Tips til high end for ca kr 200.000 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 186
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vet ikke, men det er noe med de anleggene du viser, hvor-mye-hifi-kan-du-få-inn-på-minst-mulig-rom?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, glemte denne....ML Statement

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke ut de andre tipsene her også. Bra, bra!

Kan vel eventuelt også benytte Burmester-forsterkeren som forforsterker hvis jeg senere legger til en effektforsterker? (Hvis jeg skulle finne ut at det er 051 jeg satser på).

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor Burmester ikke skal være et bra oppsett for pengene. Har sett mange skryte av merket på utenlandske forum, og tester viser jevnt over meget gode resultater. Men, men, er vel preferanser her også.

Vennlig hilsen

friedman

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av friedman
    Skal sjekke ut de andre tipsene her også. Bra, bra!

Kan vel eventuelt også benytte Burmester-forsterkeren som forforsterker hvis jeg senere legger til en effektforsterker? (Hvis jeg skulle finne ut at det er 051 jeg satser på).

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor Burmester ikke skal være et bra oppsett for pengene. Har sett mange skryte av merket på utenlandske forum, og tester viser jevnt over meget gode resultater. Men, men, er vel preferanser her også.

Vennlig hilsen

friedman

Ikke noe galt med Burmester og det er et meget anerkjent merke i andre land. Og liker du lyden på Burmester så skal du ikke bry deg om at enkelte her ikke liker dette merket. Det er du som skal bruke dinne penger og det er du som skal lytte til det.

Men da må du finne høyttalere som passer til rom og Burmester.

mvh

roeng

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er mange som anbefaler flotte anlegg her i tråden. Trådstarter sier selv han er helt ny i dette gamet, derfor ville jeg ikke gått ut og kjøpt et fletta nytt anlegg til 200k med en gang.

Skulle jeg brukt 200.000 på anlegg ville jeg heller begynt i den rimelige enden av hi-fi og tilegnet meg kunnskap underveis med å eksperimente med forskjellige spillere, forsterkere og høyttalere. Finner du en sound du liker kan du oppgradere innen samme merke eller noe med samme lydsignatur. På denne måten lærer du mye mer og kan gjøre mer bevisste valg når du trår inn i high-end verden For ikke å snakke om hvor gøy du har det underveis

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode tanker fra siste taler, men tror du fint kan komme i mål ved å gå rett på målet også. Men da bør du vite hva målet er. Hvilken type lyd vil du ha. Og så må du gjøre et valg om du vil ha best mulig lyd fra gode innspillinger, få også dårlige innspillinger til å låte begahelig eller noe midt i mellom. For troverdig gjengivelse så falt jeg veldig for Revel Ultima. De koster SEK 130k dog. Ønsker du deg "rødvinslyd" fra Sonus faber Cremona så anbefaler jeg veldig MBL elektronikk. Kan høres i Stockholm. Lurt å ta seg en hyggetur til andre hovedsteder når du skal bruke så mye penger.

Revel Studio2 - Product Information

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Det blir som å si, hvorfor kjøpe BMW når du kan kjøpe en Toyota istedenfor...
    La meg arrestere deg litt her. 320D sedan 163hkr koster fra 381 600, Toyota Avensis 2.2D, 177hkr koster fra 412 800kr. I bilverdenen er det et temmelig klart samsvar mellom bilstørrelse, motor, utstyr og pris.

Sånn er det IKKE i hifiverdenen.

Trådstarter:
    Det er nok et riktig taktisk skritt, dog ikke helt fritt for farer, å spørre på et forum når man er fersk. Man kjenner jo tross alt ikke verken personene, deres motivasjon, deres faktiske kunnskapsnivå og deres seriøsitet. Men hvor skal man begynne hen?

Den største lydmessige kvalitetsfaktoren du kan legge inn i det kommende oppsettet ditt nå i første omgang er tålmodighet.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt snakk om at den beste matchen med Burmester høyttalere er nettop med Burmester elektronikk, men det kommer som alltid ellers veldig an på egne preferanser.
    Som Snickers sier så bør du nok først og fremst smøre deg med tålmodighet, ting tar tid.
    Og hvis man skal bruke såpass mye i en smell, bør man som et minstekrav alltid sørge for å gi de alternativene du finner interessant en mulighet til å spille hjemme i ditt eget lytterom før du bestemmer deg for noe.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Jeg vet ikke, men det er noe med de anleggene du viser, hvor-mye-hifi-kan-du-få-inn-på-minst-mulig-rom?
    Er litt enig her! Med så lite rom ville jeg ikke satt inn utstyr for 200' i det hele tatt... Bruk halvparten av pengene til å gjøre noe med rommet (bygg ut, utvid eksisterende rom el.l... get my drift?) så bruker du siste halvparten av pengene til å sette sammen et oppsett som vil gi deg mye mer glede enn det du sannsynligvis vil få med utgangspunktet du har i dag. "give or take" litt... da vi ikke vet all verden om hvordan ting ser ut hos deg i dag... f.eks. har du mulighet til å gjøre noe med demping av rommet ditt i dag osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært ute å lyttet litt, og her deler jeg noen av mine nye erfaringer i en for meg nokså ukjent verden.

Fikk satt opp Electrocompaniet ECI 5 med ECC 1 sammen med henholdsvis Sonus Faber Cremona Auditor M og Klipsch Palladium P-17B. Dette var noe av det en arme amatør kom frem til:

Electrocompaniet
    Spiller veldig varmt, kanskje litt for varmt i mine ører. Synes ikke diskanten og detaljene i lydbildet kommer godt nok frem. Nå var forsterkeren kald da vi satte igang, så det skal sies at det strømmet stadig mer harmonisk lyd ut etterhvert. Spiller nok det meste av opptak med jevnt god kvalitet, men jeg savner noe. Ihvertfall var inntrykket av oppsettet likeens på begge høyttalerparene. Jeg vil nok ikke gå for EC når jeg skal handle elektronikk, men leter videre etter noe litt mer spennende for mine ører.

Sonus Faber Cremona Auditor M
    Helt fantastisk design på disse høyttalerne. Lønnetreet og utformingen er noe av det peneste jeg har sett. Liker også stativene godt. Innledningvis ble jeg imidlertid ganske skuffet over lyden, men det skyldes nok litt at jeg spilte på en kald forsterker. Eventuelt at jeg trengte tilvenning. På åpen og luftig musikk (Thomas Dybdahls harmonier som butikken hadde liggende) så låt det som karamell, avbalansert og fint. Høyttalerne er veldig tilbakelente og fintfølende, og sammen med den litt varme Electroncompaniet lydsignaturen så var det en fin opplevelse. Da jeg derimot spilte gjennom den medbragte Eddie Vedder-plata "Into the wild", synes jeg oppsettet skuffet en hel del. Nyansene ble borte og jeg opplevde at lyden i for stor grad ble presset ut fra en liten høyttaler. Det positive er at jeg kan forestille meg at det er mulig å spille på Cremona Auditor i time etter time uten å bli lyttetrett. Meget behagelig og "sjenert" høyttaler som aldri skriker eller på noe annet vis er uhøflig. Jeg synes imidlertid at det var en påtakelig mangel på volum og kraft, som jeg ikke er sikker på at jeg kan tolerere. Kanskje kan balanse, mellomtone og design overtale meg på mer analytisk elektronikk?

Klipsch Palladium P-17B
    Den rake motsetningen til Cremona Auditor. Svært direkte, svært kraftfull og særdeles høytspillende. Utadvent høyttaler som ikke forsøker å senke røsten uansett selskap. Virker å være en OK match til Electrocompaniet da det blir relativt rockete på en musikalsk men ikke akkurat utleverende måte. For min musikksmak blir det nok ikke hva jeg leter etter, men et solid oppsett for en som ønsker å knalle til med Metallica på høyt volum på vorspiel. Jeg ønsker meg noe mer balansert, åpen og detaljrik lyd på medium volum. Det ble vanskelig å ikke like Palladium når de var så dønn ærlige og spilte bra på ethvert volum. Når det gjelder designet er jeg ikke overbevist, og når jeg ikke kunne se at det var mulig å dekke til med en front så synes jeg de bronsefargede basselementene og det litt industrielle treverket ble litt feil. Jeg kan ikke se for meg at jeg havner opp med disse, selv om de hadde en del for seg. Kanskje rett og slett litt for direkte i lyden også.

Noen som har kommentarer til denne lille lyttesesjonen? Hør fra dere :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har en formening om hvilken elektronikk som passer spesielt godt til Sonus Faber?

Vennlig hilsen

friedman

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har en formening om hvilken elektronikk som passer spesielt godt til Sonus Faber?
    Som sagt, MBL får liv i Sf Cremona (gulvstående), men italienerne er og blir snille, tilbakelendte og "romantiske". Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! fører tyske MBL.

Jeg synes dine kommentarer er fine jeg og tror du traff rimelig godt. Dra innom alle butikker du kan og lytt masse. Spennende å lese om dine inntrykk! Og nyt tiden godt da det er den morsomste delen av HiFi.

Er ditt budsjett det samme ennå?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, budsjettet er det samme enda. Jeg går ihvertfall ikke over 200.000. Morsommere enn jeg trodde å høre ulike oppsett, så jeg skal ta meg tid her og finne noe som jeg er fornøyd med. Håper å unngå en kostbar oppgraderingsspiral 8)

Vennlig hilsen

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med AntonX kan bli ett interessant lite innlegg det

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 200 K ville jeg gått for følgende:

Ht: Respons Grand Dimension (kjøps siste Hifi & Musik desemberutgaven)
    Noe stiv pris kr 129 k, se her: Respons produktoversikt

Forsterker: dpA1b, kr 50 K, se her: Andervik Audio Produkter DP

Forforsterker: dpC1b, kr 20 K, se her: Dynamic Precision C1B

kilde: Bruk den cd spilleren du evt har rett i denne dacen: Stello DA220 MK2
    Koster kr 14700.

Da har du sprengt budsjettet, men det er før eventuelle rabatter. Skulle tro det var "noe" å hente om en legger 200 k på bordet....

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vennlig hilsen

friedman
    Accuphase og SF er vel også en grei lydmessig kombinasjon. Eiergleden er i tillegg tilstede i rikt monn fra begge leverandører...8)

Med et velformet rack og tweaks i form av en bedre vin kan nirvana være rett rundt hjørnet

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fleksibilitet i forhold til rom

Erfaringsmessig er samspill mellom rom og høyttalere det som gir størst utslag i lydkvalitet. Dermed kan det være mye å hente på å ha et anlegg hvor du har mulighet for forskjellige plasseringer eller justeringer. For meg har det fungert meget bra med aktive subwoofere sammen med relativt store fronthøyttalere. Aktive subber gjør at du får mer fleksibilitet ift justering av frekvensgang/fase/lydnivå. Samtidig så letter det belastningen for forsterkeren som driver hovedhøyttalerne dine. Dermed kan du kanskje også spare inn litt på forsterkeren uten av det går ut over lydkvaliteten.

På papiret skal mine hovedhøyttalere kunne spille til ned under 30 hz (piega tc70x), men sammenlignet med aktive subber (piega psub1mkii) blir det likevel magert under 40 hz. I kombinasjon med subbene blir det hele mer kontrollert og går dypere. I det hele tatt er det særdeles få høyttalere som virkelig leverer under 30-40Hz. Selv kjemper som B&W 801D må se seg slått av aktive subber til en brøkdel av prisen på de laveste oktavene. Samtidig er mindre kabinetter enklere å dempe ift vibrasjoner, dermed kan mindre høyttalere kombinert med sub være en fin totalløsning. Dette kan også være en god base for evt framtidig utvidelse til surround.

De som har hørt trondheims solistenes utgivelse på blu-ray har fått høre hva disse lydformatene kan vise til. CD-lyd blir blekt i forhold!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Friedman, fikk du PM vedrørende korreksjon/romkorreksjon

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    De som har hørt trondheims solistenes utgivelse på blu-ray har fått høre hva disse lydformatene kan vise til. CD-lyd blir blekt i forhold!
    Hvordan låter den samme masteren i 16/44k100?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på tide å tenke utenfor den brutalt kjipe boksen..!

de som ønsker at trådstarter ender opp med best mulig lyd pr. anvendte krone, please, give me some support!

System

+

DEQX HDP-3 Preamp Processor

+

GIK Acoustic products ensures proper acoustics for your recording studio or home theater!

+

snickers/tangen som kommer hjem til deg og konsulterer/monterer/kalibrerer

skulle likt å hørt dette opp mot:

sf cremona auditor m + stativer (40 000),
    burmester 051 (40 000)
    burmester 052 (30 000)
    acustica applicata daad 4/3/2 (25 000)
    kabler, nettfilter, vibrasjonsdemping, rack og annet dilldall (20 000)

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •