Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 190
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Et annet spørsmål er kanskje hva man oppgir som "nypris" i annonsen. Her syns jeg man skal opperere med den prisen som står på kvitteringen til den varen som en har.
    Slik jeg har prøvd å si, bare med noen andre ord! klapp klapp

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er naturlig å oppgi alle priser. Pris i dag, veiledende da man kjøpte, evt. hva man betalte. Alle vet jo at man får kjeft hvis man oppgir nypris som siden har gått ned.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Min parallell til boligmarkedet var forøvrig måten varen prissettes på, ikke markedet som sådan.
    Måten en vare prissettes på er i aller høyeste grad en del av hvordan markedet fungerer. Jeg synes fortsatt ikke parallellen er spesielt god.

Folk i Tromsø må for øvrig spørre seg hvorfor de gikk med på å BETALE stadig mer for boligene. Men her viser jeg til min forrige post - det er så mange ulike effekter i spill i boligmarkedet som ikke er der i markedet for brukt AV.

Jeg slutter meg for øvrig til dem som er for frie markedskrefter på brukt Hi-Fi, men MOT JUKS, d.v.s. å lyve om eller holde tilbake relevant informasjon om varen.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter fremdeles på den eiendomsmegleren som kommer med annonse som viser bilder av "potensielle kjøpere" - "vi er interessert i å kjøpe hus i ....."

Istedetfor de ukentlige megleravisene som viser hus som har vært til salgs i månedsvis og med påtrykket tekst "ny pris"........
    Egentlig ganske interessant!

Jeg kom borti en sånn idè der jeg bodde før jeg flyttet i fjor (2007). Da ble det laget en database hvor man kunne klikke seg inn på hvilke hus man eventuelt var i markedet for og så senere få treff om noen av de var til salgs..

Men nå er det jo sånn at det er "objektet" som må vises før noen kan si hva de er interessert i.

En haug med fjes appelerer vel lite til eventuelle selgere..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    Jeg slutter meg for øvrig til dem som er for frie markedskrefter på brukt Hi-Fi, men MOT JUKS, d.v.s. å lyve om eller holde tilbake relevant informasjon om varen.
    ......herunder også opprinnelig innkjøpspris.....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Egentlig ganske interessant!

.....
    Men nå er det jo sånn at det er "objektet" som må vises før noen kan si hva de er interessert i.

En haug med fjes appelerer vel lite til eventuelle selgere..
    I dagens marked skal selger være glad for alle som vil kjøpe, uansett utseende. Bare det å få vite at det er x antall potensielle kjøpere i "ditt" område bør få selgere til å komme seg ned til megleren!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Et annet spørsmål er kanskje hva man oppgir som "nypris" i annonsen. Her syns jeg man skal opperere med den prisen som står på kvitteringen til den varen som en har.
    Jeg for min del er mer interessert i hva varen koster å anskaffe ny. Skulle jeg kjøpt brukt System Audio SA1750 i dag, synes jeg det er viktigere å vite at de nå koster 7.000 nye, enn at selgeren betalte 12.000 for dem i mars.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del er mer interessert i hva varen koster å anskaffe ny. Skulle jeg kjøpt brukt System Audio SA1750 i dag, synes jeg det er viktigere å vite at de nå koster 7.000 nye, enn at selgeren betalte 12.000 for dem i mars.
    +1!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......herunder også opprinnelig innkjøpspris.....
    Jeg er enig at opprinnelig innkjøpspris er relevant informasjon. Men denne debatten handler vel strengt tatt om opprinnelig innkjøpspris skal virke deterministisk på bruktprisen uavhengig av hva kjøper er villig til å betale. Kjøper må gjerne bruke opprinnelig nyanskaffelsespris til å bestemme sin betalingsvillighet. Men det er ikke det samme som at nyanskaffelsesprisen skal avgjøre hva som er "etisk riktig" pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott - da skal du slite med å selge en bruktbil.......

Men ære være deg hvis du vil gi mere for en bruktvare på disse premissene. Mine prinsipper er fastere, og pengene mine sitter litt tettere til brystet.
    er du blakk eller?
    håper du skjønner det var ment som en spøk.. Er ikke dette en utrolig dust diskusjon???

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oksågikkikkedet
    Er ikke dette en utrolig dust diskusjon???
    Så de som deltar i den er...?

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig at opprinnelig innkjøpspris er relevant informasjon. Men denne debatten handler vel strengt tatt om opprinnelig innkjøpspris skal virke deterministisk på bruktprisen uavhengig av hva kjøper er villig til å betale. Kjøper må gjerne bruke opprinnelig nyanskaffelsespris til å bestemme sin betalingsvillighet. Men det er ikke det samme som at nyanskaffelsesprisen skal avgjøre hva som er "etisk riktig" pris.

Så enig så enig

Opprinnelig pris er relevant, men hva kjøper forlanger utover det har da ingenting med etikk å gjøre.

Ser noen nevner SA1750 som selges nye til en svært fordelaktig pris idag. Om noen kjøper disse og ønsker å selge disse om 6 måneder, så er selvsagt nypris om 6 måneder relevant for hva selger forventer. Dersom butikkprisen er 12 lapper kan selger gjerne ta 10' ved et salg. At en kjøper vil være interresert er jeg ikke i tvil om. Han sparer tross alt 2000 på å kjøpe nesten nye høyttalere, kontra nytt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonpet55
    Så om en person har kjøpt en gjenstand av en onkel for en slikk og ingenting, skal den selges videre grisebillig fordi han kjøpte den så billig?
    .
    Det jeg skrev var ikke ment i den hensikt. Min mening var kun ment opp mot det som var nypris da varen ble kjøpt. Hvis du leser etter hva TS skrev vil du nok forstå det
    I sånne tilfeller som du nevner er det helt andre ting som gjelder. Hvor mye ett sånt produkt koster på bruktmarkedet til vanlig. ...og som du sier: kjøpers marked og hvilken stand produktet er i.

Hadde jeg fått kjøpe en rørforsterker hos en onkel hos meg for en rimelig penge, så ville jeg ha solgt den videre med fortjeneste, men ville aldri ha solgt den for noe mere enn det ett tilsvarende produkt koster, og aldri uten å ha forsikra seg om at den var i forsvarlig stand.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nesten ikke være mer uenig, og det er min rett
    Syns butikkene skal selge dem for innkjøps pris..

Syns selv det er trist at produktene blir dyrere mens lønnen min holder seg stabil (vel, den går opp på fradeg, men av andre grunner).

Men når det gjlder salg av ting så er det varens nypris som teller desverre.
    Til vanlig er dette bra for kjøper siden splitter nye varer synker drastisk i pris med en gang.
    Men nå ser det jo ut som vi taper på det, vi kjøpere.

Men slik er det, og slik er det logisk at det skal være.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Tullete tråd.

Use your brain

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at hvis selger kun oppgir den prisen som er mest fordelaktig for seg selv og holder igjen den andre (enten det er den prisen en selv betalte eller det en må betale per i dag), så spiller han ikke med åpne kort.

Man må spille med åpne kort hvis kjøper og selger skal få likt beslutningsgrunnlag angående pris!

Hvis noen selger en vare til meg der han oppgir 13000 som nypris, og så står det 9000 på kvitteringa når jeg får varen, - da føler jeg meg litt snytt.

I det motsatte tilfellet som nevnes her, SA-høyttalerne som har gått ned i pris i en tilbudskampanje, så vil det vil være ufint å selge varen dyrere enn det den går for fra butikk. I alle fall hvis selger er klar over tilbudet.

Men kunden har uansett tross alt bedre mulighet til selv å sjekke nå-pris i butikk selv enn det han har med før-pris! Og det er muligheten for begge parter til å skaffe seg info som er det viktige!

Den prisen som står på kvitteringa, er likevel en pris som ingen kan bestride som "nypris".

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    brain
    En del kroppsdel som brukes veldig forskjellig fra person til person. Tullete diskusjoner er derfor noen ganger ikke så dumt...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Tullete tråd.

Use your brain
    Sitat Opprinnelig postet av oksågikkikkedet
    .. Er ikke dette en utrolig dust diskusjon???
    Kan dere ikke tolerere denne tråden så kan dere vel rett og slett la være å kommentere. Det er nok av andre tråder dere kan leke i.

Priser på AV utstyr og bruktpriser er relevant for AVforum/AVtorget og etikken rundt prissetting av bruktutstyr er mer enn relevant.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere ikke tolerere denne tråden så kan dere vel rett og slett la være å kommentere. Det er nok av andre tråder dere kan leke i.

Priser på AV utstyr og bruktpriser er relevant for AVforum/AVtorget og etikken rundt prissetting av bruktutstyr er mer enn relevant.
    selvsagt er den relevant, men er prisen for høy, så er det bare å ikke kjøpe produktet! Så j.... enkelt er det??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen er det kjøper er villig til og betale enkelt og greit!!!

Brukt prisen skal være veiledene for kjøper når du skal selge varen, og går prisen på varen opp fra når du kjøpte den, så blir det jo den nye prisen man må forholde seg til selv om varen kostet mindre da du kjøpte den!
    Selv om man kjøper et produkt som er kjøpt på salg, og kviteringen på produktet er veldig lav i forhold til den opprinnelige prisen, så må man likevel se på prisen da varen skal selges for og se ann vedien på produktet. Altså selv om det kan være betalt mindre for produket enn da poduktet selges.
    Man kan jo ikke la prisen synke hele tiden, selv om produktet ble kjøpt på salg. Til slutt ville det bli lattelig billig, og ødelegge markedet for alle de andre!

Når det gjelder eldre utstyr blir det av sammlere betalt mere i dag enn hva utstyret en gang kostet nytt i noen tilfeller. Det samme gjelder også for f.eks musikk og filmer som er gitt ut i få eksemplarer. Hva om jeg fikk en platesammling av en kamerat gratis, så betyr det vel ikke at jeg ikke kan selge platene for penger igjen? Må jeg gi de bort igjen forde jeg fikk de selv?

Det er i bunn og grunn kjøper som bestemmer prisen uasett!!!

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •