selvsagt! lyd og smak kan aldri disktures da vi alle har forskjellig hørsel og smak

det måtte da være utrolig kjedelig viss ikke! hehe...

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må selv inrømme at SA 1750 er generelt noe av det kjedeligste jeg har hørt
    På dem vil man ha behov for subb om ikke også musikk skal låte spinkelt.
    Klipsch er på en annenside noe av det tøffeste jeg har hørt RF82 kan bli vel fyldig i bassen i noen sammenhenger tror RF62 eller kanskje 52 faktisk vil være en mer riktig høytaler å sammenlikne med siden størrelse betyr noe for kjøper.
    Dreier seg vel egentlig om to ytterligheter innenfor den prisklassen her.

Dali Ikon har jeg hørt mange ganger, men har aldri fått noe spesielt forrhold til dem.

Om iMan mener utseende er viktig ville jeg søkt litt på alternativer som XTZ 99.36 XTZ 99.36 koster 7990,-
    Ellers mener jeg selv at Tannoy sine Revolution signature serie er utrolig lekre. Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Må med en svært bra finish. 10995,- eventuelt bare Revolution varianten som koster 6995,-

Ser jo at du har hatt JBL TLX 171 som var en treveis med 8" bass, skjønner at du kan ønske deg noe som ikke er fult så "rockete", Tannoy og XTZ er deffinitivt mindre rockete, men byr alikevel på mer morro enn og kvalitet enn det jeg har hørt 1750 SA levere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Må selv inrømme at SA 1550 er generelt noe av det kjedeligste jeg har hørt
    På dem vil man ha behov for subb om ikke også musikk skal låte spinkelt.
    Klipsch er på en annenside noe av det tøffeste jeg har hørt RF82 kan bli vel fyldig i bassen i noen sammenhenger tror RF62 eller kanskje 52 faktisk vil være en mer riktig høytaler å sammenlikne med siden størrelse betyr noe for kjøper.
    Dreier seg vel egentlig om to ytterligheter innenfor den prisklassen her.

Dali Ikon har jeg hørt mange ganger, men har aldri fått noe spesielt forrhold til dem.

Om iMan mener utseende er viktig ville jeg søkt litt på alternativer som XTZ 99.36 XTZ 99.36 koster 7990,-
    Ellers mener jeg selv at Tannoy sine Revolution signature serie er utrolig lekre. Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Må med en svært bra finish. 10995,- eventuelt bare Revolution varianten som koster 6995,-

Ser jo at du har hatt JBL TLX 171 som var en treveis med 8" bass, skjønner at du kan ønske deg noe som ikke er fult så "rockete", Tannoy og XTZ er deffinitivt mindre rockete, men byr alikevel på mer morro enn og kvalitet enn det jeg har hørt 1550 SA levere.
    man kan da ikke utalle seg om man kun har hørt 1550?

det er STOOOOOOOOOOOOR forskjell på 1550 og 1750... for de fleste vil det være et must med sub på 1550 men for de fleste vill det være greit uten sub på 1750 bare for og ta en forskjell..

selvsagt vil trådstarter her savne litt trøkk da han er vant til jbl men han vil fortsatt som han selv sier oppleve en helt annen lydverden da lyden er i en helt annen klasse.

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hørte du SA1550 på om jeg tørr og spørre? har ikke noe problem med at det låter spinkelt her i alle fall! Jeg bruker de på Harman Kardon, noe som gir de mer fylde i bunn og MYE dynamikk! Jeg synst ikke klipsch er så sykt som du påstår, de har mye bass og god filmlyd, men ser de fleste sier at de MÅ ha rør til musikk f.eks? og at de låter mye tøffere en fint

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •