Priser på hifiklubben.... - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 444
    Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    Hvis man er eneimportør og eneselger så har man jo "monopol" på det merket i sitt lokale marked. Det er jo nettopp derfor man ønsker å være både importør og selger - så man slipper å konkurrere!
    Det er mange i denne bransjen i Norge som er både importør og selger, f. eks Lyric + en drøss andre som jeg ikke gidder nevne. Det bare når HFK diskuteres at ordet monopol til stadighet dukker opp.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... men det er ikke spesielt mange som kjører like rigid prispolitikk som HFK... er det?

Nesten på grensen til å gjøre seg bevisst ekstremt kostbar...

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Det er mange i denne bransjen i Norge som er både importør og selger, f. eks Lyric + en drøss andre som jeg ikke gidder nevne. Det bare når HFK diskuteres at ordet monopol til stadighet dukker opp.
    De har jo enerett på produkter som B&W, Cambridge Audio, NAD osv... Da har de monopol.
    Men som en fyr nevnte for et par sider siden: Det finnes mange andre bedrifter; Soundgarden, Surround.no, ElKjøp...., som selger substitutter til produktene Hifiklubben tilbyr. Det er dermed et tilfelle av monopolistisk konkurranse.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Substitutter" er et fælt ord i denne sammengeng. ALTERNATIVER er et bedre uttrykk, for det viser seg jo at mange av de opphausede produkter HFK selger egentlig ikke er SÅ bra som mange vil ha det til...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder de Britiske merkene og Pundet, så går det på hva pundet er verdt og hva matrialkostnaden til produsentene er.

For B&W vil de bli nødt til å sette opp utsalgsprisene når produksjonskostnadene blir høyere. Det som blir produsert i Asia har blitt dyrere å produsere samt at matrial kostnaden også blir styrt av valutaene omkring.

Jeg håper dette er midlertidig og at krona blir sterkere igjen!!

MVH
    Lars B

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er for så vidt enig med deg der. Det finnes mange i bransjen som har enerett på merker og dermed en lokal markedsmakt de vet å utnytte. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan mene noe om prisene på HFK...

Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Men som en fyr nevnte for et par sider siden:
    ;-)

Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Det finnes mange andre bedrifter; Soundgarden, Surround.no, ElKjøp...., som selger substitutter til produktene Hifiklubben tilbyr. Det er dermed et tilfelle av monopolistisk konkurranse.
    Innenfor HiFi så er det jo sånn at liker man en høyttaler svært godt, så skal det godt gjøres å finne et nært substitutt til tilnærmet samme pris. Denne relative prisinelastisiteten vet monopolisten å utnytte. Dermed vil monopolistisk konkurranse gi høyere priser enn REN konkurranse - i hvert fall i teorien!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    "Substitutter" er et fælt ord i denne sammengeng.
    Hva?? Liker du ikke økonomiske fag(nerde)uttrykk???

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    "Substitutter" er et fælt ord i denne sammengeng. ALTERNATIVER er et bedre uttrykk, for det viser seg jo at mange av de opphausede produkter HFK selger egentlig ikke er SÅ bra som mange vil ha det til...
    Kanskje folk rett og slett mangler kunnskapen til velge alternative produkter? HFK sine merker er godt etablert i Norge, er i så måte "trygge" merker for folk flest. HFK er også godt etablert i de fleste store byer i Norge.

Det blir nevnt jevnt lave priser her, og det viser jo bare hvor godt taktikken og den villedende reklamen til HFK fungerer.

Ordet monopol blir nevnt spesifikt om HFK fordi de er en av de få i bransjen som utnytter begrepet i den grad.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Skal bli spennende å følge "klubben". Tror ikke dette kommer til å gå rette veien. Men de har lenge ansatt endel "lite faglige" personer. Synd de mistet det de en gang hadde, den genuine kompetanse på lyd. Idag kan du dessverre finne mange som like godt kunne solgt vaske maskiner. Om du kjenner "miljøet" det du bor, finnes det enda noen dyktige igjen, selv om det ikke er så mange.
    Har brukt flere 100K gjennom årene på klubben, men det sluttet for noen år siden, dessverre, men de er blitt for dyre syntes jeg iforhold til hva jeg fikk igjen og nå er vel muligens spaden i jorden satt. Kanskje monopolet forsvinner?
    Jeg søkte på deltidsjobb på klubben i Grensen, Oslo. Og forklarte at jeg har drevet litt med hifi så og så lenge, var rimelig interessert og lærer ting fort og har lyst til å lære, +++.. Men han ville heller ha studenter som hadde mulighet til å komme når som helst, og ikke bare en som hadde mulighet da og da. (Ettersom jeg har en fulltidsjobb allerede, men i stillingen sto det lørdager og noen kvelder. Det er ikke noe problem med 7-15-jobb..)

Bare det utsagnet hans, at han heller ville ha studenter, fikk meg nesten til å føle at de bare måtte ha folk i butikken, og at det ikke var så nøye med kunnskap..
    Det kan jo forsåvidt være fordi jeg mista "drømmesjangsen" og da

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal vel nevnes at det ikke bare er forhandlerne som utøver markedsmakt. Når System Audio velger å la EN forhandler selge, så er det ikke fordi System Audio IKKE tror de kommer til å tjene på det...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal vel nevnes at det ikke bare er forhandlerne som utøver markedsmakt. Når System Audio velger å la EN forhandler selge, så er det ikke fordi System Audio IKKE tror de kommer til å tjene på det...
    Det er vel Soundgarden du prater om nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Det er vel Soundgarden du prater om nå?
    Jepp. Poenget mitt er at "monopolist-fenomenet" også har med produsentene å gjøre. Eksempelet Soundgarden var mer tilfeldig.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Poenget mitt er at "monopolist-fenomenet" også har med produsentene å gjøre. Eksempelet Soundgarden var mer tilfeldig.
    Jeg skjønner.

Men dette fenomenet er dessverre ikke bare i hifi/AV-bransjen, men i stort sett alle bransjer.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker på 90 tallet at HFK var kjendt for kvalitet og lave priser, uten det fordyrende mellomleddet.
    For min egen del ble jeg på begynnelsen av 2000 tallet mer og mer skeptisk til både butikkkonsept og priser.

"Mye vil ha mer" er mer dekkende på HFK i dag føler jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Jeg skjønner.

Men dette fenomenet er dessverre ikke bare i hifi/AV-bransjen, men i stort sett alle bransjer.
    Noen bransjer er verre enn andre. Innenfor en del markeder er det jo tilnærmet ren konkurranse, f.eks. i markedene for strøm, bensin og mobiltellerskritt (selv om infrastrukturleverandørene sannsynligvis utøver markedsmakt).

Det er jo også sånn at en rekke norske butikker konkurrerer på pris på de SAMME datakomponentene (perfekte substitutter). Det er noe helt annet enn om Netshop skulle hatt monopol på Intel og Komplett monopol på AMD (eller om Fotovideo hadde enerett på Canon mens Japan Photo hadde enerett på Nikon).

Kanskje ikke så rart heller at marginene på datautstyr er langt lavere enn på Hi-Fi - selv om det finnes andre grunner også.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett gjerne prisene opp 50% på hifiklubben, for da blir jeg ca 0% mere interessert i produkter fra hifiklubben.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok et visdomsord fra Audiolur som bidrar i debatten.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiolur ja, det var et skikkelig bidrag!

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Husker på 90 tallet at HFK var kjendt for kvalitet og lave priser, uten det fordyrende mellomleddet.
    For min egen del ble jeg på begynnelsen av 2000 tallet mer og mer skeptisk til både butikkkonsept og priser.

"Mye vil ha mer" er mer dekkende på HFK i dag føler jeg.
    Godt sagt...

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, noen som har fått en "løp og kjøp" fealing for hifiklubben om dagen eller?

Alle steder jeg snur meg om dagen er det tilbud og januar salg etc etc, bortsett fra hos klubben, med mindre de gjør som onkel skrue når han har "salg" setter opp prisene

Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •