Trådløs overføring av lyd digitalt, hvordan ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trådløs overføring av lyd digitalt, hvordan ?

Hei

Jeg har en stasjonær-pc stående i loftstua. Her har jeg noen gb. med mp3`er, som jeg ønsker og få avspilt på min Harman Kardon AVR7000 som står i stua i 1 etg. Lydkortet på min pc har digital-lyd utgang.

Finnes det en trådløs lydsender, med digital inngang/utgang som kan sende lyden ned til min receiver ?

Eventuelle tips/erfaringer mottas med takk.

mrmattis

modedit: endret overskriften, så den matcher det du er ute etter mer nøyaktig :wink:

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel noe en kan få kjøpt muligens hos komplett og elkjp. Trådløs overføring av bilde og lyd er ikke noe nytt, og i siste nummer av lyd og bilde har de testet en slik overførings-dings for lyd.

de konkluderte med at det ble bedre lyd på mp3 enn om de spilte rett fra kilden, og det gjør jo ingen ting. Søk litt rundt i butikker, og jeg tror du vil finne noe som passer. prisen er jeg ikke sikker på da

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg vet det finnes en rekke alternativer med vanlig stereo inn/utganger (right/left), men jeg ønsker en enhet med digital inn/utgang. Dette pga at min pc har digital lydutgang (coax/optisk).

Finnes slike bokser med coax/optisk ?

mrmattis

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det digitale signalet er jo i slekt med videosignaler. Vet ikke om det går men kanskje man kan bruke videodelen på en slik trådløs sak? Det kan gå dersom den overfører signalet ubehandlet og ikke har en oscilator i mottakerenden. Prøv en fra Elkjøp, da har du jo 30 dager på deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg prøvde og få lyd via video inn/utgangen på en slik enhet som jeg har liggende, men jeg fikk dessverre ingen lyd.

Finnes de ikke med optisk/coax inn/utgang ?

mrmattis

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Dette er vel noe en kan få kjøpt muligens hos komplett og elkjp. Trådløs overføring av bilde og lyd er ikke noe nytt, og i siste nummer av lyd og bilde har de testet en slik overførings-dings for lyd.

de konkluderte med at det ble bedre lyd på mp3 enn om de spilte rett fra kilden, og det gjør jo ingen ting. Søk litt rundt i butikker, og jeg tror du vil finne noe som passer. prisen er jeg ikke sikker på da
    Hvordan klarte de å komme fram til den konklusjonen? Ble det ikke overført digitalt, eller brukte de forksjellige forsterkere?

AtW

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor

Hvordan klarte de å komme fram til den konklusjonen? Ble det ikke overført digitalt, eller brukte de forksjellige forsterkere?

AtW
    Husker ikke i farten, men mener det var det det stod..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes egentlig veldig merkelig ut, kanskje det har klikket litt for de i lyd og bilde? Har vært mye diskutert om det er like bra, men å konkludere med at mp3 er bedre blir litt drøyt...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant fram artikkelen nå, &b nr 4 / 2004 side 31.

De sier at lyden blir betraktelig bedre gjennom den overføringsgreia, enn om du koblet høytalere til uttaket på lydkortet ditt!!

Den trådløse greia heter:

Squeezebox, og er fra Slim Devices.

Føres i norge av tekninsk partner; www.tekniskpartner.com

Så vet du det...

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant fram artikkelen nå, &b nr 4 / 2004 side 31.

De sier at lyden blir betraktelig bedre gjennom den overføringsgreia, enn om du koblet høytalere til uttaket på lydkortet ditt!!

Den trådløse greia heter:

Squeezebox, og er fra Slim Devices.

Føres i norge av tekninsk partner; www.tekniskpartner.com

Så vet du det...
    Ok, såvidt jeg forstår så gjøres altså konvertering til lyd i boksen, og alternativet de skisserer er å gjøre dette i lydkortet og sende det analogt ut da regner jeg med (om de sender det digitalt ut er det jo forsterekeren som konverterer), i denne konteksten sier jo "bedre enn ett lydkort" noe som helst, iogmed at det finnes eldig mange lydkort i verden, av varierende kvalitet.

AtW

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du holder deg i skjorta til i morgen, kan jeg sikkert scanne inn artikkelen, og sende den som pm, eller legge den ut som bilde her...

Kommer det ikke noe i løpet av dagen, send et pm og mas på meg, for da har jeg glemt det

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du holder deg i skjorta til i morgen, kan jeg sikkert scanne inn artikkelen, og sende den som pm, eller legge den ut som bilde her...

Kommer det ikke noe i løpet av dagen, send et pm og mas på meg, for da har jeg glemt det
    Hehe, tusen takk

AtW

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det, men er rimelig lusen kvalitet da jeg måtte få det under 100 kb.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det, men er rimelig lusen kvalitet da jeg måtte få det under 100 kb.
    Filer av den typen, med mye svart/hvitt og skrift lønner seg å komprimere med gif (eller png), så er det enkelere å lese, men fikk da lest alt sammen, tusen takk.

Var som jeg mistenkte, at de bare mener da-konverteren i den greia er bedre enn i ett ikke spesifisert lydkort, mao verdiløs informasjon. De lot seg også forbløffe over at det ble overført "med full oppløsning". Noe som ikke er særlig overraskenede med dataoverføring, da båndbredden er mer enn høy nok, og det ikke skjer bitfeil i dataoverføring.

AtW

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •