Priser på hifiklubben.... - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 444
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    "Substitutter" er et fælt ord i denne sammengeng. ALTERNATIVER er et bedre uttrykk, for det viser seg jo at mange av de opphausede produkter HFK selger egentlig ikke er SÅ bra som mange vil ha det til...
    Enig her, mine assosiasjoner med utrykket "Substitutter" er vel mer som å nøye seg med det nest beste, noe jeg absolutt ikke jeg føler jeg behøver selvom jeg ikke gjør noen innkjøp fra HFK.

Har nok ikke noe med at jeg ikke liker "økonomiske fag(nerde)uttrykk"

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Jeg søkte på deltidsjobb på klubben i Grensen, Oslo. Og forklarte at jeg har drevet litt med hifi så og så lenge, var rimelig interessert og lærer ting fort og har lyst til å lære, +++.. Men han ville heller ha studenter som hadde mulighet til å komme når som helst, og ikke bare en som hadde mulighet da og da. (Ettersom jeg har en fulltidsjobb allerede, men i stillingen sto det lørdager og noen kvelder. Det er ikke noe problem med 7-15-jobb..)

Bare det utsagnet hans, at han heller ville ha studenter, fikk meg nesten til å føle at de bare måtte ha folk i butikken, og at det ikke var så nøye med kunnskap..
    Det kan jo forsåvidt være fordi jeg mista "drømmesjangsen" og da
    Dersom du selv vet at det finnes bedre alternativer til det du skal selge så skal du være ganske hardbarka selger for å overbevise kunden om at "dette er det beste du får"

Derimot om du starter i klubben uten noe serlig kunnskap omkring alternative merker så vil du bli lært opp mer eller mindre bevist til å ommtale HFK sine merker som de beste og du vil tro på det selv!.
    Ikke nødvendigvis fordi de er best, men de er de eneste du kan noe om.
    Når da en ung selger selv virkelig tror han selger det beste, er det sjansen større for at han blir en bra selger.

Ble en liten diskusjon om det temaet under en forelesning ved BI for en tid tilbake.

Vet såklart at det er mange flinke folk i HFK, men ikke alle!

Jeg ser forrøvrig ikke helt hvaslags student som kan "komme når som helst" heller, som student i Oslo er man nødt for å legge opp jobben etter studiene og ikke omvendt.

Skjønner hva du mener med
    Bare det utsagnet hans, at han heller ville ha studenter, fikk meg nesten til å føle at de bare måtte ha folk i butikken, og at det ikke var så nøye med kunnskap..
    men er nå fortsatt student selv og kan alt vesentlig mer enn folk flest om AV.

Det kan jo forsåvidt være fordi jeg mista "drømmesjangsen" og da
    Neida, det var nok ikke "drømmesjangsen" tror jeg har fått være med på langt mer AV morro de siste årene enn jeg hadde fått om jeg hadde jobbet for klubben

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    naturlig at klubben trenger de marginene for å kunne drive lønnsomt og de er neppe de eneste. rabatthagen derimot, dumper hovedsaklig ut utstillingsmodeller til lite lønnsomme priser, og du ser hva de omsetter for og hva de faktisk sitter igjen når året er omme...

det som fascinerer meg er at det forventes at skal gis rabatt så fort man handler dyre produkter eller flere produkter samtidig. det er ikke noe automatikk i dette? registrerer at folk tar dette som en selvfølge... det er nærmest opplest og vedtatt, 0 rabbat = dårlig "kundeservice". føler rett og slett at mange som driver med denne hobbyn er sykelig opptatt av pris, gjerne før/nå pris. man er mer opptatt av å gjøre "et godt kjøp" enn hva det aktuelle produktet leverer rent ytelsesmessig i det aktuelle systemet. fokuset ligger på å gjøre et kjøp som tillater en å selge produktet med så lite tap som mulig enn at det faktisk er den best matchen med tanke på eksisterende utstyr eller lytterom. målet er ikke at begge skal tjene på "salget", det er en bonus hvis de sitter igjen med noen kroner etter "transaksjonen".

entusiastbutikken skal ikke drive med salg, men med produktformidling, det skal ikke finnes selgere (fyfy vi hater dem, huff de tjene penger på oss) de skal sitte på fanget til "produktmottakeren" med full oppvartning, i "produktmottakerens" hjem, gjerne jordbær og fløte med tilhørende eksotisk kaffe fra tre forskjellige kontinenter.

håper alt går til hællvette og bare avshop overlever alle...
    Slapp av

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    ....B&W CM7 har økt prisen med 25% uten at pundet har økt i forhold til den norske krona...

Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    ...Pundet har jo ikke styrket seg nevneverdig mot krona, snarere tvert imot, men likevel hever de prisene på B&W med 10%-30%...
    At produksjon gjerne skjer i andre land kompliserer bildet vesentlig. Norge er dessuten en fjert i markedssammenheng. Når pund svekkes kraftig mot euro og dollar, der de store markedene til bl.a. engelske produsenter finnes, setter de opp sine priser. Til alle land. Det interesserer dem veldig, veldig lite at pund vs norske kroner ikke har endret seg nevneverdig.

Welcome to Musical Fidelity

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zalo
    At produksjon gjerne skjer i andre land kompliserer bildet vesentlig. Norge er dessuten en fjert i markedssammenheng. Når pund svekkes kraftig mot euro og dollar, der de store markedene til bl.a. engelske produsenter finnes, setter de opp sine priser. Til alle land. Det interesserer dem veldig, veldig lite at pund vs norske kroner ikke har endret seg nevneverdig.

B&W produseres i England. Dermed har de viktige kostnadskomponenter i pund, og derfor ble B&W trukket fram som spesifikt eksempel. Poenget var at prisøkningene på HFK ikke reflekterer de relative kursendringene.

(og ja, jeg vet at MF også produseres i England).

Når pund svekkes kraftig mot euro og dollar, der de store markedene til bl.a. engelske produsenter finnes, setter de opp sine priser.
    I hvert fall i pund. Men alt annet likt, vil en valutasvekkelse føre til at prisene blir satt NED i dollar og euro-markeder, siden en del av kostnadene er i pund. Som analogi til dette: Da krona var "sterk" tidligere i år slet Norske Skog med å selge papir i Europa fordi mye av kostnadene deres er i kroner. De amerikanske produsentenes priser, sank derimot i Euro fordi dollaren var svak.

Et viktig poeng ang. både Musical Fidelity og B&W er hvor stor andel av kostnadene som kommer fra importerte deler (og det er nok en del). Disse prises jo i andre valutaer, og vil således øke i pris for produsentene av HiFi-utstyr - og isolert sett dra prisene opp, også i Norge hvis Pund/NOK holder seg. Hvis importerte deler utgjør en større andel av MFs kostnader enn B&Ws, vil MF sine produkter stige relativt mer enn B&Ws.

Men igjen: Poenget var at prisøkningene på HFK ikke reflekterer de relative kursendringene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Audiolur ja, det var et skikkelig bidrag!
    Nok ett bidrag, i form av ett stempel til i passet ditt.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær nå litt snille mot hverandre da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W produseres i England. Dermed har de viktige kostnadskomponenter i pund, og derfor ble B&W trukket fram som spesifikt eksempel. Poenget var at prisøkningene på HFK ikke reflekterer de relative kursendringene.

(og ja, jeg vet at MF også produseres i England).

I hvert fall i pund. Men alt annet likt, vil en valutasvekkelse føre til at prisene blir satt NED i dollar og euro-markeder, siden en del av kostnadene er i pund. Som analogi til dette: Da krona var "sterk" tidligere i år slet Norske Skog med å selge papir i Europa fordi mye av kostnadene deres er i kroner. De amerikanske produsentenes priser, sank derimot i Euro fordi dollaren var svak.

Et viktig poeng ang. både Musical Fidelity og B&W er hvor stor andel av kostnadene som kommer fra importerte deler (og det er nok en del). Disse prises jo i andre valutaer, og vil således øke i pris for produsentene av HiFi-utstyr - og isolert sett dra prisene opp, også i Norge hvis Pund/NOK holder seg. Hvis importerte deler utgjør en større andel av MFs kostnader enn B&Ws, vil MF sine produkter stige relativt mer enn B&Ws.

Men igjen: Poenget var at prisøkningene på HFK ikke reflekterer de relative kursendringene.

Rette litt på deg her.

600 serien til B&W Produseres ikke i England
    Matrialene B&W bruker i XT serien hentes ikke fra England
    Kabinettene til 800 serien blir laget i Danmark

En ting er at alt er utviklet i England, men ikke alt produseres der.

MVH
    Lars B

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Rette litt på deg her.

600 serien til B&W Produseres ikke i England
    Matrialene B&W bruker i XT serien hentes ikke fra England
    Kabinettene til 800 serien blir laget i Danmark

En ting er at alt er utviklet i England, men ikke alt produseres der.

MVH
    Lars B
    OK at ikke 600-serien produseres i England, men leste du hele innlegget mitt?

Et viktig poeng ang. både Musical Fidelity og B&W er hvor stor andel av kostnadene som kommer fra importerte deler (og det er nok en del).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK at ikke 600-serien produseres i England, men leste du hele innlegget mitt?
    Jadda jeg leste resten, og det er jeg enige med deg i.

MVH
    Lars B

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Enig her, mine assosiasjoner med utrykket "Substitutter" er vel mer som å nøye seg med det nest beste, noe jeg absolutt ikke jeg føler jeg behøver selvom jeg ikke gjør noen innkjøp fra HFK.

Har nok ikke noe med at jeg ikke liker "økonomiske fag(nerde)uttrykk"
    Jeg vil si at Yamaha 3900, Onkyo 876/906, Denon 3808/4308 samt Pioneer LX71/81 er så å si perfekte substitutter!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monopol igjen!!

Sitat Opprinnelig postet av Zalo

Tror du produsenter leser valutakurser eller egne kostnader som de legger et påslag på? Melk i USA kostet akkurat det samme for en Amerikaner i okt 2000 som det gjorde i Mai 2008, på tross at prisen ble halvert for meg og deg.(9,61-4,8NOK)

Fordi om det er delproduskon i andre land så vil det gi en påfållende liten merkostnad. Kostnaden i materiel på en høyttaler er kanskje 10-20% av sluttsum, det samme for handverk resten er kostnader rettet mot utvikling, distribusjon, markedsføring mm. dvs en valuta justering på 30% i ett av overnevnte ledd vil utgjøre mellom 6-9% på sluttsummen, kontra 25% som B&W CM7 gikk opp.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at Hi-Fi klubben er en dansk kjede, så er det vel nærliggende å tro at den danske valutaen kan også ha med en finger i spillet?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget mulig. I Danmark er ikke prisene justert ved inngangen til 2009.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei!!

Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    I og med at Hi-Fi klubben er en dansk kjede, så er det vel nærliggende å tro at den danske valutaen kan også ha med en finger i spillet?
    Den Danske Krona er på sitt sterkeste ever! 1,3 NOK og det vil gi billigere varer til Danmark som blir justert til Norsk valuta når det kommer til Norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Meget mulig. I Danmark er ikke prisene justert ved inngangen til 2009.
    Nå har ikke den Danske kronen blitt svekket slik den Norske og Svenske.. :/

Vi får håpe dette er midlertidig =)

MVH
    Lars B

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innenfor HiFi så er det jo sånn at liker man en høyttaler svært godt, så skal det godt gjøres å finne et nært substitutt til tilnærmet samme pris. Denne relative prisinelastisiteten vet monopolisten å utnytte. Dermed vil monopolistisk konkurranse gi høyere priser enn REN konkurranse - i hvert fall i teorien!
    Sterke merkevarer og høy kundelojalitet er jo andre typiske kjennetegn på monopolistisk konkurranse. AV-markedet må sies å være et ganske godt eksempel sånn sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Sterke merkevarer og høy kundelojalitet er jo andre typiske kjennetegn på monopolistisk konkurranse. AV-markedet må sies å være et ganske godt eksempel sånn sett.
    Nettopp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du produsenter leser valutakurser eller egne kostnader som de legger et påslag på?...
    Musical Fidelity begrunner prisstigning med svakt pund mot de store valutaene. Så ja, jeg tror produsentene leser valutakurser, og da hovedsakelig for de landene de har størst eksport til. Situasjonen for pund i forhold til NOK er noe de neppe legger vekt på.

Fordi om det er delproduskon i andre land så vil det gi en påfållende liten merkostnad. Kostnaden i materiel på en høyttaler er kanskje 10-20% av sluttsum, det samme for handverk resten er kostnader rettet mot utvikling, distribusjon, markedsføring mm. dvs en valuta justering på 30% i ett av overnevnte ledd vil utgjøre mellom 6-9% på sluttsummen, kontra 25% som B&W CM7 gikk opp.
    At bedrifter ønsker å sikre seg i dagens situasjon overrasker meg ikke. Bankene gir ikke lån, forsikringsselskap gir ikke forsikring for kreditt og eksport, og produsentene i England har neppe interesse av at importører i USA og euro-sonen tar hele gevinsten av dårlig pund.

Vet du med sikkerhet at B&W ikke har endret sine priser til importører, og at de 25 % dermed utelukkende går til Hifi-klubben?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Olja er spådd opp igjen iløpet av året uansett.
    Markedet er i krise, alle mister jobben og folk tør ikke kjøpe bensin engang. Når sjokket legger seg så begynner noen få ting også å stabilisere seg
    (ikke alt) og selgbar knapp energi som olje er en slik ting som VIL stabilisere seg.

I værste fall så skrur bare oljesjeikene igjen krana og da VIL prisen igjen stige.

En oljepris på 35-40dollar er jo helt absurd og kan ikke vare.
    Det er værre med alt det andre...

Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •