Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 190
    Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, jeg mener da at varens verdi har økt, og det kan forsvares å sette en høyere bruktpris. Hvorvidt det det er smart eller ikke, er det opp til markedet å bestemme.

- Wes

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke svart eller hvitt. Jeg, som selger, ville nok forholde meg til det jeg har, eller skulle ha, betalt da den var ny. Samtidig mener jeg at et par Dali Mentor hentet i butikken på tirsdag er like mye verdt som et par hentet på fredag.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Når nypris på en vare stiger vil de brukte bli mer attraktive (folk vil spare de kronene de kan), og økt etterspørsel gjør at selger kan øke prisen...

...
    HVIS markedet kjøper - look to boligmarkedet ......

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wes
    Ja, jeg mener da at varens verdi har økt, og det kan forsvares å sette en høyere bruktpris. Hvorvidt det det er smart eller ikke, er det opp til markedet å bestemme.

- Wes
    Flott - da skal du slite med å selge en bruktbil.......

Men ære være deg hvis du vil gi mere for en bruktvare på disse premissene. Mine prinsipper er fastere, og pengene mine sitter litt tettere til brystet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Det er ikke svart eller hvitt. Jeg, som selger, ville nok forholde meg til det jeg har, eller skulle ha, betalt da den var ny. Samtidig mener jeg at et par Dali Mentor hentet i butikken på tirsdag er like mye verdt som et par hentet på fredag.
    Hvis du selger fredagsvarene (nypris) og dokumenterer den prisen, så setter du en ønsket pris.
    Ditto med tirsdagsvarene (gammel pris).

Så konkurrerer du med andre Mentor selgere, men du har ihvertfall vært ærlig med din innkjøpspris og det er i mine øyne det viktigste.

Setter du samme ønsket pris på begge varene så er du med på å presse prisene oppover, og det er hva jeg mener er uetisk i denne sammenhengen.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedet bestemmer ALT.

En kjøper kan selvsagt la seg 'lure' til å tro at en vare som ny i 2001 kostet 50k nå er et røverkjøp til 20k (selv om ALT er utdatert og merkevaren er gått konkurs).. Men selgeren har da neppe ansvaret for hva kjøper skal mene er rett pris.

Ta gjerne 70k for den.. men dèt får du ikke!

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Flott - da skal du slite med å selge en bruktbil.......

Men ære være deg hvis du vil gi mere for en bruktvare på disse premissene. Mine prinsipper er fastere, og pengene mine sitter litt tettere til brystet.
    Det virker på meg som du neglisjerer betydningen av markedet. Finnes det ikke kjøpere, er det jo selvfølgelig komplett idiotisk å sette opp prisen.

Det neste blir vel å utnevne en etisk komite her på avforum, for fastsettelse av bruktpriser

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Markedet bestemmer ALT.

En kjøper kan selvsagt la seg 'lure' til å tro at en vare som ny i 2001 kostet 50k nå er et røverkjøp til 20k (selv om ALT er utdatert og merkevaren er gått konkurs).. Men selgeren har da neppe ansvaret for hva kjøper skal mene er rett pris.

Ta gjerne 70k for den.. men dèt får du ikke!
    Litt underlig at du av alle har denne holdningen, stapedius? Er det ikke du som går i bresjen for en ny type poenggivning av hjemmekino/hifi da den som er nå er vel mye "markedsrettet" ?

Slik jeg har forstått deg så er disse poenggivningene alt for mye styrt av markedskrefter og amerikanisering......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVIS markedet kjøper - look to boligmarkedet ......
    Boligmarkedet synes jeg ikke er en spesielt god parallell. For det første er folk langt mer avhengige av bolig enn Hi-Fi. Dessuten utgjør boligkostnader en mye større budsjettandel for folk flest enn Hi-Fi. For det tredje reagerer tilbudssiden (boligbyggingen) langt tregere enn importører av Hi-Fi. I tillegg har boliger den egenskapen at de over tid STIGER i verdi, mens Hi-Fi stort sett synker. Denne egenskapen ved boligmarkedet gjør at det er egnet for spekulasjon, slik at ønsker og forventninger om kapitalgevinst spiller inn (det var vel få som kjøpte B&W i november fordi de trodde prisene skulle opp over nyttår..?)

Dette med at "alle" meglere setter prisene "kunstig høyt" funker best i teorien. Du kan jo spørre en megler i Tromsø om han/hun tror det ville hjulpet boligmarkedet i Tromsø om alle satte prisantydningene 10 % høyere.

Jeg er enig i at det finnes etiske problemstillinger ved kjøp/salg, men jeg skjønner ikke helt logikken bak idéen om at det finnes en "sann" og "etisk" verdi på en vare, og at selgere som ber om mer, eller kjøpere som tilbyr mindre enn denne verdien er "umoralske".

Selgeren har en formening om hva varen er verdt for henne. Blir hun tilbudt mer enn denne verdien kan hun selge hvis hun vil, blir hun tilbudt mindre kan hun la være. Hvor er det uetiske her?

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Megleren bruker andre hus i området, størrelse, beliggenhet og beskaffenhet som verktøy for å sette en pris.
    Når så alle meglere setter prisene kunstig høyt, hva skjer da? Jo, markedet "tror" at prisene skal være slik og kjøpere må finne seg i det.

Skal vi kjøpere akseptere at alle selgere setter prisen på sine B&W CM7 til x-kroner ut fra dagens nypris? Den ene selgeren skjeler til en annonse og setter sin pris omtrentlig lik (alle vil ha mest mulig for sin vare), og den tredje selgeren gjør det samme osv osv
    Trekker selv kjappe sammenligninger til bruktpris på SVS-subber (vet ikke hvordan bruktprisene er nå, men det var en periode det var svært stivt på torget). Samme gjaldt vel også 3806 for et par år tilbake siden.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt underlig at du av alle har denne holdningen, stapedius? Er det ikke du som går i bresjen for en ny type poenggivning av hjemmekino/hifi da den som er nå er vel mye "markedsrettet" ?

Slik jeg har forstått deg så er disse poenggivningene alt for mye styrt av markedskrefter og amerikanisering......
    Nei det er da sannelig ikke underlig? Hvor har du dèt fra egentlig?

Jeg er for frie markedskrefter på dette nivå (altså 1 vare som kan vurderes prismessig direkte av forbruker(e)).

Når det gjelder juks så er det en HELT annen diskusjon. Selv et fritt marked tolererer ikke juks må du forstå..

Det viser seg jo i disse tider at man må ha en viss "statlig kontroll" for å kunne komme trygt i land når helv*** bryter løs. Dette selvsagt når det blir FOR fritt, og FOR uoversiktlig. Men det fundamentale ved pris/etterspørsel er jeg helt FOR, intet annet fungerer optimalt.

Markedskrefter er BRA, men må styres på et vis fra det helt overordnede nivå. Dette for å temme griske "wannabe's" eller hva man velger å kalle dem..

Når det er sagt så vil jeg jo si at dersom en velger å legge noe ut for salg til en pris som soleklart lyser 'jeg vil fange deg på kroken du din uvitende og hjelpeløse forbruker" ja så ligger det etiske problemstillinger i farvannet. Men da blir jo også selger upopulær..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    Boligmarkedet synes jeg ikke er en spesielt god parallell. For det første er folk langt mer avhengige av bolig enn Hi-Fi. Dessuten utgjør boligkostnader en mye større budsjettandel for folk flest enn Hi-Fi. For det tredje reagerer tilbudssiden (boligbyggingen) langt tregere enn importører av Hi-Fi. I tillegg har boliger den egenskapen at de over tid STIGER i verdi, mens Hi-Fi stort sett synker. Denne egenskapen ved boligmarkedet gjør at det er egnet for spekulasjon, slik at ønsker og forventninger om kapitalgevinst spiller inn (det var vel få som kjøpte B&W i november fordi de trodde prisene skulle opp over nyttår..?)

Dette med at "alle" meglere setter prisene "kunstig høyt" funker best i teorien. Du kan jo spørre en megler i Tromsø om han/hun tror det ville hjulpet boligmarkedet i Tromsø om alle satte prisantydningene 10 % høyere.

Jeg er enig i at det finnes etiske problemstillinger ved kjøp/salg, men jeg skjønner ikke helt logikken bak idéen om at det finnes en "sann" og "etisk" verdi på en vare, og at selgere som ber om mer, eller kjøpere som tilbyr mindre enn denne verdien er "umoralske".

Selgeren har en formening om hva varen er verdt for henne. Blir hun tilbudt mer enn denne verdien kan hun selge hvis hun vil, blir hun tilbudt mindre kan hun la være. Hvor er det uetiske her?
    Mye riktig her.

Men spør folk i Tromsø om meglere har vært overivrige med å prise boligene opp opp opp de siste årene - tror du får et entydig "ja" av kjøperne.

(Egentlig er ordet "eiendomsMEGLER" helt på tryne. De har aldri gjort noe for kjøper - kun gjort det de kunne for selger (prismessig) - "eiendomsSELGER" er et bedre ord.
    NÅ, derimot, ser det ut til at meglerne har begynt å skjønne litt, heldigvis.)

Min parallell til boligmarkedet var forøvrig måten varen prissettes på, ikke markedet som sådan.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er da sannelig ikke underlig? Hvor har du dèt fra egentlig?

Jeg er for frie markedskrefter på dette nivå (altså 1 vare som kan vurderes prismessig direkte av forbruker(e)).

Når det gjelder juks så er det en HELT annen diskusjon. Selv et fritt marked tolererer ikke juks må du forstå..

Det viser seg jo i disse tider at man må ha en viss "statlig kontroll" for å kunne komme trygt i land når helv*** bryter løs. Dette selvsagt når det blir FOR fritt, og FOR uoversiktlig. Men det fundamentale ved pris/etterspørsel er jeg helt FOR, intet annet fungerer optimalt.

Markedskrefter er BRA, men må styres på et vis fra det helt overordnede nivå. Dette for å temme griske "wannabe's" eller hva man velger å kalle dem..
    Markedsøkonomien, teoriene fra de MIT/YALE utdannede i USA, har ingen overordnet nivå - helst så de alle tilsyn bort vekk. La markedet selv ordne opp, er hovedparolen deres!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye riktig her.

Men spør folk i Tromsø om meglere har vært overivrige med å prise boligene opp opp opp de siste årene - tror du får et entydig "ja" av kjøperne.

(Egentlig er ordet "eiendomsMEGLER" helt på tryne. De har aldri gjort noe for kjøper - kun gjort det de kunne for selger (prismessig) - "eiendomsSELGER" er et bedre ord.
    NÅ, derimot, ser det ut til at meglerne har begynt å skjønne litt, heldigvis.)

Min parallell til boligmarkedet var forøvrig måten varen prissettes på, ikke markedet som sådan.
    Uenig på flere punkter dessverre.

Folk i Tromsø er naturligvis akkurat lik resten av verden slik ståa er nå. De vil i etterpåklokskapens navn hevde at meglerne har vært lurendreiere..

Men problemet har ikke ligget hos meglerne som sådan, mer et resultat av opphypet etterspørsel, noe meglerne gjerne visste lite om selv! Det blir en rund-dans der megler øker priser, for så å bli bydd langt over, slik at de øker prisene igjen..

Folket må ta en stor del av "æren" for dagens begredelige situasjon. Det er folket som er den store masse og som gir trykk på boligprisene. Folket har regnet med at de tåler opptil 5% rente, ikke i snitt, men MAX over et par måneder.. DA blir det problemer.

Bankene har riktignok hatt for få regulativer ift utlån, DETTE er problemet.

"Eiendomsmegler" er et HELT korrekt uttrykk. I et marked preget av optimisme er megler på selgers side. Men NÅ er megler på kjøpers side. Du skjønner sikkert hvorfor?

Vi trenger ikke meglere i bruktmarkedet innen HiFi. Så her gjelder det som ALLTID når folk kjøper av privatpersoner: Bruk hodet! Sjekk mer enn èn kilde!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

(Egentlig er ordet "eiendomsMEGLER" helt på tryne. De har aldri gjort noe for kjøper - kun gjort det de kunne for selger (prismessig) - "eiendomsSELGER" er et bedre ord.)
    Beklager OT, men dette var vittig. Jeg har selv sagt dette siden jeg kjøpte leilighet. Ingen oppfølging i ettertid og manglende informasjon ved kjøpet. Innbetaling av penger som jeg holdt igjen mv. Og dette var en erfaren "megler". Ja, de er selgere.

OnT: Glemte poenget mitt..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uenig på flere punkter dessverre.
    ......
    Vi trenger ikke meglere i bruktmarkedet innen HiFi. Så her gjelder det som ALLTID når folk kjøper av privatpersoner: Bruk hodet! Sjekk mer enn èn kilde!
    Uenighet necesse est!!!!

Og til det siste: 100% enig - sjekk opprinnelig nypris før du handler!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager OT, men dette var vittig. Jeg har selv sagt dette siden jeg kjøpte leilighet. Ingen oppfølging i ettertid og manglende informasjon ved kjøpet. Innbetaling av penger som jeg holdt igjen mv. Og dette var en erfaren "megler". Ja, de er selgere.

OnT: Glemte poenget mitt..
    Helt enig, men dette gjelder oppgangstider. Altså når verdien av boligen øker mer enn hva folk (kjøpere) forventet. Når folk (selgere) har forventninger om en HØYERE pris enn hva markedet tilbyr, ja da er meglerne på KJØPERS side..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uenighet necesse est!!!!
    Og DA var vi egentlig enig i ALT

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg enig i dem som sier at verdien er det kryssningspunktet hvor kjøper er villig til å kjøpe og selver villig til å selge.

Når en kunde skal kjøpe noe brukt, så vil han jo som regel vurdere hvor mye han tjener på det kontra å kjøpe nytt. Bruktprisen vil derfor helt naturlig påvirkes av nypris.

Et annet spørsmål er kanskje hva man oppgir som "nypris" i annonsen. Her syns jeg man skal opperere med den prisen som står på kvitteringen til den varen som en har.

Ærlighet i hele prosessen er det viktigste her! Da kan kjøper og selger vurdere verdien av varen på likt grunnlag!

(Litt off topic: Noe av det mest irritable jeg ser er folk som selger Denon PMA2000R som kostet 8000.- med priser som hentyder til den nyere og langt dyrere PMA2000AE. Har sett et par slike annonser...)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..
    Jeg venter fremdeles på den eiendomsmegleren som kommer med annonse som viser bilder av "potensielle kjøpere" - "vi er interessert i å kjøpe hus i ....."

Istedetfor de ukentlige megleravisene som viser hus som har vært til salgs i månedsvis og med påtrykket tekst "ny pris"........

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •