Nye høytalere - SA1750? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 121
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Kan du prøve å beskrive hva slags bass det er nok av i disse? Er nysgjerrig på dem, men lurer fælt på de små elementene. Det er jo også forskjell på filmeffekter, bassgitarer og basstrommer. Er takknemlig for et forsøk på forklaring.
    Hmmm... mine gamle var jo JBL som hadde veldig god, dyp og kraftig bass, men som ikke var så bra på mellomtone og opp.
    Den store forskjellen er at lyden i SA1750 er vesentlig mer balansert. Bassdelen er ikke så dominerende. Om man liker bass som virkelig fysisk suger i mellomgulvet, så trenger man sikkert en sub som noen har nevnt.
    Jeg vil imidlertid si at bassen her er meget godt balansert i lydbildet og hva jeg vil kalle "presis". Dvs, jeg formelig hører anslaget i bassgitar og det myke anslaget mot stortromme og tom. Selv om jeg spiller svært høyt er det uhyre sjelden jeg merker noe "overstyring" i bassen, kun noen få ganger på enkelte låter fra PC (altså komprimert, og jeg tror også det er årsaken). Aldri noe problem fra CD.

Nå spiller jeg ganske variert musikk, høyttalerne er perfekt til f.eks. akustisk, jazz og klassisk. Nesten som å være tilstede live får jeg følelse av. Pop/Rock fungerer stort sett meget bra - spesielt på mer komplekse ting. Pink Floyd, Tool, NIN og Radiohead er for eksempel bare deilig å høre på - jeg får med så mye mer detaljer. Mer bassbaserte band som f.eks. Linkin Park, Limp Bizkit og også R&B musikk mangler nok muligens noe av den siste lille punchen som enkelte ønsker (det trøkket i mellomgulvet). For meg er det bra nok.

Likevel, musikk fra Madrugada, Minor Majority og f.eks. Un-break my heart med Toni Braxton, som alle har dype deilige bassganger fungerer i mine ører bare helt perfekt.

Har ikke satt opp surround systemet igjen enda, men har forsøkt de med film i stereo, og for mitt bruk er det bra lyd - men her er det nok mange som kanskje vil savne litt trøkk, men det er jo ikke uvanlig uansett å bruke en sub til denne type ting. Jeg kjøpte de først og fremst for musikk, så film var helt underordnet for meg

To ord som best beskriver bassen er kanskje Balansert og Presis.

[oppdatert] For ordens skyld; jeg er ingen hi-fi frik eller noe - og min vurdering er basert på mine tidligere høyttalere og andre jeg har hørt på i butikker i denne prisklassen (+- 10.000 kr, bl.a. JBL ES80/90, Dali ikon 5/6 og Klipsch RF 62/82). Det var ganske jevnt, og avgjørende var tilbudet på SA1750 til 7000 og at de kom i hvitt og er såpass diskrete (girlfriend-factor ) - Opplevde at jeg måtte opp på minst 10.000 kroner for tilsvarende fra de andre merkene jeg hørte på. Det er jo også masse andre merker der ute, men for noen av oss er det litt grenser for hvor mye man skal teste og greier. Skal jo tross alt bare være i stua, og det er et par steg opp fra mine forrige

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bare eid 1750 i litt over to uker, men for meg virker det som om det er nok av mellombass, men at det skorter litt i dypbassen (naturlig nok, gitt elementenes størrelse). Fordelen er at bassen blir stram og god, noe jeg ikke visste at jeg kunne sette pris på!

Dessuten har plasseringen i forhold til bakvegg mye å si. Hos meg utgjør det en STOR forskjell å ha dem nærme nok (men ikke FOR nærme) bakvegg. HT står i et rom på ca 25 kvadratmeter, og dette har nok en del å si. Til et dobbelt så stort rom er jeg ikke sikker på om de ville fungert like bra.

Til musikk kan jeg ikke si at jeg savner så mye bass, bare unntaksvis der det går veldig dypt som i hip-hop og r'n'b, og til noe rock der de bruker bassgitarer som er stemt ned.

Til film bruker jeg sub til dypbassen, så det er ikke noe problem. Denne kan også brukes til musikk, men det er ikke så ofte jeg føler behov for å skru den på (unntatt til r'n'b-moro).

Høyttalere blir jo ofte kompromisser på et eller annet plan, i hvert fall hvis man skal ha dem i en stue der andre ikke-hi-fi-nerder skal oppholde seg. I så måte synes jeg SA 1750 er et meget godt et. De spiller fint, er flotte møbler og de er meget plasseringsvennlige for oss som ikke har all verdens plass i bredden.

Og til 7-8 tusen er det et meget godt kjøp synes nå jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    ....Grunntrekkene er ganske like og ingen av de kan spille bass. Bare litt opp på volumkontrollen så begynner bassportene å puste hørbart. Jeg opplevde det som om SA har tunet de litt dypt for å gi en illusjon av en stor høyttaler. De er et mislykket forsøk i mine ører.

Dynamikk er det også lite av. Det er naturlige begrensinger hva 4x4" elementer kan gjøre.

Tar man inn design og plasseringsvennlighet i vurderingen så er det helt ok høyttalere, men heller ikke mer.

Til filmbruk må man ha sub, ellers så skal det ikke mye til før elementene kommer hoppende ut.
    ...
    Mye mulig, men dette er nok litt over mitt hode er jeg redd...
    Jeg er fornøyd med de så langt ihvertfall, men er jo også mulig jeg ikke er så kravstor - enda Er vel sånn at man utvikler smak og meninger etterhvert - så neste innkjøp er det vel nok et steg opp antagelig. Skal det bli perfekt kan man jo bruke hur mycket som helst penger i dette gamet...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    Dessuten har plasseringen i forhold til bakvegg mye å si. Hos meg utgjør det en STOR forskjell å ha dem nærme nok (men ikke FOR nærme) bakvegg.
    Dette kan jeg skrive under på. Måtte faktisk dra de litt mer ut enn jeg hadde tenkt... rommet hos meg er vel på ca 35kvm.
    Ellers helt enig i det du sier Ihvertfall i denne prisklassen er det nok nødt til å bli litt kompromisser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMan
    Mye mulig, men dette er nok litt over mitt hode er jeg redd...
    Jeg er fornøyd med de så langt ihvertfall, men er jo også mulig jeg ikke er så kravstor - enda Er vel sånn at man utvikler smak og meninger etterhvert - så neste innkjøp er det vel nok et steg opp antagelig. Skal det bli perfekt kan man jo bruke hur mycket som helst penger i dette gamet...

Det viktigste er jo at DU er fornøyd. Når det gjelder SA så er den beste modellen deres SA2K. Den kan jeg annbefale uten forbehold. 7K derimot er et trist kapittel......

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er jo at DU er fornøyd. Når det gjelder SA så er den beste modellen deres SA2K. Den kan jeg annbefale uten forbehold. 7K derimot er et trist kapittel......

-Tim
    Jo jo, men de er jo kanskje i en litt annen prisklasse igjen... Det får bli en ny diskusjon om noen år når ting skal byttes igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er folket fortsatt fornøyd med sine 1750? Noen sterke eller svake sider som dere legger godt merke til? Hvodan synes dere de er til Rock/metal?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Rock/Metal blir de for tynne synes jeg. Litt for lite tyngde i både midbass og dypbass.

Med sub kan nok dette ordnes.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sterkeste siden er nok at de er faste og distinkte i lyden. God kontroll i bassen og god til å få fram detaljer. Dette synes jeg funker bra til rock/metal, man kan faktisk høre hva de ulike instrumentene spiller, noe som ikke alltid er tilfelle....

Til pop, vise/sang/jazz er de også veldig gode. Bo Kasper og Eva Cassidy låter riktig så bra!

Svakeste siden er vel trøkket i dypbassen, som ikke er allverden. Med det tar suben seg av når det er ønskelig. Men jeg synes det er overraskende mye bass til å være såpass slanke HT, og jeg bruker sjelden sub til musikk. Hos meg står de dog ganske nærme veggen, og det hjelper jo til i bunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Er til rock/metall til blir mest brukt når jeg skal ha de. Men nå har det seg sånn at jeg muligens mister jobben på onsdag(pga finanskrise) som kommer så jeg måtte til soundgarden i dag og heve kjøpet:/ Hadde ikke fått varene enda så var ikke super stress og avlyse...Da får jeg bare vente og se hva som skjer framover og håpe det blir stereo på meg

Takker for hjelp! Er ikke lett og finne riktige HT...

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akando
    Ok. Er til rock/metall til blir mest brukt når jeg skal ha de. Men nå har det seg sånn at jeg muligens mister jobben på onsdag(pga finanskrise) som kommer så jeg måtte til soundgarden i dag og heve kjøpet:/ Hadde ikke fått varene enda så var ikke super stress og avlyse...Da får jeg bare vente og se hva som skjer framover og håpe det blir stereo på meg

Takker for hjelp! Er ikke lett og finne riktige HT...
    Uffda! Får håpe det ordner seg. Basert på antall innlegg her på AV Forum kan det virke lettere å komme seg ut av finanskrisen enn å velge riktige høytalere..(!)

Forresten, er det noen som vet om SA 1750 regnes som lettdrevne? Eller er de vanskelig å drive?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er lette å drive.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    Forresten, er det noen som vet om SA 1750 regnes som lettdrevne? Eller er de vanskelig å drive?
    /

Jeg vil si både ja og nei. De er lette å drive i den forstand at du kan helt fint få OK lyd med en grei receiver/forsterker. Men skal du få ut potensialet i dem, er det en del å hente på en skikkelig forsterker/bi-amping. Jeg bruker en Onkyo 706 (har planer om å utvide med effekttrinn), og det ble en merkbar oppgradering da jeg koblet opp bi-amping som receiveren har muligheter til. Det tyder på at SA1750 drar nytte av mer effekt/kontroll.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Albatross. Dette er fordi du starter med noe som er ganske svakt i utgangspunktet.

Jeg har prøvd SA med alt fra 50w integrert til 200w ML og forskjellen sånn i forhold til kontroll er ikke så stor. hjemmekinorecievere holder jeg meg unna.

-Tim

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    /

Jeg vil si både ja og nei. De er lette å drive i den forstand at du kan helt fint få OK lyd med en grei receiver/forsterker. Men skal du få ut potensialet i dem, er det en del å hente på en skikkelig forsterker/bi-amping. Jeg bruker en Onkyo 706 (har planer om å utvide med effekttrinn), og det ble en merkbar oppgradering da jeg koblet opp bi-amping som receiveren har muligheter til. Det tyder på at SA1750 drar nytte av mer effekt/kontroll.
    Takk for informativt svar! Hvordan tror du SA 1750 vil fungere med Pioneer SC-LX71 surroundrecevier? Planen er ca. 60/40 film/musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Albatross. Dette er fordi du starter med noe som er ganske svakt i utgangspunktet.
    Jepp, og som jeg skrev så skal jeg etter hvert ha effekttrinn.

Jeg har prøvd SA med alt fra 50w integrert til 200w ML og forskjellen sånn i forhold til kontroll er ikke så stor. hjemmekinorecievere holder jeg meg unna.
    Men selv om du holder deg unna hjemmekinoreceivere, så finnes det mange som ikke gjør det. Derfor mener jeg det er relevant hvordan HT oppfører seg på en surroundreceiver. Det finnes HT som er mer lettdrevne enn SA1750, så det kan være et poeng å nevne at det finnes en lydmessig gevinst ved bi-amping.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    Takk for informativt svar! Hvordan tror du SA 1750 vil fungere med Pioneer SC-LX71 surroundrecevier? Planen er ca. 60/40 film/musikk.
    Så sant du liker SA1750 så tror jeg det vil fungere knall. LX71 har også mulighet for bi-amping som du kan benytte dersom du ikke skal ha 7.1 Nå skal det sies at jeg ikke har hørt kombinasjonen, men du spør om hva jeg tror :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert sagt før i denne dsiskusjonen men jeg sier det likevel.

Det er dine øre som skal høre lyden og det er i din stue de skal stå. Ta dem med hjem og test dem før du bestemmer deg. Det har jeg tatt lærdom av.

Mine SA explorer ville ikke ha blit kjøpt om jeg ikke hadde hatt dem hjemme på test. I rommet på SG låt de spinkelt og ikke så veldig dynamiske. Tok dem hjem og spilte på dem. Det var som natt og dag.

Så uanskvett hva du skal kjøpe av utstyr. TA DET MED HJEM OG TEST DET. Punktum:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eid SA 1250 og SA 1750.

Grunntrekkene er ganske like og ingen av de kan spille bass. Bare litt opp på volumkontrollen så begynner bassportene å puste hørbart. Jeg opplevde det som om SA har tunet de litt dypt for å gi en illusjon av en stor høyttaler. De er et mislykket forsøk i mine ører.

Dynamikk er det også lite av. Det er naturlige begrensinger hva 4x4" elementer kan gjøre.

Tar man inn design og plasseringsvennlighet i vurderingen så er det helt ok høyttalere, men heller ikke mer.

Til filmbruk må man ha sub, ellers så skal det ikke mye til før elementene kommer hoppende ut.

Og før noen roper at jeg ikke har brukt god nok elektronikk så prøvde jeg med dCS kilde, og blant annet ML og Mc effektrinn. En god del andre også, men disse ga best resultat.

-Tim

Forskjell på dynamisk og masete lyd dog, noe en som anbefaler klipsch i fullt alvor bør merke seg 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ?????