Tips til high end for ca kr 200.000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 186
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til high end for ca kr 200.000

Hei!

Jeg skjønner at mange svært dyktige hifi-entusiaster hører til på AVforum, og jeg kunne virkelig trenge noen gode råd for hva jeg skal satse på av high end anlegg.

Her er utgangspunktet:
    - Skal investere ca kr. 200.000
    - Har ingen komponenter jeg kan bruke per dags dato
    - Har lite kunnskap om stereo, men elsker musikk
    - Lytter til Bob Dylan, Van Morrison, Mozart, jazz, rock, pop m.m., med hovedvekt på de førstnevnte
    - Liker at utstyret ser helhetlig og bra ut
    - Tenker å kombinere utstyret med hjemmekino

Har sett på noen komponenter:

Elektronikk:
    - Electrocompaniet
    - Burmester (for dyrt?)

Høyttalere:
    - Sonus Faber Cremona M
    - PM Audio Gradient Revolution
    - B&W 802D
    - Patos Symphonic IV

Er det noe dere spesielt kan tips meg om før jeg gjør det ene bomkjøpet etter det andre? :-D Spesielt interessert er jeg i å høre om de konkrete komponentene og om hvordan elektronikk og høyttaler står til hverandre. For jeg er virkelig på bortebane her.

Vennlig hilsen

friedman

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmebane er på demoer. 200.000 gir jeg deg ikke lov til å investere på godord fra AVforum. Ut i butikk! Stereofil, hifiklubben, Hifihuset, oslo hificenter, driv research!

Et godt sted å starte er kanskje å kikke på de vassere hifi-anleggene på forumet her - jeg har ikke hørt noen av dem, men jeg tipper de lyder mer enn godt.

Kos deg!

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste tipset jeg kommer på når du skal bruke så mye penger er å ta en lytterunde i forskjellige butikker. Som du sier så er det dumt å svi av 200 lapper og ende opp med et resultat som ikke er bra.

Mange høyttaler/elektronikk kombinasjoner kan ha svært forskjellig lydsignatur, og siden folk har forskjellige preferanser bør du ta deg noen runder å finne ut noe DU liker.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med de første...
    Med din musikksmak burde du vel også kanskje ha lagt rør på vurderingslista?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye som kommer ann på rommet ditt også, lydmessig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Enig med de første...
    Med din musikksmak burde du vel også kanskje ha lagt rør på vurderingslista?
    Helt enig med denne karen, du burde iallefall høre på rørutstyr =)

MVH
    Lars B

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold deg langt unna rør. Gå dit det finnes highend kompetanse.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Velkommen til AVforum Friedman!

Først og fremst ville jeg vel sagt at kombinasjonen med hjemmekino ofte gjør at du må kompromittere i den ene eller andre retning... Generelt, spesielt på dette nivået, vil jeg si at en heller bør dedikere orienteringen i retning musikk eller hjemmekino. I ditt tilfelle kan du jo vurdere å også investere i et hjemmekinooppsett, som i motsetning til HiFi låter best med masse guffe, spesielt i diskantdelen (derfor er horn ofte foretrukket), samt selvsagt i "bånn" (les: sub).

Sonus Faber har jeg hørt ved flere anledninger, og har alltid likt klangkarakteren... Samtidig er det med HiFi-høyttalere som mange har sagt før meg; her må du lytte deg frem til en preferanse.

Jeg vil også si at rør er noe du bør vurdere. Personlig har jeg aldri blitt så overbevist som da jeg hørte følgende oppsett:

-Audiopax 2x15 watt rørforsterker: 65k
    -Audiopax Reference 100 høyttalere: 150k
    -Audiopax BRE-5 preamp: 50k
    -Marantz SACD 11: 28K
    -Ecosse Reference høytt. kabler
    -Legend Interconnect signalkabler

HELT vanvittig dynamikk og sikkert et sett du muligens kunne klart å prute ned til ditt "beskjedne" budsjett... Dessverre har denne butikken lagt inn årene, men les gjerne mine tanker rundt rundturen som ble foretatt for noen år tilbake:

http://avforum.no/forum/artikler-aud...fi-jungel.html

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de før meg har sakt, skal du invistere 200.000,- i stereo anlegg ville jeg brukt tid på og finne det som gir deg lyden og eiergleden du vil ha.

Og du burde også høre om du kan få med utstyret hjem for og se om det spiller bra i ditt rom før du kjøper det.

Med de pengene kan du også finne et virkelig tungt Hi-end anlegg på brukt markedet om du finner ut hva du vil ha. Da kan du godt ende opp med et anlegg med ny pris fra 400.000,- til 700.000,- om du er heldig.

Det er jo også mulig at noen har fra forumet ville hjulpet deg i rett tetning om de hadde blitt med på en butikk runde.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Velkommen til forumet. 200'000 er mye penger. Men kan prøve å hjelpe deg litt. Har du noen type lydsignatur du liker. Skal det låte litt lyst eller heller du mer mot det varme? Skal det spilles høyt?

Skal det være et hjemmekinoanlegg eller et stereo oppsett som kan bruker sammen med hjemmekino?

Har du hørt på noen av høytelerne du nevner, eller elektronikken?

Hvor bor du?

Og må du bruke 200'000 eller er dette bare taket.

Hilsen
    Geir Arne

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av friedman

- Lytter til Bob Dylan, Van Morrison, Mozart, jazz, rock, pop m.m., med hovedvekt på de førstnevnte
    -

"Hold deg langt unna rør"

Hvorfor det med den musikksmaken ??

Selv om du har ett fett budsjett, ville jeg sjekket bruktmarkedet!
    Utrolig mye nesten nye ting der ute, i alle prisklasser!
    Spør folk pent om demo, eller ta lyttingen i butikk og kjøp på privatmarkedet.
    Ville funnet meg fronthøytalere, forsterker som yter de rettferdighet og en cd spiller til å begynne med. Utvid gradvis, tror det gir det beste resultatet da det fort kan blir mye å kjøpe alt i en smell. Viktig å kjenne utstyret sitt :-)

Lykke til!

ps : Kan godt anbefale Spendor til den typen musikk du nevner, s8 eller s9 avhengig av romstørrelse. Sjekk det ut hvis du kan eller få en demo her ,hvis du bor i nærheten, med din musikk

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde musikksmaken hans vært av en annen grad, men ser en masse musikk som inneholder en masse luft og stemninger. Og mener at rør isåfall er veien å gå

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Hold deg langt unna rør. Gå dit det finnes highend kompetanse.

hvorfor det? og kan ikke et produkt være rørbasert for å være "high end" som du kaller det?

Isåfall tror jeg kansje det er noen som bør gå dit "der det finnes kompetanse".

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    friedman: hva slags rom har du planlagt å plassere herligheten i? Størrelse / evt usymmetriske detaljer må frem!

Akustikk vil jeg si er en tredjedel av hele opplevelsen. Det er nytteløst å investere så mye penger hvis rommet ikke er tipp topp - eller har mulighet til å bli det. Demping har veldig, veldig mye å si.

Med sikkerhet er det vel bare Velodyne DD- serien (subwoofere) jeg kan anbefale til hjemmekino.

Newcomer Bassen min sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste som er når det kommer til lyd er at det er kun du og dine ører som kan si va som låter best!!!! Bildet er noe annet for der kan man måle seg til va som er best og da er det det som er fasiten.

Men tilbake til steroanlegget, som nesten alle andre som har postet på denne tråden har sagt, ta deg en lytterunde i de forsjellige forettningene!.

Hadde jeg personlig hatt 200k til anlegg hadde valget hvert nokså enkelt.
    Ville nokk valgt Dynaudio C2 til høyttaler da denne spiller utrolig klart og kontrolert, og på toppen av det hele er det den peneste høyttaleren på markete idag!!!

På forsterker siden ville jeg gått for 2stk McIntosh 275, slik at du får to monoblokker på 150 rør Watt. Vis du ønsker kun stereo ville jeg kjøp McIntosh C220 forforsterker.
    Cd spiller McIntoshs egen MCD301.

Ville satset på Tyr kabling fra Norost, selvsagt skal du ta den helt ut på kabelfronten også skal du ha Vallhalla!!

Newcomer StriferNet sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg brukt 200 tusen på ett anlegg ville jeg gått for dette:

Surroundreceivere | Hjemmekino | Soundgarden
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben
    /dali_euphonia_ms5_hoeyttalere_cherrywood.htm
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben
    /dali_euphonia_ms5_hoeyttalere_cherrywood.htm
    Høyttaler - Aktiv subwoofer | Hi-Fi Klubben: DALI Euphonia AS2 Subwoofer
    Høyttaler - Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Euphonia CS4 Senterhøyttaler

Til slutt noen kabler
    Høyttalerkabler | Kabler | Soundgarden Dette er ekte hifi lyd. Man kan vel kalle dette ''High End''
    Dette anlegget vil du reagere på når folk snakker eller spiller piano og slikt. Regndråper og pistol skudd.

Newcomer roberthegvik sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynn med å kjøpe mine Martin Logan Summit og bygg anlegget rundt de... Hehehe, neida. Lytt til dine ører og musikksmak, så finner du nok noe du liker. Husk at dette er noe av det morsomste med Hifi, tiden du planlegger, prøvelytter,kjøper osv, osv... NYT DEN

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker litt for meg som du har vinklet deg inn på noen merker uten egentlig å vite hvordan de oppfører seg. Lyd består i stor grad av matching, både mellom komponenter og i rommet det skal spille sammen med. Det er ikke lett, men det er derfor superviktig at du samler deg litt erfaring selv før du inkluderer deg i en kreativ og fornuftig diskusjon med andre entusiaster.

Det kan godt være den forførende rørlyden som treffer ditt hjerte, men det kan likeså godt være klasse D som reiser nakkehårene. Vanskelig for noen her inne å vite hva dine preferanser er, men man kan selvsagt komme med anbefalinger.

Ser du sikter deg inn på høyttalere som 802D og nevner i sleng elektronikk fra Burmester. Du klarer sikkert å presse noe i den klassen inn i et 2-kanals budsjett, men skal du gå multikanals bør du være klar over at det nok blir langt dyrere. Pengene får sko å gå på i denne hobbyen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser så er mange av tipsene her farget veldig mye av hva man selv foretrekker.

Derfor understrekes det, som det er nevnt før, at du selv må finne ut av hva som passer deg best. Det finnes absolutt ingen fasitsvar på hva som er best. Når alt kommer til alt så handler dette om matching av komponenter innen sitt budsjett og personlig smak. Om du er genuin, er det bare å begynne å ta telefoner rundt omkring, og spisse ned mot hva du selv ønsker.

Jo bedre du vil at resultatet skal bli, jo mer research må du gjøre...

PS: Mange butikker vil prøve å få deg til å tro at merkene de har spiller bra sammen, men det er ikke alltid et tilfelle. Bruk sansene selv.

Newcomer StriferNet sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter å drømmer om at jeg hadde masse penger. Ikke alltid er anleggede dyrere enn hverandre men det er lyden jeg er interessert i. Så vit det

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •