Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 190
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    fant denne på "HiFiklubben prisene..." tråden:

Har kikket litt på VM ACOUSTICS hyllesystem.

Den med 3 hyller kostet vel 1400-1500kr. Fant en på Finn til 600kr, men nå som HiFiklubben har satt opp prisen på samme hylle til 1838 kr spratt hylla på Finn opp til 1100kr gitt.

Høye butikkpriser = Høye bruktpriser

Så folket herinne mener at de brukte hyllene plutselig er verdt 500 kr mer....

Min Focus har steget i pris, nybilpris, så da kan jeg kanskje regne med å få x-tusen mere for den brukt nå enn om jeg hadde prøvd å selge den for noen mnd siden...... I'm happy...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    hehe - på den annen side; hadde et slikt system vært innført på eiendomsmarkedet for 10-15 år siden så hadde nok noen sittet med en bedre magefølelse enn i dag - og noen få spekulanter hadde vi vært foruten
    ..og vi hadde lagt bak oss en periode med svartebørsmarked, penger og annet under bordet samt sannsynligvis en endeløs boligkø i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger - for å nevne noen steder!

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ja det er jo blitt slik at man selvsagt skal sørge for å å maksimalt for sin vare - gjerne manipulere litt og noen vite løgner - så lenge man ikke bryter loven så er det greit!

Hvis man nå kunne tenke seg å selge sitt produkt rimelig fordi man selv gjorde en god deal så er man jo dum!

Som i Oliver Stones parodi "Wall Street" - Gordon Gekko: "Greed is good!"

Det er jammen flott med markedsøkonomi - de fattige landene har selvsagt ikke råd til medisiner - men det har jo vi :-D Så fint!!!!

Egentlig så har eg ikke noe imot at markedet selv bestemmer - problemet er at vi ser opptil og belønner griskhet - skulle man ha litt moral og etikk så er man dum!
    Så faktisk 'Wall Street' og Mr.Gekko for ørtene gang et par dager siden, og jeg liker virkelig handlingen, men teorien blir bare for drøy..

Her snakker vi karismatisk djevelskap på sitt ypperste. La folk tro èn ting, og dernest gjør noe annet.

Jeg er for frie markedskrefter, men de må reguleres fra et høyere hold etter min mening. Det må være logiske rammer rundt det èn holder på med - frihet under ansvar!

Hadde gutta boys i 'Wall Street' hatt rammer i utgangspunktet så hadde de nok ikke havnet i kasjotten alle sammen.

80-tallets 'store' krise var etter min mening ikke så fordømt stor (i historisk sammenheng), og den var mer et feiltrinn inn i 'juksemakernes rike' enn en reell krise.

I dag har vi sett (og vil se) resultatene av en reell krise i finansmarkedet. Hovedtyngden må bankenes liberale utlånspolitikk ta denne gangen. At folk får lån som vanskelig lar seg betjene i motgangstider er uakseptabelt. En slik holdning fører til total kollaps da det jo rammer store deler av selve befolkningen privat.

Folk har naturligvis latt seg blende av bankenes medvillighet til boliglån spesielt. De fleste stoler på banken sin, for å si det sånn..

Dette var en liten avsporing, men men...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius

Folk har naturligvis latt seg blende av bankenes medvillighet til boliglån spesielt. De fleste stoler på banken sin, for å si det sånn..
    Da er det jo folkets skyld, ikke bankene. Kanskje skolevesenet, som informerer folket..

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Irrterende tråd...

Om ikke bruktprisen skal styres av butikkprisen pdd, hva skal den da styres av? Hva man betalte for produktet i går er klinkende likegyldig. Det er hva det er verdt nytt i dag som gir utgangspunkt for bruktprisen.

Når nyprisen på et AVprodukt går ned går bruktprisen ned, enten det dreier seg om å tømme lageret, erstatte produktet eller ett rent tilbud. (& VICA VERSA)

Når nå økonomien og nyprisene forandrer seg globalt, er det ikke da naturlig at bruktprisene forandrer seg??

UANSETT, det eneste og alene som bestemmer prisen på et produkt (nytt eller brukt), er etterspørselen i markedet... Den igjen styres stort sett av behov, tilgjengelighet og lommebok.

Mixen av ordene etikk og økonomi er vel strengt tatt så polarisert som det kan bli og vil aldri møtes, akkurat som nord og sør på planeten vår 8)

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etikk og økonomi er bare bullshit.
    Får du solgt en vare for eks antall kr så gjør du det.Ser at min PS3 går for rundt 7-8000 kr hvis noen er interessert så send en mail.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogema
    Får du solgt en vare for eks antall kr så gjør du det.Ser at min PS3 går for rundt 7-8000 kr hvis noen er interessert så send en mail.
    Men er ikke ps3'en din verd de pengene for deg uansett? ;-)

Jeg for min del nekter å selge 60gb ps3'en min uansett pris, da måtte jeg jo kjøpt meg en av dagens drittmaskiner... That is NEVER gonna happen! :roll:

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sette deg inn i debatten først.

Du skal kjøpe deg et bruktprodukt.
    Før, dvs for noen dager siden, var den avertert på AVtorget til la oss si 2000,-
    Ny pris ved anskaffelse var la oss si 4000,-

Nå settes prisen opp for ny vare til 5000,-
    Synes DU det er etisk riktig at bruktprisen da går opp med 500,- ?
    Mener DU at varen har økt sin innkjøpspris?

Betalt er betalt!

JEG som kjøper ville ikke finne meg i det og ville da bedt om dokumentasjon på innkjøpspris.
    JEG er sjefen, for det er kjøpers marked. Heldigvis!
    Du er bare en liten del av markedet.

Det er klart at når nyprisen går kraftig opp så vil også verdien på bruktmarkedet øke betraktelig. Det er jo helt logisk.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så faktisk 'Wall Street' og Mr.Gekko for ørtene gang et par dager siden, og jeg liker virkelig handlingen, men teorien blir bare for drøy..

Her snakker vi karismatisk djevelskap på sitt ypperste. La folk tro èn ting, og dernest gjør noe annet.

Jeg er for frie markedskrefter, men de må reguleres fra et høyere hold etter min mening. Det må være logiske rammer rundt det èn holder på med - frihet under ansvar!

Hadde gutta boys i 'Wall Street' hatt rammer i utgangspunktet så hadde de nok ikke havnet i kasjotten alle sammen.

80-tallets 'store' krise var etter min mening ikke så fordømt stor (i historisk sammenheng), og den var mer et feiltrinn inn i 'juksemakernes rike' enn en reell krise.

I dag har vi sett (og vil se) resultatene av en reell krise i finansmarkedet. Hovedtyngden må bankenes liberale utlånspolitikk ta denne gangen. At folk får lån som vanskelig lar seg betjene i motgangstider er uakseptabelt. En slik holdning fører til total kollaps da det jo rammer store deler av selve befolkningen privat.

Dette var en liten avsporing, men men...
    Neppe. Bankene skal tjene penger og får å klare det så må de faktisk låne ut penger. Dessto mer de låner ut dessto mer tjener de. Så enkelt er det!

Dette startet i USA der hele økonomien om mulig i enda større grad er basert på lånt forbruk enn her. Kredittkodrt i tusenvis slik at du kjøpe alt du trenger nå og betale i morgen en gang.

Det hele begynte med såkalte sub-prime lån til folk uten hverken inntekt, jobb eller formue. Basert på at prisen på boligmarkedet bestandig vil øke fant ingen det risikofylt å låne ut masse til folk som egentlig ikke hadde råd til en sånn bolig. Gikk det til ******* regnet bankene med å kunne selge boligen på nytt til en enda høyere pris. Mao fortsatt gevinst. Men når prisen på boligmarkedet går motsatt vei så sitter man plutselig med enorme gjeld man ikke kan dekke inn ved å selge på nytt og pengene/verdien forsvinner.

Men det er bare begynnelsen på problemene i USA:
    Det var en historie om boligmarkedt i USA på 60 minuttes i dag. Sup prime lån er bare begynnelsen av krisen. Nå kommer alle de som har tatt opp "lurelån" med 1 prosent i startrente. Når full rente setter inn etter 5 år så kan lånekostnade dobbles. Man regner med at 50-70 prosent av de med slike lån tatt opp på begynnelsen/midten av 2000-tallet vil missligholde. Man forventer at denne krisen slår til utover i 2009-10-11 med full effekt. 8+ millioner amerikanske familier vil måtte gå fra boligen sin fremover ifølge prognosene. Som regel etterlater de seg 70% av inventaret, da den ny boligen de flytter til er mye mindre. Regelen er at inventaret må stå ute i 24 timer etter at de har blitt kastet ut. Som regel er det naboene som plyndrer restene. Det var eksempler på boliger som hadde falt fra 2,5 til 1 million USD på 2 år. De eneste som anatte folk var de som kastte ut beboere/inventar for bankene. De hadde opptil 20+ utkastinger av inventar om dagen.

Men hele det økonomiske systemet er basert på et sådant pyramidespill. Noen ganger kollapser det - slik alle pyramider gjør - men når det hele har roet seg om noen år er man igang igjen. Bare vent.

I Norge er situasjonen noe sånt som dette:
    "Thore H. Johnsen says:
    Mellom 1993 og 2007 (Index 1993 = 100), steg konsumprisindeksen til ca 140, Byggekostnader til ca 160 og boligprisene til fenomenale 370 (Lønn har mellom 1990 og 2006 steget med 39%). Ingen sammenheng mellom økte kostader, lønn eller prisøkning forøvrig - det er rett og slett bare griskhet og banker som hausser opp stemningen som har generert boblen!"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    I Norge er situasjonen noe sånt som dette:
    "Thore H. Johnsen says:
    Mellom 1993 og 2007 (Index 1993 = 100), steg konsumprisindeksen til ca 140, Byggekostnader til ca 160 og boligprisene til fenomenale 370 (Lønn har mellom 1990 og 2006 steget med 39%). Ingen sammenheng mellom økte kostader, lønn eller prisøkning forøvrig - det er rett og slett bare griskhet og banker som hausser opp stemningen som har generert boblen!"
    Mellom 1990 og 2007 steg gj.snittslønna med 112%, så tallet 39% høres urimelig ut (muligens bruker han en inflasjons- og ppp-justert reallønnsindeks, men da sammenlikner vi i så fall epler og bananer).

Astronomisk lønnsutvikling - Nettavisen

Vi skal også huske at 1993 var tilnærmet "bunn" for boligmarkedet mens 2007 var "topp". I tillegg er det også sånn at når reallønna øker, og det er visse varer som vi ikke kan/vil konsumere mer av, så er det ikke urimelig at realboligprisen kan øke over tid (ettersom andelen av inntekt som kan brukes på bolig da øker).

Når det er sagt, er det vel ikke noen særlig tvil om at vi har hatt en boligboble i Norge. Noen verken vil eller evner å lære av historien...og det gjelder ikke bare bankene, men også lånekundene.

Er for øvrig med på mye av det du skriver Esp1 - vil bare si at subprime ikke er den eneste "årsaken" til finanskrisen, dog var det der snøballen begynte å rulle...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er bare en liten del av markedet.

Det er klart at når nyprisen går kraftig opp så vil også verdien på bruktmarkedet øke betraktelig. Det er jo helt logisk.
    Har du kjøpt/solgt bruktbil noen gang? Har du betalt mere for en bruktbil fordi prisen på bilen ny i dag (ikke da du kjøpte den) har steget? I så fall er det ikke logisk......

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogema
    Om du innehar en 60gB versjon, så er det en utgått modell med "attributter" som gjør at den er en attraktiv vare. Omtrent som en antikvitet - vanskelig å få tak i, og bruktprisene stiger.

Prisen på din brukte konsoll har ikke steget fordi en ny PS3 er blitt dyrere.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Om ikke bruktprisen skal styres av butikkprisen pdd, hva skal den da styres av? Hva man betalte for produktet i går er klinkende likegyldig. Det er hva det er verdt nytt i dag som gir utgangspunkt for bruktprisen.

Når nyprisen på et AVprodukt går ned går bruktprisen ned, enten det dreier seg om å tømme lageret, erstatte produktet eller ett rent tilbud. (& VICA VERSA)

Når nå økonomien og nyprisene forandrer seg globalt, er det ikke da naturlig at bruktprisene forandrer seg??
    UANSETT, det eneste og alene som bestemmer prisen på et produkt (nytt eller brukt), er etterspørselen i markedet... Den igjen styres stort sett av behov, tilgjengelighet og lommebok.
    Helt riktig!

Og prisfastsettelsen er MIN "greie" i denne tråden. Noen hevder at det er etisk riktig å be om høyere pris på et brukt produkt fordi prisen ny-i-dag har steget. Det mener jeg ikke er etisk riktig. Man skal ta utgangspunkt i prisen man opprinnelig betalte for varen.
    Når én person setter en ønsket pris, utregnet etter ny-pris, følger andre etter og bruktprisen stiger. Prisen presses opp, noe jeg mener er uetisk.
    Men om folk vil kjøpe varen, så er det et fritt land og opp til den enkelte.

Jeg som kjøper, derimot, kan be om dokumentasjon på betalt pris og velge ja/nei til et kjøp. Og godt er det

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjøpt/solgt bruktbil noen gang? Har du betalt mere for en bruktbil fordi prisen på bilen ny i dag (ikke da du kjøpte den) har steget? I så fall er det ikke logisk......
    Du snakker her om et helt annet marked. Mekanisemen i et marked kan ikke direkte overføres til et annet.

Nå er det gang slik, at det noen ønsker å betale for en ting = hva selger ønsker å kjøpe for blir et salg. Begge blir happy. For man ikke solgt, vil ikke markedet ha den varen eller prisen er for høy.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Du snakker her om et helt annet marked. Mekanisemen i et marked kan ikke direkte overføres til et annet.

Nå er det gang slik, at det noen ønsker å betale for en ting = hva selger ønsker å kjøpe for blir et salg. Begge blir happy. For man ikke solgt, vil ikke markedet ha den varen eller prisen er for høy.
    Nja, tja - brukt og brukt - kan sikkert diskuteres. Men er det etisk riktig å f.eks sette bruktprisen på dine Concept 8 ut fra en "ny-hos-HFK-pris-i-dag" og ikke fra nypris da du kjøpte dem?
    Og hva med de andre annonsene på brukte Concept 8 - hvis så de selgerne følger etter din pris, så er konsekvensen at......

Nettopp

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neppe (....) det er rett og slett bare griskhet og banker som hausser opp stemningen som har generert boblen!
    Er litt usikker til hva du sier neppe til. Hvis det er relevansen av mitt innlegg, så er vi kanskje helt enige. Jeg er uansett helt enig med deg i din oppsummering av tilstandene i Statene samt her hjemme. Men det må poengteres at sub-prime lånene og måten man har lånt ut penger på har vært langt verre fra bankenes side i USA enn i Norge. Heldigvis for det!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, tja - brukt og brukt - kan sikkert diskuteres. Men er det etisk riktig å f.eks sette bruktprisen på dine Concept 8 ut fra en "ny-hos-HFK-pris-i-dag" og ikke fra nypris da du kjøpte dem?
    Og hva med de andre annonsene på brukte Concept 8 - hvis så de selgerne følger etter din pris, så er konsekvensen at......

Nettopp
    Hvis markedet tillater det? Et stort og rungende... JA!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig!

Og prisfastsettelsen er MIN "greie" i denne tråden. Noen hevder at det er etisk riktig å be om høyere pris på et brukt produkt fordi prisen ny-i-dag har steget. Det mener jeg ikke er etisk riktig. Man skal ta utgangspunkt i prisen man opprinnelig betalte for varen.
    Når én person setter en ønsket pris, utregnet etter ny-pris, følger andre etter og bruktprisen stiger. Prisen presses opp, noe jeg mener er uetisk.
    Men om folk vil kjøpe varen, så er det et fritt land og opp til den enkelte.

Jeg som kjøper, derimot, kan be om dokumentasjon på betalt pris og velge ja/nei til et kjøp. Og godt er det
    Må bare få si meg litt uenig her. Altså: jeg er enig rent teoretisk, for du tenker jo gode tanker

Men å tro at folk ikke ser på hva en ny vare koster når de ønsker å vurdere hvor mye de må gi for en tilsvarende brukt, er å tro på julenissen. Slik tenker da også selgerne. Dersom en vare kostet 8000 og du da ville solgt en brukt til 4000, så er det naturlig å ta 5000 for en vare som ny koster 10000.
    At man skal tviholde på sin originale pris på 4000 er for meg ikke noe spesielt godt eksempel på definisjonen av god etikk.

Husk at prisen er justert opp av butikkene nettopp fordi kronen er svak. Dette betyr da også at du etisk sett kan forsvare din tilsvarende prisoppgang på det brukte produktet. Du skal jo på ferie til statene om ikke lenge og vil få mindre igjen for kronene dine...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal jo på ferie til statene om ikke lenge og vil få mindre igjen for kronene dine...
    ikke bare er du velformulerende, du er også synsk......... en Amerrrrrrika-tur kan være forestående faktisk.......

La gå at jeg er teoretisk, ære være meg for det (hehe), men jeg ville nok ikke satt "nypris" = dagens HFK pris hvis jeg skulle selge mine Dali Suit'er.
    Men det er MITT valg. Så får potensielle kjøpere selv velge hvem de vil kjøpe av.... en etisk teoretiker, eller en annen....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hvis markedet tillater det? Et stort og rungende... JA!
    da tror jeg at jeg ville studert dine bruktannonser med argusøyne, hvis jeg var interessert i et av dine produkter - det er min makt.....

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •