Patos Basic 110 MKII TIL 199KR!!!!!! - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 24 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 465
    Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

cv

tenkte cv center sidden jeg har cv dc 15 fra før av .

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men siden du kjører dc-15 så blir det vell feil lyd signatur med CLS serien?
    DC serien spiller jo bra, men CLS serien holder ikke samme gode "gamle" cv kvalitet slik som dc og al serien gjør.

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uff ble vanskligt dette hehe. ja dc serien er meget bra spiller nesten alt bra av musik . Har en liten dali center nå, meget bra lyd men den er alt for liten til og følle med dc .

tvivler på att Patos Basic 210C klare og spille med dc power =)

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dansken2
    uff ble vanskligt dette hehe. ja dc serien er meget bra spiller nesten alt bra av musik . Har en liten dali center nå, meget bra lyd men den er alt for liten til og følle med dc .

tvivler på att Patos Basic 210C klare og spille med dc power =)

Vell. Hva med to 210 og en liten sub til å ta seg av trøkket?
    Skal du ha skikkelig trøkk fra center skal den enten vær veldig stor eller ha egen sub til.

En bekjent av meg kjøpte 210 mk2 centeren, han var imponert over hvor langt den gikk ned... Noe som jeg bekrefter, da dette er ingen pingle center, verken lyd messig eller bygg messig.

Men en som har 1215 her bruker denne som center og han kalte den for Klipsch Killer.

Du har mange muligheter, men siden du har dc serien ville jeg satsa på noe som i står i stil med dc-15lydmessig.

Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere drar dere selv ut i problemer her gutter. Uansett hva dere velger å gjøre, ikke stack høyttalere med et bred spredningsdiagram - dette er en av mange grunner til at vi gikk over til line-array i PA-verden.

Setter du to høyttalere med samme lydkilde rett ved siden av hverandre får du kraftig bølgeinterferens og faseproblemer mellom høyttalerne når du beveger deg rundt i rommet. Er derfor _svært_ få høyttalere har to diskanthøyttalere som spiller i samme frekvensområde. Om du ser høyttalere med dette vet du enkelt og greit at ingeniøren har gjort en stor blemme.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonpet55
    Dere drar dere selv ut i problemer her gutter. Uansett hva dere velger å gjøre, ikke stack høyttalere med et bred spredningsdiagram - dette er en av mange grunner til at vi gikk over til line-array i PA-verden.

Setter du to høyttalere med samme lydkilde rett ved siden av hverandre får du kraftig bølgeinterferens og faseproblemer mellom høyttalerne når du beveger deg rundt i rommet. Er derfor _svært_ få høyttalere har to diskanthøyttalere som spiller i samme frekvensområde. Om du ser høyttalere med dette vet du enkelt og greit at ingeniøren har gjort en stor blemme.
    To like høyttalere med en bi-wire kabel. De vil spille likt. Og vis du har en over og en under tven eller prosjektoren så vil lyden faktisk bli bedre.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar nok dessverre feil her. Og bi-wiring er helt irrelevant for dette - har ingenting med fase og interferensproblemer å gjøre.

Joda, i beste fall kan du få en 3dB økning i lydstyrke, men det med et kraftig kompromiss - som nevnt. Les om stacking av høyttalere.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar nok dessverre feil her. Og bi-wiring er helt irrelevant for dette - har ingenting med fase og interferensproblemer å gjøre.

Joda, i beste fall kan du få en 3dB økning i lydstyrke, men det med et kraftig kompromiss - som nevnt. Les om stacking av høyttalere.

Tenker ikke på å bi-wire, men å bruke slike kabler, da de har 2 ledere i den ene enden og 4 i den andre, for å spille kabel surr.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du bommer litt.
    Her snakkes det om en center under tv, og en center over tv. Altså ikke oppå hverandre.
    Og det vil føre til at stemmer blir plassert midt på tv'n, istedet for over eller under. Noe jeg synes kan være ganske plagsomt.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Du bommer litt.
    Her snakkes det om en center under tv, og en center over tv. Altså ikke oppå hverandre.
    Og det vil føre til at stemmer blir plassert midt på tv'n, istedet for over eller under. Noe jeg synes kan være ganske plagsomt.
    Du vil uansett få faseproblemer, selv om problemene blir mindre med større separasjon. Poenget er at samme lydkanal mates i to høyttalere som står relativt nært hverandre. Om du ønsker å få senterkanalen fra midten av bildet er lydtransparent lerret IMO en mye bedre løsning.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil uansett få faseproblemer, selv om problemene blir mindre med større separasjon. Poenget er at samme lydkanal mates i to høyttalere som står relativt nært hverandre. Om du ønsker å få senterkanalen fra midten av bildet er lydtransparent lerret IMO en mye bedre løsning.
    Jeg er uenig.
    1-2 meter er heller ikke det jeg anser for å stå nært hverandre. Det du egentlig sier, er at vi bør gå tilbake til monolyd, og en høyttaler. For det samme vil jo skje med vanlig stereo høyttalere etter det du sier.
    Har du forresten prøvd med to center kanaler?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uenig.
    1-2 meter er heller ikke det jeg anser for å stå nært hverandre. Det du egentlig sier, er at vi bør gå tilbake til monolyd, og en høyttaler. For det samme vil jo skje med vanlig stereo høyttalere etter det du sier.
    Har du forresten prøvd med to center kanaler?
    Jeg sier ikke at vi bør gå tilbake til mono Det gjør problemet værre (med to høyttalere selvfølgelig). Hele poenget er å ikke mate samme kanal i to høyttalere. Jo mer forskjell i signalene, jo mindre blir problemet.

Du missforstår meg tydeligvis. Mennesket har plassert ører på venstre og høyre side av hodet, ikke i panna og på haka. Poenget med det sære eksempelet mitt er at når du hører på stereolyd sitter du med høyttalerne kraftig separert til venstre og høyre side. Målet er at lyden fra venstre kanal skal nå venstre øre, og høyre kanal nå høyre øre. Å separere høyttalere i høyden blir noe annet, og særlig når de står såpass nære hverandre i tillegg.

Jeg har ikke prøvd to senterkanaler, men jeg har prøvd to senterhøyttalere matet fra samme kanal, og jeg synes ikke det låter bra.

Tror rett og slett vi har forskjellig oppfatning og prioriteringer når det gjelder lyd - er jo for mye å forlange at alle skal ha lik mening om lyd

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Men siden du kjører dc-15 så blir det vell feil lyd signatur med CLS serien?
    DC serien spiller jo bra, men CLS serien holder ikke samme gode "gamle" cv kvalitet slik som dc og al serien gjør.
    tror nok at cls centeren spiller bedre sammen med dc-15 enn det patos centeren gjør, siden de kommer fra samme produsent

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at vi bør gå tilbake til mono Det gjør problemet værre (med to høyttalere selvfølgelig). Hele poenget er å ikke mate samme kanal i to høyttalere. Jo mer forskjell i signalene, jo mindre blir problemet.

Du missforstår meg tydeligvis. Mennesket har plassert ører på venstre og høyre side av hodet, ikke i panna og på haka. Poenget med det sære eksempelet mitt er at når du hører på stereolyd sitter du med høyttalerne kraftig separert til venstre og høyre side. Målet er at lyden fra venstre kanal skal nå venstre øre, og høyre kanal nå høyre øre. Å separere høyttalere i høyden blir noe annet, og særlig når de står såpass nære hverandre i tillegg.

Jeg har ikke prøvd to senterkanaler, men jeg har prøvd to senterhøyttalere matet fra samme kanal, og jeg synes ikke det låter bra.

Tror rett og slett vi har forskjellig oppfatning og prioriteringer når det gjelder lyd - er jo for mye å forlange at alle skal ha lik mening om lyd
    Gi meg en god forklaring på WMTMW prisipper da. Gjerne svinedyre høyttalere som benytter seg av det. Og det må jo stride totalt mot dine forestillinger. Du er nok litt på bærtur, det blir ikke automatisk noen utfasninger.

Jeg har prøvd senter over og under lærretet, noe som helt klart gav et positivt utfall.
    Setter du senterne rett oppå hverandre skjer det jo ting, baffelen blir dobbelt så stor, og de vil få mer nivå ned til baffelstep. Men utfasning? No sir.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg en god forklaring på WMTMW prisipper da. Gjerne svinedyre høyttalere som benytter seg av det. Og det må jo stride totalt mot dine forestillinger. Du er nok litt på bærtur, det blir ikke automatisk noen utfasninger.

Jeg har prøvd senter over og under lærretet, noe som helt klart gav et positivt utfall.
    Setter du senterne rett oppå hverandre skjer det jo ting, baffelen blir dobbelt så stor, og de vil få mer nivå ned til baffelstep. Men utfasning? No sir.
    WMTMW: Enkelt og greit fordi problemet er mindre lenger ned i frekvensspekteret - akkurat som med multipathing og de andre ugunstige fenomenene vi må lide med. Er ikke uten grunn at det er gunstig med to subwoofere - dette er jeg stor tilhenger av selv. To mellomtoner har jeg heller ikke noe imot - har hatt flere svært vellydende høyttalere med slikt oppsett.

Det er diskantområdet som lider av problemet jeg nevner. Derfor er jeg _ikke_ tilhenger av WMTTMW og MTTM der diskantene opererer i samme frekvensområde. Har faktisk tilgode å se en eneste god høyttaler som er konstruert slik - og det er ikke uten grunn.

Hadde vi hatt disse problemene i bass og mellomtoneområdet hadde jo hele utsagnet mitt vært meningsløst - en Patos Basic 210 har jo to bassmellomtoner i utgangspunktet!

Å øke størrelsen på baffelen har lite, hvis ikke intet utslag i forhold til problemene jeg nevner.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jonpet55:

Hva med disse da?

Disse har x antal diskanter... blir det da utfasing?

Eller hva med denne Center høyttaleren

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er diskantområdet som lider av problemet jeg nevner. Derfor er jeg _ikke_ tilhenger av WMTTMW og MTTM der diskantene opererer i samme frekvensområde. Har faktisk tilgode å se en eneste god høyttaler som er konstruert slik - og det er ikke uten grunn.
    Siden du aldri har sett det, så har du et par høyttalere å kose deg med da her;

Mc Intosh sitt flaggskip:

Adam Audio sitt flaggskip:

Men disse er vel dritthøyttalere, antar jeg?

Faseproblematikken du snakker om oppstår dersom den ene senteren blir plassert lenger vekk fra lytteposisjon, enn den andre. Altså, om lærretet er 2meter høyt, og du plasserer en over og en under, vil det bli en liten tidsforsinkelse der den øverste senteren når øret senere enn den nederste.

Men ikke værre enn å trekke den litt ut, eller bruke litt tidskomp så er det fikset.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk så vil det jo bli interferens med med to sentere da. Hvordan det høres ut skal jeg ikke si noe om, men det er helt riktig at det har mere å si jo høyere en kommer i frekvens. Men mye OT her nå, selv om det kune vørt informativt om feks snickers hadde komme med ett innlegg.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Teoretisk så vil det jo bli interferens med med to sentere da. Hvordan det høres ut skal jeg ikke si noe om, men det er helt riktig at det har mere å si jo høyere en kommer i frekvens. Men mye OT her nå, selv om det kune vørt informativt om feks snickers hadde komme med ett innlegg.

Du frister meg med en god kald Snickers Is (ja, den er god)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du aldri har sett det, så har du et par høyttalere å kose deg med da her;

Mc Intosh sitt flaggskip:

Adam Audio sitt flaggskip:

Men disse er vel dritthøyttalere, antar jeg?

Faseproblematikken du snakker om oppstår dersom den ene senteren blir plassert lenger vekk fra lytteposisjon, enn den andre. Altså, om lærretet er 2meter høyt, og du plasserer en over og en under, vil det bli en liten tidsforsinkelse der den øverste senteren når øret senere enn den nederste.

Men ikke værre enn å trekke den litt ut, eller bruke litt tidskomp så er det fikset.
    Har jeg noen gang sagt at jeg aldri har sett en høyttaler med flere diskanter? Les innlegget mitt skikkelig.

Jeg sa at jeg fremdeles har tilgode å se en god høyttaler med flere diskanter som opererer i samme frekvensområde. Jeg har sett utallige konsepthøyttalere og show-off høyttalere med flere diskanter, men dette er som sagt konsepthøyttalere som ikke har noe annet formål enn å skape oppmerksomhet. Lyden er sikkert grei nok den - de har tross alt kastet bort tonnevis av gode diskantelementer - men det kunne vært så mye bedre.

Si meg, har du aldri stacket høyttalere og opplevd effekten av dette? Har du aldri opplevd en av de store problemene som gjorde at PA-bransjen tok et kvantesprang ved å gå over til line-array?

Og en annen kommentar. Du sier at disse problemene ikke oppstår når diskantene er like langt unna lytteposisjonen. Er de det i disse høyttalerne? Nei, ikke på langt nær, og det er praktisk umulig å unngå dette. Å kompensere for dette på noen som helst måte ved å tilføre elektronisk delay er praktisk umulig. I det du flytter deg et par millimeter i godstolen din er all kalibrering forgjeves.

Siden du begynner å snakke om avstander; bølgelengden til lyd er ved 10KHz ca. 3.4cm. Dvs. at du får en faseforskjell på 90 grader, hvilket er enormt mye, dersom avstanden til den ene diskanten er 1.0085m, og den andre 1m (en kvart bølgelgengde ved 10KHz). Noe sier meg at du forveksler simpel tidsforsinkelse på lyden, som høres som ekko, med disse faseproblemene.

Kan på forhånd si at dette blir vi nok aldri enige om - jeg har sagt mitt, og jeg tror nok neppe du blir noe mer overbevist om jeg skriver flere innlegg

Og dj-vega, var ikke meningen å spamme bort tråden din med denne diskusjonen altså, ble bare litt "fyrt opp" i diskusjonens hete

Side 18 av 24 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •