Etisk ukorrekt å sette opp bruktprisene? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10
Viser resultater 181 til 190 av 190
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    det er forskjell på en invistering og en forbruksvare.

latterlig å sammenligne en leilighet med det denne tråden omhandler.

mvh
    stian
    Unnskyld meg, men flertallet kjøper vel bolig for å bo.
    Jeg tenker akkurat det samme om bolig som annet forbruksvare når det gjelder pris. Hva den er verdt når jeg skal selge driter jeg i så lenge jeg gjør et greit kjøpt på kjøptstidspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Salg på AVtorget

De annonserte 683`ene er nå fjernet fra AVtorget. (Fant ikke noen annen måte å fjerne de på enn å sette de til solgt.) Så dere som var redd for at en uetisk selger hadde grafset til seg masse penger kan bare puste lettet ut.

Min tanke var at om noen i nærheten uansett hadde tenkt å kjøpe ett par høyttalere av denne typen, så er 2500 fortsatt penger for noen. Prisen på ett objekt er vel den prisen noen ønsker å kjøpe det for? Erfaringsmessig må man også ha en "prutningsmon" - da det virker som om det er vanlig praksis at man skal få noe avslag. ( Samme hva man skriver om dette i annonsen. ) Så om noen hadde labbet avgårde med høyttalerene til 9000, så er ikke det ett helt galt kjøp for kjøper heller.

Jeg hadde vel følt meg sånn ca. like uetisk som når jeg solgte leiligheten min med god fortjeneste for noen år siden.

Moralen er vel at om produktet ikke selges til under halv pris - selg det noe annet sted enn AVtorget.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da oppnådde noen av brukerene her noe i hvertfall.

Beklager Digidc... :-?

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HJS
    Ole har fått lov av kona å bruke 10.000 på nye høyttalere. I fjor høst kunne han fått et par nye Asvaberg Audio for kr 9.990. Men, Ole og kona fikk plutselig lyst til å reise til syden, og brukte opp pengene (for en prioritering). Når Ole igjen hadde spart opp 10.000 gikk han i butikken for å kjøpe de nye høyttalerne, og ble veldig skuffet når han oppdaget at prisen hadde gått opp til 11.000.

Siden kona hadde satt en grense på 10.000, siden Ole er en lydig mann, og siden han hadde bestemt seg for akkurat disse høyttalerne bestemte Ole seg for å kjøpe et par brukte...

Per prøvde før jul å selge sine knapt brukte Asvaberg Audio til Jens for kr 9.000, men Jens var ikke villig til å gi mer enn 8.000 - først og fremst fordi Per bare betalt hadde betalt 9.990. Per ble derfor veldig glad når Ole tok kontakt, og tilbød 9.000 for høyttalerne. Han solgte høyttalerne, og var fornøyd med prisen. Ole var også fornøyd, for han hadde spart 2.000.

Sånn virker markedet i virkeligheten også. Både selgere og kjøpere (rasjonelle sådanne) vurderer REELLE alternativer på det tidspunktet transaksjonen skal skje (og da blir historien uinteressant). Derfor stiger også bruktprisene når nyprisen øker, alt annet uendret. Hvis du skal hindre dette er du avhengig av myndighetsstyrte priser - og mitt poeng står seg.

;-)

PS: Hva med å fjerne feltet for NY PRIS på AV Torget, og la kjøperne selv ta ansvaret for å orientere seg i markedet? Da slipper vi å sortere selgerne i etiske og uetiske sådanne...
    Du har det beste eksempelet i denne tråden hvertfall på hvordan ting fungerer... for det er akkurat slik det foregår... og hvis noen sier noe annet så blir jeg overrasket...

å fjerne feltet for nypris hadde egentlig ikke vært en så dårlig ting, men hvor mange tråder ville det da kommet om hvor mye ditt og datt er verdt her på forumet?! :P

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HJS

PS: Hva med å fjerne feltet for NY PRIS på AV Torget, og la kjøperne selv ta ansvaret for å orientere seg i markedet? Da slipper vi å sortere selgerne i etiske og uetiske sådanne...
    Helt enig. Det blir heller ikke oppgitt "ny pris" på Finn.no så hvorfor på avtorget.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Helt enig. Det blir heller ikke oppgitt "ny pris" på Finn.no så hvorfor på avtorget.
    Ikke helt enig. Denne informasjonen er til nytte for eventuelle kjøpere.

For min del er det nokså logisk at nypris er den prisen som pr dagens dato er gjeldende for nøyaktig samme produkt.

Man skal jo velge om man vil kjøpe en bruktvare ift den prisen som i dag gjelder..(?)

Det er jo det som er relevant, eller hva?

Om en TV kostet 50.000,- for 5 år siden er jo ikke dèt relevant dersom den koster 30.000,- ny i dag...

Nypris bør etter min mening derfor gjenspeile hva en vare koster å kjøpe ny pr i dag dersom man legger ut en vare for salt nettopp i dag..

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Ikke helt enig. Denne informasjonen er til nytte for eventuelle kjøpere.

For min del er det nokså logisk at nypris er den prisen som pr dagens dato er gjeldende for nøyaktig samme produkt.

Man skal jo velge om man vil kjøpe en bruktvare ift den prisen som i dag gjelder..(?)

Det er jo det som er relevant, eller hva?

Om en TV kostet 50.000,- for 5 år siden er jo ikke dèt relevant dersom den koster 30.000,- ny i dag...

Nypris bør etter min mening derfor gjenspeile hva en vare koster å kjøpe ny pr i dag dersom man legger ut en vare for salt nettopp i dag..
    Jepp...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste logiske er å oppgi nypris en selv betalte. Nypris i dag finner man lett i diverse prisguider eller hos leverandør/butikk. Prisen ny i dag vil jo variere med hvilken butikk man sjekker hos. Feks. vil nypris gjerne være lavere hos en internettbutikk, men da er det til gjengjeld mer kronglete å levere den inn til service kanskje..

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chessguy
    Det eneste logiske er å oppgi nypris en selv betalte. Nypris i dag finner man lett i diverse prisguider eller hos leverandør/butikk. Prisen ny i dag vil jo variere med hvilken butikk man sjekker hos. Feks. vil nypris gjerne være lavere hos en internettbutikk, men da er det til gjengjeld mer kronglete å levere den inn til service kanskje..
    Det er da ikke det minste logisk - Hva selgeren betalte for varen er jo 100% irrelevant. Det eneste som er interessant for deg som kjøper er hva varen koster i forhold til andre tilgjengelige kanaler.

Dette er
    a) Ny vare nå
    b) brukt vare nå

Det er ikke

c) Ny vare for 2 år siden (hvis du ikke har en tidsmaskin da)

Det jeg antar dere vil til livs er at folk "skryter på seg" høyere pris på en vare. Men det går jo begge veier. En TV vil typisk synke i nypris, mens en populær høyttalermodell som lever som "current" modell i flere år vil typisk stige i nypris. Skal man da alltid presentere den som er lavest?

Nei, interessant informasjon er "Hva vil det koste meg å kjøpe denne varen ny i stedenfor å kjøpe den brukt av deg?" - Altså hva koster varen ny NÅ.

Det er dog et relevant poeng at prisen på ny vare vil variere veldig avhengig av hvor du kjøper - ergo er det du som kjøper som har ansvaret for å finne korrekt nypris uansett. Stemmer for at feltet fjernes fra avtorget jeg også.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man måtte velge synes jeg det er mest logisk å sammenligne med nypris i dag. Men om man oppgir nypris man selv betalte og selv kan sjekke nypris i dag så får man begge deler...

Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •