Tips til high end for ca kr 200.000 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 186
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden

1) Om Kjell B. liker det han hører så har det ingenting med frekvensgang å gjøre, men hvor troverdig det som blir levert, blir levert. Å bare gå utifra hvor bra ett anlegg låter utifra frekvenskurver blir feil.

2) For den dagen jeg lånte ørene mine til rør var det noe fundamentalt som endra seg i min holdning til hi-fi.. Og det er det at man ikke bestandig skal tro at det nyeste er det beste

1) Selvsagt er det slik - så for mange erfarne lydfolk er det sikkert merkelig å lese en del holdninger her. Tror mange som tilbringer dagen foran PC'en blir preget av kurver og diagrammer istedenfor akustiske opplevelser.

2) Ja det er mitt poeng også. Nå har denne "moderne ingeniør-banden" skremt folk bort fra rørforsterkere i alle år, særlig her i landet - så for min egen del så var det fantastisk å vise til at det nå finnes en kraftig og god rørforsterker på markedet som er så billig at alle kan kjøpe den. Dermed har vi en helt ny situasjon: Alle kan høre denne lyden - og simpel ingeniør-propaganda holder ikke lenger.

Jeg sier ikke dermed at en rørforsterker er et must - jeg tror det er mulig å designe transistorforsterkere som også klarer å gjengi lyd mer korrekt og naturlig, men ikke med dagens ingeniører - det må en radikal nytenkning på hvordan selve elektronikken skal bygges opp og tweakes.

Denne gjengen av objektivister klarte til og med å få rørforsterkere til å lyde ganske likt (dårlige) transistorforsterkere, men nå spiller ihvertfall de beste rør-apparatene pent.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du diskuterer altså ikke, vi må bare akseptere at du har rett...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Flott!
    Kan du gi oss eksempler på opptak der slikt utstyr er benyttet, og i hvilken grad - og i hvilke ledd?

Det er kjempelett - hvis du går inn i de gamle lange trådene fra 2005 om god lyd før og nå, så finner du god dokumentasjon - dette er velkjent i studio-bransjen - søk f.eks. på innlegg av Tresko, han kjenner miljøet og vi hadde bl.a. eksempler fra Rainbow Studio, men egentlig generelt internasjonalt. F.eks. tråder som Det var bedre før og Det var bedre før, del II. Morsom lesning idag synes jeg.

Et viktig eksempel er de kjente Neumann rørmikrofoner med design fra 1940's som man ikke klarer å kopiere idag, men må fortsette å anvende de originale (i de beste studioene) - hvilket har medført at disse brukte mikrofonene omsettes for astronomiske priser, og det samme gjelder de originale Telefunken-rørene. Og det er mange andre eksempler.

Newcomer POSEN sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Debatten de siste sidene har kanskje ikke vært helt relatert til det trådstarter spør om...

Ser at dette temaet har vært diskutert heftig før av mange av de samme personene. Om man ikke er ferdige med dette temaet enda er det kanskje en ide å ta det opp igjen for eksempel her http://avforum.no/forum/generelt-aud...del-ii-19.html , og ikke dra denne tråden helt bort fra det opprinnelige temaet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av POSEN
    Debatten de siste sidene har kanskje ikke vært helt relatert til det trådstarter spør om...

Ser at dette temaet har vært diskutert heftig før av mange av de samme personene. Om man ikke er ferdige med dette temaet enda er det kanskje en ide å ta det opp igjen for eksempel her http://avforum.no/forum/generelt-aud...del-ii-19.html , og ikke dra denne tråden helt bort fra det opprinnelige temaet?

Siden rørforsterkere og subjektive lytte-inntrykk er viktig, så er temaet relevant, men jeg er helt enig i at disse detaljerte synspunktene er unødvendige å debattere - så derfor sier jeg som jeg har gjentatt flere ganger nå, at jeg gir råd, forklarer mine råd, men vil ikke diskutere, også fordi disse langtekkelige diskusjonene ikke fører noe sted og er off-topic.

Den tråden du viser til er jo stedet der disse tingene ble debattert grundig.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Jeg sier ikke dermed at en rørforsterker er et must - jeg tror det er mulig å designe transistorforsterkere som også klarer å gjengi lyd mer korrekt og naturlig, men ikke med dagens ingeniører - det må en radikal nytenkning på hvordan selve elektronikken skal bygges opp og tweakes.
    Whisky er godt, men man bør nok holde skriverkløa unna tastaturet etter større inntak.....

Denne gjengen av objektivister klarte til og med å få rørforsterkere til å lyde ganske likt (dårlige) transistorforsterkere, men nå spiller ihvertfall de beste rør-apparatene pent.
    Det er fristende å skrike "troll", og du har sannelig klart å erte på deg et par garvede medlemmer om så er tilfellet - godt jobbet.

Men jeg kjøper den ikke.

Godt nyttår Kjell!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ser ut som tråden pensler seg greit inn på egen hånd, men vær vennlig å ikke la dette skli helt ut her... Husk hva trådens utgangspunkt er; altså råd rundt innkjøp av Hi-Fi i øvre prissjikte. Det er videre kanskje også greit å ta utgangspunkt i både Friedmans ønske rundt konkretiseringen av råd, men jeg antar det er viktig her å komme opp med noen skikkelige, litt faktiske og tilgjengelige produkter og priser han kan dra og lytte til... Det har jo i så måte allerede blitt diskutert en rekke gode alternativer, og jeg sier jo ikke at brukt trenger være utelukket med mindre trådstarter mener dette, men i så fall bør en kanskje komme opp med direkte linker til foreslått utstyr, da jo trådstarter sikkert har planer om relativt omgående innkjøp...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B:

Det er fint at du prøver å veilede, men det du gjør er å villede. Du ønsker tydligvis ikke å diskutere dine påstander, men det at du sier noe, betyr ikke at du har rett.

Det at jeg sier noe, betyr ikke at jeg har rett heller, men når du kommer denne:

"Hvis man er litt viderekommen ville man vite at frekvensgang har lite med graden av naturlig gjengivelse å gjøre. To anlegg som måler nøyaktig likt kan lyde svært forskjellig. Det ene med imponerende bassdynamikk - det andre tynt og sterilt."

Bør du forklare trådstartet og oss andre her inne hva du mener. Din påstand er lett å motbevise.
    Hvis du ønsker en demo av hva frekvensgang gjør, kan du ta en tur til Skien.
    Send meg en PM når det måtte passe.

Mvh

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk er så mye mer enn frekvensgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Musikk er også sterkt påvirket av frekvensgang, jeg har besøkt General8 og det var meget interessant, en demonstrasjon av hva påvirkning av frekvensgangen gjorde for å oppleve musikken mye herligere:-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Det utsagnet blir av en eller annen grunn brukt for å "bekrefte" 3 ting:

1: Det er nødt til å være ikke målbare parametre som er veldig viktige for gjengivelse av musikk.

2: Frekvensgang er langt mindre viktig enn mange andre parametre.

3: De som snakker om frekvensgang vet ikke nok om de viktige tingene innen hifi.

Jeg synes personlig det er litt for billig å bruke slike understatements. Dette var ikke myntet direkte mot deg Alshus, bare en generell understrekning av måten dette typisk trekkes frem i en hver debatt som peker i teknisk retning og hvordan enkelte har et enormt behov for å diskredittere alt faglig innhold som fremstår som skremmende enkelt.

Tråden er ellers full av slike understatements, spesielt fra Kjell B.

Forøvrig låter de aller fleste artister langt bedre med en mer linear mic enn de typiske vintage Neumann U67, M49/50 og liknende modeller. De fleste bruker en bestemt mic fordi de har blitt rådet til det og knapt selv har testet noe annet. Sånn er dessverre situasjonen med veldig mye annet av studioelektronikk også.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er forskjell på "high fidelity" og "sound"

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det utsagnet blir av en eller annen grunn brukt for å "bekrefte" 3 ting:

1: Det er nødt til å være ikke målbare parametre som er veldig viktige for gjengivelse av musikk.

2: Frekvensgang er langt mindre viktig enn mange andre parametre.

3: De som snakker om frekvensgang vet ikke nok om de viktige tingene innen hifi.

Jeg synes personlig det er litt for billig å bruke slike understatements. Dette var ikke myntet direkte mot deg Alshus, bare en generell understrekning av måten dette typisk trekkes frem i en hver debatt som peker i teknisk retning og hvordan enkelte har et enormt behov for å diskredittere alt faglig innhold som fremstår som skremmende enkelt.

Tråden er ellers full av slike understatements, spesielt fra Kjell B.

Forøvrig låter de aller fleste artister langt bedre med en mer linear mic enn de typiske vintage Neumann U67, M49/50 og liknende modeller. De fleste bruker en bestemt mic fordi de har blitt rådet til det og knapt selv har testet noe annet. Sånn er dessverre situasjonen med veldig mye annet av studioelektronikk også.
    Jeg er enig i mye av det snickers-is skriver her. Kjell B har kanskje noen poeng innimellom, men jeg tror kanskje det er ett vesentlig moment som til dels misforstås. Som musikkprodusent er du ofte ute etter å skape en spesiell "sound" eller "lydsignatur" enten for ditt studio eller for din artist. Tenkt bare på hvor enkelt det er å kjenne igjen musikk av Lenny Kravits, U2, Iron Maiden, Metallica eller AC/DC (selv uten at du hører vokalen). Dersom musikkgjengivelsen blir tilnærmet upåvirket av innspillingsutstyret så blir det heller ikke noen egen "lydsignatur". For enkelte artister fungerer dette perfekt, men for andre blir det feil - alt etter hva som er deres mål som artist. Derfor kan du gjerne finne produsenter som introduserer forvrengning i en eller annen form for å få en spesiell sound. Dette er verken ulovlig eller umoralsk.

Når det gjelder gjengivelsen i min egen stue foretrekker jeg imidlertid ikke å tilføre noen egen sound, men jeg vil få fram den lyden som produsenten ønsket å skape da han satt i sitt studio. (Her ignorerer jeg effekter som dynamic compression mm, som kun er introdusert for å "selge musikk over radio"). Jeg har ingen mål om at all musikk skal høres ut som Iron Maiden på mitt anlegg. Spiller jeg Diana Krall, så skal det høres ut som Diana Krall. Nå skal jeg innrømme at det er et par år siden jeg sist hørte på et rør anlegg, men mitt inntrykk var kanskje at det farget anlegget i retning av en bestemt sound. For noen er det greit, for meg er det ikke.

Jeg bruker anlegget til både musikk og hjemmekino - som trådstarter indikerer han også ønsker. Da er min klare oppfatning at rør (oftest, men ikke alltid) kan bli litt mager kost når action scener slår til for fullt.

Jeg vil derfor oppfordre trådstarter til å sjekke ut stereo lyden fra de beste hjemmekino forsterkerne (Denon AVC-A1HD / Yamaha Z11 /Marantz kombo). Dersom du liker dette og synes det er av tilstrekkelig kvalitet hvorfor skal du da betale mer eller like mye for noe som gir mindre fleksibilitet. Tenkt også gjennom hvor ofte du lytter så nøye til musikk at du faktisk detekterer forskjellen i kvalitet og forskjellen i opplevelse. (i forhold til et dedikert high-end forsterkersett). Dette blir litt samme diskusjonen som å kjøpe Porsche Cayenne med eller uten turbo. Hvor mye koster turboen i forhold til nytten?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring i det siste er ihvertfall at en hvis linearitet er viktig for at det skal låte bra, jeg trenger ikke ha det snorrett, men da jeg hadde en dip på ørten dB fra 60 - 90 hz følte jeg ihvertfall at det manglet noe og at musikken manglet trykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye "gammeldagse" sysnspunkter - minner om Hifisentralen på 90-tallet - noen prøver til og med å fremstille som om det er "ulovlig" å skape sin egen sound hjemme.

Jeg har gjennomgått alt dette foran og tidligere - og de svært forenklede tolkningene av mine synspunkter er både feilaktige og nedlatende. Når jeg snakker om "sound" så er det for å motvirke den totalt feilaktige sound alle moderne transistorforsterkere er født med. Det er altså ikke snakk om å tweake lyden som i studio, men likevel å bruke noen av de samme virkemidlene for å få naturlig lyd fra en kostbar moderne transistorforsterker. Få tilbake balansen i lyden - ikke skape en spesiell rørklang, etc.

At noen har hørt en rørforsterker for noen år siden og ikke riktig fant å like den (se innlegg ovenfor) kan jeg ikke skjønne har noe her i tråden å gjøre. Det kreves arbeide og erfaring med saken - rørforsterkere er en langt mer heterogen masse enn transistorforsterkere - og man må teste dem på gode høyttalere for rør, istedenfor å slenge den inn på en tilfeldig strømkrevende høyttaler (ja det er de svært strømkrevende høyttalerne som får topp-tester i hifi-pressen, slik forhindrer man også folk å slå over til røranlegg - de som markedsfører moderne hifi vet hva de gjør for å holde på kundene).

Kan bare gjenta - moderne high-end kan ikke brukes til å gjengi innspillinger med akustiske instrumenter (og stemmer), kun elektronisk musikk. Det er hovedproblemet - og jeg har snakket med tallrike musikere og musikalske mennesker som sier at moderne high-end ikke fungerer som tenkt hjemme i stuen. Jeg forstår godt behovet for å latterliggjøre disse synspunktene - det er jo typisk at noen har behov for å få bekreftet sine egne (feil-)investeringer - eller vil hjelpe sine venner i hifi-bransjen. Slik fungerer Hifisentralen også. Men folk flest begynner å få øynene opp for de problemene jeg beskriver, så det begynner å bli en liten isolert klikk som holder på disse "90-talls" synspunktene. Først og fremst handler det om å ha gode musikk-ører hvis man skal anbefale dyre anlegg.

Ellers vil jeg ikke diskutere lyd, det er noe som må høres. Så jeg vil kun forklare mine synspunkter mer i detalj når det synes nødvendig. Temaet for denne tråden er å anbefale et kostbart anlegg - og mitt mer konkrete råd vil være enten å satse på et kostbart røranlegg og passende høyttalere, eller å finne en forhandler som kan demonstrere et "blandet" anlegg der rør kommer inn på noen trinn i kjeden (f.eks. en EAR forforsterker) for å få en mer naturlig klang. Det er mulig kjøper burde gjøre noen avtaler i det store utland (som Frankrike,Tyskland, Italia og USA) - ihvertfall for å få hørt på noen fine anlegg.

Skulle jeg være enda mer konkret ville jeg anbefale denne:
    Esoteric Audio Research EAR 912 preamplifier - den koster trolig 80.000 kr.

Denne forforsterkeren inneholder de kretsløp jeg selv bygger som DIY og selv om jeg ikke har hørt den, så viser omtalene rundt omkring at den gjør tingene riktig - tror den er den eneste på markedet som ville fungere sammen med en moderne high-end transistor (ja kanskje også de aller dyreste fra Audio Note). Trafokoblingene her på alle innganger og utganger (pluss interstage) snur lydbildet til det motsatte av den sterile diskant-pregede transistor-lyden. Dette er min egen løsning hjemme. Og la oss nå få slippe mer frekvensgang-tøv.

Trafoene til signaloverføring koster enormt mye (for å være gode) - så det nytter ikke med spareløsninger her ! Og rør uten signal-trafoer fungerer ikke etter hensikten.

Vil man ikke investere i en så dyr preamp, så må man bare nøye seg med en integrert rørforsterker eller noen mono power rør-trinn (med god tung utgangstrafo). Dette altså til musikalske mennesker, som er de jeg henvender meg til.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante synspunkter.

Jeg skjønner hva du mener i forhold til lydbilde men tror ikke det er riktig å skylde på transistorforsterkere.
    Jeg heller mer i retning av kombinasjonen nakne rom pga. minimalistisk stil som har påvirket mange hjem og at høyttalere de siste 10-15 år fungerer dårlig i slike omgivelser, jeg tror også at høyttalerprodusentene er på vei i en positiv retning med mer fokus på full deilig lyd uten overfokusering på øvre mellomtone og skarp diskant.

Jeg stemmer på at problemet ligger i rom/høyttaler komboen.

Har selv deilig lyd (med godfotfaktor og behagelig topp med transistorforsterkere):-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye "gammeldagse" sysnspunkter - minner om Hifisentralen på 90-tallet - noen prøver til og med å fremstille som om det er "ulovlig" å skape sin egen sound hjemme.
    Det er det vel ingen som har sagt. Du begynte å bruke tekniske uttrykk som argumentasjon uten å utdype det, og det var det enkelte som stillte spørsmålstegn ved.

At kabler og rør er ren magi er ikke en myte som forsvant fra Hifisentralen på 90-tallet - de mytene (og mange andre) lever i beste velgående den dag i dag.

......det er jo typisk at noen har behov for å få bekreftet sine egne (feil-)investeringer - eller vil hjelpe sine venner i hifi-bransjen. Slik fungerer Hifisentralen også. Men folk flest begynner å få øynene opp for de problemene jeg beskriver, så det begynner å bli en liten isolert klikk som holder på disse "90-talls" synspunktene.
    Genialt Kjell.

Så hvis folk ikke er enig med deg, så er de altså på forum for å bekrefte sine egne feil-investeringer, eller hjelpe andre hifi-venner i samme situasjon....

På tide med litt Øystein Sunde!

YouTube - Øystein Sunde - Byens Hi-fi Asyl (Fra programmet Retro 2003)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ehm, folkens, nå må denne tråden tilbake til tema som nevnt, dette sklir jo TOTALT ut! Hvis en har lyst å diskutere rør, gammelt vs. nytt og "egen sound" er dette glimrende tema alle sammen, men de passer IKKE i lange ordelag i DENNE tråden! OK!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan bare gjenta - moderne high-end kan ikke brukes til å gjengi innspillinger med akustiske instrumenter (og stemmer), kun elektronisk musikk. Det er hovedproblemet - og jeg har snakket med tallrike musikere og musikalske mennesker som sier at moderne high-end ikke fungerer som tenkt hjemme i stuen. Jeg forstår godt behovet for å latterliggjøre disse synspunktene - det er jo typisk at noen har behov for å få bekreftet sine egne (feil-)investeringer - eller vil hjelpe sine venner i hifi-bransjen. Slik fungerer Hifisentralen også. Men folk flest begynner å få øynene opp for de problemene jeg beskriver, så det begynner å bli en liten isolert klikk som holder på disse "90-talls" synspunktene. Først og fremst handler det om å ha gode musikk-ører hvis man skal anbefale dyre anlegg.
    Litt snodig det at ikke høyttalere kan gjengi akustisk musikk, bare fordi musikerne ikke har fått anlegget til å spille i stua betyr vel ikke at ikke highend spiller bra musikk når det fungerer slik det skal? Det er vel opptaket det hviler på da, hvis anlegget spiller relativt flatt (eller slik du ønsker å ha det) og ellers ikke har noen skavanker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja for å holde meg til tråden:

Jeg anbefaler trådstarter å kjøpe denne:
    Esoteric Audio Research EAR 912 preamplifier - den koster trolig 80.000 kr.

Med trafokoblede rørtrinn hele veien (et kostbart prinsipp jeg selv bruker og kjenner godt).

Den vil være den viktigste komponenten i et 200.000 kr-anlegg, og vil sikkert fungere godt med mange transistor effektforsterkere.

Jeg ville kjøpt EAR-modellen uten å blunke (med et sånt budsjett), så tatt den med til diverse forhandlere og testet den sammen med transistor effekttrinn og høyttalere.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt litt av hvert fra Esoteric før uten at det har imponert, da på Dynaudio-høyttalere til flere hundre tusen. Men, kanskje det var rommet som hadde innvirkning på lyden, slik at de gode komponentene ikke kom til sin rett? 8)

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •