Nye høytalere - SA1750? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 121
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Juhu!

Nå har de så godt som spilt seg inn, og det er bare deilig lyd

Har skiftet mening nå mht kablene - det hjalp stort å få slipt av de skarpe kantene i diskant og mellomtone, så Nordost kablene er nå faktisk klart bedre enn mine gamle. Om de er verdt prisen? Er jo like mulig at nye rimeligere kabler også gjør susen - mine var jo tross alt tett på 10 år gamle.

Ellers skal man ha spesielle bassbehov for å trenge sub til disse. Selvsagt avhenging av plassering til vegg, men bass er faktisk ikke noe problem. Jeg måtte dra mine et stykke ut på gulvet for ikke å få for mye av det gode. Men klart - nå har ikke jeg kjørt de noe særlig på film i surround oppsett enda.

Til 7000 var det ihvertfall et bra kjøp!

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. jeg har kjøpt SA 1750 med subben SE 200. Har ennå ikke fått dem levert. Er det overkill med sub tror du/dere?!

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    Hmm.. jeg har kjøpt SA 1750 med subben SE 200. Har ennå ikke fått dem levert. Er det overkill med sub tror du/dere?!
    Kjøpte det samme selv og har hatt oppkoblet i 2 uker - bare velstand den er ikke overdimensjonert. Opplever at høytalerene trenger en sub, de går ikke veldig dypt i bassen. Men nå er ikke mine innspilt enda, kanskje dette endrer seg?

Du kan i alle fall glede deg, suben er stram og fin og tilfører mye i lydbildet ved filmkjøring.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Segler på soundgarden sa at det ikek var så farlig om HT var 4ohm og receiver 8ohm. Så lenge man ikke spilte sinnsvakt høyt over lang tid.. Noen sannhet i at det ikke er noe farlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMan
    Har skiftet mening nå mht kablene - det hjalp stort å få slipt av de skarpe kantene i diskant og mellomtone, så Nordost kablene er nå faktisk klart bedre enn mine gamle.
    Nå ble jeg litt forvirret. Var det ikke Nordost-kablene som låt "i overkant skarpt"?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    Nå ble jeg litt forvirret. Var det ikke Nordost-kablene som låt "i overkant skarpt"?
    Ikke legg mer penger i kabler enn nødvendiig. Et elektron er et elektron uansett om kabelen er av sølv, gull, rund, flat eller skjermet. Strøm overføres ved at elektroner flytter seg og signalene som overføres i høytalerkabler er ikke vanskelige.

Disse høytalerne kan bi-ampes og det kan heller være noe å tenke på enn å anskaffe unødvendig dyre kabler...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Ikke legg mer penger i kabler enn nødvendiig. Et elektron er et elektron uansett om kabelen er av sølv, gull, rund, flat eller skjermet. Strøm overføres ved at elektroner flytter seg og signalene som overføres i høytalerkabler er ikke vanskelige.

Disse høytalerne kan bi-ampes og det kan heller være noe å tenke på enn å anskaffe unødvendig dyre kabler...
    Vel, la oss ikke gjøre denne tråden til en "kabeldebatt". Det finnes nok av dem på forumet.

Når det er sagt, så ser iMan ut til å høre forskjell, så det er kunne være interessant å høre hva han mener.

... og ja, jeg bi-amper.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    Regner med at han mente innspilling av høyttalerne da han nevnte "slipe skarpe kanter"..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Regner med at han mente innspilling av høyttalerne da han nevnte "slipe skarpe kanter"..
    Det er nok min oppfatning ja
    Nå er mine gamle kabler ganske kraftige saker, men ikke rådyre, kjøpt sammen med JBL høyttalere for en ca 40-50 kr pr meter (om jeg ikke husker feil for bortimot 10 år siden.

I begynnelsen synes jeg disse hørtes bedre ut, og jeg oppfattet lyden med Nordost kablene som altfor "skarp" i mellomtone og diskant - faktisk var det direkte ubehagelig. Men det skyldes nok en del av innspillingen av høyttalerne også. Det kan virke som om de gamle kablene skjulte at høyttalerne ikke var innspilt.

Har testet litt frem og tilbake, med og uten bi-wiring. Nå har høyttalerne spilt i overkant av 100 timer, og lyden er merkbart bedre uansett kabler. Men forskjellen med Nordost kablene er størst - det er ikke lenger noe "skarpt" i mellomtone og diskant, bare ren klar lyd. Det er også hakket bedre lyd med bi-wiring enn uten (er min oppfatning).

Det mest interessante nå er at jeg (i motsetning til mine gamle høyttalere og tidlig på SA1750) hører åpenbar forskjell på kvaliteten på komprimert musikk. På mp3 og AAC med 128kbps enkoding er lyden betydelig mer grumsete enn med 256kbps eller CD (ikke så mye forskjell på de to siste, men kan virke som det er litt klarere lyd i bassområdet på siste). Denne forskjellen er ekstremt mye mer tydelig med de nye kablene. Driver også nå og tester forskjellige enkodere for å se om jeg kan høre forskjell på de også - ser uansett ut til at jeg skal begi meg ut på re-enkoding av deler av biblioteket... (mye gammel slapp mp3 der )

Det kan godt være at nye og mye rimeligere kabler gir samme effekt, og at det bare er at mine gamle kabler er "gamle" og oksydert (eller egentlig ikke så bra) som er problemet - er uansett fornøyd med lyden nå

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akando
    Segler på soundgarden sa at det ikek var så farlig om HT var 4ohm og receiver 8ohm. Så lenge man ikke spilte sinnsvakt høyt over lang tid.. Noen sannhet i at det ikke er noe farlig?
    Jeg bruker en en Marantz receiver på 8ohm selv - har ikke smeltet enda, og jeg har tidvis spilt "sinnsykt" høyt i et par timer av gangen (og med sinnsykt mener jeg på et nivå at jeg selv ikke ville orket å oppholde meg i rommet mange minuttene om det var høyere).

Har selv undersøkt litt om dette, og det er visst mange meninger om det... om du sørger for at det er ok med ventilasjon rundt forsterker og at den er av tålelig bra kvalitet tror jeg ikke det selv det er noe stort problem - dersom du ikke skal drive et diskotek

[oppdatert] Og såvidt jeg vet er Primare forsterkerne som er anbefalt av mange til SA høyttalere også oppgitt med 8ohm, har faktisk ikke sett mange surround receivere som er oppgitt med noe annet... (?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en en Marantz receiver på 8ohm selv - har ikke smeltet enda, og jeg har tidvis spilt "sinnsykt" høyt i et par timer av gangen (og med sinnsykt mener jeg på et nivå at jeg selv ikke ville orket å oppholde meg i rommet mange minuttene om det var høyere).

Har selv undersøkt litt om dette, og det er visst mange meninger om det... om du sørger for at det er ok med ventilasjon rundt forsterker og at den er av tålelig bra kvalitet tror jeg ikke det selv det er noe stort problem - dersom du ikke skal drive et diskotek

[oppdatert] Og såvidt jeg vet er Primare forsterkerne som er anbefalt av mange til SA høyttalere også oppgitt med 8ohm, har faktisk ikke sett mange surround receivere som er oppgitt med noe annet... (?)

Ok takker for svar Får hele pakka mi på torsdag,det blir bra tror jeg Bestilte på soundgarden på en torsdag og de får tilkjørt varer på tordager bare og jeg bestilte rett etter at bilen hadde dratt...Typisk!

Har dere løs sand i dem eller i poser?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste receivere har en oppgitt effekt med flere ulike motstandsnivåer, selv om den første infoen du møter ofte bare nevner 8 ohm. Typisk kan bak i manualen finne oppgitt effekt i 8 ohm, 6 ohm, 4 ohm og noen ganger 2 ohm. Det er heller ikke sånn at en høyttaler er "stabilt" 8 ohm hele tiden over hele frekvensområdett heller.

Min receiver har for øvrig en instilling der man velger mellom 8/6 ohm og 4 ohm på HT.

De fleste OK forsterkere klarer helt fint 4 ohms høyttalere, men man skal være forsiktig med å spille så høyt at forsterkeren klipper signalet. Det første som ryker da er diskanten på høyttaleren.

Når man snakker om høyttalere som går ned mot 2 ohm, og kanskje enda mindre, blir det straks verre. Jeg husker godt en kompis med en Denon etellerannet som var oppgitt til 150 watt i 8 ohm og "400 watt" i 2 ohm eller deromkring. Da han en dag koblet forsterkeren opp med høyttalere som faktisk VAR 2 ohm ble det lys- og røykshow, gitt...

Men SA 1750 trenger du neppe bekymre deg over...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takker for svar Får hele pakka mi på torsdag,det blir bra tror jeg Bestilte på soundgarden på en torsdag og de får tilkjørt varer på tordager bare og jeg bestilte rett etter at bilen hadde dratt...Typisk!

Har dere løs sand i dem eller i poser?
    Har satt mine på medfølgende spikes og fylt med løs sand (fin sand jeg fikk kjøpt i en dyrebutikk - de solgte i løsvekt).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt mine på medfølgende spikes og fylt med løs sand (fin sand jeg fikk kjøpt i en dyrebutikk - de solgte i løsvekt).

Ok hvor mange liter fylte du i hver? Legger den flat og bare heller i da? Styr og få det ut igjen da...hehe Merkerbar forskjell på lyden med og uten sand da?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok hvor mange liter fylte du i hver? Legger den flat og bare heller i da? Styr og få det ut igjen da...hehe Merkerbar forskjell på lyden med og uten sand da?
    Du fyller bare til det er fullt i kammeret, bruk en trakt å helle gjennom så blir det ikke noe søl. Har ikke fått sammenlignet lyden før og etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok det er et kammer ja..ingen fare for at det kan komme opp i elementene da..? Da handler jeg det i morra så er alt klart til jeg får de

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de sier ca 3 liter - eller 4-5 kg sånn omtrentlig (jeg kjøpte ca en halv sekk som er omtrentlig 12 kg, og det er littegrann igjen). Men fyll bare på til det er fullt. Så fin sand som mulig.

Legg høyttaleren forsiktig ned på fronten, gjerne med en pute eller håndkle under, så du ikke ødelegger membraner eller frontdeksel. Bruk gjerne en trakt for å unngå søl (du kan lett lage en provisorisk av litt tykt papir også).

Tror ikke du skal tenke på å få det ut igjen - er jo egentlig bare å helle ut i et kar, så det går vel greit, men hvorfor? Det øker vekten på høyttaleren noen kg, men ikke sånn at det blir umulig å flytte de på noe vis.

Jeg fylte i etter at de hadde spilt seg nogenlunde inn, og ja, jeg mener det gir hakket bedre lyd. Blir jo ikke spesielt vitenskapelig, og jeg kan jo ikke ta ut og inn sand for å sjekke flere ganger, men min oppfatning er at både spikes og sanden har litt å si - spesielt for bassområdet. Sand er jo dødt materiale, så det er ikke helt unaturlig at det stabiliserer kassen ekstra, og dermed hindrer enda litt vibrasjoner og uønsket resonnans - akkurat som spikes gjør mot gulv. Det koster så lite, så det er verdt å gjøre. Det skader ihvertfall ikke lyden

Torshov bilrekvisita selger visst også sandblåsersand i 25 kg sekk for 69 kroner eller noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok det er et kammer ja..ingen fare for at det kan komme opp i elementene da..? Da handler jeg det i morra så er alt klart til jeg får de
    Ja, helt eget kammer i bunnen, så det er ingen fare med elementene.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har de så godt som spilt seg inn, og det er bare deilig lyd

Ellers skal man ha spesielle bassbehov for å trenge sub til disse. Selvsagt avhenging av plassering til vegg, men bass er faktisk ikke noe problem. Jeg måtte dra mine et stykke ut på gulvet for ikke å få for mye av det gode. Men klart - nå har ikke jeg kjørt de noe særlig på film i surround oppsett enda.

Til 7000 var det ihvertfall et bra kjøp!
    Kan du prøve å beskrive hva slags bass det er nok av i disse? Er nysgjerrig på dem, men lurer fælt på de små elementene. Det er jo også forskjell på filmeffekter, bassgitarer og basstrommer. Er takknemlig for et forsøk på forklaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eid SA 1250 og SA 1750.

Grunntrekkene er ganske like og ingen av de kan spille bass. Bare litt opp på volumkontrollen så begynner bassportene å puste hørbart. Jeg opplevde det som om SA har tunet de litt dypt for å gi en illusjon av en stor høyttaler. De er et mislykket forsøk i mine ører.

Dynamikk er det også lite av. Det er naturlige begrensinger hva 4x4" elementer kan gjøre.

Tar man inn design og plasseringsvennlighet i vurderingen så er det helt ok høyttalere, men heller ikke mer.

Til filmbruk må man ha sub, ellers så skal det ikke mye til før elementene kommer hoppende ut.

Og før noen roper at jeg ikke har brukt god nok elektronikk så prøvde jeg med dCS kilde, og blant annet ML og Mc effektrinn. En god del andre også, men disse ga best resultat.

-Tim

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •