Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 190
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva man betalte for varen (bare den er skaffet på lovlig vis....), er knekkende likegyldig..... Det er lov å gjøre gode kjøp og alikevel få markedspris.

Satt på spissen. Hva om jeg har fått produktet i gave - skal jeg da gi det bort?

Gjorde forøvrig et meget godt kjøp på en Pioneer dvd spiller i mai måned - "super" tirsdag på netshop.no. Jeg la ut denne på auksjon her på avtorget hvor jeg oppga nypris med billigste prisen jeg fant på en prisguide tjeneste (ja - jeg søkte en stund faktisk). Denne prisen jeg fant, var nesten 50 % høyere enn hva jeg ga for den. Sover jeg dårlig om natta? Nei - synes jeg gjorde det på en fair måte.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I dagens marked skal selger være glad for alle som vil kjøpe, uansett utseende. Bare det å få vite at det er x antall potensielle kjøpere i "ditt" område bør få selgere til å komme seg ned til megleren!
    Selgerne selger ikke før de er nødt (dersom de trives), og da har de èn eneste agenda: FÅ MEST FOR BOLIGEN. Når megler mener det er vanskelig å få til en kjøpesum som selger er fornøyd med må han jobbe med selgeren for å få ned de realistiske prisforventningene. Altså er han på kjøpers side.

Alt dreier seg om markedet, og JA: jeg er for markedskreftene i så måte.

Når det gjelder HiFi så er saken en ganske annen. Dette er forbruk på øverste hylle blant vanlige folk. Da sier det seg selv at man vegrer seg for å kjøpe den nye 42" Full-HD skjermen man ønsker seg, og etterspørselen blir følgelig mindre. Det samme gjelder i boligmarkedet, slik er det bare. Men HiFi er en av de godene folk velger bort lenge før de flytter fra hus og hjem.

Derfor blir boligbobler så langt verre.. Har du hørt om HiFi-bobler? (kanskje ikke, men nå kan vi se en liten tendens..)

Uansett; en idè om å la kjøpere stå for annonseringen er nok en prehistorisk forestilling.

Men selvsagt kan folk si hva de ønsker å kjøpe i et forum som dette! Tror allikevel det er fåtallet som opplever dette som halleluja...

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen som tvinger noen til og kjøpe en vare av seg. Så er det et produkt på bruktbørsen som man synnes er høyt priset er det vel bare og prute, nytter ikke dette er det bare og ikke kjøpe produktet. Da får man bare vente til det kommer et annet produkt med den prisen man synnes er rett. Eller så kommer selger til og legge ut produkt med lavere pris om han ikke får solgt det til den prisen han ønsker.

Ser ikke helt problemet til trådstarter, det er kjøpers marked.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Det er vel ingen som tvinger noen til og kjøpe en vare av seg. Så er det et produkt på bruktbørsen som man synnes er høyt priset er det vel bare og prute, nytter ikke dette er det bare og ikke kjøpe produktet. Da får man bare vente til det kommer et annet produkt med den prisen man synnes er rett. Eller så kommer selger til og legge ut produkt med lavere pris om han ikke får solgt det til den prisen han ønsker.

Ser ikke helt problemet til trådstarter, det er kjøpers marked.
    JA! Svært enkelt.
    Dermed burde det vel være finito for denne tråden?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør jo ikke være noen tvil hos noen, at det er markedet som avgjør prisen på en vare! Hvilken opprinnelig pris eller hva som står på kvitteringen er helt urelevant, etter min mening. En ny vare som er solgt billigere enn en annen identisk vare, er ikke "automatisk" mindre verdt av den grunn.
    Jeg synes ikke det er så mye mer å si om den saken, mer enn at selger skal opplyse om mangler eller/og feil ved varen iht Kjøpsloven... Selvfølgelig!

At noen begynner å sammenligne salg av eiendom og AV utstyr, vitner om uvitenhet og liten forståelse av markedene.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boligprissammenligningen min var myntet på kunstig høy prissetting.
    Selvfølgelig stiger boliger i pris, eller de gjorde det. Hva om de synker 30-50 %, hva skal du selge huset for da? Det du gav? Neppe

JEG vil aldri gi x-hundre mer for en ny center fordi nypris har steget dersom centeren ble kjøpt for 2-3 år siden. Og JEG bestemmer om JEG vil kjøpe - heldigvis!
    Jeg ga 1.5mill for huset mitt for 8 år siden.
    Fikk i fjor en takst på 4.1.
    På min gamle kjøpekontrakt fra år 2000 står det at jeg gav 1.5mill.
    Synes du dette er relevant ved et videresalg?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke være mange Oberon 6.1 som blir solgt for 6-7 tusen, fleste går for 10k +, selv om det er veldig mange som handlet disse for 11K.

Hvis jeg har 2 par handlet til henholdsvis 18k og 11k, veit ihvertfall jeg hvilken pris jeg hadde satt som utgangspunkt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jeg ga 1.5mill for huset mitt for 8 år siden.
    Fikk i fjor en takst på 4.1.
    På min gamle kjøpekontrakt fra år 2000 står det at jeg gav 1.5mill.
    Synes du dette er relevant ved et videresalg?
    Nei, og det hevder jeg heller ikke (hva du egentlig nå får for boligen din er en helt annen sak - fortsetter dette krakket så beveger du deg nok mere mot 1.5 enn 4.1 - dessverre).
    Boliger, kunst, gull, sølv, antikviteter og slike ting har historisk sett hatt en "stabil" prisøkning og ditto høyere pris i bruktmarkedet enn opprinnelig innkjøspris.
    Biler, møbler, klær, AV utstyr og slike ting har hatt en motsatt historie.

Båter er i en litt spesiell klasse - hittil. Noen båter har faktisk steget i verdi, andre blitt solgt for omtrent det samme som de ble kjøpt for.
    Men de to siste årene har markedet blitt overfylt av bruktbåter og prisene synker. Ikke alle typer båter, men der hvor det finnes overflod.

Så folkens:

Mange misforstår meg på dette med boligprissetting, men det er sikkert min skyld (ingen har jo kommentert parallellen til bruktbilprisene):
    Jeg nevnte prissettingsmetoden av boliger i sammeheng med prissettingsmetoden av brukt AV brukt.

Meglere har de siste årene, før bråstoppen, hauset prisene opp i været (sammen med selgere og media- rett skal være rett- meglere er ikke de eneste ulvene), og de har skulet til hverandre for å sette "rett nok" og høy nok pris. Verktøyene er som jeg nevnte andre boliger i området, størrelse, beliggenhet, beskaffenhet osv.

Det er slik jeg også mener nå vil skje med HiFi bruktmarkedet dersom man finner det etisk riktig å bruke 2009-nypris som grunnlag.

• Person a setter sin center til 2500 siden nypris er steget.
    • Person b ser hva person a har satt av ønsket pris, og bruker denne i sin annonse
    • Person c ser de to andre annonsene og gjør det samme - ingen ønsker å blir for dyr eller for billig

For alt vi vet kan person a ha rent mel i posen, han kan ha fått varen etter prisøkningen - men person b og c har varen til opprinnelig pris.

Voila - plutselig er "markedsprisen" for denne centeren steget med kr 500,-
    Og vi kjøpere tror da at det skal være slik.

Og til dere som hevder at opprinnelig pris er irrelevant - javel, som vi sier hernede, sier dere dette som selger eller som kjøper?
    Dere trenger ikke svare - tråden er nok utdebattert nok som den er.

Et par sluttreplikker:

Msport - håper du er ironisk...med innkjøpspris mener jeg hva varen kostet ny da den ble anskaffet - om man fikk vennerabatt, gavekort eller hva er ikke poenget. Og jeg våger påstanden at du egentlig visste hva jeg mente

roeng2: selvfølgelig er det slik, men hva om utgangsprisen stiger som følge av prisøkning på nye varer ref. mitt eksempel over her om person a,b,c? Da er du like langt og jeg minner om overskriften i tråden: Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene?

Aller mine betraktninger i denne tråden er som både kjøper og selger.

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig pris er selvsagt relevant Asvaberg, det er det vel ingen som egentlig har sagt noe på?
    Det som er like relevant som du ikke ser ut til å akseptere er dagens nypris på varen. Er den høyere enn tidligere, og markedet er fremdeles er villige til å betale full pris for et nytt produkt, så kan man anta at bruktmarkedet er villige til å betale mer enn tidligere også.

Dette har ingenting med etikk å gjøre så lenge man ikke bevisst går inn for å lure noen. Jeg vil forøvrig aldri anbefale noen å kjøpe produkter uten kvittering, ikke pga prisen som en gang ble betalt, men for å forsikre seg om opphavet.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi som er genuint interessert i hifi og hjemmekino vet hvor landet ligger når det gjeller priser på div utstyr.
    Når det gjelder hifiklubben og sikkert mange hifisjapper så er det nok daglig besøk av folk som ikke har peiling på utstyr eller hifi/hjemmekino.
    De vet garantert ikke om noen prisjustering, og kjøper glade og fornøyd etter lommeboka i uvitenhet.

Når sjekket du prisen på en liter melk sist? Vet du om den har steget 10% ved årskiftet? Eller hva med spiral-loffen? er den gått opp i pris?

Selvfølgelig vet du ikke det. Du driter nok i det akkurat som jeg, men det kan tenkes at denne debatten diskuteres i div syforeninger i de indre bygder.

Når det gjelder bruktsalg så er nypris 09 priser. Hva er alternativet? Det er ingen gammel pris lenger, og derfor må man selvfølgelig kanskje gi litt mer enn i fjor.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha - da skjønner jeg mye mye mere
    Dere snakker om nypris - ikke nypris -

Kanskje AVtorget bør endre teksten fra "nypris" til "nypris da varen ble anskaffet" - hmmmmmm

For min del - case closed

ps! jeg kjøper ikke brukt-melk, jeg har råd til ny!

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roeng2: selvfølgelig er det slik, men hva om utgangsprisen stiger som følge av prisøkning på nye varer ref. mitt eksempel over her om person a,b,c? Da er du like langt og jeg minner om overskriften i tråden: Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene?
    Ser ikke det etisk ukorrekte her da det er opp til den som vil selge hvilke pris han vil ha. Så vit jeg vet finnes det ikke noen faste regler for hva man kan kreve for sinne brukte produkter.

Setter man en for høy pris for man heller ikke solgt sitt produkt.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke problemstillingen til trådstarter.
    Det er vel så enkelt at får du solgt så var prisen riktig, eller kjøper kan takke seg selv for å ha kjøpt noe som han kunne fått mye billigere hos noen andre.
    Hvis en ikke får solgt det man legger ut, så er prisen mest sannsynlig for høy.

Jeg sover ikke dårlig om natta hvis jeg har solgt en 5år gammel forsterker til nypris.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Rolex-klokke i gull har siden 1998 steget nesten 100% mtp nypris. Dvs verdien er fordobblet. Pris den gang ca 89k. I 2007 var nypris 157k. Sannsynlig bruktpris i dag er ca 100k. Altså har man tjent 11k på sitt kjøp.

Det er klart bruktprisene går opp når nyprisen går opp (generelt sett). Og ikke er det uetisk heller i mine øyne. Ikke så ofte dette skjer innen HiFi da.. så man kan sikkert bli litt frustrert når det først skjer en sjelden gang..

Men i disse finanstider er det slettest ikke sikkert bruktmarkedet øker/holder seg, selv om nyprisene går opp. Det får markedet avgjøre.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen hevder at markedet bestemmer, selger setter prisen, kjøper avgjør om han vil betale.

Det er både vel og ille - parallellen til boligmarkedet er grei sammenligning.
    Man må spør seg, HVEM setter (les: satt, markedet er tørt nå) prisantydning?
    Jo det er megler, på vegne av selger, som vil oppnå høyest mulig pris.

Megleren bruker andre hus i området, størrelse, beliggenhet og beskaffenhet som verktøy for å sette en pris.
    Når så alle meglere setter prisene kunstig høyt, hva skjer da? Jo, markedet "tror" at prisene skal være slik og kjøpere må finne seg i det.

Skal vi kjøpere akseptere at alle selgere setter prisen på sine B&W CM7 til x-kroner ut fra dagens nypris? Den ene selgeren skjeler til en annonse og setter sin pris omtrentlig lik (alle vil ha mest mulig for sin vare), og den tredje selgeren gjør det samme osv osv

Vi kjøpere bør og MÅ ikke finne oss i en prisøkning fordi nypris er satt opp. Vi skal KREVE dokumentasjon fra selger på nypris når varen ble anskaffet, ikke prisen i dag.

Ville du f.eks gitt ørten tusen mer for en brukt BMW fordi nybilprisen på vogna er steget? Nei, her tar man utgangspunkt i innkjøpspris da bilen var ny og "skriver ned" verdien for alder og km.

Det var mine ikke-mammon-tanker!

er helt uenig i deg her som "kjøper"
    det en selger krever for f.eks b&w cm7 skal han ha får det paret om en kjøper har lyst til å betale det!

det er jo en selvfølge at selger legger ved kvittering å der står det hva selger har kjøpt for. men siden høytaler paret er blitt dyrere å selger ser at han kan få mer får sin høytaler er det jo selvfølgelig selgeren som bestemmer hva han vil ha for sine brukte.

en kjøper må prøve å betale minst mulig for et produkt å en selger må prøve å få så mye som mulig slik skal det være etter min mening.

quoteVi kjøpere bør og MÅ ikke finne oss i en prisøkning fordi nypris er satt opp. Vi skal KREVE dokumentasjon fra selger på nypris når varen ble anskaffet, ikke prisen i dag.quote

hva har dette med salget å gjøre, selgeren selger produktet får den prisen han ønsker. en kjøper må finne seg i prisøkninger på produkter fordi dette gjør at folk kan få mer får sine produkter og at også da kjøpere er villig til å betale mer for det er får dem uaktuellt å kjøpe nytt(siden det har steget i pris)

dette sier seg vel selv?

om jeg skal selge et produkt ville jeg satt opp min pris, f.eks 14.000kr. ny pris pr.dags dato 18.000kr og hva jeg produktet kostet da jeg kjøpte det(eventuellt min kjøpspris) f.eks 12.000kr.

så hvis en kjøper er villig til å betale 14.000kr så kjøper han det for den prisen, en selger skal jo ikke være nødt til å ta mindre for et produkt dersom han er så heldig at merkedsverdien går opp.

:::::edit beklager avsaberg så ikke den siste tråden om at du hadde missforstått. er selvsagt helt enig med deg i din tolkning dersom det var ny pris

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tanke:

Staten innfører et kontrollsystem (som vil sysselsette hele den arbeidsledige befolkning i Norge pr i dag) hvor agendaen er å sørge for at alle bruktpriser følger nøye utarbeidede skjemaer og regler for avskriving ift nypris og alder. Slik unngår man all frustrasjon omkring hva naboen betalte for sin plasma-TV kontra hva du selv måtte gi. Det er bare å lese skjemaet og vite med 100% visshet at du ga det etisk korrekte beløp. Videre skal man selvsagt ikke ha noe av at bruktmarkedet følger noen form for markedskrefter. Alle som selger sin gamle Denon spiller type X skal ta beløpet Y. Og om nyprisen på denne spilleren skulle dobbles ja så spiller det ingen rolle overhodet for bruktmarkedet. Det samme da faktisk om nyprisen halveres, det har ingen virkning på bruktmarkedet, som nå er dyrere enn det nye produkt.

There u go.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe - på den annen side; hadde et slikt system vært innført på eiendomsmarkedet for 10-15 år siden så hadde nok noen sittet med en bedre magefølelse enn i dag - og noen få spekulanter hadde vi vært foruten

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo blitt slik at man selvsagt skal sørge for å å maksimalt for sin vare - gjerne manipulere litt og noen vite løgner - så lenge man ikke bryter loven så er det greit!

Hvis man nå kunne tenke seg å selge sitt produkt rimelig fordi man selv gjorde en god deal så er man jo dum!

Som i Oliver Stones parodi "Wall Street" - Gordon Gekko: "Greed is good!"

Det er jammen flott med markedsøkonomi - de fattige landene har selvsagt ikke råd til medisiner - men det har jo vi :-D Så fint!!!!

Egentlig så har eg ikke noe imot at markedet selv bestemmer - problemet er at vi ser opptil og belønner griskhet - skulle man ha litt moral og etikk så er man dum!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ja det er jo blitt slik at man selvsagt skal sørge for å å maksimalt for sin vare - gjerne manipulere litt og noen vite løgner - så lenge man ikke bryter loven så er det greit!

Hvis man nå kunne tenke seg å selge sitt produkt rimelig fordi man selv gjorde en god deal så er man jo dum!

Som i Oliver Stones parodi "Wall Street" - Gordon Gekko: "Greed is good!"

Det er jammen flott med markedsøkonomi - de fattige landene har selvsagt ikke råd til medisiner - men det har jo vi :-D Så fint!!!!

Egentlig så har eg ikke noe imot at markedet selv bestemmer - problemet er at vi ser opptil og belønner griskhet - skulle man ha litt moral og etikk så er man dum!
    Takk for støtten.

edit: fjernet

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jo være årets avsporing :-)
    Hvor tullete skal denne diskusjonen bli?! Her snakker vi om at noen muligens justerer opp "ønsket pris" noen hundrelapper for å møte/treffe markedet best mulig pga økende nypris... Og så glir det ut i spørsmål om etikk, AIDS medikamenter og eiendomsmarkedet. OMG!

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •