Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 190
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dere må mene det dere vil, men det må være lov å ha en personlig mening som tilsier at man ønsker å vite hva ordinær pris for varen var ved anskaffelsestidspunkt for slike brune-og hvitevarer.

Dere vrir og vender på mitt begrep "nypris ved anskaffelse" til alt fra kjempe-rabatt-ved-kjøp og sågar til å ha fått gaven gratis. Det blir for dumt og jeg formoder at dere egentlig vet det selv.

Hva om prisene raser - la oss si at ovennevnte høyttaler om 6 mnd koster 5000 (av en eller annen grunn). Ville dere si at "ny pris" da er 5,10 eller 12 lapper?
    Sannelig om jeg ikke tar mye feil hvis jeg tror at folk da ville finne det etisk forsvarlig å tviholde på prisen man opprinnelig betalte 14januar2008, kr 12.496,- i dette tilfelle; og ikke HFK sin veiledende utsalgspris pr 15jul2009 som i det tenkte tilfelle vil være f.eks 5995,-

Tenk igjennom før dere svarer nå........

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på AVtorget en som skulle selge B&W 683 til 10 000. Før jul kostet disse 7800, var det ikke? Det er urimelig, det finnes ett ord for slike folk, og det er "Hai".

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om prisen på et produkt raser nedover vil jo naturligvis bruktprisen gjøre det samme. Synd for selger, men sånn er det jo bare. Ingen kjøper en brukt komponent dyrere enn nyprisen i butikken. Dette går begge veier, og vanligvis i kjøpers favør. Med andre ord er tiden vi er inne i nå ganske uvanlig.
    Fårstår ikke helt denne diskusjonen........
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er ikke selgers innkjøpspris av spesiell betydning, det som er avgjørende er en kombinasjon av alder/slitasje og besparelse i forhold til dagens nypris.

Hvis jeg pga uvanlig gode kontakter fikk kjøpt en forsterker til kr 5000 (vanlig butikkpris er 8000). Ett år etter et vanlig pris i butikk 10000. Er det da uetisk av meg å legge den ut for salg til 7000?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener dere skal oppgis i nypris ved prisfall? hvis en vare kostet 10.000 ved kjøp og har siden falt i pris slik at dagens utsalgspris er 5000. Tipper selger hadde fått en kommentar eller 2 dersom han hadde oppgitt nyprisen på 10.000 og ønsket pris 5000+? Eller? ...Og Hadde dere skreket like høy om mangel på etikk osv hvis selger hadde oppgitt nypris på 5000? I don't think so. (det hadde nok ikke blitt en debatt om det på 8 sider heller)

Newcomer HJS sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her nådde vi vel et foreløpig lavmål...

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Noen hevder at markedet bestemmer, selger setter prisen, kjøper avgjør om han vil betale.

Det er både vel og ille - parallellen til boligmarkedet er grei sammenligning.
    Man må spør seg, HVEM setter (les: satt, markedet er tørt nå) prisantydning?
    Jo det er megler, på vegne av selger, som vil oppnå høyest mulig pris.

Megleren bruker andre hus i området, størrelse, beliggenhet og beskaffenhet som verktøy for å sette en pris.
    Når så alle meglere setter prisene kunstig høyt, hva skjer da? Jo, markedet "tror" at prisene skal være slik og kjøpere må finne seg i det.

Skal vi kjøpere akseptere at alle selgere setter prisen på sine B&W CM7 til x-kroner ut fra dagens nypris? Den ene selgeren skjeler til en annonse og setter sin pris omtrentlig lik (alle vil ha mest mulig for sin vare), og den tredje selgeren gjør det samme osv osv

Vi kjøpere bør og MÅ ikke finne oss i en prisøkning fordi nypris er satt opp. Vi skal KREVE dokumentasjon fra selger på nypris når varen ble anskaffet, ikke prisen i dag.

Ville du f.eks gitt ørten tusen mer for en brukt BMW fordi nybilprisen på vogna er steget? Nei, her tar man utgangspunkt i innkjøpspris da bilen var ny og "skriver ned" verdien for alder og km.

Det var mine ikke-mammon-tanker!
    Av og til blir jeg skremt over holdningene til folk. Snakk om å forfekte planøkonomi!

Ja, jeg ville gitt "ørten" tusen mer for en brukt BMW hvis nybilprisen hadde steget - fordi jeg hadde vært nødt til det! Når prisen på ny bil øker vil en andel av de bilkjøperne som ville kjøpt nybil før prisøkningen kjøpe bruktbil i stedet. Det betyr at etterspørselen etter bruktbil blir høyere, og derfor vil prisene på bruktbil stige. Enkelt og greit. Og ikke gjenstand for diskusjon.

Dette gjelder selvsagt også for alle andre varer, hifi og hjemmekino inkludert.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet og du er velkommen til å lese igjennom debatten før du utbasunerer deg slik.

Eller mener du kanskje "at vi nådde et foreløpig lavmål" med at du ramler inn i debatten slik?

Jeg forfekter ikke planøkonomi, jeg sier bare at jeg synes det er uetisk å skrive "ny pris" med dagens pris på en vare som hadde en annen "ny pris" da den ble anskaffet - jeg ville altså bruke veiledende utsalgspris ved anskaffelsestidspunkt som "ny pris".
    Hvordan du får dette til å henge sammen med planøkonomi får du ta med deg selv.

Skivebom, vil jeg kalle det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    For min del er ikke selgers innkjøpspris av spesiell betydning, det som er avgjørende er en kombinasjon av alder/slitasje og besparelse i forhold til dagens nypris.

Hvis jeg pga uvanlig gode kontakter fikk kjøpt en forsterker til kr 5000 (vanlig butikkpris er 8000). Ett år etter et vanlig pris i butikk 10000. Er det da uetisk av meg å legge den ut for salg til 7000?
    Hva var veiledende pris da du anskaffet den?
    DET er "ny pris" slik jeg ser det.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat det er bare teit igrunn... for det er det den faktiske varen er verdt som er prisen... hvis forsterkern koster 10 000 ny den dagen han selger så er den jo verdt 7000 kroner uansett om den kostet 5000 for personen eller 8000 veiledende....

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir det samme som at du skaffer deg en leilighet i ett visst strøk i en by til 1,5 mill... 2 år etterpå er den verdt 2 mill sier takstmannen... skal du fortsatt gå ut etter hva du selv betalte og selge den til 1,2 mill fordi den er brukt! :P

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som er opptatt av at "nypris" i annonsen skal være lik selgers kostpris = pris på kvitteringen

1) Hva om selger har kjøpt produktet brukt - er det da hva han betalte eller hva første selger betalte som er "nypris"?

2) Hvorfor er historisk pris relevant informasjon? Hva bruker dere denne prisen til? Hva tenker dere når dere ser historisk pris?

Til alle som har en mening om at pris og etikk har noe med hverandre å gjøre

Kan dere definére ordet "etikk"? Jeg tror dere bruker det og forstår det på en helt annen måte enn en del andre her inne (blant andre meg).

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruktprisen for meg bestemmes veldig enkelt:
    Billigste godt tilgjengelige pris for varen i butikk eller snarere billigste tilgjengelige pris for modellen som er tilsvarende den gamle dersom den har blitt erstattet av en ny modell. Nyere modeller som er priset lavere og er bedre påvirker naturligvis bruktprisen på de gamle. Det samme gjelder dersom et produkt har blitt utrangert teknologisk sett. Dersom modellen er utgått og den ikke har blitt erstattet av noe tilsvarende fra samme produsent, går jeg ut fra hva den kostet før den gikk ut.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bedre å føle at man har spart masse penger i forhold til "nypris" på ett middels produkt enn at noen har "tjent" penger på å selge deg ett helt topp produkt, det dreper jo all kjøpeglede :roll: selv om kjøper får produktet billigere enn det koster i butikken i dag...

Noe mere typisk norsk enn dette skal du lete lenge etter.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan har dere tenkt at dette skal overholdes, greit nok at vi bor i den siste Sovijetstaten og overformynderiet regjerer men nå begynner dette og bli litt for dumt.

Det er kjøper som bestemmer hva han vil betale, betaler du for mye så er det ditt problem, du må bruke hue littegrann før du kjøper og sjekke priser og verdi selv.

Hildrane du for en tråd....

Etikk : Etikk - Wikipedia

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Det er jo bedre å føle at man har spart masse penger i forhold til "nypris" på ett middels produkt enn at noen har "tjent" penger på å selge deg ett helt topp produkt, det dreper jo all kjøpeglede :roll: selv om kjøper får produktet billigere enn det koster i butikken i dag...

Noe mere typisk norsk enn dette skal du lete lenge etter.
    Jeg er helt enig med deg :-) Jeg tror frykten for at noen skal tjene noe på ens kjøp, eller frykten for å ha gjort et "dårlig" kjøp (hvordan nå dette defineres av de som liker historiske priser) er altoverskyggende for en side i denne debatten.

Jeg fremholder følgende: i en kjøpssituasjon for et brukt produkt er historisk pris på dette produktet som nytt, eller fremtidig pris på dette produktet som nytt helt og fullstendig irrelevant. Hvis en mener noe annet, er jeg akademisk interessert i å vite hvorfor, for det er ihvertfall irrasjonelt ut fra all økonomisk teori.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først så skal du KREVE dokumentasjon på prisen som ble betalt for det aktuelle produktet - og det skal da brukes som nypris?
    Nå er det den veilledende prisen på kjøpstidspunktet som er nypris?

Skal du ikke bestemme deg snart?

Uansett mener jeg at prisen som står på kvitteringen ikke har noen annen funksjon enn at den er tall på ett papir. I bestefall kan den brukes i eget regnskap dersom du er av den strukturerte og ryddige typen.
    Det som er avgjørende for korrekt pris er en kombinasjon av tilgjengelighet, stand, alder og aktuell pris man må ut med for anskaffe produktet nytt fra butikk (eller evt tilsvarende dersom det er snakk om utgått modell).
    Dette er vurderinger som hver enkelte kjøper må gjøre opp i mot sin egen økonomi og sitt eget verdisyn. For noen er det kanskje greit å spare 10% i forhold til å kjøpe nytt dersom det er snakk om ett produkt som er ubetydelig forringet eller slitt. Andre vil igjen spare mer før de vurderer brukt kjøp kontra nytt.

Jeg har aldri helt forstått dette "pris-politiet" som så tydelig trer frem her på Avforum. I mange tilfeller så kommer folk "skrålende" dersom det ikke er minimum 50% avslag i forhold til billigste nettbutikk der og da... Hvorfor det egentlig?
    Jeg er helt med på at det bør sies ifra dersom det er opplagte forsøk på svindel eller andre helt urimelige betingelser. Men dersom selger har satt en vel optimistisk pris i forhold til de tidligere nevnte faktorer, medfører det som regel bare at produktet ikke blir solgt, eller at prisen etterhvert blir justert ned til ett nivå der en evt kjøper syns det blir en grei oppveiing mot å kjøpe det nytt.

Konklusjonen min blir ihvertfall som følgende: Det som er det viktigste å opplyse om er billigste pris i butikk på det tidspunktet annonsen legges ut, for det er mot denne du som kjøper må avgjøre om dette er ett godt kjøp eller ikke

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Konklusjonen min blir ihvertfall som følgende: Det som er det viktigste å opplyse om er billigste pris i butikk på det tidspunktet annonsen legges ut, for det er mot denne du som kjøper må avgjøre om dette er ett godt kjøp eller ikke
    Enig med deg i det meste, men det er da ikke selgers jobb og lete rund etter den laveste prisen ?
    Det må da være opp til kjøperen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt problemet her. Personlig så synes jeg ikke at det er noe forhold mellom pris og etikk ??

Hva man får for et produkt er det markedet som avgjør. Uannsett om det er nye eller brukte produkter. Hva slags info selger velger å oppgi i annonsen bestemmer han selv.

Så lenge selger ikke lyver om produktet, prøver å skjule vesentilge feil, eller driver med annen type svindel, så kan han forlange hva han vil. Om han får solgt produktet er en annen sak, hehe.

Newcomer HJS sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva du egentlig har skrevet...

Velkommen til forumet og du er velkommen til å lese igjennom debatten før du utbasunerer deg slik.

Eller mener du kanskje "at vi nådde et foreløpig lavmål" med at du ramler inn i debatten slik?

Jeg forfekter ikke planøkonomi, jeg sier bare at jeg synes det er uetisk å skrive "ny pris" med dagens pris på en vare som hadde en annen "ny pris" da den ble anskaffet - jeg ville altså bruke veiledende utsalgspris ved anskaffelsestidspunkt som "ny pris".
    Hvordan du får dette til å henge sammen med planøkonomi får du ta med deg selv.

Skivebom, vil jeg kalle det.
    Mente nok innlegget ditt ja... :-)

Først og fremst - bestem deg for hva du kritiserer. Snakker du om triksing med påstått nypris eller med påstått anskaffelsespris? Hvis en selger lyver om hva han har betalt (anskaffelsespris) er det etter min mening uetisk. Hvis han refererer nypris (og gjerne med en link som dokumenterer det) er det fullstendig uinteressant for kjøper hva han en eller annen gang betalte.

Her er det snakk om alternativene "Kjøpe nytt" (og da for de fleste helst til laveste tilgjengelige pris) eller "Kjøpe brukt" (til laveste tilgjengelige pris på et brukt objekt i den tilstand kjøper ønsker). Skulle vi da oppdage noen som prøver å villede folk er det jo en fin måte å hjelpe hverandre på her inne at folk legger inn kommentarer og en link under bruktannonser hvis de finner en lavere nypris enn selger refererer.

Sammenhengen med planøkonomi finner vi i eksemplet ditt omkring den brukte BMWen. Du forfekter et syn der prisendringer på nye objekter ikke skal få lov til å ha noen effekt på brukte. Det er bare mulig hvis man styrer bruktprisene - ergo planøkonomi. I markedsøkonomi fungerer det på den måten jeg beskrev.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjentar til det kjedsommelige:
    min oppfatning av ordet "ny pris" er varens veiledende pris da den ble anskaffet.

Hvis jeg finner et bruktprodukt som er av interesse og føler det er noe som "skurrer" med "ny pris" så kommer jeg til å be om dokumentasjon - det er min fulle RETT som kjøper.

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •