Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 190
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1

Bruk 1 time av livet ditt til å se denne filmen:
    Money As Debt
    Det har jeg faktisk gjort allerede, d.v.s. jeg har sett nesten hele. Verden fungerer ikke slik som det framstilles i denne filmen. DnB NOR har ikke lov til å "generere" penger - hadde de det, hadde ikke interbankrenta vært så høy som den var en periode for da kunne jo bankene laget penger selv i stedet for å låne dem.

Sentralbanker genererer derimot penger, og noen trykker mer enn andre (f.eks. USA, eller ekstremt: Zimbabwe), med varierende grad av suksess.

Men vi trenger ikke starte en lang diskusjon om monetære systemer i denne tråden...;-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vel si meg enig med de to-tre første som svarte. Jeg forstår ikke problemstillingen og forstår ikke at det har vært mulig å diskutere dette over 7 sider.

Korrekt markedspris er den høyeste prisen du klarer å få i markedet.

At f.eks asvaberg synes jeg er teit fordi jeg selger en ting dyrere enn han synes han burde betale for det er jo totalt irrelevant så lenge noen andre i markedet er villig til å betale det.

Hvis en vare f.eks blir vanskeligere å få tak, eller blir dyrere å kjøpe ny - vil naturligvis markedsprisen stige.

Igjen - skjønner ikke diskusjonen Det er jo lov å drømme om at alle er "snille" og selger til kardemommepris, men da lever man i sin egen lille verden spør du meg

EDIT: Det er fair nok å si at man bør oppgi korrekt nypris på det spesifike objektet som selges, men igjen er ikke dette spesielt relevant for korrekt pris. Hjelper kjøper lite at jeg fikk tak i en høyttaler til 9000 ny i fjor, hvis den nå koster 13000 ny vil markedet sannsynligvis betale 7000 brukt selvom dette er dyrt basert på min opprinnelige nypris .
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    EDIT: Det er fair nok å si at man bør oppgi korrekt nypris på det spesifike objektet som selges, men igjen er ikke dette spesielt relevant for korrekt pris. Hjelper kjøper lite at jeg fikk tak i en høyttaler til 9000 ny i fjor, hvis den nå koster 13000 ny vil markedet sannsynligvis betale 7000 brukt selvom dette er dyrt basert på min opprinnelige nypris .
    Godt du endelig fant ut hva mitt poeng i denne 7-sideren var da, med din "edit".

Rett skal være rett - hva var veiledende butikkpris på varen på det tidspunkt DU kjøpte varen - det jeg vil si er å betrakte som "ny pris". Verre er ikke min "kardemommebytankegang".

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Godt du endelig fant ut hva mitt poeng i denne 7-sideren var da, med din "edit".

Rett skal være rett - hva var veiledende butikkpris på varen på det tidspunkt DU kjøpte varen - det jeg vil si er å betrakte som "ny pris". Verre er ikke min "kardemommebytankegang".
    Siden det er 7 sider her så var det ikke bare jeg som var treg i nøtta. Men for å konkludere:

Å si at høyttaleren kostet 13000 ny hvis du bare betalte 9000 er uetisk.

Å selge høyttaleren til en markedspris som reflekterer at høyttaleren i praksis nå koster 13000 ny på tross av at du i din tid bare betalte 9000 er ikke uetisk.
    --
    Thorbjørn

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

baktanker kanskje??

tror egentlig bare at vår venn fra kristiandsand skal selge masse varer selv utover våren nå..han har jo lagt et lite press på seg selv ang. brukt priser...ser vi en ny kjøpmann med ambisjoner her om å være billigst kanskje... :mrgreen
    ble ikke lei meg når jeg snart vurderer salg av mine 804s i hvertfall..lett å selge til "gammel markedspris" pris da skulle jeg tro..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Å si at høyttaleren kostet 13000 ny hvis du bare betalte 9000 er uetisk.

Å selge høyttaleren til en markedspris som reflekterer at høyttaleren i praksis nå koster 13000 ny på tross av at du i din tid bare betalte 9000 er ikke uetisk.
    Korrekt!
    AVtorget bør kanskje endre betegnelsen "Nypris:" til "Nypris ved anskaffelse".

Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    tror egentlig bare at vår venn fra kristiandsand skal selge masse varer selv utover våren nå..han har jo lagt et lite press på seg selv ang. brukt priser...ser vi en ny kjøpmann med ambisjoner her om å være billigst kanskje...
    Nice try! Men jeg kommer ikke til å selge noe med det nærmeste.
    Men skulle jeg gjøre det, så vil "nypris" garantert være det varen kostet ved anskaffelse.
    Hva jeg til syvende og sist ville få for varen er opp til markedet. Normalt verditap avhenger av alder, slitasje og evt. skader/"riper i lakken".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke vitsen med å kjøpe brukt det at man får varen billigere enn dersom man kjøper varen ny? I såfall er det naturlig å ta ugangspunkt i varens pris på dagens dato når man forhandler om bruktpris. Se også på "etikken" i motsatt tilfelle. Jeg kjøpte en receiver for 9999,- for 1 år siden. Nå får man den ny for 6000,-. Jeg tror ikke det finnes så mange kjøpere som gir meg en bruktpris i forhold til 9999,- på "etisk" grunnlag. Vil du si at en kjøper er uetisk dersom han kun er villig til å gi meg en bruktpris ut i fra 6000?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uetiske kjøpere er vel de som er omtalt herinne i andre tråder; de som har blitt enige med selger om en handel, men som ikke gjør opp for seg.

En som pruter er ikke nødvendigvis uetisk - det kommer an på hvor lavt budet er. Skambud oppfattes av noen som uetisk.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uetiske kjøpere er vel de som er omtalt herinne i andre tråder; de som har blitt enige med selger om en handel, men som ikke gjør opp for seg.

En som pruter er ikke nødvendigvis uetisk - det kommer an på hvor lavt budet er. Skambud oppfattes av noen som uetisk.
    Skambud er egentlig frekkt, men har skaffet meg ganske mye utstyr ved å gi skambud eller bare veldig VELDIG lave bud! :-?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe uetisk ved et godt kjøp. Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Tviler på at du holdt en pistol mot tinningen til selgeren da du kom med ditt lave bud og ergo var det opp til ham å si ja/nei.

Minner om denne definisjonen av salg (nei ikke salg som i utsalg, men generelt):
    "Salg er å hjelpe kunden til å ta en avgjørelsen som er positivt for begge parter".

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok ikke jeg som var trådstarter....... ops:
    ..ser man dèt.. hehe. Men aktiv er du i hvert fall ops:

Newcomer the sprit sound sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

angående salg av brukt utstyr nå

se her! her har vi en som har tenkt og benytte seg av at HI-FIklubben har satt opp prisene

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/42123

'hva tror vi om dette?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av the sprit sound
    se her! her har vi en som har tenkt og benytte seg av at HI-FIklubben har satt opp prisene

'hva tror vi om dette?
    Jeg synes det blir litt feil å henge ut spesifikke personer, men på en generell basis tror jeg hverken det ene eller det andre; mannen har satt en pris og da får det være opp til alle interresserte om de vil betale denne summen eller ikke. Verre enn det er det ikke. Etikk sier du? Hvis man selv ikke er interessert i denne varen; hvorfor byr seg? Det har alltid vært, er og vil alltid være et kjøpers marked. Folk vil alltid ha sine synspunkter rundt dette temaet med etikk, men som det har blitt påpekt flere ganger i denne tråden så er en vare verdt det en kjøper er villig til å gi.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

'hva tror vi om dette?
    Hvorfor ikke, viss noen er interessert i å spare 2500,- så er det en ærlig sak det...
    Men personlig tror jeg de fleste har "problemer" med å ville betale det beløpet, hadde prisen vært "normal" ville nok folk flest følt at de hadde gjort en meget god handel og varen kan kjapt bli omsatt. Spennende å se hva som skjer ihvertfall :-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

'hva tror vi om dette?
    Denne annonsen er nå behørig kommentert av undertegnede (følg linken)

Førvrig har ikke priser (på noe som helst) noe som helst med etikk å gjøre. En høy pris er ikke mindre etisk enn en lav pris, og en prisøkning er ikke mindre etisk enn en prisnedsettelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst stiller jeg meg bak Skrotnisse som ikke synes vi skal henge ut enkeltpersoner på dette forumet. Det er i all fall ikke etisk.

Hva noen vil selge for er helt og holdent opp selger selv. Eller er det noen er som påberoper seg rollen som ansvarlig bruktpris myndighet her inne? Det er tull å kritisere noen for en pris de ønsker seg. Anser du et kjøp som en dårlig deal så er det et fritt land: la være å benytt deg av det. I dette tilfellet er det mulig å spare 2500,- i forhold til butikkpris. At selger faktisk ikke taper en døyt på det er vel ikke noe som andre trenger å bekymre deg over.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref. den lange debatten herinne, så går etikken for min del på hva som er riktig å sette som "ny pris".

I annonsen står dette:
    Nypris: 12.496
    Alder: ca. 6 mnd
    Dato lagt inn Ons 14 Januar, 2009

Altså må vi regne med at de er anskaffet ca juni08 og i min etiske verden er altså nypris det som var HFK sin veiledende utsalgspris i juni 2008.

Om noen vil betale 10 lapper i dag for disse, er opp til markedet og den enkelte kjøper. Det er ikke noe uetisk å sette den prisantydningen.

Verre er det ikke

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært diskutert i det uendelige tidligere. Kjøper har ingen mulighet for å gå 6, 12 eller 1.200 måneder tilbake i tid å handle den aktuelle varen. Derfor må nypris sannelig min hatt være hva det koster å kjøpe denne varen ny - I DAG. Og så må kjøper gjøre seg opp en mening om den rabatten selger tilbyr i forhold til (DAGENS) nypris reflekterer den eventuelle slitasjen på produktet.

Hva selger en gang i tiden betalte for produktet er irrelevant for kjøper.

Hva om selger fikk produktet i gave? Skal nyprisen oppgis til null? Er dette relevant for kjøper?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Dette har vært diskutert i det uendelige tidligere. Kjøper har ingen mulighet for å gå 6, 12 eller 1.200 måneder tilbake i tid å handle den aktuelle varen. Derfor må nypris sannelig min hatt være hva det koster å kjøpe denne varen ny - I DAG. Og så må kjøper gjøre seg opp en mening om den rabatten selger tilbyr i forhold til (DAGENS) nypris reflekterer den eventuelle slitasjen på produktet.

Hva selger en gang i tiden betalte for produktet er irrelevant for kjøper.

Hva om selger fikk produktet i gave? Skal nyprisen oppgis til null? Er dette relevant for kjøper?
    Jeg er helt enig... man ser jo også dette igjen og igjen når prisen(e) har falt på et produkt, da får folk som oppgir nypris (den gang) så hatten passer fordi en eller annen nettbutikk nå er billigere, eller varen har vært på tilbud/kampanje!

Dagens nypris er relevant, jeg kan ikke skjønne at den kan diskuteres

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste nærliggende å oppgi i nypris er det man selv betalte. Så kan man heller gi tilleggsinformasjon om hva laveste nypris er i dag eventuelt den gang man kjøpte. Hva ny pris er i dag hos billigste forhandler kan jo enhver selv sjekke på internett som regel. Normalt bør en ved bruktsalg få med opprinnelig kvittering fra da produktet var nytt og det er der nyprisen på den aktuelle varen vil fremgå. Nyprisen på ethvert produkt er unikt.

Når så den som handler brukt skal vurdere alt dette totalt så kan det jo tenkes at noen i mindre grad ønsker å prute om selger kan dokumentere at nyprisen var høy. Andre igjen vil kanskje mye mer skjele til hva som er typisk bruktpris.

Alt annet likt skulle man ellers tro at om leverandør fortsatt selger produktet i dag og prisen ut til kunde i snitt settes opp, så vil også dette øke bruktprisen i varierende grad.

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •