Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 190
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Noen hevder at det er etisk riktig å be om høyere pris på et brukt produkt fordi prisen ny-i-dag har steget. Det mener jeg ikke er etisk riktig. Man skal ta utgangspunkt i prisen man opprinnelig betalte for varen.
    Hva skal være avgjørende hvis prisene går ned da? Vil du fortsatt ta utgangspunkt i opprinnelig nypris?

Frode

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Hva skal være avgjørende hvis prisene går ned da? Vil du fortsatt ta utgangspunkt i opprinnelig nypris?

Frode
    Hva som var ny-pris da du kjøpte varen - det er ikke vanskeligere enn det.
    Går prisen ned, ja så er det jo et "problem" for selgeren.

Men jeg ser(leser) at jeg møter mye motstand her, så la oss heller si at vi er uenige om etikken og så lar vi denne ligge. Interessant tråd som har gitt oss en fin ordveksling.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da tror jeg at jeg ville studert dine bruktannonser med argusøyne, hvis jeg var interessert i et av dine produkter - det er min makt.....
    Selvsagt kan du gjøre det :-)
    Nå er det nå bare slik at det er markedet som avgjør, selger har en grense og kjøper like så. Er det flere interessenter på en vare (eller selgere av samme produkt, for den saks skyld) vil dette kunne påvirke den endelige salgs-prisen. Dog regner jeg med at forskjellene vil bli relativt begrenset da de fleste følger noenlunde med på markedet og har en viss formening om hva de er villige til å selge for eller betale for en vare.

Jeg synes heller ikke det er mer "uetisk" å sette opp veil. bruktpris på varer som har gått opp i nypris, enn det er å prute på varer...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man tar Midgards monoblokker som eksempel - de steg jo en del i pris.

Her synes jeg at det er greit å betale litt mer for et par blokker som ble kjøpt nye etter prisstigningen. Skjønner jo at selger vil ha litt igjen for sin investering.

Derimot så synes jeg ikke det samme om selgeren som handlet før prisstigningen.

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man antar at tilbud <-> etterspørsel styrer markedet så er ingen oppgitt nypris uetisk da det ikke er tilbudsgivers ansvar å legge grunnlaget for kjøpers vurdering av den helhetlige verdien på varen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som var ny-pris da du kjøpte varen - det er ikke vanskeligere enn det.
    Går prisen ned, ja så er det jo et "problem" for selgeren.

Men jeg ser(leser) at jeg møter mye motstand her, så la oss heller si at vi er uenige om etikken og så lar vi denne ligge. Interessant tråd som har gitt oss en fin ordveksling.
    Eksempel!
    Hvordan vil du vurdere deg fram til en rimelig bruktprisen på et strøkent par B&W DM683 i sort, ca. 1 år gammelt?
    Info:
    *Nypris i dag er 12646,-
    *Nypris da jeg kjøpte de var 9998,-
    *Kampanje i kirsebær utførelse var 7998,- (?)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Eksempel!
    Hvordan vil du vurdere deg fram til en rimelig bruktprisen på et strøkent par B&W DM683 i sort, ca. 1 år gammelt?
    Info:
    *Nypris i dag er 12646,-
    *Nypris da jeg kjøpte de var 9998,-
    *Kampanje i kirsebær utførelse var 7998,- (?)
    Hvis du skulle annonsere disse, ville jeg satt "ny pris" 9998,-. Så får du som selger vurdere hva verditapet er og sette en forventet bruktpris.
    Om du fikk en god pris, et godt kjøp, eller varen i gave av en god venn - skal ikke influere hva varen kostet ut til markedet ny da du anskaffet den.

Sagt på en annen måte:
    mine ørepropper som jeg kjøpte for £0,99 på e-bay hadde en ny-pris hos Spaceworld på 498,- på den tiden.
    Jeg hadde hatt god samvittighet til å sette "ny pris" 498 og ikke 10.....

En god handel skal ikke straffes, men ny-pris skal være ny-pris ved anskaffelsestidspunkt.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant denne på "HiFiklubben prisene..." tråden:

Har kikket litt på VM ACOUSTICS hyllesystem.

Den med 3 hyller kostet vel 1400-1500kr. Fant en på Finn til 600kr, men nå som HiFiklubben har satt opp prisen på samme hylle til 1838 kr spratt hylla på Finn opp til 1100kr gitt.

Høye butikkpriser = Høye bruktpriser

Så folket herinne mener at de brukte hyllene plutselig er verdt 500 kr mer...
    Selvsagt er de det... Så fremt du ikke får tar i de en annen plass billigere er de verdt 1838 kroner.
    Blir som å kjøpe en aksje som stiger i verdi
    Man velger selv om man vil handle brukt. Jeg har ingen betenkeligheter med selgere som opererer slik.

Hvis jeg kjøper en dings til 5000,- og prisen stiger til det dobbelte etter en tid hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å solgt den for fortjeneste.
    Om jeg hadde oppgitt nypris hva skulle kjøper ha gjort med den? Syte og klage uten å komme noen vei? Han får jo ikke tak i den noe billigere uansett...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aksjer og brukt AV utstyr - det er vel å trekke sammenligningen vel langt.....

Men du kan få kjøpe Focus'en min - den kostet brukt ca 140000 før jul, men siden nybil-prisen har steget 30000 (la oss si det), så er dessverre bruktprisen steget tilsvarende......

Aprospos: Tross mye uenighet her i tråden, så er det fantastisk at alle holder en god tone. Flott! Måtte alle kabeltråder lære av dette

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aksjer og brukt AV utstyr - det er vel å trekke sammenligningen vel langt.....

Men du kan få kjøpe Focus'en min - den kostet brukt ca 140000 før jul, men siden nybil-prisen har steget 30000 (la oss si det), så er dessverre bruktprisen steget tilsvarende......
    I et marked med mangel på objekter så ville det selvsagt fungert sånn som du antyder over. Sett bilen din på en låve og håp at den blir ettertraktet om 40 år og du vil kunne få en god pris på den...

Bruktbil er dessuten lite sammenligbart med brukt hifi/elektronikk. Hvorfor sammenlikner du ikke med bolig der alle aksepterer vanvittige fortjeneste på brukte objekter? ;-)

Bruktbiler er dessuten utsatt for enormt slitasje og aldring av komponenter (og der har deleprisen steget med 15% siste 2 mnd der også he he). Brukt hifi og høyttalere er lagt mindre vedlikehodskrevende. Heldigvis.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross

Er for øvrig med på mye av det du skriver Esp1 - vil bare si at subprime ikke er den eneste "årsaken" til finanskrisen, dog var det der snøballen begynte å rulle...
    Hele systemet er laget slik at det må kollapse fra tid til annen.

Hva er penger?

Penger = gjeld.

Ute gjeld eksisterer ikke penger.

"Fellen" i systemet er at du må betale tilbake mer penger enn du låner (renter = prisen på penger). Disse rentepengene må komme fra et sted, ergo må først andre låne disse pengene og du må få tak i de for å betale de inn pyramiden igjen.

Det eneste som begrenser hvor mye penger som er i omløp er hvor stor den totale gjelden er!

Bruk 1 time av livet ditt til å se denne filmen:
    Money As Debt

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skulle annonsere disse, ville jeg satt "ny pris" 9998,-. Så får du som selger vurdere hva verditapet er og sette en forventet bruktpris.
    Om du fikk en god pris, et godt kjøp, eller varen i gave av en god venn - skal ikke influere hva varen kostet ut til markedet ny da du anskaffet den.

Sagt på en annen måte:
    mine ørepropper som jeg kjøpte for £0,99 på e-bay hadde en ny-pris hos Spaceworld på 498,- på den tiden.
    Jeg hadde hatt god samvittighet til å sette "ny pris" 498 og ikke 10.....

En god handel skal ikke straffes, men ny-pris skal være ny-pris ved anskaffelsestidspunkt.
    Jeg synes du motsier deg selv her. Hvis du setter nypris på en vare til 498,- du selv har betalt 10,- for, er jo det ikke i tråd med det du selv hardnakket har uttalt deg om tidligere... bevis i form av kvittering osv!

Hvem sier at nypris skal være henvist til ansaffelsestidspunktet? Snu på flisen da, hva når noe plutselig går ned 50% i nypris i forhold til anskaffelses-prisen? Er varen liksom mer verdt enn en vare som ble kjøpt billigere, fordi den var dyrere som ny og da i tillegg eldre? Skal man gå utifra laveste nypris i markedet eller anskaffelsesprisen? ...tenk, dette sier seg selv ;-)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg synes du motsier deg selv her. Hvis du setter nypris på en vare til 498,- du selv har betalt 10,- for, er jo det ikke i tråd med det du selv hardnakket har uttalt deg om tidligere... bevis i form av kvittering osv!
    Feil feil feil - jeg har hele tiden hardnakket hevdet at ny-pris ved anskaffelse skal være retningsgivende når man legger en vare ut for salg. Tror du meg ikke, så les igjennom innleggene en gang til.

Varer som plutselig får en "halvering" av ny-pris heter "salg". Og i ditt tilfelle var tilbudprisen du gav din gevinst. Ny-pris den gang var 9998 og kan ikke bestrides. Det er dokumentasjonen.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvis man tar Midgards monoblokker som eksempel - de steg jo en del i pris.

Her synes jeg at det er greit å betale litt mer for et par blokker som ble kjøpt nye etter prisstigningen. Skjønner jo at selger vil ha litt igjen for sin investering.

Derimot så synes jeg ikke det samme om selgeren som handlet før prisstigningen.

Det jeg ikke forstår her, er at 2 helt like varer, produsert samtidig og kanskje solgt til sluttkunde samme dag, skal kunne ha forskjellig verdi brukt, basert på hva selgere en gang har tjent på dem... Venus og Mars...

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som at denne tråden er i mot asvabergs holdninger. Heg tror imidlertid at hans henvist var å berike temaet med flest mulige meninger, og dèt har vi jo lykkest med! Så alt er såre vel!!!!

Takk asvaberg for en nyttig tråd!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    For all del. Uten diskusjoner kommer vi ingen vei. Jeg kommer ihvertfall i fremtiden å oppgi min pris, dengangs nypris og dagens nypris. Hvis mulig da, ikke alltid enkelt å finne. Liker uansett å være en "ærlig" selger..

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er etisk riktig å sette opp bruktpris hvis nypris går opp får være opp til hver enkelt. Markedet bestemmer uansett, har du en kurant vare, får du en god pris. SVS er et godt eksempel på det, veldig høye bruktpriser pga et populært produkt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Var nok ikke jeg som var trådstarter....... ops:

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok ikke jeg som var trådstarter....... ops:
    Uansett så har dette vært en meget intressant tråd! mye bra meninger!

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sakt av flere her i tråden, prisen på en vare ny eller brukt vil være en kombinasjon av to ting, etterspørsel og tilgjengelighet.
    Så kan en begynne og definere hvilke elementer som skaper de to overnevnte :wink:

Selgere vil altid justere prisen utifra etterspørsel, det er ikke noe galt i det

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •