Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 190
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HJS
    Mente nok innlegget ditt ja... :-)

Først og fremst - bestem deg for hva du kritiserer. Snakker du om triksing med påstått nypris eller med påstått anskaffelsespris? Hvis en selger lyver om hva han har betalt (anskaffelsespris) er det etter min mening uetisk. Hvis han refererer nypris (og gjerne med en link som dokumenterer det) er det fullstendig uinteressant for kjøper hva han en eller annen gang betalte. Her er det snakk om alternativene "Kjøpe nytt" (til laveste tilgjengelige pris) eller kjøpe brukt (til laveste tilgjengelige pris på et brukt objekt i den tilstand kjøper ønsker). En fin måte å hjelpe hverandre på her inne er for eksempel at folk legger inn kommentarer og en link under bruktannonser hvis de finner en lavere nypris enn selger refererer.

Sammenhengen med planøkonomi finner vi i eksemplet ditt omkring den brukte BMWen. Du forfekter et syn der prisendringer på nye objekter ikke skal få lov til å ha noen effekt på brukte. Det er bare mulig hvis man styrer bruktprisene - ergo planøkonomi.

:-)
    Hvem styrer hva? Jeg har ikke nevnt noen myndighet i noen form, jeg har nevnt markedet. Og i planøkonomien du nevner er det en forutsetning at myndighetene lager et regelverk/minimum/maksimpris.

Jeg har spurt flere ganger om folk ville vært villig til å kjøpe min brukte Focus for en høyere pris i dag enn før jul, dersom ny-bil prisen på Focus har gått opp pr 1/1/09. Ingen har meldt seg, for å si det slik
    Og jeg finner det ikke naturlig at de skal betale mere heller. Den synker bare i verdi, dag for dag, km. for km.
    Men hvis DU finner det greit å betale mere for en fjorårsvare brukt fordi dagens ny pris er gått opp, så er det helt ok for meg.

Jeg ønsket å kommentere prinsippet med ordet "Ny pris" og "ny pris" - les debatten.
    Jeg nevner ikke hva selger ønsker av pris, men hva utgangspunktet er.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reksen
    det blir det samme som at du skaffer deg en leilighet i ett visst strøk i en by til 1,5 mill... 2 år etterpå er den verdt 2 mill sier takstmannen... skal du fortsatt gå ut etter hva du selv betalte og selge den til 1,2 mill fordi den er brukt! :P
    det er forskjell på en invistering og en forbruksvare.

latterlig å sammenligne en leilighet med det denne tråden omhandler.

mvh
    stian

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    det er forskjell på en invistering og en forbruksvare.

latterlig å sammenligne en leilighet med det denne tråden omhandler.

mvh
    stian
    Vel vel - de som kjøpte B&W før jul og som nå skal selge disse ut fra dagens "Ny-pris" tenker kanskje litt investering

(no offence)

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ...Klippet...
    Hvis jeg finner et bruktprodukt som er av interesse og føler det er noe som "skurrer" med "ny pris" så kommer jeg til å be om dokumentasjon - det er min fulle RETT som kjøper.
    Men får jeg lov til å spørre deg hvilken praktisk betydning dette har for deg? Er det ikke viktigere når alt kommer til alt, at du har en viss besparelse på produktet i forhold til å kjøpe det nytt? Hva betyr det da for deg i praksis hva det kostet for f.eks. 1 eller 5 år siden, all den tid produktet har en bestemt pris når du går og kikker i butikken?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjentar til det kjedsommelige:
    min oppfatning av ordet "ny pris" er varens veiledende pris da den ble anskaffet.

Hvis jeg finner et bruktprodukt som er av interesse og føler det er noe som "skurrer" med "ny pris" så kommer jeg til å be om dokumentasjon - det er min fulle RETT som kjøper.
    Jeg har forstått at du mener dette, men du har fortsatt ikke gitt svar på hvorfor du vil ha denne informasjonen eller hva du bruker den til.

Forøvrig vil du like mine salgsannonser, fordi jeg der oppgir ordinær veilledende pris (eller den prisen som står på kvitteringen) (på grunn av kjøpere som deg), samt at jeg oppgir hva laveste pris i markedet er på det tidspunktet jeg legger ut annonsen (til de andre kjøperne) (hvis det er noen forskjell mellom disse to prisene). :-)

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel vel - de som kjøpte B&W før jul og som nå skal selge disse ut fra dagens "Ny-pris" tenker kanskje litt investering

(no offence)
    Hva med de som kjøpte Pioneer høytalere før Elektroworld 2008 ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjentar til det kjedsommelige:
    min oppfatning av ordet "ny pris" er varens veiledende pris da den ble anskaffet.

Dette beviser at du bare er opptatt av janteloven og at du er livredd for at selger skal gjøre et godt salg. Du er så typisk norsk.

Hvis du ikke er villig til å betale det en selger ønsker, ja så lar du være å kjøpe.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Hvis du ikke er villig til å betale det en selger ønsker, ja så lar du være å kjøpe.
    Er ikke værre en det nei.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eriond og Hellnob:

kan dere være så snill å lese starten min hvor jeg forsøkte å påpeke at ved å sette en annen "ny pris" enn det som var faktisk da varen ble anskaffet, er med på å presse bruktprisene opp? Og hvem er tjent med det? Jo, selgere.
    Jeg snakker på vegne av kjøpere.

Ta B&W annonsen som eksempel. Her selges et par fra i fjor med en prisantydning satt ut fra dagens ny-pris. En ny selger av samme høyttaler tenker, "oj, er de verdt så mye...da kan jeg få mere for mine...."
    Og sannelig, sannelig, sier jeg eder - med ett HAR bruktprisen steget.

Fint for selgere, uetisk med tanke på hva varens ny-pris opprinnelig var.

DERFOR er opprinnelig ny-pris interessant for meg. Men hvis jeg er OBS på dette, sjekker kjøpsdato, hva opprinnelig pris var, så ville jeg glatt konfrontert selgeren med dette. Om jeg da kjøper, er opp til selger og hvor langt jeg er villig til å strekke meg for å få den varen (som det kanskje finnes ørten av på markedet)

Kanskje vaskelig å forstå tankegangen til en eldre fyr som meg, men sånn er det nå en gang. Jeg er verken vanskelig, for å si det slik.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Du er så typisk norsk.

Takk, og ja - etnisk norsk

Jeg lar gladelig vær med å kjøpe ja. Og jeg håper flere tenker som meg slik at slike "haier" (beklager uttrykket, men det er brukt tidligere) kan få seg en på.......

(og dette er ikke så veldig alvorlig ment, språket altså)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Hva med de som kjøpte Pioneer høytalere før Elektroworld 2008 ;-)
    De er de aller mest uetiske (som naturligvis havner i den innerste sirkelen i H&%€ete)! De kan selge dem nå, til 60-70% av veilledende og dermed tjene 10-20%.

Nei, forresten - dette er helt greit - så lenge de oppgir veilledende pris på kjøpstidspunktet i annonsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ asvaberg

Men Herre... da mann! Det finnes da ikke noe "uetisk" med det å ville få igjen mest mulig av sine utlegg vel? Særlig innenfor en såpass kostbar hobby som det Hi-fi og video er... Så lenge det finnes personer i markedet som er villig til å kjøpe til en høyere pris enn det du og andre er, så er DE som presser opp bruktprisene. Ikke selgerene... De bare gjør produktet tilgjengelig. Såpass burde en eldre fyr (dine ord) forstå etterhvert

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eriond og Hellnob:

kan dere være så snill å lese starten min hvor jeg forsøkte å påpeke at ved å sette en annen "ny pris" enn det som var faktisk da varen ble anskaffet, er med på å presse bruktprisene opp? Og hvem er tjent med det? Jo, selgere.
    Jeg har lest dette. Og de eneste i verden som kan presse bruktprisene opp er (trommevirvel) KJØPERNE! Ikke selgerne. Selgerne kan sette hvilken nypris, kostpris og prisantydning de vil - det er kjøperen som bestemmer hvilken pris selgeren skal få.

Og ja - det er selgerne som tjener når prisene går opp. Sammen med kjøperne! For for kjøperen (ihvertfall de rasjonelle) har produktet alltid en verdi som er litt høyere enn (eller i verste fall lik) den prisen de betaler.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    @ asvaberg

Men Herre... da mann! Det finnes da ikke noe "uetisk" med det å ville få igjen mest mulig av sine utlegg vel? Særlig innenfor en såpass kostbar hobby som det Hi-fi og video er... Så lenge det finnes personer i markedet som er villig til å kjøpe til en høyere pris enn det du og andre er, så er DE som presser opp brukt prisene. Ikke selgerene, de bare gjør produktet tilgjengelig. Såpass burde en eldre fyr (dine ord) forstå etterhvert

Hva er ønsket pris på de B&W og hvilken pris er de da tatt utgangspunkt i?
    Hva ville de kostet på bruktmarkedet før jul?
    Hva ville DU betalt for dem før jul og i dag?

Ville DU gitt 10000 for dem 21/12/08 ? I så fall ville jeg si: Men Herre... da mann!

I rest my case!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    De er de aller mest uetiske (som naturligvis havner i den innerste sirkelen i H&%€ete)! De kan selge dem nå, til 60-70% av veilledende og dermed tjene 10-20%.

Nei, forresten - dette er helt greit - så lenge de oppgir veilledende pris på kjøpstidspunktet i annonsen
    He he det var de på messa, jeg tenkte på de som kjøpte til veil pris før messa :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og enda verre, hva med de som importerer billig og selger dyrt..
    Nei hvordan skal dette gå

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er ønsket pris på de B&W og hvilken pris er de da tatt utgangspunkt i?
    Hva ville de kostet på bruktmarkedet før jul?
    Hva ville DU betalt for dem før jul og i dag?

Ville DU gitt 10000 for dem 21/12/08 ? I så fall ville jeg si: Men Herre... da mann!

I rest my case!
    Dersom det var slike høyttalere som var drømmen min, og det var de eneste på bruktmarkedet... JA, da ville jeg faktisk betalt 10000 for de og spart totusenfirehundreogettellerannet kroner i forhold til å kjøpe de nye på klubben. Særlig hvis jeg ikke mer enn 10000 å bruke på disse høyttalerene.
    Men jeg hadde vel kanskje kunne funnet på å forbanne meg selv som ikke kjøpte de før jul... Men det er en annen sak igjen.

Syns du at det gjør meg til en sleip fyr som ødelegger for de andre stakkarsene som ikke ønsker å betale så mye?

Edit: 21.12.08 ville jeg ikke kjøpt disse til den prisen nei, men etter prisstigningen er det den nye prisen jeg må forholde meg til. Desverre er jeg ikke i besittelse av en modifisert De Lorean DMC-12. Ikke kjenner jeg noen med en heller

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he det var de på messa, jeg tenkte på de som kjøpte til veil pris før messa :-D
    Jeg så det etter at jeg postet, men synes innlegget mitt var så bra at jeg lot det stå :-D

Og enda verre, hva med de som importerer billig og selger dyrt..

Nei hvordan skal dette gå
    De skal DØ DØ DØ!

Jeg kommer nå til å holde meg borte fra denne tråden, da den livsforlengelsen jeg oppnår fra en del av innleggene ikke er verdt frustrasjonen de samme innleggene skaper.

Newcomer HJS sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bla bla bla...

Hvem styrer hva? Jeg har ikke nevnt noen myndighet i noen form, jeg har nevnt markedet. Og i planøkonomien du nevner er det en forutsetning at myndighetene lager et regelverk/minimum/maksimpris.

Jeg har spurt flere ganger om folk ville vært villig til å kjøpe min brukte Focus for en høyere pris i dag enn før jul, dersom ny-bil prisen på Focus har gått opp pr 1/1/09. Ingen har meldt seg, for å si det slik
    Og jeg finner det ikke naturlig at de skal betale mere heller. Den synker bare i verdi, dag for dag, km. for km.
    Men hvis DU finner det greit å betale mere for en fjorårsvare brukt fordi dagens ny pris er gått opp, så er det helt ok for meg.

Jeg ønsket å kommentere prinsippet med ordet "Ny pris" og "ny pris" - les debatten.
    Jeg nevner ikke hva selger ønsker av pris, men hva utgangspunktet er.
    Ole har fått lov av kona å bruke 10.000 på nye høyttalere. I fjor høst kunne han fått et par nye Asvaberg Audio for kr 9.990. Men, Ole og kona fikk plutselig lyst til å reise til syden, og brukte opp pengene (for en prioritering). Når Ole igjen hadde spart opp 10.000 gikk han i butikken for å kjøpe de nye høyttalerne, og ble veldig skuffet når han oppdaget at prisen hadde gått opp til 11.000.

Siden kona hadde satt en grense på 10.000, siden Ole er en lydig mann, og siden han hadde bestemt seg for akkurat disse høyttalerne bestemte Ole seg for å kjøpe et par brukte...

Per prøvde før jul å selge sine knapt brukte Asvaberg Audio til Jens for kr 9.000, men Jens var ikke villig til å gi mer enn 8.000 - først og fremst fordi Per bare betalt hadde betalt 9.990. Per ble derfor veldig glad når Ole tok kontakt, og tilbød 9.000 for høyttalerne. Han solgte høyttalerne, og var fornøyd med prisen. Ole var også fornøyd, for han hadde spart 2.000.

Sånn virker markedet i virkeligheten også. Både selgere og kjøpere (rasjonelle sådanne) vurderer REELLE alternativer på det tidspunktet transaksjonen skal skje (og da blir historien uinteressant). Derfor stiger også bruktprisene når nyprisen øker, alt annet uendret. Hvis du skal hindre dette er du avhengig av myndighetsstyrte priser - og mitt poeng står seg.

;-)

PS: Hva med å fjerne feltet for NY PRIS på AV Torget, og la kjøperne selv ta ansvaret for å orientere seg i markedet? Da slipper vi å sortere selgerne i etiske og uetiske sådanne...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg så det etter at jeg postet, men synes innlegget mitt var så bra at jeg lot det stå :-D

De skal DØ DØ DØ!

Jeg kommer nå til å holde meg borte fra denne tråden, da den livsforlengelsen jeg oppnår fra en del av innleggene ikke er verdt frustrasjonen de samme innleggene skaper.

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •