Tips til high end for ca kr 200.000 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 186
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Årsaken er vel den enkle at det tross alt er frekvensgang saken dreier seg om.

Hvis vi snakker om å gjengi jordskjelv og andre sterke fysiske effekter så vil en god transistor klare det noe mer ekte og realistisk enn en KT88 rørforsterker. Men til nesten alt annet ville jeg selv foretrekke røramp'en.

Eller egentlig et komplekst system med blanding av rør og transistor - det burde klare begge deler.

Hovedproblemet med en sub er å få den til å spille like hurtig som hovedhøyttaleren. Dette når hovedsystemet er av høy kvalitet (f.eks. med rør og derfor spiller kvikt i bunnen).

Kan også nevne at jeg eier et Philips rørradio stereokabinett med 4 høyttalere designet 1961. Effekt 2x4W single-ended, frekvensgang 80Hz - 10 kHz lineært. Dette anlegget gjengir godt hørbart 16Hz orgel-tonen fra den velkjente Also sprach Zarathustra - det høres ekte ut - ikke som frekvensdobling. Så dette med realistisk gjengivelse av musikk dreier seg om mer enn bare frekvensgang.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Økseskaft?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter:

Et forslag:

Sonus Faber Cremona Elipsa (deilige! koster vel ca 120000 minus rabatt)

Vincent 998 monoblokker(kraftige, ca 18000 brukt)
    Pioneer LX81 receiver(bra Romkorreksjon, som kan slåes av:-D ca. 18000)
    Marantz SA-15 CD/SACD spiller (tung, pen og sikkert bra, ca. 8000 brukt)
    En fin DVD/Bluerayspiller ca 6-10000 kroner
    senter/subber/bakhøyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Økseskaft?

???????
    En kort, men ikke særlig treffende kommentar.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Morsomt med litt forskjellige synsvinkler

det er jo det som gjør det hele så vanskelig og spennende!

Til trådstarter vil jeg kun gi en enkelt produktanbefaling: Ikke kjøp høyttalere før du har hørt mellomtonegjengivelsen i piega sine koaksiale båndelementer!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja slutter meg til:
    Anbefaler trådstarter å lytte til helt forskjellige typer anlegg, inkl. rør - det er forutsetningen for å kunne finne frem i high-end jungelen, og fremfor alt, å finne frem til de som kan gi kompetente råd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    ???????
    En kort, men ikke særlig treffende kommentar.

All den tid ditt innlegg quotet noe om frekvensgang men ikke kom med en tøddel i den retningen i din kommentar så var det vel neppe rom for andre kommentarer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja slutter meg til:
    Anbefaler trådstarter å lytte til helt forskjellige typer anlegg, inkl. rør - det er forutsetningen for å kunne finne frem i high-end jungelen, og fremfor alt, å finne frem til de som kan gi kompetente råd.

Ja, kanskje det mest lærerike er hjemmebesøk hos folk med forskjellig type oppsett, så kan man selv vurdere hva som fungerer for sine behov.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje vi ikke skal gå mere off topic nå slik at det blir mulig for trådstarter å få igjen tråden sin
    Forslag som å gå på messer, invitere seg hjem til folk med produkter man interesserer seg for osv. er gode forslag. Slik jeg ser det dreier det seg om å få best mulig oversikt slik at man har et eget grunnlag å ta besluttninger fra.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også nevne at jeg eier et Philips rørradio stereokabinett med 4 høyttalere designet 1961. Effekt 2x4W single-ended, frekvensgang 80Hz - 10 kHz lineært. Dette anlegget gjengir godt hørbart 16Hz orgel-tonen fra den velkjente Also sprach Zarathustra - det høres ekte ut - ikke som frekvensdobling. Så dette med realistisk gjengivelse av musikk dreier seg om mer enn bare frekvensgang.
    Sikkert, men den fremkommer jo neppe som en 16Hz.

Dette minner meg sterkt om en kar her på forumet som mente han kunne høre så høyt som 22kHz.
    Hvorfor? Jo, han hørte en piping i laptopens høyttalere når han avspilte denne frekvensen...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rørforsterker som den billige Music Angel KT88 har jo langt mere tyngde og substans i bunn-oktavene enn noen transistor amp jeg har hørt på, til tross for at sistnevnte uten tvil har bedre frekvensgang, også i bunnen.
    Noe selvmotsigende?

Og det hjelper ikke med tonekontroll eller equalizer - transistor amp'en lyder stadig mye tynnere.
    Det du trenger er en enhet som legger til litt god gammeldags forvrenging.

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg ikke vurdert rørforsterkere. Det er for litt viderekommende som vet hva de er ute etter IMO. Rør er ikke spesielt egnet til hjemmekino heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Sikkert, men den fremkommer jo neppe som en 16Hz.

Dette minner meg sterkt om en kar her på forumet som mente han kunne høre så høyt som 22kHz.
    Hvorfor? Jo, han hørte en piping i laptopens høyttalere når han avspilte denne frekvensen...

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Noe selvmotsigende?

1) Det du trenger er en enhet som legger til litt god gammeldags forvrenging.

2) Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg ikke vurdert rørforsterkere. Det er for litt viderekommende som vet hva de er ute etter IMO.

Oi så mye kloke ord man kan høre her.

Hvis man er litt viderekommen ville man vite at frekvensgang har lite med graden av naturlig gjengivelse å gjøre. To anlegg som måler nøyaktig likt kan lyde svært forskjellig. Det ene med imponerende bassdynamikk - det andre tynt og sterilt. Og da snakker jeg også om elektronikken - før lyden når høyttaleren. Så dette er ikke selvmotsigende - men man må være såpasss viderekommen (og eksperimentlysten) at man har hørt dette selv - og kanskje lest noe litteratur om emnet.

Og det er visst flere "eksperter" som ikke oppfattet poenget med at en gammel Philips-radio er i stand til å gjengi et troverdig lydbilde selv med den sterkt innskrenkede frekvensgangen jeg viste til der. Så jeg får gjenta - dette viser hvor lite frekvensgang alene betyr.

1) og 2) dette var ihvertfall selvmotsigende. Hvordan kan jeg oppnå litt gammeldags forvrengning uten en rørforsterker ?

Etter å ha lest mange innlegg her så lurer jeg litt på følgende: Det skulle vel ikke være slik at mange av "ekspertene" ikke er i stand til å spille en skala korrekt på et piano ? Mao - at det handler mer om crash-bang eller pling-plong lydeffekter enn avansert musikk. Slik man også kan høre på hifi-messer, ha-ha.

Det er ihvertfall mitt inntrykk at musikere (akustiske intrumenter) holder seg langt unna high-end utstyr, og alle som en (jeg har snakket med mange) klager over den manglende sammenheng mellom dyr moderne hifi og evnen til å gjengi instrumenter og stemmer. Eller man klager over at man ble lurt til å ofre mye penger på et anlegg som man ikke orker høre på.

Så til trådstarter vil jeg si at han må avgjøre om anlegget skal være til en musiker med fintfølende ører eller til å gjengi enkle lydeffekter. Er gjengivelse av stemmer viktig ? Stemmer (og piano/flygel) er noe MODERNE anlegg i 200 000 kr-klassen kan ha problemer med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis man er litt viderekommen ville man vite at frekvensgang har lite med graden av naturlig gjengivelse å gjøre. To anlegg som måler nøyaktig likt kan lyde svært forskjellig. Det ene med imponerende bassdynamikk - det andre tynt og sterilt. Og da snakker jeg også om elektronikken - før lyden når høyttaleren. Så dette er ikke selvmotsigende - men man må være såpasss viderekommen (og eksperimentlysten) at man har hørt dette selv - og kanskje lest noe litteratur om emnet.

Dette kan du tydligvis mye om skjønner jeg.
    Kom gjerne med kilder og gode forklaringer.

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B: Hvilke testoppsett baserer du dine påstander om frekvensgang på?

Forøvrig, er ikke ditt utsagn om å spille en skala på et piano et vel drøyt forsøk på å ugyldiggjøre utsagn som ikke er i tråd med dine egne? Uten at jeg skal blande inn mine egne pianoferdigheter, mener du at veien til å bli en god høyttalerkonstruktør går via pianotimer?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette handler ikke om testoppsett, men om gode musikk-ører. Man kan ikke via resonnementer diskutere seg frem til god lyd, man må lytte og prøve - og ha gode ører. Så kan man diskutere lytte-erfaringer.

Men jeg diskuterer jo ikke med dere, ville bare oppklare mulige misforståelser. Jeg gjennomgikk disse tingene for flere år siden her på AV-forum - i noen meget lange og grundige tråder - det får klare seg. Man kan heller ikke diskutere med folk som opptrer så useriøst som noen her. Dessuten blir det off-topic i forhold til det denne tråden handler om. Men disse korte nedlatende bemerkningene morer meg og mange andre lesere meget. Dessuten tror jeg det kan bli klart hvem man ikke skal søke råd hos - det har på en måte blitt testoppsettet her, ha-ha.

Så ingen diskusjon - jeg skriver her siden tråden ble startet av en som ønsker et ultimat hifi-oppsett - og vil gjerne bidra til å forklare noen viktige sammenhenger og fallgruber.

Til trådstarter og andre som søker etter god musikk-gjengivelse - hovedproblemet idag er moderne analog elektronikk, hvor utviklingen nærmest har stått stille eller gått tilbake de siste 30 år.

Det er i prinsippet to hovedtyper av musikk, nemlig a) akustisk generert musikk og b) elektronisk generert musikk.

Problemet ligger i at kunsten å gjengi akustisk musikk gikk tapt etter 1980 (da en ny generasjon "objektive" ingeniører overtok) og kom aldri riktig igjen. Derfor denne voldsomme oppblomstringen av rørforsterkere, gammeldagse platespillere, vintage-ustyr i studioer, o.lign. Fordi folk med gode musikk-ører stiller store krav.

Elektronisk generert musikk (innspillinger eller direkte fra elektroniske instrumenter) er noe helt annet og gjengis helt greit over dagens transistorforsterkere. Det er denne type musikk bransjen helst demonstrerer i butikkene, og man liker egentlig ikke å snakke så mye om de store problemene under pkt. a.

Dette er hovedsakelig et elektronikk-problem og ikke et høyttaler-problem.

Så søker man utstyr som kan gi en levende og naturlig gjengivelse av akustiske instrumenter og stemmer, så skal man lete lenge før man finner kompetente forhandlere og rådgivere.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Dette handler ikke om testoppsett, men om gode musikk-ører. Man kan ikke via resonnementer diskutere seg frem til god lyd, man må lytte og prøve - og ha gode ører. Så kan man diskutere lytte-erfaringer.

2a) Men jeg diskuterer jo ikke med dere, ville bare oppklare mulige misforståelser. Jeg gjennomgikk disse tingene for flere år siden her på AV-forum - i noen meget lange og grundige tråder - det får klare seg.

2b) Man kan heller ikke diskutere med folk som opptrer så useriøst som her (småunger i trass-alderen ?). Dessuten blir det off-topic i forhold til det denne tråden handler om. Men disse korte nedlatende bemerkningene morer meg og mange andre lesere meget.

3) Så ingen diskusjon - jeg skriver her siden tråden ble startet av en som ønsker et ultimat hifi-oppsett - og vil gjerne bidra til å forklare noen viktige sammenhenger og fallgruber.

4a) Til trådstarter og andre som søker etter god musikk-gjengivelse - hovedproblemet idag er moderne analog elektronikk, hvor utviklingen nærmest har stått stille eller gått tilbake de siste 30 år.

4b) Det er i prinsippet to hovedtyper av musikk, nemlig a) akustisk generert musikk og b) elektronisk generert musikk.

Problemet er at kunsten å gjengi akustisk musikk gikk tapt etter 1980 (da en ny generasjon "objektive" ingeniører overtok) og kom aldri riktig igjen. Derfor denne voldsomme oppblomstringen av rørforsterkere, gammeldagse platespillere, vintage-ustyr i studioer, o.lign. Fordi folk med gode musikk-ører stiller store krav.

5) Elektronisk generert musikk (innspillinger eller direkte fra elektroniske instrumenter) er noe helt annet og gjengis helt greit over dagens transistorforsterkere. Det er denne type musikk bransjen helst demonstrerer i butikkene, og man liker egentlig ikke å snakke så mye om de store problemene under pkt. a.

6) Dette er hovedsakelig et elektronikk-problem og ikke et høyttaler-problem.

7) Så søker man utstyr som kan gi en levende og naturlig gjengivelse av akustiske instrumenter og stemmer, så skal man lete lenge før man finner kompetente forhandlere og rådgivere.

1) Ja, her er vi enige. Men det stopper vel som vanlig også der...

2a) Ja, det har vi fått med oss... dersom det ER misforståelser, og ikke bare noe DU tror det er?

2b) Hva med godt voksne i trass-alderen?

3) Bidra til å forklare - eller bidra til å forvirre? DU har én mening, vi andre vår egen.

4a) Ja, i følge DEG ja.

4b) Jeg for min del velger å se på det som at moderne utstyr så inderlig vel avslører alle feil i de pre-historiske opptakene. Derfor denne tvangen til å holde seg til utstyr som ikke avslører alle feilene.

5) Det handler om dynamikk. Og det er ikke ensidig slikt demomateriale som benyttes...

6) Ja, selvsagt. Høyttalere (sett under ett) har ikke hatt den samme rivende utviklingen.

7) Til dels enig, men ikke basert på din argumentasjon i forkant av denne konklusjonen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt endel rør og transistor...
    Og personlig foretrekker jeg rør fordi jeg personlig føler at den drar mere mot det 3D enn masse annet jeg har hørt...
    Min ST-70 ble visstnok målt av Audiomix da han fiksa og oppgraderte den:
    "Den gir 36W før klipping, flat frekvensrespons fra ned mot 10Hz og til langt over 50kHz.
    Helt ubetydelig støy/brum: ca 2-300uV. Langt lavere enn det som er vanlig."

Om Kjell B. liker det han hører så har det ingenting med frekvensgang å gjøre, men hvor troverdig det som blir levert, blir levert. Å bare gå utifra hvor bra ett anlegg låter utifra frekvenskurver blir feil.

For den dagen jeg lånte ørene mine til rør var det noe fundamentalt som endra seg i min holdning til hi-fi.. Og det er det at man ikke bestandig skal tro at det nyeste er det beste

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den satt den Kjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

3) Bidra til å forklare - eller bidra til å forvirre? DU har én mening, vi andre vår egen.

4b) Jeg for min del velger å se på det som at moderne utstyr så inderlig vel avslører alle feil i de pre-historiske opptakene. Derfor denne tvangen til å holde seg til utstyr som ikke avslører alle feilene.

Jeg diskuterer som sagt ikke, men vil få lov å påpeke der det foreligger tekniske misforståelser, som her.

3) Hva mener du med dette ? Jeg har vel like stor rett til å forklare mine meninger som alle andre ? Og hvis mine meninger blir misforstått så tror jeg da jeg har forklart dette like bra som andre her.

4) Du leste litt for hurtig - det jeg skrev var ikke gamle opptak, men hypermoderne innspillinger anno 2008, der det altså anvendes mye vintage-utstyr i studioene for å yte (moderne !) akustiske innspillinger mer rettferdighet.

Og folk som spiller på rørforsterkere bruker dissse ikke på gamle opptak, men på moderne innspillinger. Jeg snakker hele tiden om moderne innspillinger, også LP-plater.

Ble det mer klart nå ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott!
    Kan du gi oss eksempler på opptak der slikt utstyr er benyttet, og i hvilken grad - og i hvilke ledd?

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •