Patos Basic 110 MKII TIL 199KR!!!!!! - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 24 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 465
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hey hva skjedde med billig patos tråden ???

hehe, det er forskjeld på å stacke billige høytalere og å dra inn PA array og Superhøytalere av forskjellige slag.
    Å kalle alle disse dyre høytaler konstruksjonene kunn for show-off høytalere blir også dumt, produsentene bak de enkelte høytalerene har laget dem for å være det beste de kan lage og flere av dem blir gitt betegnelsen "verdens beste" på et eller annet, så med mindre du har noe solid å backe dine meninger om dem med så tror jeg du skal la det gå.
    En hel haug med produsenter som lager toppmodellen sin med mange diskanter og mellomtoner noe som de sikkert har sine grunner for selvom du ikke ser dem.

Men over til noe annet, jeg selger mine Swans F1.1 og for en tid så ser det ut til at Patosene jeg kjøpte kommer til god nytte som stedfortreder.
    Patos til 199,- på rørpre og 2x500w klasse d forsterkere kan jo bli morro:twisted:
    Skal komme tilbake med hvordan det går, kanskje jeg "stacker" tre sett av dem tilogmed

Sitat Opprinnelig postet av jonpet55
    Har jeg noen gang sagt at jeg aldri har sett en høyttaler med flere diskanter? Les innlegget mitt skikkelig.

Jeg sa at jeg fremdeles har tilgode å se en god høyttaler med flere diskanter som opererer i samme frekvensområde. Jeg har sett utallige konsepthøyttalere og show-off høyttalere med flere diskanter, men dette er som sagt konsepthøyttalere som ikke har noe annet formål enn å skape oppmerksomhet. Lyden er sikkert grei nok den - de har tross alt kastet bort tonnevis av gode diskantelementer - men det kunne vært så mye bedre.

Si meg, har du aldri stacket høyttalere og opplevd effekten av dette? Har du aldri opplevd en av de store problemene som gjorde at PA-bransjen tok et kvantesprang ved å gå over til line-array?

Og en annen kommentar. Du sier at disse problemene ikke oppstår når diskantene er like langt unna lytteposisjonen. Er de det i disse høyttalerne? Nei, ikke på langt nær, og det er praktisk umulig å unngå dette. Å kompensere for dette på noen som helst måte ved å tilføre elektronisk delay er praktisk umulig. I det du flytter deg et par millimeter i godstolen din er all kalibrering forgjeves.

Siden du begynner å snakke om avstander; bølgelengden til lyd er ved 10KHz ca. 3.4cm. Dvs. at du får en faseforskjell på 90 grader, hvilket er enormt mye, dersom avstanden til den ene diskanten er 1.0085m, og den andre 1m (en kvart bølgelgengde ved 10KHz). Noe sier meg at du forveksler simpel tidsforsinkelse på lyden, som høres som ekko, med disse faseproblemene.

Kan på forhånd si at dette blir vi nok aldri enige om - jeg har sagt mitt, og jeg tror nok neppe du blir noe mer overbevist om jeg skriver flere innlegg

Og dj-vega, var ikke meningen å spamme bort tråden din med denne diskusjonen altså, ble bare litt "fyrt opp" i diskusjonens hete

Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hey hva skjedde med billig patos tråden ???
    Ja, det sier jeg også, men så er det ikke lett å stoppe en slik diskusjon med en gang - og du fyrer jo opp bålet igjen.

hehe, det er forskjeld på å stacke billige høytalere og å dra inn PA array og Superhøytalere av forskjellige slag.
    Jasså? Så nå er ikke lydbølger bare lydbølger lenger? Men noe grunnleggende forskjellig i et annet oppsett? Proffe høyttalere er "fase-immune"?

Jeg drar inn line-array som et eksempel på høyttalere som _ikke_ sliter med dette problemet i den grad, fordi de løste ved å begrense åpningsvinkelen på høyttaleren til noen få grader. Før dette stacket man alskens helt vanlige PA-høyttalere - ikke superhøyttalere av noe slag. Prøv bare selv!

En hel haug med produsenter som lager toppmodellen sin med mange diskanter og mellomtoner noe som de sikkert har sine grunner for selvom du ikke ser dem.
    Mange mellomtoner har jeg aldri sagt noe imot. Mange diskanter har jeg mine meninger mot, og ja, jeg _vet_ at det finnes dyre modeller som sikkert spiller greit, og det er en grunn til at dette designet bare finnes innenfor en halvsprø HiFi-bransje som "eksperimentmodeller". I proffbransjen, da snakker jeg ikke om PA-bransjen, men i proffe lydstudio, er det også ingen som ville finne på å stacke studiomonitorer (som spiller samtidig vel å merke - det er veldig vanlig å ha flere par studiomonitorer for å lytte på forskjellige høyttalere etter tur). Hvorfor det?

Men over til noe annet, jeg selger mine Swans F1.1 og for en tid så ser det ut til at Patosene jeg kjøpte kommer til god nytte som stedfortreder.
    Patos til 199,- på rørpre og 2x500w klasse d forsterkere kan jo bli morro:twisted:
    Skal komme tilbake med hvordan det går, kanskje jeg "stacker" tre sett av dem tilogmed
    Hehe, ja, en smule overkill for de stakkars patosene, men du får si ifra hvordan det går Tre par så må du eventuelt ende opp på 12 ohm impedans, så da får du jo ikke akkurat maks ut av forsterkeren, men det blir vel neppe noe problem med 2x500w

Altså, det er ingen dum løsning å stacke hvis du vil ha høyere lydtrykk - jeg bare prøver å si at det er et kompromiss. Vi stacket selv 8 toppkasser med horn og 15" bass i russetiden. Det spilte jo grisehøyt det - og det var jo nettopp målet med stackingen. Stacking fungerer fint til sine formål. En enkel og grei måte å øke lydtrykket på, med sine kompromisser. Det blir for dumt å si at det er absolutt _ingen_ ulemper med stacking, for dette lider av så mange utbredte problemer. Bare les om stacking andre steder på nettet, eller historien til line-array, så vil du nok få forklart litt forhistorie.

Les f.eks. denne:

Did I Hear Someone Say “Line Array?”

"As soon as we start stacking speakers in a close proximity to each other, we are again (back) in the land of interference effect, phase shift and the associated geometries."

Her er faktisk noen med akkurat samme problemstilling som oss

Stacking two bookshelf speakers one atop the other [Text View] - AVS Forum

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med flere diskanter skaper loobing, det er et problem som er velkjent og vel dokumentert. Det har med antall kilder, avstand mellom dem og hvilke frekvenser de skal spille å gjøre.

Om man lager en linjekilde vil man få svært begrenset vertikalspredning, spesielt oppover i frekvens. Man lytter da innenfor noen grader vertikalt og det er der lyden "funker". Man får lite via tak og gulv med en slik løsning.

Om man lager en kort "linjekilde" vil man få mer avvik off axis relativt til direktelyden. Man vil også få mer definerte loober siden det er ferre kilder som blander seg inn.

Allikevel har Dynaudio oppnådd gode resultater med doble diskanter på mange av sine dyrere modeller.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er jo spørsmålet da, om det gjør seg gjeldende i så stor grad at det blir dårligere med to centerkanaler.

Anta et lærret som er 100" og ikke lydtransparent. Valget består selvsagt i en center over eller under, eller begge deler.

Jeg plages dersom centerlyden kommer over eller under lærretet. Og foretrekker altså både en under og en over. Det har jeg testet med disse centerne fra patos, og uten å ha foretatt noen som helst målinger, så kan ikke jeg høre noen utfasninger eller feil ved dette.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innlegg, Snickers-is.

Legatia: Dersom du er fornøyd med lyden fra to sentere er det jo veldig greit - gjør det du er fornøyd med. Hvis du får lyd fra midten av bildet slik du liker, og ikke plages av faseproblemer, ville jeg definitivt slått meg til ro med det.

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

center

kjøpte en monster center Infinity Beta C 360 nesten 16 kilo håper den er kraftige nok =)

Bredde 65 cm
    Dybde 29.8 cm
    Høyde 21.5 cm
    Vekt 15.7 kg
    Innbyggingsfarge Svart
    Høyttalersystem
    Høyttaler Type Treveis - passiv
    Responsbåndbredde 45 - 20000 Hz
    Inngangsimpedans 8 ohm
    Anbefalt forsterkereffekt 10 - 200 watt
    Følsomhet 91 dB
    Overgangsfrekvens 500Hz, 3200Hz
    Magnetskjold Ja
    Overføringsteknologi Kablet
    Avtakbart gitter Ja

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dansken2
    kjøpte en monster center Infinity Beta C 360 nesten 16 kilo håper den er kraftige nok =)

Bredde 65 cm
    Dybde 29.8 cm
    Høyde 21.5 cm
    Vekt 15.7 kg
    Innbyggingsfarge Svart
    Høyttalersystem
    Høyttaler Type Treveis - passiv
    Responsbåndbredde 45 - 20000 Hz
    Inngangsimpedans 8 ohm
    Anbefalt forsterkereffekt 10 - 200 watt
    Følsomhet 91 dB
    Overgangsfrekvens 500Hz, 3200Hz
    Magnetskjold Ja
    Overføringsteknologi Kablet
    Avtakbart gitter Ja

Blir nok bra det. Bare husk å kjøp "Sodavand" til lyttetesten da

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Blir nok bra det. Bare husk å kjøp "Sodavand" til lyttetesten da
    hehe ja ingen øl når en tester =)

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mot topic igjen:

Da er billig-T-ampen motatt, koblet opp på soveromsPatosene og musikk spilt
    Funket helt supert! Bruker ipod som kilde og "preamp". Volum på rundt 60-70% git akseptabelt lyttenivå. og drar man på med fullt volum blir det tilnermet partynivå.

Kvalitetsmessig mangler den litt i mellomtonen, og noe HiFi er det ikke. Men om man får bedre lyd for totalt 500 spenn, HT og t-amp? Neppe

Strømforsyningen jeg bruker er fra en kassert ekstern hardisk. Har også tenkt å prøve AA-batterier. 8-9 stk burde gjøre susen.

Hadde også vært fordel med volumkontroll på t-ampen så man kan bruke noe annet enn ipod o.l. som lydkilde.

Så nå blir det forsøk på å lage et kabinett til t-ampen. Har tenkt på å intigrere den i den ene patosen, men jeg har ikke noe strøm der de står, så vi får se.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en tur på Biltema i dag og kom hjem med to slike som jeg tenkte å henge opp bakhøyttalerne med. De kommer nær veggen, men jeg har uansett tenkt å sette i skumproppen, så det har ikke all verden å si.
    Patos Basic 110 MKII TIL 199KR!!!!!!-24-723_h-jpg
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst på noen stativer på veggen er man slipper å skru fast høyttaleren til stativet....(Ja, det skjer ofte forrandringer her, og skruehull er fyfy)

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    Kvalitetsmessig mangler den litt i mellomtonen, og noe HiFi er det ikke.

Uenig. Patos er HIFI. Enten de er lagd i kina eller norge.
    Det blir som å si at Eltax er "high-end"

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på at de blir hengende så lenge at det ikke er nøye med skruehullene.
    Er tross alt til ei bu i hagen hvor det tilfeldigvis er et surroundanlegg
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er billig-T-ampen motatt, koblet opp på soveromsPatosene og musikk spilt
    Funket helt supert! Bruker ipod som kilde og "preamp". Volum på rundt 60-70% git akseptabelt lyttenivå. og drar man på med fullt volum blir det tilnermet partynivå.

Kvalitetsmessig mangler den litt i mellomtonen, og noe HiFi er det ikke. Men om man får bedre lyd for totalt 500 spenn, HT og t-amp? Neppe

Strømforsyningen jeg bruker er fra en kassert ekstern hardisk. Har også tenkt å prøve AA-batterier. 8-9 stk burde gjøre susen.

Hadde også vært fordel med volumkontroll på t-ampen så man kan bruke noe annet enn ipod o.l. som lydkilde.

Så nå blir det forsøk på å lage et kabinett til t-ampen. Har tenkt på å intigrere den i den ene patosen, men jeg har ikke noe strøm der de står, så vi får se.
    T-ampen fra e-bay du har mottatt? Hvor mye kostet den totalt inkl. frakt, toll ol.?
    Hvordan funker denne? Kobler du strømforsyning, ipod og høyttalere rett på? Terminaler er festet på "t-amp kortet"? Har du mulighet til å legge ut bilde hvordan du har koblet den opp?
    Er det mulig å koble på en volumkontroll? Vanskelig?

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Uenig. Patos er HIFI. Enten de er lagd i kina eller norge.
    Det blir som å si at Eltax er "high-end"

Jeg snakket nå om t-amp-forsterkeren. Patos er HIFI.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket nå om t-amp-forsterkeren. Patos er HIFI.
    T-amp er "Al Chepo Hifi"

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, den var sleip! Samme som nypris Og veiledende har da aldri vært 2200 kr for MKII såvidt jeg vet. Blir nok flere annonser å se framover ja - forhåpentligvis ikke som denne

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent brukt burde vel disse gått for en hundrelapp per par etterhvert, om man skal føkge tanken om 50% avslag som mange har på brukt lydutstyr

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest interessante er jo at det ikke har dukket opp et eneste par på bruktmarkedet...

Side 19 av 24 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •