Tips til high end for ca kr 200.000 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 186
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Nå synes jeg du tar eventuelle problemer på forskudd. Er det ikke bedre å lykkes uten ekstra elektronikk hvis det er mulig? Mange rom som egner seg godt også vel? Er ikke sikkert at målbare ujevnheter trenger å ha så mye å si for lyttegleden.

Ps. Jeg mente ikke lydfilosofi i teori, men i praksis for å unngå å ta med seg 20 HT i hjemmet. Noe kan man forutsi med rommets klang på forhånd også.
    De fleste rom har dessverre store unoter, og egner seg ikke........så godt som man skulle ønske.

Anlegget bør ikke måle flatt, men oppleves som flatt nok.

Å forutsi klangen er vanskelig, jeg har nok båret hvertall 10 par til mitt nåværende hus (testet i 2 rom) og teori og paksis er dessverre uforutsigbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg tror ikke jeg har hørt et anlegg med tilnærmet rett frekvensgang, men er det den perfekte lyd i så tilfelle?
    Absolutt ikke, men feks en topp på +10 dB på 40 hz og en dipp på 80 på 10 dB bør korrigeres til si f,eks halvparten skal det låte helhetlig, bare som et tilfeldig valgt (men ikke uvanlig) banalt eksempel.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare kvaliteten er så høy at potensialet til high-end høyttalere kommer frem, så er vel teknologien opp til hver enkelt. Stello er vel ikke high-end?

Nøytralt i forhold til opptaket. Det er ikke så lett å vite da , men sånn omtrent. I snitt. Noen er nærmere enn andre.

Hva skal til for at potensialet ikke skal komme frem i en bra høyttaler?
    Er det gitt at noe som ikke er dyrt ikke klarer å avspille en CD med god kvalitet?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Helt feil, og jeg har gang på gang opplevd resultatet av å trykke på EN knapp som voldsomme forbedringer. Yamaha gir deg i tillegg store muligheter for personlig justering av resultatet.
    Du mangler relevant praktisk erfaring på dette området.
    Sansynligheten er vel større for at du ikke har hørt anlegg med skikkelig lydkorreksjon, så derfor har du ikke noe referanse. Ingen som driver med PC basert lydkorreksjon som er begeistret for lydkoreksjon i surround receivere. Men for all del, romkorreksjonen i surround receivere kan absolutt ha sin nytte i forhold til ingenting.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Sansynligheten er vel større for at du ikke har hørt anlegg med skikkelig lydkorreksjon, så derfor har du ikke noe referanse. Ingen som driver med PC basert lydkorreksjon som er begeistret for lydkoreksjon i surround receivere. Men for all del, romkorreksjonen i surround receivere kan absolutt ha sin nytte i forhold til ingenting.

jaja, du klarer ikke å lese det jeg skriver, ganske utrolig.
    jeg sier ikke at det ikke finnes bedre løsninger enn receivere, bare at jeg vet de kan gjøre en veldig god jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Hva baserer du dette på??

Det er min erfaring at godt utstyr lyder godt i alle rom - selv om enkelte rom/plasseringer kan være vanskelige mht resonanser o.lign. Men man hører likevel med en gang de musikalske kvalitetene i det gode utstyret - altså evnen til å formidle musikk-opplevelse.

At man så skal arbeide med akustisk optimering og/eller equalizer korrigering er en annen sak.

Ellers vil jeg bare som før oppfordre leserne til å besøke hifi-messer o.lign. Så kan man høre utstyr som kan minne om eventyret "Keiserens nye klær". Såvidt jeg vet er utøvende musikere svært lite interessert i moderne high-end - det er nok andre grupper som steller med disse tingene.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det er min erfaring at godt utstyr lyder godt i alle rom - selv om enkelte rom/plasseringer kan være vanskelige mht resonanser o.lign.
    Da har ihvertfall du og jeg litt forskjellige erfaringer der

Når det gjelder romkorreksjon i receivere så er min erfaring at de kan funke veldig bra, og de kan funke veldig dårlig. Hos meg ender jeg ofte opp med litt lukket grumsete lyd etter romkorreksjon, da er det ofte bedre å måle og styre litt utifra min erfaring.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt feil, og jeg har gang på gang opplevd resultatet av å trykke på EN knapp som voldsomme forbedringer. Yamaha gir deg i tillegg store muligheter for personlig justering av resultatet.
    Du mangler relevant praktisk erfaring på dette området.
    Må legge til her at Yamaha RX-V1800 ikke har mulighet for manuell korreksjon etter autokorreksjon. RX-V3800 har det. Vet ikke om det er likt på 1900 og 3900.

Men min lille erfaring sier at folk med godt musikkøre og enkelt måleutstyr overgår automatisk romkorreksjon mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Da har ihvertfall du og jeg litt forskjellige erfaringer der

Når det gjelder romkorreksjon i receivere så er min erfaring at de kan funke veldig bra, og de kan funke veldig dårlig. Hos meg ender jeg ofte opp med litt lukket grumsete lyd etter romkorreksjon, da er det ofte bedre å måle og styre litt utifra min erfaring.
    Jeg er også dessverre av den oppfatning at gode høyttalere kan låte skikkelig dårlig i feil rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Må legge til her at Yamaha RX-V1800 ikke har mulighet for manuell korreksjon etter autokorreksjon. RX-V3800 har det. Vet ikke om det er likt på 1900 og 3900.

Men min lille erfaring sier at folk med godt musikkøre og enkelt måleutstyr overgår automatisk romkorreksjon mye.
    Enig med deg om det med godt musikkøre, en venn av meg har det og er fantastisk hjelpsom mht. oppsett og justering/plassering av anlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det gitt at noe som ikke er dyrt ikke klarer å avspille en CD med god kvalitet?
    Nei, billige komponenter er selvsagt like gode som de meget dyre. Og ingen rom egner seg for lydavspilling. Alt må da korrigeres ved hjelp av en receiver i alle stereo high-end oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, billige komponenter er selvsagt like gode som de meget dyre. Og ingen rom egner seg for lydavspilling. Alt må da korrigeres ved hjelp av en receiver i alle stereo high-end oppsett.
    Var det vanskelig å svare saklig på spørsmålet?

For å få litt humor inn i tråden kombinert med det jeg prøver å poengtere, les denne stereophile testen, haha!

Stereophile: Sony PlayStation 1 CD player

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette blir vel litt sort-hvitt?

Jeg husker godt første gang jeg skulle måle frekvensgangen av ett av mine tidligere stereoanlegg. Jeg brukte en test cd med diverse faste frekvenser samt en dB måler på stativ. Det første problemet mitt var at mikrofonen (dB måleren) ikke målte det samme som jeg mente jeg hørte. Dvs enkelte frekvenser ble målt høyt eller lavt mens jeg oppfattet det hele noe annerledes. Overraskelsen var derfor stor når jeg byttet om plassering av mikrofon og min lytteposisjon. Mikrofonen målte da noe helt annet og jeg hørte (selvsagt) det som mikrofonen målte i første runde. Poenget er at selv flytting av lytteposisjon med +/- 30-40 cm kan gi store endringer i frekvensgang. I hovedsak gjelder dette frekvenser under 150Hz samt evt diskantfrekvenser dersom du har høyttalere som har smal spredning.

Med bakgrunn i ovennevnte opplevelse har jeg eksperimentert en del med frekvenskorreksjon av signal, plassering av høyttalere samt andre akustiske endringer i lytterommet.

Jeg har drevet med hifi / hjemekino i ca 20 år, så jeg har opplevd en del forskjellig gjennom tidene. Jeg mener klart at det ikke er noen oppskrift for suksess å kun høre et anlegg i en butikk og deretter slepe det samme inn i egen stue og forvente samme opplevelse. Enkelte av rommene jeg har hatt har vært vanskelige - uansett utstyr. Andre har vært rimelig ok. Imidlertid vil jeg si at det som regel har vært størst utfordringer i forhold til bassgjengivelse. Når det gjelder høyere frekvenser kan dette "enkelt" bedres med møbler, tepper, gardiner eller eventuelt med stoffkledde akustikkplater (rockwool 25 eller 50mm, 60cmx120cm). Med bass er dette vanskeligere. Dersom du plasserer akustikkplater i rommets hjørner så hjelper dette imidlertid ofte.

Så til poenget. Jeg har selv en Denon AVC-A1HD som jeg bruker til film og musikk. den har et "bra" romkorreksjonssystem sett i forhold til det som normalt finnes bladt hjemmekinoutstyr. Dersom jeg bruker anbefalingene fra det automatiske oppsetter blir systemet mitt klart "flatere", men kanskje også litt kjedeligere? Jeg er usikker, og dermed har jeg ofte endt opp med å spille "direct" uten romkorreksjon. Imidlertid vil jeg tro at det finnes systemer som er gode nok til å få dette til å funke uten å ta bort mye av musikkens "gnist". Imidlertid har jeg sett at mulighetene med å bruke aktive subber og elektronisk deling er ekstremt bra. Dette har - etter en del prøving og feiling - gitt meget bedre resultater enn uten subber. Derfor ville jeg definitivt ha prøvd med aktiv sub og de mulighetene som det gir.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter min mening er behovet for en sub ofte forårsaket av for tynt lydende elektronikk.
    Har man god "musikalsk" elektronikk med godt trykk og god kropp der nede i frekvensområdet så er ikke behovet for en sub så mye til stede lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter min mening er behovet for en sub ofte forårsaket av for tynt lydende elektronikk.
    Har man god "musikalsk" elektronikk med godt trykk og god kropp der nede i frekvensområdet så er ikke behovet for en sub så mye til stede lenger.

Dette er forhåpentligvis ironisk???:-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det må vel bestemt avhenge av nedre grensefrekvens for hovedhøyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det må vel bestemt avhenge av nedre grensefrekvens for hovedhøyttalerne.
    Blandt annet, tror poenget er at en god fulltonehøyttaler er å foretrekke fremfor mix av fronter+subwoofere, noe jeg langt på vei kan være enig i når det gjelder en del typer musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er forhåpentligvis ironisk???:-D

Nei selvsagt ikke.

Jeg tror mange kjøper dyre anlegg med sub fordi elektronikken ikke holder mål. Med mere tilstedeværelse av de laveste frekvensene får man så mer balanse i gjengivelsen, men dette kunne vært oppnådd mere tilfredsstillende med bedre elektronikk og uten sub.

Jeg undrer meg stadig over at man fortsatt prater om frekvensgang her. En rørforsterker som den billige Music Angel KT88 har jo langt mere tyngde og substans i bunn-oktavene enn noen transistor amp jeg har hørt på, til tross for at sistnevnte uten tvil har bedre frekvensgang, også i bunnen.

Og det hjelper ikke med tonekontroll eller equalizer - transistor amp'en lyder stadig mye tynnere.

Likevel - naturligvis er en sub et poeng der man krever den ypperste performance. Og særlig når anlegget skal fungere i et hjemmekino-oppsett, mens sub egentlig er unødvendig i et rent musikk-anlegg. My opinion.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg undrer meg stadig over at man fortsatt prater om frekvensgang her. En rørforsterker som den billige Music Angel KT88 har jo langt mere tyngde og substans i bunn-oktavene enn noen transistor amp jeg har hørt på, til tross for at sistnevnte uten tvil har bedre frekvensgang, også i bunnen.
    Årsaken er vel den enkle at det tross alt er frekvensgang saken dreier seg om.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du egentlig prøvd gode subber i et musikk oppsett?

Hvis du ser på høyttalerne jeg bruker i mitt stereo oppsett så er de rimelig kapable på egenhånd på lave frekvenser (Piega TC70X). Likevel mener jeg klart at det hele blir ett hakk hvassere med aktive subber som gir en tilnærmet linær gjengivelse ned til under den hørbare grensen. Dette kan ikke korrigeres med rør eller andre "feelgood" faktorer!

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •