Hifiklubben setter opp prisene?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1000kr opp for enkelte eller alle varer ? Dette må nesten sjekkes ut hos Hifiklubben imorgen ...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Til info har krona svekket seg noe slikt som 20-30% fra i våres, at det etterhvert gjør seg utslag i prisene må en rett og slett bare finne seg i... Jeg tror nok HiFi-klubben som mange andre har avventet til det lengste med å justere prisene ettersom etterspørselen generelt har gått ned (og da hjelper det som kjent ikke å gjøre tingene dyrere... ), men nå som julesalget står for tur er det nok for kostbart for de å ikke gjøre noe, spesielt ettersom de jo sikkert må gjøre en del nyinnkjøp i forbindelse med større kvantumssalg og dermed må den nye kronekursen realiseres... Mange aktører, sikkert HiFi-klubben inkludert, har jo levd på gamle innkjøp en periode.

Noen produkter vil garantert falle i januar, men produkter der marginen allerede er presset tviler jeg på at vil gå nevneverdig ned med mindre krona styrker seg igjen (noe som for øvrig ikke er helt usannsynlig hvis verdensøkonomien kommer seg på beina igjen snart...).

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Blir litt oppgitt over slike kommentarer som viser total mangell på forståelse.

- De setter opp prisen produktene koster mer å kjøpe inn.
    Det hjelper jo ikke å redusere fortjenesten pr produkt (noe som ville skjedd hvis de ikke gjorde) når samtidig salget har stupt.
    - Elkjøp ble i forrige uke anklaget av de andre i bransje for å ødelagt fortjenesten til butikkene. Dette ble spesielt ille nå som salget stuper. (ja for det gjør det)
    Forventer du at fortjenesten på et produkt skal være lik uansett om det er oppgangstider eller nedgangstider?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Forventer du at fortjenesten på et produkt skal være lik uansett om det er oppgangstider eller nedgangstider?

Hifiklubben o.a. har tjent grovt all den tid USD var nede i 5-6 NOK. De satt ikke ned prisen for fem flate. Å argumentere med prisoppgang for innkjøp blir litt søkt iom at krona nå er på sitt "normale" nivå i forhold til dollar. Det nivået prisene hele tiden har vært justert til av monopolkjedene her til lands.

hurra..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

Nei, jeg forventer at fortjenesten er høyere i nedgangstider da antallet solgte er langt færre.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M.a.o. forventer du at fortjenesten skal være lik uansett om det er oppgangstider eller nedgangstider.

Sånt blir jeg oppgitt over.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI MENTOR 8 Høyttalere

Her har dem lagt på 2000kr ekstra, dette er godt og la verdensøkonomien ødelegge deres gode priser. Det blir vel litt mindre omsetning der nå enn de håpet på, men penga som rår og de fleste flår mens andre slår.

Verden er på trynet, vil helst hoppe av denne karusellen.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om det ikke gjelder alle varer - om det er slik at nettbutikken deres er helt oppdatert.

Denon AVR1909 og NAD Viso står med uforandret pris... også Arcam Solo... etc etc...

Skuffende... ALLE som gjorde kjøp for et par uker siden burdte jo få samme fordel - nemlig følelsen av å ha gjort et spesielt godt kjøp rett før prisen gikk opp ! Eller ?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Fuel Surcharge priser er sentralt justert og det er straffbart å ikke følge normerte tillegg, alle IATA godkjente flyselskap plikter å følge Platts CPI indeks til en hver tid.

DHL for eksempel fikk IRS på nakken i USA i fjor for å ha tatt seg for godt betalt.
    Norwegian, Ryanair, Easy Jet bl.a.- er ikke IATA selskap

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Blir litt oppgitt over slike kommentarer som viser total mangell på forståelse.

- De setter opp prisen produktene koster mer å kjøpe inn.
    Det hjelper jo ikke å redusere fortjenesten pr produkt (noe som ville skjedd hvis de ikke gjorde) når samtidig salget har stupt.
    - Elkjøp ble i forrige uke anklaget av de andre i bransje for å ødelagt fortjenesten til butikkene. Dette ble spesielt ille nå som salget stuper. (ja for det gjør det)
    På den andre siden hjelper det ikke å sette opp prisene når salget stuper vel ? I nedgangstider er det en ting som gjelder og det er kostnadskontroll. Nå kjenner jeg ikke marginene for HFK men siden produktene deres ikke er spesiellt billig i forhold til resten av markedet så burde de ha endel å gå på med hensyn til forretningsmodellen sin.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundgarden har også satt opp prisene, så det er lurt å handle nå før det blir enda dyrere.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tvilsomt

Det er tvilsomt at prisjustering på HFK er en direkte følge av kronekursen.
    Krone kursen har i alle år vandret opp og ned....Dette har aldri gitt utslag i prisen på vanlige forbruker produkter, kanskje mellom bedrifter, men der går det begge veier.

Jeg vil tro at dette bare har vært en del av en planlagt justering i HFK, da enkelte produkter ikke har blitt justert på lang tid. HFK lever jo av at vi kjøper deres egenimport produkter, hvor de har opptil 80%!!!! DG.

HFK har alltid justert sine priser med jevne mellomrom og har de siste årene vært den dyreste elektronikk sjappa i Norge. målt i DB og DG på produkter.

Kjenner selv gutta som startet NON Profit konseptet for lang tid tilbake.... den tiden er for lengst over....

Selv har jeg sluttet å handle der for mange år siden, da de hverken gir god service lengre, eller bedre produkter enn hva andre kan tilby.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler heller ikke der pga jeg synes kundeservicen er noe laber. Men det er ikke noe bedre på soundgarden. Sist jeg var der så følte jeg meg ikke velkommen engang, var sånn "off, nå kommer det en kunde, nå må vi reise oss fra stolene å gjøre noe"

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Norwegian, Ryanair, Easy Jet bl.a.- er ikke IATA selskap
    Da blir det vanskelig å fly i europeisk, amerikansk og asiatisk luftrom altså...
    Kan du da forklare hvorfor alle er registert med både IATA og ICAO prefix?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Da blir det vanskelig å fly i europeisk, amerikansk og asiatisk luftrom altså...
    Kan du da forklare hvorfor alle er registert med både IATA og ICAO prefix?
    Man MÅ ikke være medlem av IATA, men man må følge luftfartsmyndighetenes regelverk for passasjertransport og frakttransport.
    IATA har egentlig med salg av flyreiser å gjøre, herunder også oljetillegg.

Luftfartstilsynet har med selve den tekniske flygningen å gjøre og ditto regelverk så som flymaskinregistrering og flytillatelser.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Man MÅ ikke være medlem av IATA, men man må følge luftfartsmyndighetenes regelverk for passasjertransport og frakttransport.
    IATA har egentlig med salg av flyreiser å gjøre, herunder også oljetillegg.

Luftfartstilsynet har med selve den tekniske flygningen å gjøre og ditto regelverk så som flymaskinregistrering og flytillatelser.
    Jeg skjønner at vi snakker forbi hverandre her siden DY ikke er et medlem av IATA men de er godkjent for internasjonal operasjon av IATA.

IATA har også ansvar for koordinering av alt regelverk fra UN og ICAO samt en enhetlig rapporteringsfunksjon for flyselskapene med IOSA som mal.

Nå holder det vel med flyprat, vi får ta det per PM dersom vi har mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at kronen har svekket seg betraktelig de siste måneden, det er jo INGEN tvil. Grunnen er at krona har stått uvanlig sterkt i forhold til dollar og Euro, dollaren kostet en tid under 5 kr noe som er sinnsykt lavt.

Nivået kronen er på nå er ikke spesielt lavt i forhold til normalen derfor reagerer jeg også litt på at prisene har steget så mye, for en ting er sikkert er at perioden frem til krona ble rekordsterk så gikk IKKE prisene ned.

Hvis prisene settes opp hver gang krona svekkes og ikke settes ned når den styrkes ser vi jo hvor prisene ender til slutt :-?

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge pruktene har jo koste akkuratt det samme før. Så satt de prisen ned, og nå opp igjen. 840A V.2 kostet 10000kr før, så 9000kr så 10000kr igjen.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At HFK kanskje er dyre kan man mene så mangt om.

Men melk og brød prisjusteres kanskje månedlig om ikke oftere, opp og ned, alt etter tilstanden i Norge mtp rente, lønnsutvikling, konkurranse ol. Og valuta, tilgang, etc i utlandet.
    Hvor ofte har HFK prisjustert sine produkter da?
    Det er jo opp til alle og enhver å gjøre det når man ønsker (innen for lovverket).

Dersom det blir for dyrt er det vel bare å handle andre steder.

Hvis man ser på prisutviklingen på el-produkter generelt sett de siste 10 årene har jeg en følelse av at realprisen ikke har økt. Men det er bare en følelse, for jeg har ikke sjekket.

Er man blant de som sverger til HFK er det bare å betale prisen også.

Kostnadsbildet er jo det samme om det er oppgang eller nedgangstider.
    Faste kostnader som lønn, husleie, rente på lån har jo steget har jo steget de siste årene.
    Variable kostnader som følge av lavere omsetning blir jo lavere nettopp som følge av lavere omsetning.
    Det sier seg selv at man må øke marginene for å opprettholde inntjeningen.

Å stimulere til kjøp gjør man vanligvis ikke med lave veiledende priser, men med kampanjer. Mye av dette er jo egentlig luksusprodukter (sånn rent teoretisk). Men på de områdene de konkurrere mot billig-kjedene stiller saken seg litt annerledes. Det er vel uansett ingen som kjøper TV der de selger kjøleskap ;-)

Men spørsmålet gjenstår: Hva slags regnestykke/strategi ligger til grunn hvis de øker prisen med samme sum på alle produkter.?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha med en Mentor Vokal på Hifiklubben og var innom på Lørdag for ei uke siden. Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe da, men hvis selger hadde nevnt i bare en bitte liten bisetning at denne går opp 1000,-, så hadde jeg ikke ventet til kinoen min er ferdig. Da hadde jeg selvfølgelig handlet da, og ikke om en mnd!

Synes det er litt dårlig service av betjeningen og ikke si i fra om dette og det fikk dem høre akkurat nå over telefonen....
    De visste om denne prisoppgangen.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •