Tips til high end for ca kr 200.000 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 186
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du begynner her: Vil du ha surround (5-7 kanaler + en eventuell subwoofer eller to), eller vil du ha stereo?

Eller, hvor ofte ser du film hjemme, og går det mest i DivX, DVD eller Bluray?

Eller, sagt på en annen måte; Er filmsamlinga di størst, eller musikksamlinga?

Mange her begynner med et bra stereoutgangspunkt, også bygger de videre om til surround (og da må du ha multikanals forsterkeroppsett ja).

Når det er sagt, så trives jeg og endel andre også med stereo på film - det er veldig brukbart når man har det rette utstyret.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo er viktigst. Har hundrevis av både CD'er og DVD'er, men det er musikk som er livet. Det er der jeg er kresen og vil ha high end-anlegg av bra klasse. Når det gjelder film så er kravene langt mindre. Derfor tenker jeg også å benytte front-høyttalerne selv om de ikke akkurat er designet for hjemmekino.

Kan godt kjøre film i stereo som du sier, og først blir det nok å kjøpe prosjektor og lerret før det eventuelt blir fullt surround-oppsett. Tanken bak er at rommet til slutt skal bli både for musikk og film ihvertfall, og jeg ønsker å få en oversikt over gjenbruksmuligheten til en del av stereo-komponenter - for ting har en tendens til å koste en del penger :wink:

Vennlig hilsen

friedman

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innkjøp til 200 000.- har jeg lite erfaring med, men jeg prøver her likevel.

Den komponenten som det er størst forskjell på og som dermed også er mest avhengig av smak og preferanser, er høyttaleren! Begynn der. Ta med deg din egen musikk og besøk flere butikker. Lytt gjerne til de Sonus Faber og B&W- høyttalerne som du har nevnt her pluss noen flere!

Det helt ideelle ville selvsagt være hvis du hadde fått prøvd hjem et par alternativer i din egen stue...

Når du har funnet ut hva slags lyd (høyttalere) du liker, så tror jeg nok det er mange her på forumet som kan gi deg gode råd om hva slags elektronikk som kan passe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av friedman
    Vurderer seriøst dette oppsettet:

Integrert forsterker (Burmester 051)
    Burmester

Men hva er surround loop?

Og denne CD-spilleren (Burmester 052)
    Burmester

Og disse høyttalerne (Sonus Faber Cremona M)
    FONA HI-FI

Må høre det sammen først og høre litt alternativer, men etter å ha lest en del om Sonus Faber (bestilt lyttedemo i Bergen) så synes jeg dette virker som en bra høyttaler til mitt behov.

Hva tror dere? Noen som kjenner kombinasjonen Burmester + Sonus Faber?

Julehilsen fra

friedman!
    det er dette jeg håper å slippe å se, øynene bestemmer over ørene...

SF og Burmester er helt klart glimrende produkter, men de gir ikke value for money, eierglede ja, men du dæven så mye godlyd du går glipp av pga. brand og design.

en annen kritisk ting er å kjøre en underdimensjonert forsterker på noen relativt massive høyttalere som heller ikke er de letteste å drive i klassen.

et viktig moment er å finne høyttalere som lett kan integreres med rommet ditt.

den kombinasjonen du nevner over hadde fungert meget godt om du hadde byttet ut cremona-ene med monitor utgaven. mye riktigere for rommet og mye riktigere for forsterkeren.

jeg har hatt gleden av å høre nevnte forsterker og cd-spiller på de gamle cremona monitorene. lydsignatur? limousine lyd... sedat, rødvinsmarinert, fløyelsmykt uten sting og dynamisk kontrast.

ikke dårlig men, den kan garantert oppnås med mye rimeligere utstyr, dog ikke samme lekre innpakning.

du sier du har 15kvm å jobbe med, da ville jeg helt klart tenkt monitor.
    den eneste monitoren jeg har hørt som virkelig gav følelelsen av å ikke savne dypbass var Ayra C-1 By Raidho, den bør helt klart stå på lista over høyttalere du må sjekke ut.

når det gjelder denne dvelingen ved surround er min filosofi, hvis hovedbruken av systemet går til lytting av musikk i 2 kanaler og målet er best mulig lyd pr. krone, drit i komplett surround. kvalitet fremfor kvanitet, færre bokser av høyere kvalitet enn flere bokser av lavere kvalitetet. kompromisser vil bare gjøre at slutt løsningen blir middelmådig i forhold til det opprinnelige potensialet og du ender opp med å betale for en rekke funksjoner du neppe kommer til å bruke. husk at et kompetent 2 kanals system kan gi en meget god film opplevelse det og, det meste av informasjonen i lydsporet i en film kommer jo forfra. overlat dekodingen av lydsporet til en potent pioneer lx-91 og send signalet analogt.

mulighetene er mange og jeg håper du virkelig tar deg tid til å overveie alternativene. ikke gå i design, surround-trend-gimmick, pushy-selger eller "uslåelig tilbud" fella.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SF og Burmester er helt klart glimrende produkter, men de gir ikke value for money

Slike sitater kan vi godt holde oss unna. Du har selvfølgelig hørt alt på markedet til å uttale deg?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når rommet er så lite som 3*5 meter vil jeg være skeptisk til å kjøpe noen store høyttalere.

Messeanlegget keg linker til her fra Horten messa i 2005 har hatt den beste messelyden jeg noensinne har hørt. ..::Audio Solution AS::.. Wavac Audio Lab - Sonus Faber - Kimber Select

Hvis du insisterer på et stort anlegg tross lite rom så anbefaler jeg en tur til Porsgrunn for en lytt: Respons, DP og Stello låter slettes ikke feil.
    Andervik Audio

Newcomer Tropp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burmester og sonus faver har et kjempeproblem siden de greit nok er veldig flotte på voksl men har filtere som tømmer alt av forsterkere for effekt. Derfor mangler de begge dynamikk

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tropp
    Burmester og sonus faver har et kjempeproblem siden de greit nok er veldig flotte på voksl men har filtere som tømmer alt av forsterkere for effekt. Derfor mangler de begge dynamikk

Oi, den var ny. Kanskje i forhold til Vinyl, SET og Avantgarde Trio....?

Newcomer Tropp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente Faber og vokal, tastene på keybordet sitter så nære. Vinyl, set og tyske horn er gøy men jeg foretrekker squeezebox - dac - single ended/balansert relestyrt - aktive JBL fra tiden de lagde skikkelige greier

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Slike sitater kan vi godt holde oss unna. Du har selvfølgelig hørt alt på markedet til å uttale deg?
    jeg har faktisk hatt gleden av å lytte til mye forskjellig opp i gjennom...

en integrert forsterker til 40 000,- NOK på 2x85w i 8ohm med en moderat trafo og moderat lyttebank. greit at komponentkvaliteten og layouten holder høy klasse men man bør også få litt juice for pengene. jeg mener, velger du den forsterkeren har du begrenset høyttaler alternativene ganske krafitg umiddelbart. den forsterkeren burde kostet halvparten, det er en realtistisk pris i forhold til hva du faktisk får...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir som å si, hvorfor kjøpe BMW når du kan kjøpe en Toyota istedenfor...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Tror det er best å ligge under merkedebatter og fokusere på lyden her.

Men som sagt over: Trådstarter, sats penga på stereoppsett du, så kommer du nærmere lydnirvana uten komprimisser.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Takk for verdifulle innspill. Flott at noen er kritiske også slik at man får noen korrigeringer. En del av inspirasjonen fra det oppsettet jeg satt opp hentet jeg fra denne testen:

Burmester 051 Forsterker - Tester - Lyd og Bilde

I denne testen ser det ut til at det er bra med kraft i 051, men det stemmer ikke likevel?

Så monitorene kan være et bedre valg for små rom, ja? Det kan absolutt vurderes, men blir det ikke alltid "noe som mangler" da?

Vennlig hilsen

friedman

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av friedman
    Hei!

Så monitorene kan være et bedre valg for små rom, ja? Det kan absolutt vurderes, men blir det ikke alltid "noe som mangler" da?

Vennlig hilsen

friedman
    Om du bruker riktig demping i rommet er det mange store høyttalere som også spiller svært bra i små rom. Men det er lettere og få til monitorer da disse ikke har like mye energi i bass og spiller like dypt som gulvstående.

Så vil på ingen måte si at du burde skrinlegge plannene om gulvstående om det er det du har lyst på.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Burmester hos Oslo hifisenter i deres high-end hule og jeg ble helt klart imponert, men så er også prisene på produktene deretter.
    Jeg skal ikke gjøre dette til en merkedebatt (yeah right...) Men bakdelene med Burmester er følgende: pris og levrandør. Oslo hifisenter er et helvette å forholde seg til og verdensmester holdningen deres er så irriterende at man får lyst til å brekke seg der og da.
    var innom for litt siden for å sjekke ut de nye Wadia spillerene. Måtte da stå å høre på sjefen sjøl stå å legge ut om Wadia, burmester og sin egen fortreffelse i flere timer.
    Bare for å ha nevnt det. det er fortiden finanskrise, audiogon er fullt av bra tilbud. F.eks en nyere version av mine Revel Ultima Studio (2) til $11.000
    Søk på de høyttalermerkene som fenger deg, det meste går BILLIG nå.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg har hørt Burmester hos Oslo hifisenter i deres high-end hule og jeg ble helt klart imponert, men så er også prisene på produktene deretter.
    Jeg skal ikke gjøre dette til en merkedebatt (yeah right...) Men bakdelene med Burmester er følgende: pris og levrandør. Oslo hifisenter er et helvette å forholde seg til og verdensmester holdningen deres er så irriterende at man får lyst til å brekke seg der og da.
    var innom for litt siden for å sjekke ut de nye Wadia spillerene. Måtte da stå å høre på sjefen sjøl stå å legge ut om Wadia, burmester og sin egen fortreffelse i flere timer.
    Bare for å ha nevnt det. det er fortiden finanskrise, audiogon er fullt av bra tilbud. F.eks en nyere version av mine Revel Ultima Studio (2) til $11.000
    Søk på de høyttalermerkene som fenger deg, det meste går BILLIG nå.
    Må si meg helt enig med Wotg her.

Burmester er imponerende på flere områder, men det er to ting som har gjort det noe uaktuelt å handle det merket for meg:

1. De mindre modellene har jeg ikke blitt så voldsomt imponert av ift. prisen de går for. Jeg har tidligere spurt om pakkepris på produkter der sluttsummen har blitt 6-siffret, men fikk ikke så mye som en krone. Ble derimot tilbudt gratis innbrenning med maskinen Vidar, om jeg samtidig kjøpte komplett sett Nordost kabler til 10-20k.

I prisklassen 10-100k innen forsterkere er konkurransen åpenbart høy, og de finnes mange alternativer på markedet. De modellene som har imponert meg fra Burmester koster alene like mye som hele budsjettet til trådstarter ++.

2. Holdningene til OHC. Spør du om Burmester blir du sendt til sjefen selv, der du må stå skolerett for et 1-2 timers foredrag om hvor elendige alle andre produkter på markedet er, og hvor lettlurt og lite opplyst man selv er som har valgt noe annet enn det som står på prislisten til OHC. Det virker litt som en fin nisjebutikk for nyrike aksjemeglere som ikke har anlegg fra før og lurer på hva de skal bruke de siste 500k til etter at de har vært på Bjerke og handlet sin første Rolex. Dette er ikke ment som "drittslenging", butikken er ellers fin og har mye spennende produkter på lager, men det er bare slik det er - desverre.

Ellers så er det morsomt å se at det omtrent er like mange meninger som innlegg her. Det viser vel bare enda mer i hvilken grad denne hobbyen er styrt av følelser og preferanser, og at det derfor er viktig for trådstarter å høre litt rundt. I denne prisklassen er det mange produkter som gir gåsehus - ikke kast deg over det første og beste. :-D

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Må si meg helt enig med Wotg her.

2. Holdningene til OHC. Spør du om Burmester blir du sendt til sjefen selv, der du må stå skolerett for et 1-2 timers foredrag om hvor elendige alle andre produkter på markedet er, og hvor lettlurt og lite opplyst man selv er som har valgt noe annet enn det som står på prislisten til OHC. Det virker litt som en fin nisjebutikk for nyrike aksjemeglere som ikke har anlegg fra før og lurer på hva de skal bruke de siste 500k til etter at de har vært på Bjerke og handlet sin første Rolex. Dette er ikke ment som "drittslenging", butikken er ellers fin og har mye spennende produkter på lager, men det er bare slik det er - desverre.
    Enig i at holdningen til de som jobber der ikke er den beste, men som du også sier så har de mange gode produkter som jeg mener han burde høre på.

Det er bare viktig at hen ikke lar seg påvirke av selgerenes meninger for de vil jo bare selge for og få sin provisjon

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og disse høyttalerne (Sonus Faber Cremona M)
    FONA HI-FI

Vurderer du Sonus så burde du sterkt vurdere Chario Ursa Major,etter hva jeg har hørt så skal de være bedre enn Sonus på de fleste måter.
    En kamerat av med oversatte fra et italiensk forum en gang og der snakket de mye om disse 2 merkene og Chario går for og være kjempehøytalere til prisen(ca 60000) De ble der sammenlignet i samme klasse som Elipsa.

Maxwell hifi mente at det var det beste de har hørt oppp til 150000.- også sammenlignet med deres merker

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chario Ursa Major på et 15kvm rom?

Ikke noe jeg ville gjort.

Man kan ikke bruke hvilke høyttalere man vil i et så lite rom. Heldigvis finnes det drøssevis av høykvalitets stativhøyttalere som kan passe.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Chario Ursa Major på et 15kvm rom?

Ikke noe jeg ville gjort.

Man kan ikke bruke hvilke høyttalere man vil i et så lite rom. Heldigvis finnes det drøssevis av høykvalitets stativhøyttalere som kan passe.
    Nærfelt? Fungerer litt som forstørrede hodetelefoner....

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •