Tips til high end for ca kr 200.000 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 186
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Dette må du forklare litt bedre. det du sier er at en billig reciver med romkorreksjon låter bedre enn en dedikert high-end preamp alà krell, ML, Dartzeel, Ayre osv.
    Da skal rommet ditt være skikkelig føkka for at en slik teori skal stemme.
    Hva med å droppe preampen å bruke f.eks en Wadia spiller rett til effektforsterkeren?
    De fleste rom har kraftige unoter i frekvenskurven, ofte +- 10dB i diverse frekvenser. Sett inn en ML preamp til 100.000 kroner og hva gjør den med dette? Ingenting.........for meg er det galskap

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Da gjelder det å dra inn en receiver som IKKE forringer lydkvaliteten, men som forbedrer den. I mine ører er receiver med romkorreksjon lengt å foretrekke fremfor en flott regulær preamp pga. den kraftige negative innvirkningen de fleste rom har på lyden.
    Finnes disse til normale priser?

Må vel være bedre med DEQX eller noe i den dur?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste rom har kraftige unoter i frekvenskurven, ofte +- 10dB i diverse frekvenser. Sett inn en ML preamp til 100.000 kroner og hva gjør den med dette? Ingenting.........for meg er det galskap
    Men er ikke det prinsippet vi jobber etter da? Det opprinnelige signalet skal endres minst mulig på sin vei gjennom audiokjeden

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det skal ikke forandres minst mulig, det skal forandres akkurat så mye at det låter slik som det skal8)

På hifisentralen jobber de etter de prinsippene du nevner, der sluttet jeg å være i forumet for et par år siden, helt sykt for meg det forumet der.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Finnes disse til normale priser?

Må vel være bedre med DEQX eller noe i den dur?
    ca.10-15000 kroner tipper jeg

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det skal ikke forandres minst mulig, det skal forandres akkurat så mye at det låter slik som det skal8)

På hifisentralen jobber de etter de prinsippene du nevner, der sluttet jeg å være i forumet for et par år siden, helt sykt for meg det forumet der.
    Da har vi forskjellig approach, en slik uenighet kan jeg leve med
    Jeg registrerer at når det kommer til f.eks messerapporter så er det ofte slik at de rommene som får ros for god lydkvalitet på sentralen får dårlig mottagelse på avforum og vice versa. Det dreier seg vel om foretrukket lydfilosofi. Og i så måte så representerer meg og Dag sine vidt forskjellige oppfattninger av problematikken hvorfor det er så vanskelig å gi gode svar til f.eks trådstarter

God Jul

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ca.10-15000 kroner tipper jeg
    Tja, har jo en RX-V1800 selv og kjører frontene ukorrigert. På sub hjelper det, men da er det billigere med en Behringer til 2000. Uansett så er vi på grensen til off-topic nå

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med lydkorresjon alá surround receivere eller Lyngdorf for den slags skyld er at de gjør noe bra og noe blir værre. Slik er det når man ikke kan styre lydkorreksjon selv etter rommet og høyttalerne, men bare trykker på en knapp. Lydkorreksjon som settes opp manuelt av folk som har peiling gir et helt annet resultat. I tillegg får man da mulighet til personlige preferanser i forhold til lydsignatur.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Da har vi forskjellig approach, en slik uenighet kan jeg leve med
    Jeg registrerer at når det kommer til f.eks messerapporter så er det ofte slik at de rommene som får ros for god lydkvalitet på sentralen får dårlig mottagelse på avforum og vice versa. Det dreier seg vel om foretrukket lydfilosofi. Og i så måte så representerer meg og Dag sine vidt forskjellige oppfattninger av problematikken hvorfor det er så vanskelig å gi gode svar til f.eks trådstarter

God Jul
    Hadde vært gøy å hørt anlegget ditt, Ultima Salon er min neste høyttaler så der er vi på samme banehalvdel.
    Er det mulig å få en demo ved anledning?

Kan hende dreier dette seg om lydfilosofi, men jeg tror det heller dreier seg om filosofi, uten lyd innblandet.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært gøy å hørt anlegget ditt, Ultima Salon er min neste høyttaler så der er vi på samme banehalvdel.
    Er det mulig å få en demo ved anledning?

Kan hende dreier dette seg om lydfilosofi, men jeg tror det heller dreier seg om filosofi, uten lyd innblandet.
    Salon er en RÅ høyttaler, den er også veldig stor og relativt tungdreven.
    I mitt lytterom på ca. 25m2 så hadde en slik høyttaler vært meningsløs.
    Jeg velgte derfor lillebroren Ultima Studio som har et basselement mindre og derfor et noe mindre kabinett. også Studio krever skikkelig med strøm for å yte sitt ypperste, men generelt så vil jeg si at Revel Ultima serien er en høyttalerserie som er ganske nykkefri for å være en high-end konstruksjon.
    Jeg snakker nå om Legacy serien, altså orginal utgavene av Revel sin Ultima serie. Den nye serien - Ultima 2 er enda mer stuevennlig og har Berylliumdiskant som gjør at Revel kan levere en mykere og mere oppløst mellomtone.
    Skal du ha Salon i et hifi oppsett eller i hjemmekinoen din?
    Senterhøyttaleren Voice og bakhøyttalerene Embrace er også helt råe! og kan høres hos meg.
    Jeg spiller fortiden kun på en Denon AVR-4308 som gir Revelene alt for lite saft og derfor er ikke lyden veldig representativ for hva disse høyttalerene kan.
    Nye effektforsterkere, mest sansynligvis Theta Enterprise vil bli kjøpt inn på begynnelsen av nyåret.
    Du er selvfølgelig velkommen innom. Send meg en PM så kan vi avtale når det passer.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Etter min mening er de akustiske forholdene i lytterommet av mindre betydning -
    Hva baserer du dette på??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må jo selvsagt ha en klang og lyd som passer en. Dersom man handler høyttalere som passer lytterommet med dette på plass har man et bedre grunnlag enn om man begynner i andre enden.

Man kan dermed ha utbytte av demonstrasjoner utenfor hjemmet for så å ta de med hjem for å kontrollere om de er kompatible.
    Det er vel verdt å tenke på tiden og bryet man sparer på å ikke måtte overtale Ståle Krapyl til å låne ut alt mulig i tide og utide, for så å få høyttalere som ikke "snakker" med riktig dialekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Etter min mening er de akustiske forholdene i lytterommet av mindre betydning - det er den grunnleggende "musikalske" lydkvalitet i elektronikken som er mest avgjørende, deretter selvfølgelig også høyttalerne.

Men når kunden mislykkes etter å ha investert 200.000 kr er det fint å ha rom-egenskaper (og kabler) å skylde på.

Jeg lurte også på dette utsagnet? Tar du utgangspunkt i at rommet er normalt møblert (hva nå enn det er)?
    Kan ikke skjønne annet enn at romakustikk kan få store følger for lyden i et annlegg!?

Uansett til trådstarter: fryktelig vanskelig for noen å komme med et fullgodt svar til hva du skal satse på. Det er vel like mange meninger som det er forskjellig utstyr der ute.
    Hvis du ikke har hørt så mye utstyr ville jeg ikke bare gått til innkjøp av utstyr til 200K! Det er mye hype der ute rundt forskjellige merker, ikke bit på den.
    Les deg opp på romkorreksjon. Les på AVS forum om forskjellig utstyr. Snickersis er en bransjemann med MYE kunnskap. Lytt til folk som han. Sjekk ut høytalere med aktiv drift. Sjekk ut hva som er en bra match sammen osv osv.
    Audio er et kjempestort og vanskelig felt som det tar år å skjønne. Å finne din "sound" er viktig, men tidkrevende.
    Bruk tid når du skal legge den summen i det!

Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjelder det å dra inn en receiver som IKKE forringer lydkvaliteten, men som forbedrer den. I mine ører er receiver med romkorreksjon lengt å foretrekke fremfor en flott regulær preamp pga. den kraftige negative innvirkningen de fleste rom har på lyden.
    Nå synes jeg du tar eventuelle problemer på forskudd. Er det ikke bedre å lykkes uten ekstra elektronikk hvis det er mulig? Mange rom som egner seg godt også vel? Er ikke sikkert at målbare ujevnheter trenger å ha så mye å si for lyttegleden.

Ps. Jeg mente ikke lydfilosofi i teori, men i praksis for å unngå å ta med seg 20 HT i hjemmet. Noe kan man forutsi med rommets klang på forhånd også.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke jeg har hørt et anlegg med tilnærmet rett frekvensgang, men er det den perfekte lyd i så tilfelle?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg vil på det sterkeste fraråde å spare på kilden når budsjettet er såpass. Respons er uten tvil en god høyttaler, men tror ikke de er for alle da de ikke er akkurat nøytrale (imo).
    Hvilken ht er "nøytral" i alles øyne??

Grunnen til mitt forslag om å beholde den "gamle cd spilleren" er at man kan spille musikken fra laptopen rett i dacen. Stello DA220MKII har usb inngang og da skal du ha rimelig bra driverk for å holde følge...
    Og så har man muligheten for å spille cder fra spilleren om man ikke ønsker å koble opp laptopen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2mj
    Hvilken ht er "nøytral" i alles øyne??

Grunnen til mitt forslag om å beholde den "gamle cd spilleren" er at man kan spille musikken fra laptopen rett i dacen. Stello DA220MKII har usb inngang og da skal du ha rimelig bra driverk for å holde følge...
    Og så har man muligheten for å spille cder fra spilleren om man ikke ønsker å koble opp laptopen

Bare kvaliteten er så høy at potensialet til high-end høyttalere kommer frem, så er vel teknologien opp til hver enkelt. Stello er vel ikke high-end?

Nøytralt i forhold til opptaket. Det er ikke så lett å vite da , men sånn omtrent. I snitt. Noen er nærmere enn andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gleder meg til å følge utviklingen i denne tråden, frem til endelig innkjøp av utstyr med bilder, lytteinntrykk og det hele.

vedder en hundrings på at trådstarter går i "fella"

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    gleder meg til å følge utviklingen i denne tråden, frem til endelig innkjøp av utstyr med bilder, lytteinntrykk og det hele.

vedder en hundrings på at trådstarter går i "fella"
    Nesten alle slike tråder ender med: Nå har jeg kjøpt annlegg, det ble B&W/Classè o.l
    Håper trådstarter tar seg en runde til noen av de små butikkene, da vil han sikkert se at vidt forskjellige fremgangsmåter/filosofier vil kunne gi mye av det samme resultatet. Jeg hevder fortsatt at trådstarter bør legges mesteparten av kronene i høyttallerene. Avalon Indraene som demoselges hos Audiofreaks hadde stått høyt oppe på min liste over høyttallere jeg hadde ville sjekket ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Problemet med lydkorresjon alá surround receivere eller Lyngdorf for den slags skyld er at de gjør noe bra og noe blir værre. Slik er det når man ikke kan styre lydkorreksjon selv etter rommet og høyttalerne, men bare trykker på en knapp. Lydkorreksjon som settes opp manuelt av folk som har peiling gir et helt annet resultat. I tillegg får man da mulighet til personlige preferanser i forhold til lydsignatur.
    Helt feil, og jeg har gang på gang opplevd resultatet av å trykke på EN knapp som voldsomme forbedringer. Yamaha gir deg i tillegg store muligheter for personlig justering av resultatet.
    Du mangler relevant praktisk erfaring på dette området.

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •