Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 190
    Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene?

Nå når markedet er så urolig som det er og prisene hos de diverse elektronikkjedene går opp, er da det etisk feil av folk å sette opp bruktprisen på det de har kjøpt før det store prishoppet hos f.eks. Hifiklubben?...

Skal man legge prisen sin etter hva ting er verdt per dags dato eller skal man gå etter prisen som man selv har betalt for en vare? Hva syns dere?

Jeg har allerede sett at folk som har kjøpt produkter fra hifiklubben før prishoppet, har justert prisene sine på bruktmarkeder rundt omkring...

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    Skal man legge prisen sin etter hva ting er verdt per dags dato eller skal man gå etter prisen som man selv har betalt for en vare? Hva syns dere?
    En vare er aldri verdt mer enn hva folk er villige til å betale for den. Ser ærlig talt ikke problemet, antar ingen kjøper en vare bare fordi "den er billig i forhold til ny pris"?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Ville du solgt en reciever for 10k hvis noen byr deg 13k kanskje?
    Hvis svaret er ja, sjønner jeg problemstillingen din, og er uenig.
    Hvis nei, forstår jeg ikke problemstillingen heller.

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedet bestemmer prisen - enkelt og greit. Hvis prishopp på HFK gjør at folk vil betale mer for brukt, så er jo det helt i orden - på samme måte som at et evt prisFALL på HFK kan gjøre at selgerne av brukt må sette NED prisen i forhold til hva de hadde tenkt seg.

Det er jo hele poenget med markedsøkonomi:-)

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etikk?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass dere for den mektige Mammon!

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruktprisen på mitt Dali Concept 6 og 1 sett steg med 1000,- kr. den 01.01.09. Har dog ikke lagt dem ut for salg, kanskje jeg skal vente til neste år med å selge dem:-?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at "hva du har betalt for den ny" ikke er relativt ved brukt kjøp\salg, da det er markedet som styrer.

Det er selger som bestemmer pris, og kjøper som avgjør om det blir noen handel. Simple as it gets!

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg mener at "hva du har betalt for den ny" ikke er relativt ved brukt kjøp\salg, da det er markedet som styrer.

Det er selger som bestemmer pris, og kjøper som avgjør om det blir noen handel. Simple as it gets!
    +1
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en person vil bruke oppjustert nypris, er det opp til han...
    Synes selv at det blir feil siden det ikke reelt sett det vedkommende har betalt for produktet. Men, har personen kvittering vil jo dette fort vise seg.
    Hvis ikke kan man alltids høre med vedkommende hvor gammelt "det" er. Er selger usikker kan man regne med at det ikke er nytt.
    Hender jo en og annen gang at prisen blir justert ned og at selger fortsatt holder seg til "gammel" pris.
    Sånn som de utall med Krell Kav400 som har vært til salgs på Finn, HFS og Avtorget. Når det dukker opp 2-3 i uka som blir solgt til den "fantastiske" prisen av 15-16K, ja da kan man fort lukte lunta...

Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Synes selv at det blir feil siden det ikke reelt sett det vedkommende har betalt for produktet.
    Så om en person har kjøpt en gjenstand av en onkel for en slikk og ingenting, skal den selges videre grisebillig fordi han kjøpte den så billig?

Synes en kan gå så langt som å se på dette som med aksjer. En selger jo ikke aksjene for samme pris når aksjeverdien er blitt doblet, selv om en kjøpte de når aksjeprisen var lav.

Pris varen etter hva folket/markedet er villig til å betale - hva du ga for den er irrelevant.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart markedet som bestemmer. Jeg ser at mange er opptatt av å vite om oppgitt nypris på avtorget er det man selv har betalt. Det synes jeg er likegyldig. Jeg gir f.eks. ikke bort arvegods eller premier. Heller ikke bekjentskapspriser eller heldig pruting.

Jeg så også at noen mista litt lysten på Pioneerhøyttalerne etter at de ble solgt til halv pris på messa. Jeg tror det bunner i at "ingen skal tjene på min handel". Skal forresten de få parene som ble kjøpt der selges for halvparten av de andre som står rundt om i norske stuer?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen hevder at markedet bestemmer, selger setter prisen, kjøper avgjør om han vil betale.

Det er både vel og ille - parallellen til boligmarkedet er grei sammenligning.
    Man må spør seg, HVEM setter (les: satt, markedet er tørt nå) prisantydning?
    Jo det er megler, på vegne av selger, som vil oppnå høyest mulig pris.

Megleren bruker andre hus i området, størrelse, beliggenhet og beskaffenhet som verktøy for å sette en pris.
    Når så alle meglere setter prisene kunstig høyt, hva skjer da? Jo, markedet "tror" at prisene skal være slik og kjøpere må finne seg i det.

Skal vi kjøpere akseptere at alle selgere setter prisen på sine B&W CM7 til x-kroner ut fra dagens nypris? Den ene selgeren skjeler til en annonse og setter sin pris omtrentlig lik (alle vil ha mest mulig for sin vare), og den tredje selgeren gjør det samme osv osv

Vi kjøpere bør og MÅ ikke finne oss i en prisøkning fordi nypris er satt opp. Vi skal KREVE dokumentasjon fra selger på nypris når varen ble anskaffet, ikke prisen i dag.

Ville du f.eks gitt ørten tusen mer for en brukt BMW fordi nybilprisen på vogna er steget? Nei, her tar man utgangspunkt i innkjøpspris da bilen var ny og "skriver ned" verdien for alder og km.

Det var mine ikke-mammon-tanker!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonpet55
    Pris varen etter hva folket/markedet er villig til å betale - hva du ga for den er irrelevant.
    Kan nesten ikke være mer uenig, og det er min rett

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er naturlig å sammenligne med hva det koster å anskaffe utstyret i dag. Innkjøpsprisen på en bolig da den var ny...hmm..

Hvis f.eks. staten finner ut at "varevogn" er et latterlig smutthull, og fjerner alle avgiftsletter på dem, vil det ikke være naturlig at også de brukte stiger i verdi?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enig med deg asvaerg!

Markedsøkonomi suger...... markedet bestemmer prisen osv.... En viss moral og etikk skader på ingen måte.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg synes det er naturlig å sammenligne med hva det koster å anskaffe utstyret i dag. Innkjøpsprisen på en bolig da den var ny...hmm..

Hvis f.eks. staten finner ut at "varevogn" er et latterlig smutthull, og fjerner alle avgiftsletter på dem, vil det ikke være naturlig at også de brukte stiger i verdi?
    Boligprissammenligningen min var myntet på kunstig høy prissetting.
    Selvfølgelig stiger boliger i pris, eller de gjorde det. Hva om de synker 30-50 %, hva skal du selge huset for da? Det du gav? Neppe

JEG vil aldri gi x-hundre mer for en ny center fordi nypris har steget dersom centeren ble kjøpt for 2-3 år siden. Og JEG bestemmer om JEG vil kjøpe - heldigvis!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det har du helt rett i, men det er vel litt sånn markedsøkonomien fungerer...

Benq 8720 kostet i sin tid masse penger (50 000+), før den over natta ble en kjempehit til rundt 15 000. Kjedelig for de som kjøpte til full pris, men de får likevel ikke solgt sine brukt for 30 000.

Når nypris på en vare stiger vil de brukte bli mer attraktive (folk vil spare de kronene de kan), og økt etterspørsel gjør at selger kan øke prisen...

Om dette er etisk eller ikke? Tja - si det...

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Så du mener du skal betale ulikt for identisk vare, avhengig av hva selger kjøpte den for i utgangspunktet?

Merkelig holdning spør du meg.. det er da vitterlig varen du kjøper, ikke evt forbindelser/innkjøpsavtaler selger en gang har hatt glede av.

- Wes

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wes
    Så du mener du skal betale ulikt for identisk vare, avhengig av hva selger kjøpte den for i utgangspunktet?

Merkelig holdning spør du meg.. det er da vitterlig varen du kjøper, ikke evt forbindelser/innkjøpsavtaler selger en gang har hatt glede av.

- Wes
    Du får sette deg inn i debatten først.

Du skal kjøpe deg et bruktprodukt.
    Før, dvs for noen dager siden, var den avertert på AVtorget til la oss si 2000,-
    Ny pris ved anskaffelse var la oss si 4000,-

Nå settes prisen opp for ny vare til 5000,-
    Synes DU det er etisk riktig at bruktprisen da går opp med 500,- ?
    Mener DU at varen har økt sin innkjøpspris?

Betalt er betalt!

JEG som kjøper ville ikke finne meg i det og ville da bedt om dokumentasjon på innkjøpspris.
    JEG er sjefen, for det er kjøpers marked. Heldigvis!

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •