Priser på hifiklubben.... - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 444
    Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min høyttalerdrøm steg brått med 5000 kr også (B&W 804s)
    Det vil si enda flere timer overtid før målet er nådd, samt værre forhandlinger med kona for å få presset de igjennom her også
    Får sjekke bruktmarkedet jevnlig kanskje...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    han i bærum og han i torrgata er vel kjente for å ha en relativt fleksibel før/nå pris...
    Har ikke sjekket så nøye på han i Torgata, men prisene på det som selges i Bærum er veil. ganske sammenlignbare med resten av Europa. Grunnen til at han gir en del rabatt er fordi han er sin egen importør og åpenbart har lite utgifter til reklame, lokaler og ansatte.

Butikker som HiFi Klubben derimot har en hel organisasjon som skal ha penger, og det må selvfølgelig kunden (vi) betale for. Er ikke sikkert det er snakk om griskhet i den forstand, men de har nok betraktlig mer kostnader forbundet med lønninger (administrasjon, telefonsupport, internett, butikkansatte etc), reklame (avisreklame, postreklame, internett,reklame), brosjyrer (stadig nye gratis glossy blekker) og ikke minst store flotte lokaler strategisk plassert i Norges bykjerner.

Min opplevelse er også at kompetansen blant de som jobber der er relativt lav, spesielt på dyrere utstyr (der kunden forventer litt mer). På toppen av det hele nekter de plent å gi noe som helst rabatt - uansett hvor god kunde man er. Syntes også det i det minste er på kanten til griskhet når de legger ut brukte demovarer (gjerne utgåtte receivere etc) med minimalt avslag (10%). Andre butikker (soundgarden etc) slår lett av 30-40% på utgående modeller, og de er ikke engang demobrukt.

Jeg har også sjekket prisene på HFK rundt i Europa, og det er riktig at HFK tåler sammenligning med andres land veil. priser, men andre butikker i Europa har jeg sett at kan lett gi veldig mye avslag og/eller kjører mye tilbud. Der er det ofte litt større konkurranse mellom butikkene.

Men HFK får selvfølgelig operere som de vil, det er vi forbrukere som velger om vi vil handle der. Jeg syntes bare denne prisoppgangen ble litt voldsom på et monopolkonsept som allerede er preget av høye marginer og generelt høye priser sammenlignet med tilsvarende produkter fra andre produsenter.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HFK med nye priser!

Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Renta går ned og prisene opp, da er vi ca like langt 8)
    Dette har ingen sammenheng, da renta var på sitt laveste så var Euroen innenfor det som Norges Bank jobber mot ca 7.90-8.30 NOK.
    Det vi ser nå er svingninger som vil stabilisere seg om litt, på lang sikt vises det ikke på grafen engang.

Sitat Opprinnelig postet av RS
    Prisjusteringen er nok et resultat av valutasvingninger. Den norske kronen svekket seg betydelig. Dette kommer til å gi oss økte priser på mye av det vi importerer.
    Se svar lenger ned, da skulle ikke B&W økt prisene så mye IOM at de bruker pund, regner med at rå-varene kommer fra utenom Yen og Euro Land.
    Yen har på kort sikt økt fra ca 5/100 til 7.60/100 NOK som er en vannvittig økning som vil gi Japan store problemer om den ikke reduseres straks da Japan er export land grand lux(biler og små-elektronikk)

Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Har ikke handlet på klubben de siste 8 åra.. kommer heller ikke til å handle der når de gjør ting på denne måten. det går fra å være en entusiast butikk til en elkjøp/lefdal kjede med fokus på kun en ting... profitt.

HFK var billige frem mot slutten av 90 tallet så gikk alt over styr..

dessuten syntes jeg ikke klubben er så bra da servicenivået er dårlig. De ansetter folk som kun skal selge. Spør du en om hva som er så mye bedre med ett anlegg til 30000 kontra ett til 15000 så har de sjeldent noe godt argument.. Har satt fast mange av de som jobber i HFK Oslo regionen.. like morosomt hver gang for jeg kunne gått inn og tatt jobben deres på strak arm bare mye bedre fagkunskap.

HFK er ikke for entusiaster men for folk som vil betale mye for litt mindre..
    Ville du hatt en butikk med verdens snilleste og greieste betjening som ikke solgte en skitt? Dyktige selgere får prisene ned ved å gi eier forutsigbarhet og gjevn flyt i lagerbeholdning.
    Husk at det er ikke velferd de driver med, ingen kan drive butikk hvor hifi-geeker med dype lommer og korte hender skal komme å lytte på musikk og se film i utide for å ikke kjøpe noe, ingen kan leve av det!!

Sitat Opprinnelig postet av RS
    Trodde hifi forhandlere la seg på 30-35% påslag.
    Kursutviklingen de siste mnd ligger på ca.20-30% på europeiske valutaer og betydelig mer mot Japan/Asia.

Utfra mitt perspektiv driver Hifi klubben på rette måten og selger sine produkter til de prisene markedet er villig til å betale.
    Har de nå lagt prisene i høyeste laget blir de straffet av markedet.

Dette kommer helt på hvilken markedsmakt de har, samsung skjermene til HFK har ikke mye påslag og de jobber heller ikke så hardt med å selge de heller da de anbefaler metz som er en møkkaskjerm.
    Derimot de merkene de har monopol på i Norge har de rimelig kontroll på pris-messig, men for mange så er det vel hipp somm happ om man kjøper Denon, Onkyo, Yamaha, Pioneer etc såfremt prisen er tilsvarende innenfor et normal avvik.

Sitat Opprinnelig postet av Benjajon
    Mange av uttalelsene i denne tråden sier jo bare sitt om hvor lite mange av dere vet om det å drive butikk. Ser en bort fra akkurat HifiKlubben som denne tråden handler om, så virker det jo som om dere tror at forhandlere og importører sitter igjen med 30-50% på bunnlinja? Det er jo direkte latterlig. Plasmaboy nevnte marginene som nettbutikkene driver med. Og kunder klager over dårlige demonstrasjonsmuligheter, alle skal ha masse rabatt for å føle at de gjør et godt kjøp med mere, og produktene kan jo aldri bli billige nok. Tullete.

En butikk og importør har husleie, strøm, forsikring, lønn, arbeidsgiveravgift, garantiansvar, nettsted, lagerhold/leie bare for å ta noen få ting, og dette må jo tas inn et sted. Et nettsted som selger med 2-3% marginer tar jo strengt tatt bare imot ordre, formidler dette til importør som så formidler dette igjen.

Når valutaen, nærmere bestemt euroen, har økt med 25% på kort tid, gjør jo dette at innkjøpsprisen til norske importører igjen øker med dette. Dersom kundene, oss forbrukere, da tror at dette "tapet" må de bare dekke da er dere ikke mye bevandret i de økonomiske begreper.

Se bort fra HFK, men for mange handler dette om å opprettholde de samme marginer som de hadde før finanskrisen sendte valuten på en galopptur.

På den annen side: Det bør jo også gå andre veien, så dersom euroen faller igjen med 25% så bør jo prisene senkes igjen.

HFK handler da ikke bare med Euro og Yen men også med pund som ikke har forandret seg i finanskrisa, B&W CM7 har økt prisen med 25% uten at pundet har økt i forhold til den norske krona, dette lukter svindel basert på u-kunnskap om valuta-svingniger og valutaer som er berørt. Ser at B&W XT4 har fått samme påslaget, noe som får meg til å tro at de har slengt en finger i lufta for å finne ut hvilket påslag de skulle legge på.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2009 blir nok ett år med nedgang i kjøp av nye produkter, men bruktmarkedet kommer sikkert til og merke en oppgang i følge av det!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sjekket så nøye på han i Torgata, men prisene på det som selges i Bærum er veil. ganske sammenlignbare med resten av Europa. Grunnen til at han gir en del rabatt er fordi han er sin egen importør og åpenbart har lite utgifter til reklame, lokaler og ansatte.

Butikker som HiFi Klubben derimot har en hel organisasjon som skal ha penger, og det må selvfølgelig kunden (vi) betale for. Er ikke sikkert det er snakk om griskhet i den forstand, men de har nok betraktlig mer kostnader forbundet med lønninger (administrasjon, telefonsupport, internett, butikkansatte etc), reklame (avisreklame, postreklame, internett,reklame), brosjyrer (stadig nye gratis glossy blekker) og ikke minst store flotte lokaler strategisk plassert i Norges bykjerner.

Min opplevelse er også at kompetansen blant de som jobber der er relativt lav, spesielt på dyrere utstyr (der kunden forventer litt mer). På toppen av det hele nekter de plent å gi noe som helst rabatt - uansett hvor god kunde man er. Syntes også det i det minste er på kanten til griskhet når de legger ut brukte demovarer (gjerne utgåtte receivere etc) med minimalt avslag (10%). Andre butikker (soundgarden etc) slår lett av 30-40% på utgående modeller, og de er ikke engang demobrukt.

Jeg har også sjekket prisene på HFK rundt i Europa, og det er riktig at HFK tåler sammenligning med andres land veil. priser, men andre butikker i Europa har jeg sett at kan lett gi veldig mye avslag og/eller kjører mye tilbud. Der er det ofte litt større konkurranse mellom butikkene.

Men HFK får selvfølgelig operere som de vil, det er vi forbrukere som velger om vi vil handle der. Jeg syntes bare denne prisoppgangen ble litt voldsom på et monopolkonsept som allerede er preget av høye marginer og generelt høye priser sammenlignet med tilsvarende produkter fra andre produsenter.
    Jeg støtter hvert ord i dette innlegget fra HåkonN! Jeg vil bare bekrefte at BÅDE forhandleren i Bærum og i Torgata (som jeg har handlet mye fra de siste årene), viser en helt annen fleksibilitet mht. priser og service enn det jeg har opplevd fra "klubben" de siste årene. Dette er dessverre en negativ utvikling, fordi Hifi-klubben hadde en helt annen service og kundebehandling på begynnelsen av 1990-tallet, ihvertfall der jeg kommer fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremdeles håp?

Var på hifiklubben i dag og de selger demomodeller fremdeles til fjorårets priser (-) en eventuell "kjendis" rabatt :-D Så det er bare å springe til butikken før håpet om fjorårets priser er ute!

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli spennende å følge "klubben". Tror ikke dette kommer til å gå rette veien. Men de har lenge ansatt endel "lite faglige" personer. Synd de mistet det de en gang hadde, den genuine kompetanse på lyd. Idag kan du dessverre finne mange som like godt kunne solgt vaske maskiner. Om du kjenner "miljøet" det du bor, finnes det enda noen dyktige igjen, selv om det ikke er så mange.
    Har brukt flere 100K gjennom årene på klubben, men det sluttet for noen år siden, dessverre, men de er blitt for dyre syntes jeg iforhold til hva jeg fikk igjen og nå er vel muligens spaden i jorden satt. Kanskje monopolet forsvinner?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    naturlig at klubben trenger de marginene for å kunne drive lønnsomt og de er neppe de eneste. rabatthagen derimot, dumper hovedsaklig ut utstillingsmodeller til lite lønnsomme priser, og du ser hva de omsetter for og hva de faktisk sitter igjen når året er omme...

det som fascinerer meg er at det forventes at skal gis rabatt så fort man handler dyre produkter eller flere produkter samtidig. det er ikke noe automatikk i dette? registrerer at folk tar dette som en selvfølge... det er nærmest opplest og vedtatt, 0 rabbat = dårlig "kundeservice". føler rett og slett at mange som driver med denne hobbyn er sykelig opptatt av pris, gjerne før/nå pris. man er mer opptatt av å gjøre "et godt kjøp" enn hva det aktuelle produktet leverer rent ytelsesmessig i det aktuelle systemet. fokuset ligger på å gjøre et kjøp som tillater en å selge produktet med så lite tap som mulig enn at det faktisk er den best matchen med tanke på eksisterende utstyr eller lytterom. målet er ikke at begge skal tjene på "salget", det er en bonus hvis de sitter igjen med noen kroner etter "transaksjonen".

entusiastbutikken skal ikke drive med salg, men med produktformidling, det skal ikke finnes selgere (fyfy vi hater dem, huff de tjene penger på oss) de skal sitte på fanget til "produktmottakeren" med full oppvartning, i "produktmottakerens" hjem, gjerne jordbær og fløte med tilhørende eksotisk kaffe fra tre forskjellige kontinenter.

håper alt går til hællvette og bare avshop overlever alle...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up klubben

har kjøpt en del der men lang leverings tid null tilbake meldinger må ringe å purre på produkter

ikke imponert av kundeservice der :evil:

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Julegaven min bli nettopp mer værdt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også prisene ble litt vel stive nå. Hadde tenkt å kjøpe nye høyttalere, men tror jeg drøyer det en stund. Når det gjelder prisavslag synes jeg egentlig det er en uting. Er selvfølgelig fint å føle at man har gjort et godt kjøp, men synes det blir feil hvis en person skal få en bedre pris enn en annen bare fordi han smisket litt med selgeren. Hvis butikken har rom for å kunne gi prisavslag i et sett, kan de heller kutte prisene over hele linja.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er vitsen med markedsøkonomi hvis man ikke kan prute på produkter?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis valutakursen tilseier 25% dyrere innkjøp, så er det ikke rart at de må sette opp prisene. Vi får jo selvsagt litt bakoversveis når det er så store utslag. 4-5% prisoppgang pga naturlig inflasjon er jo mer normalt. Kanskje burde de også prøvd å gjøre dette litt mer gradvis?

Når det gjelder hifi-klubben sin prispolitikk forøvrig, så har jeg alltid likt den. Jevnt lave priser fremfor å favorisere enkelte kunder som pruter eller å plutselig selge varer på "supertilbud". Når Soundgarden plutselig selger SA-høyttalere som noen i forrige uke betalte 13000 for til 7000 på salg, så syns jeg det er vel så betenkelig. Hva er høyttaleren egentlig verd? Jeg stiller i alle fall spørsmål ved om den var et godt kjøp til den opprinnelige prisen.

Sammenligner vi priser i utlandet med priser i Norge, så er mitt inntrykk at HFK kommer ganske godt ut sammenlignet med noen konkurrenter. En cd-spiller som koster 200 pund i England koster gjerne 2000 på HFK. En annen 200-pundspiller koster gjerne lagt mer hos HFK sine konkurrenter! Påpeker igjen at dette er et "inntrykk" jeg har.

Det som jeg derimot er enig i, er at kunder som var innom der i desember burde fått et hint om at prisene ville stige. Det er negativt for butikken når noen kunder plutselig kommer tilbake og får hakeslepp...

Vil også si at jeg likte denne kjeden enda bedre før, da flotte lokaler og masse reklame ikke var profilen deres.

Tipper mange av konkurrentene også vil sette opp prisene fremover.

Tipper også at antallet hifi-butikker i Norge om ett til to år er vesentlig lavere enn idag. Med det lille utvalget vi har her på berget, så kommer i alle fall ikke jeg til å boikotte noen butikker. Kommer til å gå innom alle byens 3 butikker også neste gang jeg skal ha noe, og så får jeg håpe at det fortsatt er 3 butikker da...

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Josteinr
    Synes også prisene ble litt vel stive nå. Hadde tenkt å kjøpe nye høyttalere, men tror jeg drøyer det en stund. Når det gjelder prisavslag synes jeg egentlig det er en uting. Er selvfølgelig fint å føle at man har gjort et godt kjøp, men synes det blir feil hvis en person skal få en bedre pris enn en annen bare fordi han smisket litt med selgeren. Hvis butikken har rom for å kunne gi prisavslag i et sett, kan de heller kutte prisene over hele linja.
    Pleier alltid å få litt avslag hvis man handler mye på en gang.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Pleier alltid å få litt avslag hvis man handler mye på en gang.
    10% er vel den "grensa" man har å gå på på klubben og andre steder når det gjelder rabatt? inbiller meg å ha hørt eller lest det noe sted at det er sånn rundt omkring på mange butikker, ikke bare HFK...

Og smisking er ikke bestandig rette veien å gå hvis man vil ha rabatt er det vel?... man kan jo også stille seg veldig kritisk overfor selger og når de begynner å bli nervøs for om de får solgt eller ikke så kan det komme dumpende "JAU Æ KAN JO GI DÆ TI PROSÆNT RABATT HVIS DU HANDLE DÆNNJ DÆR Å DÆNNJ DÆR Å DÆNNJ DÆR DA.."

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Hva er vitsen med markedsøkonomi hvis man ikke kan prute på produkter?
    Pruting eller ikke pruting - desentraliserte beslutninger og prissignaler har uansett sine fordeler framfor planøkonomi...;-)

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Når det gjelder hifi-klubben sin prispolitikk forøvrig, så har jeg alltid likt den. Jevnt lave priser fremfor å favorisere enkelte kunder som pruter eller å plutselig selge varer på "supertilbud". Når Soundgarden plutselig selger SA-høyttalere som noen i forrige uke betalte 13000 for til 7000 på salg, så syns jeg det er vel så betenkelig. Hva er høyttaleren egentlig verd? Jeg stiller i alle fall spørsmål ved om den var et godt kjøp til den opprinnelige prisen.
    En høytaler er verdt det folk er villige til å betale for den! Selv om det er bittert å betale 6000 kroner "for mye."
    Selv om Soundgarden av-og-til kutter prisene ekstremt mye, må du ikke tro at de fortsatt tjener penger på å selge produktene. Det kan være at de har altfor stort varelager og således vil spare penger på å kvitte seg med produktene og dermed minimere tapet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis valutakursen tilseier 25% dyrere innkjøp, så er det ikke rart at de må sette opp prisene.
    Når valutakursen tilsier 25% BILLIGERE innkjøp er det sannelig ikke alltid de setter NED prisene. Men det er klart at mange sliter med kronesvekkelsen nå. Spørsmålet er om ikke de bruker dette som unnskyldning til å klaske litt VEL mye på. Pundet har jo ikke styrket seg nevneverdig mot krona, snarere tvert imot, men likevel hever de prisene på B&W med 10%-30%

Nå er jeg jo uansett tilhenger av markedsøkonomi, og det er butikkens soleklare rett å sette den prisen de vil - og så får vi forbrukere handle deretter.

Når Soundgarden plutselig selger SA-høyttalere som noen i forrige uke betalte 13000 for til 7000 på salg, så syns jeg det er vel så betenkelig. Hva er høyttaleren egentlig verd? Jeg stiller i alle fall spørsmål ved om den var et godt kjøp til den opprinnelige prisen.

SA1750 selges ut fordi det kommer en ny modell, en litt større en, men mindre enn SA Ranger. SA er for øvrig dyrere i Danmark hvis man tar hensyn til valutakursen (sist jeg sjekket). Jeg snakket med en av Soundgardens butikksjefer i dag, og han sa de ikke tjente et fnugg på SA 1750 til 7.000,- Det er som et stunt å regne. Hvorvidt det er et godt kjøp blir vel opp til hver enkelt.

Tipper mange av konkurrentene også vil sette opp prisene fremover.
    I følge nevnte butikksjef har Hegel og Primare steget i pris allerede. Andre følger nok etter. Det som blir spennende er hva som skjer når krona ventelig styrker seg utover vinteren og våren...

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Har brukt flere 100K gjennom årene på klubben, men det sluttet for noen år siden, dessverre, men de er blitt for dyre syntes jeg iforhold til hva jeg fikk igjen og nå er vel muligens spaden i jorden satt. Kanskje monopolet forsvinner?
    HFK har ikke noe "monopol". De er importør av mesteparten av merkene de selger. Kan ikke regne med at andre får selge merkene "deres" da.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    HFK har ikke noe "monopol". De er importør av mesteparten av merkene de selger. Kan ikke regne med at andre får selge merkene "deres" da.
    Hvis man er eneimportør og eneselger så har man jo "monopol" på det merket i sitt lokale marked. Det er jo nettopp derfor man ønsker å være både importør og selger - så man slipper å konkurrere!

Side 5 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •